تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۴۲۶۷۲۰
نگاهی به شکاف میان اصولگرایان درباره نحوه برخورد با رییس‌جمهور

چرا اصولگرایان مخالف استیضاح روحانی‌اند؟ / زیباکلام: استیضاح و اعدام روحانی آدرس‌ غلط اصولگرایان به مردم است

۲
۰
چرا اصولگرایان مخالف استیضاح روحانی‌اند؟
کبنا ؛
پس از چند روز هجمه بی‌سابقه به حسن روحانی و طرح بحث استیضاح او توسط برخی نمایندگان تندروی مجلس حالا طیف اکثریت اصولگرایان نشان می‌دهند که علاقه‌ای به استیضاح رییس جمهور ندارند و سعی می‌کنند نشان دهند راهشان از تندرو‌ها جدا است، اما همچنان منتقد عملکرد دولت روحانی هستند.

به گزارش کبنا، فرارو نوشت: امروز قرار است همایش "استیضاح روحانی حق مردم، تکلیف مجلس" در شهر قم برگزار شود و چهره‌هایی همچون حمید رسایی نماینده پیشین مجلس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و کریمی قدوسی نمایندگان کنونی پارلمان سخنران‌های این همایش‌اند.
این همایش در ادامه‌ی موج حمله‌ای است که از یک هفته پیش علیه رییس جمهور به راه افتاده است. موجی که پا را از استیضاح فراتر گذاشته و کار را به محاکمه و اعدام روحانی هم کشانده است.
این موج در واکنش به سخنان روحانی مبنی بر اینکه "امام حسن (ع) به خواست اکثریت صلح کرد" به راه افتاد. اصولگرایان معتقدند که روحانی با "تحریف تاریخ" می‌خواهد به مقصود خود یعنی صلح و "مذاکره با آمریکا" برسد.
در میانه انتقادات شدید از رییس جمهور برخی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی به تندی به روحانی تاختند و حرف هایشان فراتر از انتقاد بود. علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار به روحانی گفت "مردم در تأمین مایحتاج خویش درمانده‌اند و زیرخط فقر دست‌وپا می‌زنند. رئیس‌جمهور در بند حفظ خط ریش خویش است! اف بر تو باد که ملتی را شرمنده کرده‌ای."
یا مجتبی ذوالنوری نماینده قم و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در توئیتی نوشت: «امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.»
برخی دیگر از نمایندگان هم سخن از استیضاح رییس جمهور کردند. استیضاح حرف بدنه تندرو اصولگرایان نیز است. حتی روحانی همچون علیرضا پناهیان به گونه‌ای رییس جمهور را "خائن" خوانده است.
این ادبیات و موج در بین جریان اصولگرا شکاف ایجاد کرده است. اصولگرایان میانه رو‌تر معتقدند اینگونه سخن گفتن توهین به روحانی است. این گروه که یکدست هم نیستند مخالف استیضاح‌اند و دلایل ویژه خود را برای مخالفت دارند.
محمدرضا باهنر در واکنش به حملات به روحانی گفت: " توسل شدن به ابزار‌های توهین یا تهدید حتماً فضای نقد منصفانه و تبادل نظر و تعاطی افکار را مخدوش می‌کند و این شرایط آسیبی خواهد بود برای مردم‌سالاری دینی."
علی مطهری نماینده پیشین مجلس و از چهره‌های میانه رو اصولگرا هم در این باره معتقد است: «من مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی‌دانم، اما معتقدم اظهارنظر هر ایرانی خصوصا رئیس جمهور در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود. این که مقام رهبری مخالف مذاکره هستند مانع اظهارنظر دیگران نیست.»
همچنین مهدی نصیری سردبیر اسبق کیهان هم به اهانت ذوالنوری علیه روحانی پاسخ داد و گفت: «با تهدید به اعدام به کجا خواهیم رسید؟» نصیری در حساب کاربری‌اش در توییتر افزود: «گام اول انقلاب را با شعار آزادی همه گروه‌ها و جناح‌ها و احزاب آغاز کرده بودیم به اینجا رسیدیم. اکنون در طلیعه گام دوم با تهدید به اعدام به کجا خواهیم رسید؟»
در این فضا حتی برخی علمای قم هم ازحملات بی‌محابا به رییس جمهور گلایه دارند. آیت الله مقتدایی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حرف‌های اخیر مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس مورد تأیید بزرگان قم نیست، گفت: «او هتک حرمت آقای روحانی رئیس‌جمهور را کرده که این زیبنده نیست.»
او افزود: "اعتراض به آقای روحانی وارد است، اما این جور صحبت کردن به هیچ وجه مورد تأیید نبوده و نیست. "
بسیاری از اصولگرایان معتقدند با توجه به اینکه رهبر انقلاب تاکید کردند که دولت باید تا پایان دوران کاریش به فعالیت ادامه دهد، تقاضای استیضاح در راستای ولایتمدارانه نیست و خلاف نظر رهبری است.
 
 
چرا اصولگرایان مخالف استیضاح روحانی‌اند؟
عصبانیت روزنامه دانشگاه آزاد از ذوالنوری 

صدای کیهان هم در آمد
در همین رابطه روزنامه کیهان هم به صف منتقدان پیوسته است. این روزنامه که خود از تندترین تعابیر علیه رییس جمهور استفاده می‌کند در گزارشی با تیتر "جنجال و استقبال حامیان دولت بی‌کارنامه از بی‌دقتی در انتقاد" نوشت: «بیان انتقادات تندوتیز مزبور، بهانه‌ای دست داد تا جریان تحریف فعال شده و اصل ماجرا را به انحراف بکشاند.»

این روزنامه معتقد است انتقادات اینچنینی باعث "مظلوم‌نمایی" و "وارونه‌نمایی" جریان اصلاحات می‌شود. کیهان افزود: «بسیار روشن است که مدعیان اصلاحات، استاد ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند و دنبال گزاره و یا محور رسانه‌ای خاص هستند تا با عملیات روانی در فضای رسانه‌ای کشور، اذهان عمومی را از اصل ماجرا منحرف کرده و اذهان را اسیر مسائل فرعی و حاشیه‌ای کنند.»
 
روزنامه فرهیختگان نیز به شدت از تندروهای اصولگرا انتقاد کرد و آنها را "فرشته‌های نجات اصلاح طلبان" خواند. این روزنامه نوشت: «8 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری برخی از سیاسیون نابلد در دام عملیات روانی حامیان وضع موجود افتادند.»
چرا اصولگرایان مخالف استیضاح روحانی‌اند؟
سلیمی‌نمین می‌گوید استیضاح در هر شرایطی تنش‌زاست
نگرانی از عواقب استیضاح
همچنین اصولگرایان نسبت به درخواست استیضاح و محاکمه برای روحانی نگرانی‌هایی دارند که احتمالا بسیاری از آن‌ها در بیان آن خودداری می‌کنند. اصولگرایان منتقد استیضاح روحانی می‌گویند طرح این مسئله بازی در زمین دشمن است. عباس سلیمی‌نمین در این باره نوشت: «هرگونه آسیب به دولت شرایط مطلوب برای مانور بیگانگان را فراهم می‌کند. پذیرفتنی نیست فردی که مدعی فهم سیاسی و نماینده مجلس است در مسیری قرار بگیرد و شرایطی را فراهم کند که نتیجه آن تقویت سیاست بیگانه است.»
از طرف دیگر آن‌ها از این می‌ترسند که چه استیضاح رای بیاورد و چه رای نیاورد، روحانی برنده از مجلس بیرون بیاید. سلیمی‌نمین چهار سناریو برای استیضاح روحانی بیان کرده که دو مورد آن جالب توجه است. به نوشته او احتمال این که روحانی "با تبلیغات هنرمندانه‌ای که نمونه‌های آن در انتخابات گذشته دیده شد، دیگران را مقصر کم‌کاری دولت خودش معرفی و التهاب ایجاد کند" وجود دارد. به گفته او این احتمال هم وجود دارد که "رئیس جمهور یک دعوای کاذب در پاسخ به استیضاح به وجود بیاورد تا جامعه متشنج شود تا استیضاح رأی نیاورد."
او می‌گوید استیضاح در هر حالتی برای جامعه تنش‌آفرین است. سلیمی نمین در این باره نوشت: "حتی اگر شخص روحانی هم تمکین کند و موضوع را به درگیری کاذب نکشاند باز هم عده‌ای شیطان در داخل و خارج از این فضا بهره می‌جویند تا جامعه را به آشوب بکشانند. از این رو چرا باید با کاری نابخردانه سوژه به دست دشمنان داخلی و خارجی بدهیم تا با آن نظم جامعه را به هم بریزند؟"
چرا اصولگرایان مخالف استیضاح روحانی‌اند؟
تحلیل روزنامه نزدیک به قالیباف در مخالفت با استیضاح روحانی

موضع منفی قالیباف و رئیسی
سران دو قوه مقننه و قضائیه هم به طرح بحث‌های تند علیه رییس جمهور واکنش منفی نشان دادند. محمد باقر قالیباف رییس مجلس تاکنون به طور مستقیم واکنشی نشان نداده، اما اظهار نظر دیروز او را می‌توان در این چهارچوب دانست. قالیباف گفت: "بگومگو‌های سیاسی برای مردم نان و آب نخواهد شد."
امروز دوشنبه روزنامه صبح‌نو نزدیک به قالیباف که به نوعی سخنگوی او هم به حساب می‌آید در گزارشی اصلی خود با تیتر " چرا نباید روحانی عزل شود؟" به بررسی مسئله پرداخت و نوشت: "از همه دلایل مهم‌تر برای استمرار دولت روحانی تا پایان دوره، تاکید رهبر انقلاب است. ایشان در دیدار مجازی با نمایندگان مجلس یازدهم اشاره کردند که مشی و شیوه مدیریتی‌شان ناتمام نماندن دولت‌ها و ادامه کار تا پایان دوره است. " این روزنامه همچنین تاکید کرده که کنار گذاشتن روحانی "مخرب‌تر" از ادامه کار اوست.
اما رییس قوه قضائیه هم امروز اشاره‌ای کوتاه به اختلافات سیاسی در کشور داشت و از آن انتقاد کرد. ابراهیم رئیسی گفت: "مسؤولان و سیاسیون از حاشیه‌سازی پرهیز کنند و به مسائل اصلی مردم بپردازند."
واکنش‌ها و ابعاد حمله به روحانی؛ تندروها چه می‌خواهند؟
 
روز چهارشنبه هفته گذشته حسن روحانی رییس جمهور از صلح امام حسن (ص) سخن گفت و موجی از واکنش‌های تند و عجیب از سوی اصولگرایان را در پی داشت، تاجایی که حتی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس از استیضاح و اعدام رییس جمهور سخن گفت. بسیاری از چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا نیز روی موج حمله علیه روحانی قرار گرفتند. از سوی دیگر میانه‌رو‌ها و برخی اصلاح طلبان سعی کردند که از او دفاع کنند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426720-2.jpg
 حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: «امام حسن (ع) صلح کرد، چون اکثریت جامعه صلح می‌خواست و وقتی به او اعتراض کردند گفتند شما ۱۰ نفر یا ۲۰ نفر همۀ مردم نیستید. وقتی اکثریت جامعه صلح می‌خواهد باید صلح را انتخاب کرد.» این اولین بار نبود که روحانی از صلح امام حسن سخن می‌گوید اما این بار  این اظهار نظر اصولگرایان ناراضی به تندی به او پاسخ دادند.
روزنامه کیهان تیتر یک شماره روز پنجشنبه خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: «آقای روحانی چندمین بار است که اصرار دارد صلح امام حسن (ع) را مصادره به مطلوب کند و به خیانت برخی خواص و فرماندهان لشکر در این صلح تحمیلی نپردازد. چرا؟! آیا فصل خیانت یارانی مانند عبید ا... بن عباس، از کتاب تاریخ آقای روحانی سرقت شده؟ یا تعمدی برای کتمان این فصل مهم وجود دارد؟»
عبدالله گنجی، مدیرمسوول روزنامه جوان نیز در توئیتی انتقادی نوشت: «از روحانی با لباس روحانیت برای انطباق صلح امام حسن (ع) با ایران- امریکا تعجب می‌کنم. نقطه مقابل امام حسن (ع) مسلمانان بودند و همین اطرافیان امام را دچار بحران تحلیل کرده‌بود. مساله امام حسن (ع) وحدت درون جامعه اسلامی بود و به کسی واگذار کرد که متاسفانه از نگاه برخی موجه بود. نه غیریت بیرونی.»

مهدی محمدی، مشاور رییس مجلس در امور راهبردی نیز گفت: «دولت آقای روحانی به پارادوکس مبتلا‌ست که موقع جنگ صلح می‌کند و موقع صلح می‌جنگد. رازش هم این است که دوست را از دشمن نمی‌شناسد.»
سایت رجانیوز یکی دیگر از ارگان‌های رسانه‌ای اصولگرایان تندرو و پایداری‌ها نوشت که در یک نشست دانشجویی یکی از حاضران از حسن رحیم‌پور ازغدی درمورد اظهارات اخیر حسن روحانی سوال کرده و او پاسخ داده که «معیشت مردم را برجامی کردند، حالا نوبت به برجامی کردن دین مردم رسیده است.»
علیرضا پناهیان خطیب مشهور نیز گفت که «اگر از صلح امام حسن (ع) بگوییم، اما از خیانت یارانش نگوییم، خیانت کرده‌ایم.» برخی از اصولگرایان همچون وحید یامین پور نیز خواستار واکنش علمای قم در این باره شده‌اند.
واکنش‌های تند دیگری در این باره از سوی فعالان سیاسی اصولگرا صورت گرفت، اما تند‌ترین واکنش مربوط به مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده قم است. او در این باره در توئیتر خود نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن علت صلح امام حسن (ع) با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکری می‌کنید؛ امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند. با منطق شما رهبر انقلاب باید دستور دهد هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.»
این در حالی است که پیشتر رهبر معظم انقلاب تاکید کرده بودند که این دولت باید تا پایان به کار خود ادامه دهد.
سخنان ذوالنوری دوباره بحث استیضاح رییس جمهور را در رسانه‌ها مطرح کرد. پیشتر مجلس طرحی در این باره به جریان انداخته بود که با مخالفت رهبر انقلاب راه به جایی نبرد. 
حملات به روحانی تا جایی پیشرفت که همایشی در قم با عنوان "استیضاح روحانی حق ملت، تکلیف مجلس" قرار است روز دوشنبه برگزار شود. رسایی، ذوالنوری، حاجی دلیگانی، کریمی قدوسی از جمله سخنرانان این همایش‌اند.
زیباکلام:کشور در باتلاق است/ اصولگرایان به سمت نرمش قهرمانا‌نه می‌روند
تیتر روز پنج شنبه روزنامه کیهان
واکنش روحانی و دولتی‌ها 
اما در این بین صدا‌های موافقی هم با رییس جمهور وجود دارد. به ویژه سخنان ذوالنوری بیش از دیگران بازتاب و نقد به همراه داشته است.
حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور در این باره معتقد است طرح استیضاح "نخ دادن به هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا برای کوتاه نیامدن در برابر دولت فعلی ایران و تعویق هرگونه رفع یا کاهش تحریم‌ها تا استقرار دولت بعدی در ایران از وظایف نماینده‌ای با ۲۰۴ هزار رای نیست."
این شاید جدی‌ترین نقد به طرح استیضاح روحانی باشد. 
محمود واعظی رییس دفتر روحانی هم گفته است که "سکوت کنندگان دربرابر توهین‌ها و بداخلاقی‌هابه رئیس جمهور باید بدانند این بی‌اخلاقی‌ها تنها به رئیس جمهور محدود نیست بعداً نوبت خودشان هم می‌شود". این هم تعریضی است به شرایط آینده فضای سیاسی کشور که پیش بینی می‌شود اصولگرایان قدرت را به طور کامل در دست بگیرند. 
 اما محمد مهاجری روزنامه نگار اصولگرا در این باره معتقد است: «همان بزرگی که بدنبال طرح سه فوریتی این شیخ ساده لوح برای خروج از برجام، توی دهن او زد، درباره استیضاح هم می‌داند چه کند.»
امروز حسن روحانی رییس جمهور تلاش کرد واکنش تندی به انتقادات نشان ندهد و فضای را آرام کند. او در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: «از همه مسئولان، فعالان، دلسوزان نظام و کشور دعوت می‏کنم که با حفظ آرامش و عقلانیت سیاسی مانع از اختلافات و منازعات شوند و اجازه ندهند برخی افراد معدود با انگیزه‏‌های گروهی، جناحی، مقطعی و زودگذر سیاسی زمینه‏ ساز تحقق آرزو‌های شوم بدخواهان این سرزمین شوند.»
محمد باقر قالیباف رییس مجلس تاکنون در رابطه با حملات به دولت و رییس جمهور سکوت کرده است او فقط امروز در موضع گیری نه چندان روشن گفت: " بگومگو‌های سیاسی برای مردم نان و آب نخواهد شد. "
چرا اصولگرایان در این روزها و در شرایطی که دو هفته تا انتخابات ریاست جمهوری ایلات متحده باقی مانده بحث استیضاح روحانی را مطرح می‌کنند. آیا پشت پرده تحلیل خاصی وجود دارد؟ 
زیباکلام:کشور در باتلاق است/ اصولگرایان به سمت نرمش قهرمانا‌نه می‌روند
موج تبلیغاتی علیه روحانی آدرس غلط اصولگرایان است
صادق زیباکلام کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در این باره به فرارو گفت: «کشور در وضع واقعا بدی قرار دارد. این وضعیت دیگر بحران نیست. از بحران فراتر رفته ایم و وارد باتلاق شده‌ایم. در باتلاق کسی باید وارد شود دست ما را بکشد تا بتوانیم بالا بیاییم، خودمان نمی‌توانیم کاری کنیم. اصولگرایان این را فهمیده‌اند، آن‌ها ریشه مشکلات و نابه‌سامانی‌ها را می‌دانند. آن‌ها می‌دانند که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عامل اصلی ورود ایران به این باتلاق است.»
او با بیان اینکه اصولگرایان نمی‌توانند به این نکته اذعان و اعتراف کنند و به مردم بگویند این سیاست خارجی را باید تغییر داد، افزود: "بنابراین انگشت اتهام را به سمت آقای روحانی و دولت او می‌گیرند. قبلا مجلس دهم بود، آن مجلس را هم مقصر می‌دانستند، اما حالا مجلس در اختیار خودشان است. در شرایط کنونی اصولگرایان فقط می‌توانند روحانی و دولت را متهم کنند و به مردم بگویند اگر اوضاع بد است، دلار ۳۰ هزار تومان است، کمبود وجود دارد به خاطر سیاست‌های دولت روحانی است. البته آن‌ها کاملا آگاه هستند که سیاست‌های دولت روحانی ۲۰ تا ۳۰ درصد در وضعیت کنونی موثر بوده است.»
زیباکلام گفت: «این موج تبلیغاتی ایجاد شده درباره استیضاح و اعدام روحانی همه آدرس‌های غلط اصولگرایان به مردم است. این تبلیغات البته دیگر جوابگو نیست و شاید به جز ۲۰ درصد از مردم کشور که نگاه تندرو‌های اصولگرا را می‌پسندند، کسی این آدرس‌های غلط را نمی‌پذیرند و مردم می‌دانند که چرا کشور به اینجا رسیده است.»
این استاد دانشگاه با اشاره به این که سال آینده رییس جمهور تغییر می‌کند، اظهار کرد: "در آن زمان دیگر روحانی در کار نخواهد بود و مشکلات و مسائل همچنان پابرجا خواهد ماند، من معتقدم اگرچه که امروز مدام به روحانی حمله می‌شود که چرا حرف از صلح می‌زنی، اما رییس جمهور بعدی که از تندرو‌ها خواهد بود، به سمت‌وسوی نرمش قهرمانانه می‌رود. آن وقت کسی انتقاد نمی‌کند همچنان که شاهدیم تندروها هیچ کاری به مجلس یازدهم ندارند از مجلس نمی‌پرسند پس از شش ماه کار به جز چند حرکت پوپولیستی چه گام دیگری در جهت رفع مشکلات برداشته‌اید؟"
او اظهار کرد: «تندرو‌های اصولگرا صرفا از تاکتیک استیضاح روحانی برای انداختن مشکلات به گردن او استفاده می‌کنند. اما اصولگرایان میانه‌رو که مسائل را بهتر درک می‌کنند می‌دانند که اگر روحانی استیضاح شود ممکن است حرف‌هایی بزند که خیلی به نفع آن‌ها نباشد، بنابراین معتقدم استیضاح انجام نمی‌شود.»
زیباکلام با تاکید بر اینکه مشکل ایران سیاست خارجی است، ادامه داد: "چه دونالد ترامپ پیروز انتخابات شود و چه جو بایدن ایران جز سناریو نرمش قهرمانانه گزینه دیگری ندارد. با این تفاوت که با ترامپ و تیم ترامپ کار دشوارتر خواهد بود، اما با تیم بایدن مذاکره ساده‌تر است. ترامپ به دنبال انتقام است، او رگه‌هایی پوپولیستی قوی دارد که کار مذاکره را در ابتدا دشوار می‌کند. او می‌خواهد امتیاز‌های تبلیغاتی زیادی را برای خود بگیرد، اما این مشکل با بایدن وجود ندارد. او کمتر به دنبال تبلیغات است و می‌داند که نباید از ایران توقع داشت که ایران در مذاکره پرچم سفید دستش بگیرد. چنین توقعی یعنی عملا مذاکره شکست خواهد خورد؛ لذا مذاکره با ترامپ دشوارتر است."

او با اشاره به دشواری‌های مذاکره گفت: «آمریکا می‌خواهد درباره یک مجموعه مسئله مذاکره کند. مسائل حقوق بشر، حضور ایران در منطقه، بحث موشک‌های ایران و... در لیست مذاکره جمهوری خواهان و دموکرات‌ها قرار دارد.»
 
ولایت مدارها نمی توانند برای رییس جمهور حکم اعدام صادر کنند
حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا هم در این باره با انتقاد از تندرو‌های اصولگرا و طرح بحث استیضاح رییس جمهور به فرارو گفت: "ستاد‌های انتخاباتی آمریکا در ایران فعال است و به دنبال ایجاد یک خلاء قدرت در کشورند. این‌ها می‌خواهند فشارها، تحریم‌ها و تهدید‌ها را توجیه کنند و نشان دهند که فشار‌های حداکثری نتیجه می‌هد."

او افزود: «دوستان باید مراقب باشند که تحت تاثیر جنگ تبلیغاتی آمریکا و صهیونیست‌ها قرار نگرند. نکته مهمتر این است که مجلس انقلابی و رهبری لقب انقلابی به این مجلس دادند باید ولایت‌مدار باشد. فرد ولایت‌مدار نمی‌تواند برای رهبری انقلاب تعیین تکلیف کند و بگوید برای رییس جمهور حکم اعدام صادر شود.»

به گفته کنعانی مقدم "باید به این نکته هم توجه کرد که توهین به رییس جمهور، جرم محسوب می‌شود. وقتی کسانی که خودشان قانونگذار هستند قوانین را نقض می‌کنند دیگر برای مردم توجیهی وجود ندارد."
نام شما

آدرس ايميل شما

منصف
Iran, Islamic Republic of
این اقایون وقتی همه به احمدی نژاد . میدادندچرا دنبال نقد منصفانه واحترام به رئیس جمهورنبودند
Iran, Islamic Republic of
چون پته خیلی چیزها را میریزه بیرون
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

دولت حسن روحانی که در این شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند ...
فایل های مرتبط
1