تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۴۲۶۶۴۹
کبنا گزارش می‌دهد

وقف؛ سرمایه‌گذاری همیشگی و سودآور

۰
وقف؛ سرمایه‌گذاری همیشگی و سودآور
کبنا ؛وقف کار حسنه‌ای که دین مبین اسلام و ائمه اطهار بر روی آن تاکید فراوان دارند و در حقیقت وقف یک سپرده‌گذاری بلند مدت و پر سودی است که برای همیشه ماندگار خواهد بود و چشمه جوشان آن هرگز خشکیده نمی‌شود. در واقع یکی از کارهای مومنانه خواهد بود که برای همیشه برای صاحب وقف سود معنوی و پر خیر و برکتی به همراه خواهد داشت. برنامه‌های هفته وقف در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شیوع ویروس کرونا همانند گذشته برگزار نشد، اما روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه تلاش دارد تا با تولید محتوا و سایر کارهایی همانند تهیه کاتالوگ، کلیپ و... به فرهنگ سازی هر چه بیشتر این کار حسنه اهتمام بورزد.

نشست تخصصی با اقشار مختلف جهت ترویج فرهنگ‌ وقف در کهگیلویه و بویراحمد

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امورخیریه کهگیلویه وبویراحمد از نشست تخصصی با اقشار مختلف جهت ترویج فرهنگ وقف در جامعه خبر داد.
حجت‌السلام قاسم مومنی شاد با تسلیت دهه آخرماه صفر اهم برنامه های دهه وقف را تشریح کرد.
وی غبار روبی و عطر افشانی گلزار شهداء در جوار بقاع متبرکه و موقوفات ، دیدار با خانواده شهدا، دیدار با استاندار، نماینده معزز ولی‌فقیه در استان و امامان جمعه شهرستان‌ها، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی  را بخشی از برنامه های گرامیداشت دهه وقف در استان دانست و گفت: در این دیدارها گزارش عملکرد اداره کل اوقاف وموضوع وقف بیان خواهد شد.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری نشست تخصصی وقف جهت ترویج این مقوله مهم بصورت تخصصی با اقشار مختلف جامعه  خبرداد و گفت: تبلیغات محیطی در سطح شهرها و بقاع متبرکه ، تشکیل کانال های مجازی و حضور12 مبلغ اعزامی از قم در گروها و بیان مباحث مربوط به وقف و دهه آخر صفر از دیگر برنامه های پیش بینی شده جهت ترویج این فریضه مهم اسلامی است.
وی افزود: در دهه وقف بسته‌های معیشتی تحت عنوان بسته‌های احسان ماندگار در سطح استان از محل درآمد موقوفات نیز بین نیازمندان توزیع خواهد شد.
وی از برگزاری همایش یاوران وقف به منظور تجلیل از یاوران وقف و واقفین خیراندیش خبرداد و گفت: در این همایش که ازطریق ویدئو کنفرانس در محل اداره کل اوقاف همزمان با سراسر کشور برگزار می شود دکتر خاموشی ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه سخنرانی خواهد داشت.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد : در این دهه بازدید از پروژه‌های وقفی در حال ساخت، تجلیل از مدافعان سلامت و معرفی موقوفات شاخص در فضاهای مجازی به همراه نوع خدمات و نیات آنها از دیگر برنامه‌های دهه وقف در سطح استان است.
وی در ادامه با بیان اینکه وقف یک حرکت انسانی و الهی است خاطرنشان کرد: وقف مربوط به همه آحاد و اقشار جامعه اسلامی می‌شود و دهه وقف فرصتی است تا این فرهنگ دینی و اسلامی را بیش از پیش ترویج دهیم.
مومنی‌شاد با بیان اینکه وقف میان انسان و خداوند قرابت و نزدیکی ایجاد می‌کند گفت: وقف به سان رشته‌ای است که رأس آن متصل به خداوند و انتهایش در دست وقف کنندگان قرار دارد.
این مسئول به ضرورت انطباق وقف‌های امروزی با نیازهای روز جامعه  اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به تغییر و تحولاتی که در جامعه به وجود آمده ، باید سعی کنیم در زمینه برکات وقف این چشمه همیشه جوشان فرهنگ سازی کنیم تا متناسب با نیازهای روز جامعه مقوله وقف گسترش یابد تا به واسطه آن گرهی از مشکلات اقتصادی اقشار مختلف جامعه جامعه برطرف شود.

کهگیلویه۴۵۸موقوفه دارد

ریبس اداره اوقاف و امور خیریه گفت: ۴۵۸ واحد موقوفه مسجد، حسینیه و زینبیه در شهرستان به ثبت رسیده است.

عبدالمحمد نمازی اظهار داشت:۴۵۸ موقوفه شامل مسجد،حسینیه،زینبیه و زمین در شهرستان وجود دارد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کهگیلویه گفت: دهه وقف فرصتی برای آشنایی با فرهنگ وقف و واقفان خیراندیش هست.
وی با بیان اینکه وقف ریشه در فطرت انسان دارد و انسانهای پاک فطرت و خیراندیش ان را در زندگی خود احیا کردند، افزود:قرآن و اهل بیت علیهم السلام توجه ویژه‌ای به وقف و اهمیت و ارزش آن دارند.
این مسوول، گسترش عدالت اجتماعی و رفاه اجتماعی و رونق اقتصادی و تعالی اجتماعی جامعه را از دیگر برکات وقف برشمرد.
نمازی گفت: هرجا شعائر و مولفه‌های دینی تعمیق پیدا کرد ایجاد وقف را به دنبال خود داشت.
وی اضافه کرد: واقفان زندگان همیشه تاریخ اند هرچند به مرگ از بین می روند اما آثار خیر شان باقی است.
این مسوول با اشاره به اهمیت وقف و نیاز شهرستان به نهادینه شدن فرهنگ این سنت حسنه تصریح کرد:همه موقوفات کهگیلویه شامل مسجد و حسینیه و زینبیه است اما فاقد موقوفات درآمدزا هستیم.
وی گفت: بهترین راه حل وقف در این شهرستان وقف های جمعی ،خانوادگی و قبیله ای است.

لزوم فرهنگ‌سازی بیشتر وقف در کهگیلویه و بویراحمد

ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد در هفته وقف بر فرهنگ‌سازی در این زمینه تاکید کردند.

امام جمعه سی‌سخت با اشاره به اینکه وقف برای تعالی و رشد جامعه است، گفت: واقف از وقفی که انجام می‌دهد پاداش ساری و جاری و ماندگاری می‌برد و تا زمانی که این موقوفه وجود دارد برای واقف ثوابت نوشته می‌شود.
حجت‌الاسلام مصباح نژاد با تاکید بر اینکه دنیا و آخرت خود را با وقف آباد کنیم، گفت: وقف راهکار و ظرفیت خوبی برای حل مشکلات جامعه است این ظرفیت باید به بالفعل تبدیل شود.
وی وقف یک آجر برای مسجد یا وقف برای کمک به فقراء را سرمایه‌گذاری ارزشمندی دانست و گفت: وقف می‌تواند مشارکتی و دسته‌جمعی باشد اگر عده‌ای دست به دست هم دهند یک وقفی ایجاد کنند سودمند خواهد بود.
امام‌جمعه سی‌سخت با تاکید بر فرهنگ‌سازی در حوزه وقف گفت: در سطح کشور موقوفات خوبی وجود دارد که اگر آزادسازی شوند می‌توانند به حل مشکلات کمک کنند.
 وی در پایان خواستار توجه بیشتر اوقاف کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان دنا شد.
حجت‌الاسلام عبودی امام جمعه باشت هم گفت: وقف آن حسنه و باقیات صالحات است یعنی انسان ولو اینکه دستش از دنیا کوتاه باشد اما ثمره وقف به او می‌رسد بنا براین لازم است فرهنگ وقف ترویج، تبلیغ و گسترش پیدا کند.
وی بیان کرد: خدا رحمت کند قدیمی‌ها را که برای مجالسی مانند عزای سیدالشهداء، برای دست‌گیری از یتیمان و فقرا اموالی مانند خانه و مغازه، درخت و هر چه که داشتند وقف می‌کردند.
وی ادامه داد: با مسئولان اوقاف استان اصفهان که در ارتباط بودم زمینه‌های زیادی برای وقف در این استان وجود داشت اما در کهگیلویه و بویراحمد این چنین نیست که بخشی به جهت بنیه ضعیف مالی مردم و بخشی هم به ضعف تبلیغات در زمینه وقف باز می‌گردد.
وی خواستار تبلیغ بیشتر وقف شد و گفت: در این زمینه تبلیغ بیشتری صورت گیرد تا کسانی که موقوف‌علیه هستند بتوانند از ثمرات وقف بهره‌مند شوند.

وجود 144 موقوفه منفعتی و انتفاعی در گچساران

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: تعداد موقوفات گچساران در حوزه منفعتی 17 مورد و انتفاعی 127موقوفه است.
 فرزین بهمنی آزاد  اظهار کرد: وقف یک سنت حسنه بوده که می‌تواند ذخیره‌ای برای آخرت شخص محسوب شود.
وی ادامه داد:  وقف ریشه در عقیده و ایمان انسان دارد و برای ماندگاری و جاودانگی اموال و بهره‌مندی همیشگی از خیرات و برکات آن قرار داده شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: شهرستان گچساران دارای 90 رقبه تجاری بوده که از این تعداد 78 واحدتجاری، 9 واحد  مسکونی و سه مورد زراعی است.
 موقوفه‌ای برای دختران بی سرپرست
 بهمنی آزاد اذعان کرد: مسجد شهیدان شهر دوگنبدان با ۳۲ موقوفه تجاری، مسجد صاحب الزمان (عج) ۱۶ رقبه و امام صادق (ع) ۱۳ رقبه تجاری از بزرگترین موقوفه های درآمدزای گچساران هستند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران بیان کرد: همچنین۱۲۷ موقوفه انتفاعی  در گچساران وجود دارد.
وی با بیان اینکه از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 17 موقوفه منفعتی عام و خاص در این شهرستان ثبت شده است، عنوان کرد: از مجموع این تعداد 16موقوفه متصرفی و یک موقوفه غیر متصرفی است.
این مسئول ادامه داد: موقوفه اهدایی  بانو اعظم غلامزاده دیل بانوی واقف گچسارانی  از سال 1396 وقف و از همان زمان سرپناهی امن برای  دختران بی سرپرست و بدسرپرست کهگیلویه و بویراحمدی و استان های مجاور شده است
 بهمنی آزاد ادامه داد: این مرکز با نام ساختمان ریحانه زیر نظر موسسه خانه فرشتگان شهید درخشانپور  از سال 1396  وقف شده و با حضور 6مربی به  فعالیت می‌پردازد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: موقوفه ریحانه در ۲طبقه، سه واحد و ۲۰۰ متر مربع هم اکنون پذیرای ۱۲ دختر بی‌سرپرست و بدسرپرست کهگیلویه و بویراحمد و استان های مجاور است.
بهمنی آزاد با بیان اینکه این مکان ظرفیت نگهداری ۳۰ نفر را دارد، گفت: در این مرکز از دختران ۶ تا ۱۸ سال بی سرپرست و بدسرپرست نگهداری می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: در مرکز نگهداری دختران بی سرپرست و بدسرپرست علاوه بر تامین خوراک و خدمات اقامتی آموزش های لازم ارائه می‌شود.

نیاز به وقف از حوزه درمان تا ازدواج جوانان
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426649-2.jpg
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقف برای حوزه درمان و سلامت ،‌ اشتغال، ازدواج جوانان، کمک به مستمندان و برنامه های قرآنی از جمله مهم‌ترین نیازهای امروز جامعه است.

حجت‌الاسلام سید نورالله جنتی‌پور اظهار کرد: وقف یک امر فراگیر و بدون محدودیت است که هیچ محدودیتی چه از لحاظ زمان چه از لحاظ مکان در آن راه ندارد.
وی با اشاره به اینکه مردم با آشنایی عواید وقف می.توانند بهتر در این راه نیک گام بردارند، افزود: وقف یک لباس برای مستمندان و یا وقف لوازم التحریر برای یک دانش آموز به اندازه وقف یک ساختمان می‌تواند در رفع نیازهای جامعه اثرگذار باشد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد به تشریح فواید وقف‌های مشارکتی پرداخت و گفت: مردم می توانند به صورت مشارکتی با دوستان و اقوام خود مالی را وقف کنند بنابراین اگر مردم آگاه باشند، راحت‌تر می‌توانند، وقف‌های جدید انجام دهند.
این مسئول تصریح کرد: وقف برای حوزه درمان و سلامت ،‌ اشتغال، ازدواج جوانان، کمک به مستمندان و برنامه های قرآنی  از جمله مهم‌ترین نیازهای امروز جامعه است.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید توسط رسانه‌ها با وقف‌های مشارکتی، گروهی و جمعی آشنا شوند، گفت: نقش رسانه ها در تبیین وقف‌های مشارکتی بسیار گسترده و مهم است.
لزوم وقف مشارکتی در کهگیلویه و بویراحمد
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اگر مردم بدانند بسیاری از مشکلات جامعه توسط منابع مالی واقفان خیراندیش گذشته وقف شد و بعد از سالیان سال به نیت واقفان عمل می‌شود به انجام وقف‌های جدید تشویق خواهند شد.
جنتی‌پور افزود: مردم باید بدانند به هر شکلی و هر نیت و مبلغی می‌توان وقف کرد و این سبب می‌شود مردم آشنایی بیشتری با آن پیدا کنند و نیات خیر خود را در قالب وقف عملی کنند.
وی خواستار افزایش وقف‌های مشارکتی در استان شد و تصریح کرد: افرادی که قادر نیستند به تنهایی وقف داشته باشند، می‌توانند به وقف های مشارکتی اقدام کنند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد ترویج وقف‌های مشارکتی را عاملی مهم در رفع نیازها و مشکلات جامعه دانست و بر لزوم ترویج و نهادینه کردن فرهنگ وقف مشارکتی در جامعه تاکید کرد.
جنتی پور با تشریح اهمیت وقف مشارکتی و نقش آن در جامعه، خاطرنشان کرد: ترویج و نهادینه کردن فرهنگ وقف مشارکتی در جامعه نیازمند همکاری و تعامل بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی و مشارکت اقشار مختلف مردم است.
نام شما

آدرس ايميل شما

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

این تصاویر آن قدر طبیعی به نظر می رسند که بیننده با دیدن آن تصور می کند این سنجاب در ...
ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

۱۲۰میلیارد تومان کمک به دانشگاه شهید بهشتی از ردیف کمک‌های تملکی صورت گرفته است.
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
فایل های مرتبط
1