تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب : ۴۲۷۳۴۹
کبنا گزارش می‌دهد

قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به 236 نفر رسید / بخت سیاه استان در فقدان رعایت پروتکل‌های بهداشتی / بی‌خیالی ادارات بهمئی و بحران کرونا / لزوم پایبندی مردم دیشموک به تصمیمات ستاد ملی کرونا

۱
گردش کرونا در گچساران / بخت سیاه کهگیلویه و بویراحمد در فقدان رعایت / بی‌خیالی ادارات بهمئی و بحران کرونا
کبنا ؛کرونا هنوز موضوع اول رسانه‌ها و جامعه است، این بیماری با شتاب بیشتری در حال پیشروی و افراد زیادی را به کام مرگ فرستاده است. مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط بد شیوع کرونا به مدت دو هفته تعطیل شد، اکنون بازار، صنوف، مکان‌های تفریحی و فرهنگی شهرستان بویراحمد تعطیل است.

پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به افزایش تعداد قربانیان کرونا از ردیابی بیماران کرونایی متخلف خبر داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش شمار قربانیان کووید 19 استان به 236 نفر خبر داد و گفت: متاسفانه طی 24 ساعت گذشته 4 هم استانی بر اثر ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست داده‌اند.
 پرویز یزدان‌پناه افزود: هم‌اکنون 407 بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 178 بیمار کرونایی قطعی بوده و 25 بیمار در بخش‌های ویژه تحت درمان هستند.
 وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان به کووید 19 در کهگیلویه و بویراحمد 12 هزار و 172 نفر بهبود یافته گزارش شده است.
 این مسئول عنوان کرد: امروز 467 نمونه از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج دریافت شد که حدود 49 درصد موارد مثبت بودند و بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های کهگیلویه (40 درصد)، بویراحمد (33 درصد)، گچساران (12 درصد)، لنده (6 درصد) و دنا (5 درصد) بودند و بقیه موارد در سایر شهرستان‌های استان است
 یزدان پناه گفت: در موج جدید افزایش تعداد بیماران بدحال دیده می‌شود که احتمالا به دلیل جهش‌های ژنتیکی در ویروس سرایت پذیری و کشندگی آن بیشتر شده است به عبارت دیگر تعداد بیماران نیازمند خدمات ویژه متاسفانه در این موج بیشتر شده است و مردم باید با رعایت بهداشت به خصوص استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری، عدم حضور در تجمعات بخصوص تجمعات خانوادگی به فکر سلامت خود، خانواده و جامعه باشند.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه افراد مبتلا به کرونا مقررات قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، گفت: گزارش‌هایی از بعضی کسانی که باید در منزل قرنطینه باشند دریافت می‌شود که مقررات لازم را رعایت نمی‌کنند و در اماکن عمومی حضور می‌یابند که با ایجاد ردیابی های هوشمند تحت نظارت قرار می گیرند و با افراد متخلف برخورد قانونی لازم انجام خواهد شد.
 
در شهرستان بهمئی، شورای سلامت این شهرستان  با حضور آذر صفایی معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد و قلعه گلاب معاون فنی معاوت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار شهرستان و اعضای شورای تامین و شورای اداری و ادارات شهرستان بهمئی در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی برگزار شد.
حکمت اله سنائی فرماندار شهرستان بهمئی در این نشست اظهار کرد: همان گونه که خبر دارید وضعیت شهرستان بسیار بحرانی و قرمز است در روزهای اخیر افزایش ابتلا به کرونا در شهرستان بهمئی بسیار بالا بود و برای کنترل بیماری در سطح شهرستان امکانات آن چنانی نداریم.
 سنائی تصریح کرد: از مسوولان استانی می‌خواهیم که طرح های نیمه تمام بهمئی را مد نظر قرار داده و بیمارستان را در اولویت خود قرار دهند.
 فرماندار بهمئی افزود: از تمام ادارات که از ابتدای شیوع کرونا تا حال پای کار هستند و به صورت قرارگاهی برای کنترل بیماری کرونا تلاش می کنند قدردانی می‌کنیم انتظار داریم مردم تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا بیماری در سطح شهرستان کنترل شود.
 علی آبشنگ رئیس شبکه بهداشت شهرستان بهمئی هم در این نشست گفت: از مردم می خواهیم نکات و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند مهم ترین مشکل ما در شهرستان همین مراسمات و تجمعات است که مردم با همکاری ادارات برای کنترل ویروس کمک کنند.
 آبشنگ افزود: از دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان که برای بستری شدن بیماران در شهرستان بهبهان اقدام کردند تقدیر و تشکر می کنیم.
 وی گفت: مردم شهرستان فعالیت مدارس را پیگیری می کنند و ما هیچ تصمیمی نمی توانیم بگیرم زیرا این تصمیمات زیر نظر ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور و استان است.
 محمدرضا قلعه گلاب معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در نشست افزود: وضعیت شهرستان بهمئی در ابتدای شیوع این بیماری بسیار خوب بود اما اکنون وضعیت شهرستان بهمئی بحرانی بوده و وضعیت خوبی ندارد به اتفاق معاون استاندار و فرماندار شهرستان بهمئی بازدیدی از ادارات داشتیم که وضعیت رضایت‌بخش نبود.
 قلعه گلاب افزود: شهرستان بهمئی تا الان تعداد بسیاری کمی مرگ و میر داشته که اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند وضعیت بهتر خواهد شد امروز در شهرستان بهمئی شاهد بودیم که تعداد خانم‌های ماسک زده بیشتر از آقایان بود.
 این مسوول گفت: در شهرستان بهمئی که تعداد مبتلایان آن بالاست امکانات خوبی ندارد و ما در استان تلاش می کنیم که هر چه زودتر بیمارستان به بهره برداری برسد.
 قلعه گلاب افزود: شیوع بیماری در شهرستان بهمئی بیشتر از شهرستان های دیگر استان است و کنترل بیماری در شهرستان بهمئی در دست خود مسئولان و مردم است شرایط آسان نیست واقعا در شرایط جنگی هستیم و ادارات شهرستان بهمئی باید آمادگی لازم را برای هر گونه وضعیت بحرانی داشته باشند.

برنامه‌های عزا وعروسی در بهمئی جمع شود

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیمارستان 32 تخت‌خوابی در اولویت تکمیل است.

آذر صفائی معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای سلامت شهرستان بهمئی اظهار کرد: وضعیت کنونی بسیار سخت و بحرانی و همانند زمان جنگ  و هشت سال دفاع مقدس است.
صفائی افزود: وضعیت شهرستان بهمئی در ابتدای شیوع کرونا بسیار خوب بود اما بنا به هر دلیل از جمله حضور گسترده در مراسمات و تجمعات این وضعیت تغییر کرد.  
معاون استاندار گفت: شهرستان بهمئی به علت اینکه مردم نکات و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکردند وضعیت بحرانی و قرمز است.
صفائی افزود: ادارات و کارکنان باید الگوی مردم باشند یعنی پروتکل های بهداشتی را به صورت حداکثری رعایت کنند تا مردم هم از آنها الگو بگیرید و رعایت کنند وقتی میزان مبتلایان بالاست باید تجمعات از جمله عروسی و عزا را در شهرستان حذف کنند.
این معاون استاندار خاطرنشان کرد: انتظار دارم اگر مدیری در مراسمات عروسی و عزا و ..... حضور یافت معرفی شود تا به نحو مقتضی برخورد شود و اگر مدیری پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرد معرفی شود نا به استاندار گزارش داده شود تعارف با کسی نداریم و باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.
وی افزود: در بحث مدارس اجباری نیست و رفتین دانش آموزان به مدرسه با نظر والدین است.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تکمیل بیمارستان ۳۲ تخت خوابی شهر لیکک در حال حاضر بسیار ضروری است که این بیمارستان در اولویت اول قرار دارد و باید هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

شورای اداری بخش دیشموک برگزار شد و حبیبی در این جلسه اظهار داشت: برای حفظ سلامتی مردم، همه صنوف به غیر از صنوف مرغ، ماهی، خبازی و سوپر مارکت که اقلام و مایحتاج اولیه مردم را ارئه می‌دهند تا پایان آبان ماه تعطیل است.
 صفا حبیبی فر افزود: همچنین همه باشگاه ورزشی سربسته، سالن ها، مساجد، کلوپ و گیم نت و مناطق گردشگری به همراه مدارس تا پایان آبان ماه تعطیل اند.
بخشدار دیشموک ادامه داد: دورکاری ادارات باید با کاهش ۵۰ درصدی کارکنان در سطح ادارات بخش تا پایان آبان ماه تداوم یابد.
حبیبی فر اضافه کرد: هر گونه خوانندگی محلی در مراسم عزاداری ممنوع بوده و با خوانندگانی که اقدام به خوانندگی در مراسم کنند برخورد قانونی خواهد شد.
 نوروزی نیا رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه دیشموک با اشاره به تعامل سازنده آموزش و پرورش و مرکز بهداشت از آغاز سال تحصیلی گفت: همه فعالیت‌های مدارس دیشموک بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده است.
مسئول مرکز بهداشتی درمانی دیشموک گفت: یکی از ساده‌ترین راه‌های کنترل بیماری کرونا استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی است.
 علیرضا افروغ افزود: قرار هست یک خودرو در سطح شهر دیشموک بچرخد و به مردم نسبت به استفاده از ماسک و بیماری کرونا هشدار دهد.
افروغ با اشاره به انجام تست کرونا در دیشموک ادامه داد: خوشبختانه توسط پرسنل مرکز، تست کرونا از افراد علائم دار گرفته می‌شود که خوشبختانه روند کرونا نسبت به دو هفته گذشته در سطح بخش رو به کاهش است.
 امام جمعه دیشموک با اشاره به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم تشییع و تدفین، گفت: نیاز هست که همه مردم به مصوبات ستاد کرونا پای بند بوده و در مراسم عزاداری بیشتر از ۲۰ نفر شرکت نکنند.
حجت الاسلام علی اکبر راوند با اشاره به وجود برخی از آسیب‌های اجتماعی در بخش ادامه داد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مردم می‌توانند با کم کردن مراسم عزاداری زمینه ترویج چنین معضلاتی را کاهش دهند.

دیشموک در وضعیت سیاه کرونا؛ تذکر جدی بخشدار به مسوولان
بخشدار دیشموک گفت: با توجه به اینکه دیشموک در وضعیت سیاه قرار دارد تا پایان آبان ماه به جزء قصابان، نانوایی‌ها، میوه فروشی‌ها و سوپر مارکت‌ها، مابقی اصناف تعطیل هستند.
 صفا حبیبی  اظهار کرد: دیشموک پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه دارد که باید مسئولان با همکاری بنیاد علوی تلاش کنند تا راه توسعه هموار شود.
وی توجه به ظرفیت‌ها از جمله گیاهان دارویی و به خصوص گیاه کمیاب کرفس کوهی را با اهمیت خواهند و گفت: به این گیاه کوهی می‌توان برای کمک به معیشت و اشتغال توجه ویژه کرد.
حبیبی ضمن تقدیر رئیس منابع طبیعی دیشموک بابت توسعه کشت گیاهان دارویی گفت: از کلانتری  استاندار و حجت الاسلام موحد نماینده مردم چهار شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و امام جمعه  که پیگیر استقرار بنیاد علوی در دیشموک بودند تقدیر و تشکر می‌کنیم.
وی با بیان اینکه کرونا یک مشکل اساسی بوده و در حال حاضر وضعیت منطقه سیاه شده است عنوان کرد: باتوجه به شرایط کرونا باید به حالت اولیه  برگردیم و محدودیت‌های جدی را در این خصوص  اعمال کنیم.
حبیبی از دادگاه، بسیج و نیروی انتظامی جهت برقراری امنیت و همکاری در کنترل کرونا تقدیر کرد و گفت: پنهان کاری و پرهیز از  قرنطینه کاری خطرناک است و باعث شیوع کرونا در بین افراد می‌شود.
 وی با بیان اینکه، زنجیره انتقال باید قطع شود، اضافه کرد:  ماسک زدن و ماندن در خانه  یک راه درمان جدی است.
حبیبی اظهار کرد: تا پایان آبان ماه به جزء قصابان، نانوایی‌ها، میوه فروشی‌ها و سوپر مارکت، مابقی اصناف تعطیل است.
وی با اشاره به جدی بودن خطرات کرونا گفت: با وجود اینکه در جلسه ستاد  کرونا بخش تذکرات داده می شود و مصوب می‌گردد، برخی اعضای شورای اداری دیشموک جهت مقابله با کرونا همکاری ندارند.
حبیبی گفت: جای بسی تاسف است برخی اعضای شورای اداری در مراسمات ترحیم شرکت و حتی خواننده محلی در مراسم دعوت می‌کنند.
وی اضافه کرد: وقتی شورای اداری در مراسمات ترحیم شرکت کنند، چه انتظاری از همکاری مردم داشته باشیم که در بحث کنترل کرونا همکاری داشته باشند.
حبیبی تاکید کرد: تحویل جسد برای تشییع و خاکسپاری با رعایت پروتکل بهداشتی و با همکاری دستگاههای متولی و طبق مصوبه استانی کرونا صورت می‌پذیرد.
بخشدار دیشموک متذکر شد: توهین در فضای مجازی به ایلات طیبی و بهمئی را محکوم و خواستار برخورد جدی از سوی دستگاه قضا، هستیم.
صفا حبیبی بخشدار دیشموک ضمن تقدیر و تشکر از زحمات رسانه‌ها ، گفت: خبرنگاران نقش مهمی در آگاهی جامعه دارند و حتی تلاش رسانه‌ها در جهت محرومیت زدای تحسین برانگیز است.

توهین به ایلات طیبی و بهمئی محکوم است / بی‌توجهی به خطرات کرونا در دیشموک

امام جمعه دیشموک به حواشی توهین به ایلات طیبی و بهمئی در روزهای اخیر در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: توهین‌های فضای مجازی به ایلات طیبی و بهمئی را محکوم و خوستار برخورد با عاملین این توهین‌ها هستیم.

حجت‌الاسلام راوند امام جمعه دیشموک در این نشست با اشاره به اهمیت بصیرت سیاسی برای فهم دقیق انتخابات آمریکا گفت: بایدن و ترامپ و اوباما هیچ کدام برای ما فرقی ندارند.
 وی در ادامه با اشاره به فعالیت بنیاد علوی در دیشموک افزود: بنیاد علوی در بخش مستقر شد و همه باید  دقت کنیم وقت تلف نشود و مسئولان در مدت فعالیت این بنیاد در دیشموک همکاری کنند.
راوند با بیان اینکه مسئولان پیگیر باشند و راه پیشرفت را تسهیل کنند، گفت: مسئولان دیشموک در جهت توسعه حوزه کاری خود کوتاهی نکنند بلکه شبانه روز پیگیر امور باشند.
وی به در ادامه به مووضع شیوع ویروس کرونا در بخش اشاره و گفت: متاسفانه مسئولان به مسئله کرونا و خطرات آن توجه نمی‌کنند.
راوند با اشاره به اینکه، جنازه‌ها  را با رعایت پروتکل بهداشتی تحویل مردم دهید، افزود: امکانات خوبی جهت مقابله با کرونا نداریم، می‌طلبد دست به دست هم دهیم تا مشکلات برطرف شود.
وی بیان کرد: سنت  فرهنگ‌های غلط در منطقه باید حذف شود و منکرات را زیاد تبلیغ نکنیم تا ترغیب به منکرات صورت نپذیرد.
راوند به امنیت بخش اشاره و گفت: مسئولان امنیتی در جهت حفظ امنیت تلاش کنند تا آرامش مردم تضمین باشد.
وی به مسئله نفت و بازار دیشموک اشاره و گفت: با توجه به اینکه فصل سرد شروع شد، نفت مردم تامین شود و از سوی امور صنفی هم نظارت بر بازار بیشتر شود.
راوند به حواشی توهین به ایلات طیبی و بهمئی در روزهای اخیر در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: توهین‌های فضای مجازی به ایلات طیبی و بهمئی را محکوم و خوستار برخورد با عاملین این توهین‌ها هستیم.


گردش کرونا در گچساران

قریب بر 9ماه از حضور مهمان ناخوانده در کشور و به تبع در استان و شهرستان و گچساران می‌گذرد.
 مهمانی که همچنان برای خود جولان می‌دهند و روز به روز بر افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌ها تاثیر می‌گذارد.
 صحبت از بیماری و یا همان ویروس کرونا است، ویروسی که همه جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و تا به این لحظه  توانسته  بر اقتصاد، معیشت و سلامت مردم اثر بگذارد.
این ویروس ناشناخته از بی‌توجهی برخی از مردم به هشدارهای مسوولان و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی  استفاده کرده  و همچنان  برای خود می‌تازد و گویی که اتفاقی رخ نداده است.


 
 آری صحبت از بی‌توجهی برخی از شهروندان است، شهروندانی که در این روزها با اعمال سختگیرانه محدودیت‌هایی کرونایی در برون از شهر و در طبیعت با برپایی دورهمی خانوادگی به زنجیره کرونا کمک می‌کنند و هر کدام بدون آن که خود بداند ناقل این بیماری می‌شود.
با توجه به اینکه شهرستان گچساران جزء46شهرستان بحرانی کشور در زمینه کرونا را سپری می‌کنند و این روزها آمار خوبی از شهرستان در زمینه کنترل این بیماری و کاهش افراد مبتلا و فوتی گزارش نمی‌شود اما باز هم برخی‌ها  در ایام تعطیلات و به خصوص در بعد از ظهرها دورهمی خانوادگی  در مناطق تفریحی و گردشگری گچساران مشاهده می‌شود.

 
اکنون شهرستان گچساران که در وضعیت فوق قرمز قرار گرفته است اما مشاهده می‌شود برخی از خانواده‌ها  بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی  از جمله زدن ماسک و یا فاصله گذاری اجتماعی با به راه انداختن دورهمی در مناطق گردشگری و تفریحی از جمله روستای دیل، آرو، سرا‌بننیز، و .... مشغول به تفریح  و گفت‌وگو هستند.
 این خانواده‌ها که برای چیدن بنک و کلخنگ یا همان پسته کوهی و یا برای به راه انداختن کباب به این مناطق می‌روند نمی‌دانند با تشکیل چنین دورهمی‌هایی چه کمکی به زنجیره کرونا می‌کنند.
علاوه بر هشدارهای مسوولان و وزرات بهداشت از عدم حضور در تجمع برای قطع این زنجیره منحوس اما برخی‌ها انگار گوش شنوایی ندارند و همچنان از این تعطیلات و دورکارهایی که این روزها دولت برای کاهش شمار افراد مبتلا به کرونا اعمال می‌کند از این فرصت استفاده کرده و مشغول به راه‌انداختن دورهمی خانوادگی در طبیعت هستند.



بیماری کووید ۱۹ با شیب تنددر شهرستان گچساران در حال افزایش است و این مساله به نگرانی و دغدغه مهم مسوولان  استانی و شهرستانی تبدیل شده است و می‌طلبد که مسوولان علاوه بر اعمال محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی بازار و برخی صنوف با افرادی که اقدام به دورهمی خانوادگی در طبیعت شهرستان می‌کنند برخورد جدی صورت  دهند تا بتوان به کاهش و قطع این زنجیره کمک کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
1