تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۴۳۸۲۱۶
گلایه‌های ساکنین روستای مزدک از کمبود خدمات در روستا

مزدک؛ روستایی که سرعت‌گیر ندارد

۱
۰
کبنا ؛
یکی از ساکنین روستای مزدک می‌گوید: چند سال است که این جاده را زیرسازی کرده‌اند و قرار است که آن را آسفالت کنند، اما هیچ خبری از آسفالتِ آن نیست؛ گرد و خاک و گل همیشه ما را این‌جا اذیت می‌کند. بچه‌های‌مان همیشه به خاطر این وضعیت اذیت می‌شوند. همین باعث شده که زندگی در این‌جا برای‌مان خیلی سخت شود.
روستای مزدکِ یاسوج یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویر احمد در حومه‌ی شهر یاسوج است که علی‌رغم طبیعت و موقعیت بی‌نظیری که دارد، متأسفانه از مشکلاتِ خدماتیِ بسیاری رنج می‌برد. این روستا که دارای چهار بخش ده‌کهنه، آقاشفیع، دینتل و حبیب‌آباد است از دو طریق به یاسوج وصل می‌شود: یک) در هفت کیلومتری جاده یاسوج سی‌سخت بعد از امام‌زاده شاه‌قاسم؛ دو) در هفت کیلو متری جاده یاسوج اصفهان شرق پلیس راه یاسوج اصفهان روبروی زندان مرکزی.
مناظر طبیعیِ این روستا چهره‌ای چشم‌نواز به آن بخشیده است. اما کمبود امکانات و خدمات رفاهی در آن، زندگی را برای ساکنان روستای مزدک بسیار سخت کرده است. به منظور مشاهده‌ی میدانیِ وضعیت روستا و گفت‌وگو با ساکنینِ آن، به روستای مزدک رفتیم. در همین ورودیِ روستا جاده‌ی خاکیِ روستا بیش از همه خودنمایی می‌کرد. جای بسی تأسف دارد که روستایی با این وسعت، از نعمت آسفالت در اغلبِ خیابان‌ها محروم است. فضای وسیعِ این روستا با توجه به ظرفیتی که دارد اگر با کمترین بودجه ساماندهی می‌شد و در برخی از نقاط آن فضای سبز ساخته می‌شد، جلوه‌ی بسیار زیبایی به آن می‌بخشید. اما متأسفانه همان‌طور که برخی از اعضای روستا هم می‌گفتند برای امکاناتِ اولیه و ضروری هم با مشکل روبه‌رو هستند؛ در این موقعیت، فضای سبز پدیده‌ای لوکس محسوب می‌شود. یکی از ساکنین در همین باره گفت: مهم‌ترین مشکل ما در این‌جا همین نبود آسفالت است. چند سال است که این جاده را زیرسازی می‌کنند و قرار است که آن را آسفالت کنند، اما هیچ خبری از آسفالت آن نیست. گرد و خاک و گل همیشه ما را این‌جا اذیت می‌کند. بچه‌های‌مان همیشه به خاطر این وضعیت اذیت می‌شوند. همین باعث شده که زندگی در این‌جا برای‌مان خیلی سخت شود.
یکی دیگر از مشکلاتِ روستا کمبود و در بسیاری از موارد نبود جدول‌کشی برای فاضلاب بود. بوی فاضلاب هم کل منطقه‌ را در برگرفته و حس نامطبوعی برای ساکنین به وجود آورده است. یکی از اهالی روستا در این مورد گفت: بوی فاضلاب خیلی ما را اذیت می‌کند؛ به‌ویژه اوقات بعدازظهر خیلی اذیت می‌شویم. او می‌گوید: من خودم چند بار پیش دهیار رفتم اما جوابی نگرفتم. یکی دیگر از ساکنین نیز گفت: چند سال است که می‌گویند در این‌جا برای فاضلاب جدول درست می‌کنیم، اما باز هم هیچ کاری نکرده‌اند. او می‌گوید: حتی مدرسه هم نزدیک ما نیست؛ به علت فاصله‌ی زیادی که مدرسه از ما دارد، حتماً باید با ماشین تا مدرسه رفت. بچه‌های‌مان جایی برای بازی هم ندارند؛ این‌جا نه پارکی دارد و نه حتی جایی که بتوانیم بگردیم و اوقات فراغت‌مان را آن‌جا بگذرانیم. تاکسی که هم نداریم و برای گرفتن تاکسی باید تماس بگیریم تا از گوشه برای‌مان تاکسی بیاید.
مشکلات روستا به همین‌جا ختم نمی‌شود. در مورد روشنایی خیابان و کوچه‌ها هم خدمات مناسبی وجود ندارد. یکی از اهالی گفت: الأن چند وقت است که روشنایی و لامپ‌های کوچه‌ی ما خراب هستنند؛ از اول گوشه تا مزدک، روشنایی خیلی کم است.
انباشت زباله‌ها در روستا هم یکی دیگر از گلایه‌های روستاییان است. جمع‌آوری زباله‌ها در فاصله‌ی زمانیِ بسیاری صورت می‌گیرد. یکی از ساکنین روستای مزدک در این باره بیان کرد: برای جمع‌آوری آشغال‌ها شاید سه هفته یک بار بیایند. هر کسی ماشین دارد مجبور است آن‌ها را با ماشین ببرد و هر کسی هم ماشین ندارد، مجبور است آشغال‌هایش را همین‌جا روی هم جمع کند.
یکی دیگر از ساکنین از این‌که کوچه‌شان اسم ندارد، گلایه داشت. او اظهار داشت: ما برای آدرس‌دهی مشکل داریم و نمی‌توانیم بسته‌ی پستی تحویل بگیریم و اغلب اوقات برای آدرس دادن به مشکل برمی‌خوریم.
اما نبود سرعت‌گیر در خیابان‌های روستای مزدک نیز مشکلاتی را برای ساکنینِ آن به وجود آورده است. یکی از اهالی گفت: جاده‌های روستا مانع و سرعت‌گیر ندارند. این خیلی خطرناک است؛ چون سرعت‌ها ماشین‌ها بالاست، بچه‌های‌مان جرأت ندارند از کنار جاده رد شوند. او می‌گوید: متأسفانه بارها اتفاق افتاده که ماشین، مرغ و خروس‌های اهالی روستا را زیر گرفته است. اگر سرعت‌گیر وجود داشت، این اتفاقات نمی‌افتاد.
 یکی دیگر از اهالی که در بخش ده آقاشفیع سکونت دارد در مورد سرعت‌گیر در خیابان‌های روستا گلایه‌های بیشتری داشت و گفت که حتی چهار پنج تصادف سر همین خیابان ولی عصر اتفاق افتاده است. او گفت: ما حتماً به سرعت‌گیر نیاز داریم. اما دهیاری هیچ توجهی به این مسأله ندارد. او حتی ادعا دارد که: ما خودمان یک سرعت‌گیر زدیم اما دهیاری آن را جمع کرد.
هر چند اکثرِ ساکنین روستا از وضعیت برق و گاز و حتی آبِ روستا رضایتِ نسبی داشتند، اما در بخش ده آقاشفیع اهالی می‌گویند که با مشکل کم‌آبی و قطعی آب در روزهای تابستان مواجه هستند. یکی از ساکنین بیان کرد: در تابستان، آب در بیشتر روزها قطع است. او ادامه می‌دهد: آبِ لوله در این‌جا دو لاین است؛ لاین پایینِ خیابان، اغلب قطع است ولی در لاین بالایی همیشه آب هست. این در حالی است که فاصله‌ی این دو قسمت حدود ده متر است.
روستای مزدک به دلیل موقعیتِ ویژه‌ای که دارد می‌تواند جایگاه بسیار مؤثری در ارتقای کیفیتِ زندگیِ ساکنانش داشته باشد. اما بی‌توجهی به خدمات اولیه، زندگی را برای اهالی روستا سخت کرده است. به طور کلی مطالبه‌ی اصلی اهالی روستا مربوط به خدمات ضروری در روستا است. آسفالت جاده‌ها، افزایش روشناییِ خیابان‌ها، جدول‌کشی برای فاضلاب، احداث مکانی برای بازی و فراغت کودکان و نوجوانان، رفع مشکلاتِ کم‌آبی، ایجاد خط تاکسی و جمع‌آوری به موقعِ زباله‌ها از اصلی‌ترین درخواست‌های آن‌ها از دهیاری روستا است. گویا برای رفع این مشکلات هم بارها به دهیاری مراجعه کرده ولی پاسخی دریافت نکرده‌اند. انتظار ساکنین روستای مزدک از دهیاری این است که ضمن رسیدگی به این مشکلات، به مطالبات آن‌ها پاسخ دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کوروش
Iran, Islamic Republic of
بیو جواب بیه،با شهرک هم خداحافظی کن
تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

سقوط دولت افغانستان و روی‌کار‌آمدن طالبان، شرایط این کشور را در همه زمینه‌ها در ابهام ...
اوین زیر ذره‌بین

اوین زیر ذره‌بین

انتشار فیلم‌های دوربین‌های زندان اوین و رفتارهای غیرانسانی منتشر‌شده سبب واکنش‌های بسیاری ...
جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، بعدازظهر یکشنبه ۳۱ مرداد با ...
1