تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب : ۴۴۴۹۵۹
تحلیل اجتماعی کبنانیوز از وضعیت فوتبال کهگیلویه و بویراحمد؛

حضور استاندار در ورزشگاه؛ حرف‌های بی‌پرده و صریح تیم‌داران / آیا اراده‌ای برای تقویت باشگاه‌های ورزشی در استان وجود دارد + پیشنهاد کبنانیوز به استاندار کهگیلویه و بویراحمد

۵
۰
حضور استاندار در ورزشگاه؛ حرف‌های بی‌پرده و صریح تیم‌داران  / آیا اراده‌ای برای تقویت باشگاه‌های ورزشی در استان وجود دارد + پیشنهاد کبنانیوز به استاندار کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد که ظهر امروز (2 اسفند 1400) در مسابقه تیم فولاد یاسوج و نفت آبادان حاضر شده بود، در بین دو نیمه خطاب به بازیکنان تیم گفت: روحیه‌تان را حفظ کنید؛ انشاالله مورد حمایت‌های استانی قرار می‌گیرید و من امیدوارم این دیدار ما اثربخش باشد.
به گزارش کبنا، ورزش یکی از مهمترین پدیده‌های جهان مدرن است؛ هر چند پیش از عصر حاضر نیز ورزش از اهمیت خاصی برخوردار بود، اما با ورود به عصر جدید و گسترش رسانه‌ها، ورزش تبدیل به یکی از مهمترین پدیده‌های عرصه عمومی شد؛ با ورود رسانه‌ها، ورزش همگانی‌تر نیز شد. هر چند تعداد ورزشکاران در همه رشته‌های ورزشی چندان زیاد نیست، اما ورزش‌دوستان و مخاطبان ورزش کل سطوح مختلف جامعه را شامل می‌شود. در واقع مردم بیش از آنکه ورزش کنند، مخاطب ورزش هستند. از این رو ورزش و به‌یژه فوتبال که به عنوان نماد ورزش شناخته می‌شود، می‌تواند عرصه‌ای برای انتقال ارزش‌ها، هنجارها و در واقع انتقال مؤلفه‌های کلی فرهنگ به نسل‌های مختلف جامعه باشد. حتی با شیوع کرونا، اهمیت ورزش به دلیل پیوند تنگاتنگی که با سلامت افراد دارد، دوچندان شده است.
با وجود اهمیت ورزش، متأسفانه در کهگیلویه و بویراحمد این عرصه‌ی مهم فرهنگی نادیده گرفته شده است. دولت به عنوان متولی ورزش وظیفه دارد ضمن فراهم کردن زیرساخت‌های ورزشی، بستر گرایش به ورزش و همگانی‌کردن آن را نیز فراهم کند. امری که تاکنون کمتر در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شده است.
مسئولین گذشته کمتر از از تیم‌های فوتبالی حمایت می‌کردند. اما با ورود سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد به نظر می‌رسد که تغییراتی اساسی در حال وقوع است. البته باید دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. ورود استاندار به حوزه‌ی ورزش از همان روزهای نخستش نیز مشخص بود؛ با پیگیری‌هایی که در بازی‌های تیم هندبال فرازبام خائیز داشت، این تیم توانست موفقیت‌های متعددی کسب کند. استمرار این فعالیت‌ها می‌تواند روزنه امیدی برای ورزشکاران و اهالی ورزش در کهگیلویه و بویراحمد باشد.  
ظهر امروز (2 اسفند 1400) که بازی تیم فوتبال فولاد یاسوج و صنعت نفت آبادان از مسابقات لیگ یک کشور در ورزشگاه تختی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز حاضر بود. حضوری که می‌تواند منشأ امیدی برای مسئولین و مربیان تیم‌های فوتبال استان کهگیلویه و بویراحمد باشد. گفتنی است که در دوره‌ای تیم فوتبال شهرداری یاسوج موفقیت‌های متعددی کسب کرده بود، اما پس از مدتی با مشکلاتی که برای این تیم پیش آمد تیم عملاً منحل شد. اما علیرغم وضعیتی که برای تیم شهرداری پیش آمد، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نشان داده است که سرنوشت تیم‌های ورزشی برای او از اهمیت خاصی برخوردار است و ورزش را نیز تنها در فوتبال نمی‌بیند؛ گفتنی است که پیگیری‌های احمدزاده در مسیر مسابقات تیم هندبال فرازبام نیز بسیار تأثیرگذار بود.
در حاشیه مسابقه فوتبال فولاد یاسوج و صنعت نفت آبادان با مسئولین تیم‌های ورزشی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت‌وگوهایی داشتیم.
احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حین تماشای این مسابقه فوتبال اظهار داشت: تاکنون حمایت خوبی برای تیم‌ها در استان وجود نداشته و لذا باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

وی گفت: امکانات تربیت بدنی، محدود و رشته‌های ورزشی نیز متنوع است. بنابراین باید چاره‌اندیشی شود که از ظرفیت‌های قانونی چگونه می‌توان در راستای حمایت از این تیم‌های ورزشی و به طور کلی ورزش در کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرد.  
در حاشیه این بازی، علی دست‌نظر مدیر باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن نوین در رده نوجوانان در مرحله دو لیگ مناطق کشوری گفت: تیم ما تا الأن اسپانسری نداشته است. تمام هزینه‌ها شخصی بوده است. دست‌نظر گفت: اداره ورزش یک بار از ما حمایت کرده است. این اداره هم چون هیچ درآمدی ندارد بیشتر از این نتوانسته است از بخش خصوصی حمایت کند.

مدیر این باشگاه ادامه داد: وظیفه متولی ورزش چیست؟ آیا نباید در حد یک زمین ورزش از ما حمایت کند؟ چرا ما باید روی زمین آسفالت تمرین ‌کنیم؟
وی گفت: نزدیک دو میلیون تومان باید هزینه کنیم که یک بازی انجام شود؛ یک میزبانی هم حدود ده میلیون تومان هزینه می‌برد.  
در ادامه در حاشیه این مسابقه، سید مسعود مرادی سرمربی تیم ایران جوان یاسوج در گفت‌وگو با کبنا نیوز گفت: در رده نونهالان نماینده استان در مسابقات لیگ مناطق کشور هستیم که از مرحله اول به عنوان تیم اول صعود کردیم و به مرحله دوم راه یافتیم.
وی گفت: گله‌مندی و درد زیاد است؛ علی‌رغم مراجعات زیاد به اداره ورزش استان و شهرستان، تاکنون هیچ کمکی به ما نشده است. این تیم هم به صورت شخصی اداره می شود و هزینه‌های آن برایمان بسیار سنگین است؛ بعضی از بازی‌ها بین 10 تا 15 میلیون تومان هزینه دارند.
وی در خصوص هزینه‌های تیم فوتبال گفت: برای یک ساعت و نیم زمین چمن باید 250 هزار تومان اجاره زمین دهیم. قبلاً برای تیم‌های کشوری در هفته، سه یا چهار جلسه زمین رایگان داده می‌شد، اما الأن علاوه بر اینکه وقت گیر نمی‌آید باید هزینه اجاره نیز بدهیم.

وی اظهار داشت: بارها مراجعه کردیم که بحث واگذاری چمن به بخش خصوصی باطل شود که متأسفانه باز مخالفت شد؛ متأسفانه عده قلیلی با غرض شخصی و سیاسی سعی کردند که این اتفاق نیفتد و الأن خشک و تر با هم می‌سوزند. این در حالی است زمین باید در اختیار هیئت فوتبال باشد.
مرادی اضافه کرد: برای اولین بار در استان همه تیم‌ها شانس صعود را دارند. اگر کمی حمایت شود، خواسته ما از مسئولین بسیار زیاد نیست؛ خواسته ما در حد یک سرویس ایاب و ذهاب، البسه و خوابگاه است.
وی ادامه داد: متأسفانه کمی هم سلیقه‌های سیاسی دخیل شده است.
سرمربی تیم ایران جوان یاسوج با تأکید گفت: آقایی که به عنوان متولی ورزش نشسته‌ای همه ما را به یک دید نگاه کن. نگاه سیاسی و طایفه‌ای نباید در ورزش دخالت داده شود.

مرادی گفت: تیمی که کشوری است هر روز باید تمرین داشته باشد. ما در سالن هلال احمر تمرین می‌کنیم.
احمدزاده استاندار به حرف‌های مربی و سرمربی کامل گوش می‌دهد و به آنها این امیدواری را می‌دهد که دغدغه‌های آنها حتماً پیگیری خواهند شد.
در ادامه احمدزاده بین دو نیمه در جمع بازیکنان و مربیان و مسئولین تیم حاضر می‌شود و ضمن شنیدن دغدغه‌های آنها، قول پیگیری مسائل و مشکلات تیم‌های ورزشی در استان را می‌دهد.
جواد رضایی مربی تیم فوتبال فولاد یاسوج در بین دو نیمه خطاب به استاندار گفت: متأسفانه در دولت قبلی هیچگونه بهایی به جوان‌ها داده نشد. اما ما به خاطر عشقی که به فوتبال داریم، سرمایه خودمان را گذاشته‌ایم. انتظاری هم که از دولت آقای رئیس داریم این است که بحث فرهنگی را گسترش دهند و هزینه کنند.
رضایی با اشاره به جمله رهبری انقلاب گفت: رهبری فرمودند هزینه کردن برای جوانان اسراف نیست. ولی در استان ما نه هزینه‌ای می شود و نه اسرافی می‌بینیم.
وی گفت: با احترامی که برای مسئولین ورزشی در استان قائل هستم اما من امروز آنها را دیده ام.
مربی تیم فولاد یاسوج در ادامه عنوان کرد: این زمین بازی مربوط به بخش خصوصی است. من برای آن پول می‌دهم. اما اگر وظیفه اداره ورزش تأمین زیرساخت‌هایی مثل زمین چمن نیست پس چه کسی باید جواب دهد؟ وی گفت: حداقل یک مکان ورزشی در اختیار ما قرار دهند.
رضایی اضافه کرد: در بالاترین سطح در کشور فعالیت می‌کنیم، اما حمایتی از مسئولین نمی‌بینیم. تنها مدیری هم که خوابگاه در اختیار ما قرار داده، اداره کل امور عشایر استان است. بقیه مدیران استانی هیچکدام پای کار نیستند.
بهروز جهانبخشی سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هر تیمی قبل از بازی به ما نامه زده باشد، برای او نامه نوشته‌ایم که زمین مجانی در اختیار او قرار داده شود.
احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد پس از شنیدن اظهارات مربی تیم فولاد یاسوج در پاسخ به او گفت: در یک نشستی در استانداری تشریف بیاورید و مشکلاتتان را مطرح کنید. انشاالله حتماً پاسخ داده خواهند شد.
در همین حین یکی از مسئولین تیم گفت: این اولین باری است که یک استاندار خود شخصاً حاضر می‌شود و این نقطه امیدواری برای ماست.
احمدزاده در پاسخ گفت: روحیه‌تان را حفظ کنید. انشاالله مورد حمایت‌های استانی قرار می‌گیرید.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنم به شما کمک شود، گفت: امیدوارم این دیدار ما اثربخش باشد.
احمدزاده با حضور در این بازی نشان داد بی‌توجه به اظهارات و واکنش‌های برخی از سیاسیون کهگیلویه و بویراحمد که ورزش را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند، ورزش و جوانان این استان از اهمیت خاصی در برنامه‌های برخوردار است. امری که آن را در انتخاب رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز نشان داده بود. هرچند عده‌ای گفتند که استاندار در انتصاب غلام‌نژاد، منطقه‌ای عمل کرده است، اما سؤال این است که اگر احمدزاده یکی از دو گزینه دیگر را انتخاب می‌کرد، حامیان آنها دیگر انتخاب او را منطقه‌گرایی در نظر نمی‌گرفتند؟

به گزارش کبنا، هر چند پاقدم استاندار برای این تیم خیر بود و تیم فولاد یاسوج توانست بر حریف خود غلبه کند، اما برای استمرار این موفقیت‌های ورزشی، اقدامات جدی‌تری نیاز است و در این راستا پایگاه خبری کبنا نیوز پیشنهادی برای استاندار در نظر دارد.
کبنا نیوز به استاندار ورزشی کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد می‌دهد که  با تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان بازرسی، دستگاه‌های خدمات‌رسان، اداره‌کل ورزش، اداره‌کل آموزش و پرورش، اداره اوقاف و امور خیریه، شهرداری‌ها، اداره امور مالیاتی و شرکت‌های بزرگ استان مثل سینره و ...  در خصوص نحوه حمایت از تیم‌های باشگاهی استان در سطح کشور تصمیم‌گیری شود.
مشخصاً پیشنهاد می‌شود که بخشی از مالیات شرکت‌های بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد در صندوقی ذخیره، و به این تیم‌های ورزشی اختصاص داده شود.

بیشتر بخوانید:

 
فیلم) صحبت‌های بی‌پرده تیم‌داران خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حضور سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان



































نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
آقای استاندار تربیت بدنی امکانات مثل سرویس بهداشتی وآب خوردن ندارد به دادمون برس
فضیل
Iran, Islamic Republic of
. دوربینی چطوری
Iran, Islamic Republic of
مدیران ورزشی واقعا متاسفم
Romania
استاندار به داد ورزش در شهرستان بویراحمد برس نابودش کردن خودشون هم خجالت نمیکشن
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کسانی که ورزش شهرستان بویراحمد رو نابود کردن
جناب استاندار چرا اینقدر ضعیف عمل میکنی چرا سراغی از ورزش شهر یاسوج نمیگیری چرا لز ورزش استان بیخبری
رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری ...
واقعیات جنگ اوکراین 

واقعیات جنگ اوکراین 

یک استاد تاریخ دانشگاه گفت: «پوتین منتظر یکی از رهبران قویِ اروپا است تا رو در روی او ...
بازتاب منفي گفت و گوی تلفنی رئيسي با پوتين

بازتاب منفي گفت و گوی تلفنی رئيسي با پوتين

 پس از حمله روسیه به اوکراین روز پنجشنبه سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر ...
فایل های مرتبط
1