تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۴۲۱۶۶۳
راهی که آمدیم...

نگاهی به دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای ( + فیلم )

۲
نگاهی به دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای ( + فیلم )
کبنا ؛
در چهاردم خرداد سال ۱۳۶۸، تعیین رهبر آینده انقلاب اسلامی به مهمترین دستور جلسه مجلس خبرگان رهبری تبدیل می‌شود..
در این جلسه، برای انتخاب رهبر آینده ایران دو مشکل وجود دارد: اولین مشکل این است که فرد مورد نظر خبرگان خود راضی به این انتخاب نیست. این مخالفت‌ها در حالی مطرح می‌شود که آیت الله خامنه‌ای از نظر امام نسبت به خود مطلع است. فایل صوتی‌ای که برای اولین بار منتشر می‌شود این مسئله را تائید می‌کند. دومین مسئله موضوع شرط مرجعیت برای رهبری است که فرد منتخب درآن زمان این شرط را ندارد. مشکل اول با اصرار اعضای خبرگان و بیان نظرات امام درباره این انتخاب حل می‌شود. برای حل مشکل دوم، اعضای خبرگان با اتکا به درخواست و نامه مکتوب امام پیش از مرگ، مبنی بر حذف شرط مرجعیت از شروط رهبری، این شرط را حذف و تاییدآن را به همه پرسی مردم موکول می‌کنند؛ بنابراین آیت الله خامنه‌ای به طور موقت رهبر ایران می‌شود.
 
چند ماه بعد مردم ایران در همه پرسی قانون اساسی به این تغییر رای مثبت می‌دهند و بدین ترتیب سید علی خامنه‌ای رئیس جمهور وقت ایران، رهبر انقلاب اسلامی می‌شود.
حالا ۳۱ سال از آن روز‌ها می‌گذرد. در این سال‌ها ایران با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بوده. از فتنه‌ها و توطئه‌های بزرگ و کوچک داخلی و خارجی، تا تحریم و حتی تهدید به حمله نظامی. با این حال در تمام این دوران، ایران اسلامی همچنان بر اصول و چارچوب‌های امام و انقلاب پیش رفته است. ازجمله استکبارستیزی و ایستادگی در برابر زیاده خواهی دشمنان به ویژه آمریکایی‌ها.
در این سال‌ها رهبری ایران هرگز از تهدید و تحریم آمریکایی‌ها نترسیده و هیچگاه فریب وعده‌های آن‌ها را نخورده است. چه آن روزکه برای نشان دادن چهره واقعی امریکا سیاست نرمش قهرمانانه را بر می‌گزیند چه آن زمان که درخواست‌های مکرر آمریکایی‌ها برای گفتگو را بی پاسخ می‌گذارد.
رفاه، پیشرفت و عدالت و در یک کلمه ساختن ایرانی مقتدر و قوی یکی دیگر از محور‌های اصلی حرکت کشور در این سال هاست. هدفی که لازمه رسیدن به آن، پیشرفت علمی تشخیص داده می‌شود. جنبش نرم افزاری با درایت و ابتکار آیت الله خامنه‌ای در زمانی پایه گذاری می‌شود که بسیاری نتیجه بخش بودن آن را ناممکن می‌دانند. اما گذر سال‌ها درستی این ریل گذاری را ثابت می‌کند. حالا ایران اسلامی در بسیاری از علوم پیشرفته جهان سرآمد است: از علوم هسته‌ای، نانو، لیزر وسلول‌های بنیادی گرفته تا علوم فضایی.
تجربه سال‌های دفاع مقدس به رهبر ایران آموخته که برای ایستادگی و مقاومت در جهانی که زور حرف اول را می‌زند، راهی جز تقویت بنیه دفاعی وجود ندارد. به همین دلیل تقویت بنیه دفاعی کشور در تمام این سال‌ها با قدرت دنبال می‌شود.
عدالت اجتماعی، ساده زیستی مسئولان و مقابله با اشرافی گری یکی دیگر از اصول امام و انقلاب است که در این سال‌ها دغدغه رهبری هم هست. در زمینه ایجاد عدالت اجتماعی، خواست رهبری آن طور که باید و شاید دنبال نمی‌شود، اما زندگی شخصی رهبر انقلاب به الگویی برای ساده زیستی بدل می‌شود.
با و برای مردم بودن مهمترین دغدغه رهبری در این سال هاست. او خود بیش از هرفرد دیگری با مردم همراه و همدل می‌شود. به دیدار زلزله زدگان کرمان و کرمانشاه می‌رود و دیدار با خانواده شهدای اقلیت‌های دینی از برنامه‌های ثابت ایشان می‌شود.
مردم سالاری دینی، وجود احزاب و جناح‌های مختلف سیاسی و ایجاد فضای گفتگو و تعامل یکی دیگر از اصول وسیاست‌های کلی کشور در سال‌های رهبری آیت الله خامنه‌ای است. روزی با تدبیر زمینه حضور تمامی جریان‌های فکری در انتخابات را فراهم می‌کنند. در دورانی برای به کرسی نشستن رای مردم در برابر بدعت‌ها می‌ایستند.
 
کرسی‌های آزد اندیشی در دانشگاه‌ها یکی دیگر از دغدغه‌های رهبری دراین سال هاست. این کرسی‌ها آنطور که باید رواج نمی‌یابد. با این حال جلسات گفتگو‌های سریع و بی پرده رهبری با دانشجویان و جوانان هرگز متوقف نمی‌شود.
دفاع از مظلومان جهان و تقویت محور مقاومت یکی دیگر از اصول انقلاب اسلامی و امام است که در این سال‌ها با درایت دنبال می‌شود. حمایت از گروه‌های مقاومت، مقابله با گروه‌های تروریستی، افزایش نفوذ معنوی در منطقه و مقابله با رژیم صهیونیستی درهمه این سال‌ها با شجاعت و اقتدار پیگیری می‌شود. هرچند قدم نهادن در این راه بی بها نیست و فرمانده، سربازانی نظیر حاج قاسم سلیمانی را در این راه ازدست می‌دهد.
حالا سه دهه از آن روز‌ها می‌گذرد. در این سال‌ها مدیریت کلان کشور در چارچوب «مردمسالاری دینی» و با رویکرد کلان «آرمانخواهی واقع‌بینانه» دنبال شده است. دراین سال‌ها رهبری آیت الله خامنه‌ای بر پایه «آزاد اندیشی» استوار است؛ بر پایگاه اجتماعی «جوان مومن انقلابی» تکیه دارد، با الگوی «مدیریت جهادی» راهبری می‌شود و از سیاست‌هایی نظیر «اقتصاد مقاومتی» و تکنیک‌هایی مانند «نرمش قهرمانانه» بهره می‌برد.
اگرچه در این مسیر ممکن است با «تهاجم فرهنگی» و فراز و فرود‌هایی همچون «ریزش‌ها و رویشها» روبرو شود، اما در نهایت دستاورد‌هایی مانند افزایش «عمق راهبردی» جمهوری اسلامی را در پی دارد.
این طرح کلان به نوبه خود، هماهنگ با سرنوشت جهان اسلام در قالب «بیداری اسلامی» و معطوف به غایت تمدن‌سازی‌نوین اسلامی است که خود را در «سبک زندگی اسلامی‌ایرانی» نشان می‌دهد.
ازاین منظر و در یک نگاه جامع آیت‌الله خامنه‌ای در دوران زعامت خویش تلاش کرده‌اند تا ضمن افزایش اقتدار ملی بر اساس پایه‌های استقلال فرهنگی، رشد علمی، اقتصاد مقاومتی و مردم‌سالاری دینی، به افزایش عزت امت اسلامی کمک کنند.
همچنین همانطور که معظّمٌ‌له خود نیز گفته‌اند، ایشان در تلاش بوده اند تا بر اساس سه گانه «صراحت در عقیده»، «قاطعیت در موضع» و «تسامح در رفتار» در حرکت‌های سیاسی، فرهنگی و فکری جامعه ورود داشته باشند.

http://idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/45821/B/13990314_0245821.jpg
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1