گزارشی بحث برانگیز درباره قرار داد هنگفت برنامه "دورهمی"
اتهام به مهران مدیری!
2 دی 1398 ساعت 14:52
دورهمی فقط دولت را هدف قرار نمیدهد، مهران مدیری با زبان طنز مردم را نیز نقد میکند. یکی از نقدهای جدی مدیری در دورهمی به فعالیتهای مردم در فضای مجازی است. او از هر فرصتی از حمله به شبکههای اجتماعی استفاده میکند. از قضا این عملکرد نیز مورد استقبال طیفی از فعالان فرهنگی و رسانهای اصولگراست.
برنامه دورهمی با اجرا مهران مدیری شب یلدا از شبکه نسیم پخش شد. قرار است این آغاز سری جدید این برنامه باشد. دورهمی برنامهای گفتگو محور است که چاشنی آن استنداپهای مهران مدیری است. این برنامه از مخاطبان زیادی برخوردار است، اما حاشیههای خودش را هم دارد.
در ویژه برنامه یلدای دورهمی مهران مدیری میزبان سروش صحت، محمدرضا علیمردانی و پژمان بازغی بود. سه مجری شبکه نسیم که برنامههای "کتاب باز"، "چهل تکه" و "کودک شو" را اجرا کرده بودند. مدیری در گفتگو با این چهرهها لحظات طنزی را خلق کرد.
در این برنامه مهران مدیری باز هم رویه سابق خود را در پیش گرفت و مسائل روز کشور را مطرح کرد. او استنداپی اجرا کرد که در آن به سخنان روحانی درباره بی اطلاعیاش از گران شدن بنزین کنایه زد. او گفت: "گفتم شما برید تصمیم بگیرید هر وقت خواستید دورهمی را پخش کنید. به من هم نگویید. من خودم صبح جمعه بیدار شدم و دیدم دورهمی در حال پخش شدن است!»
اما پس از پخش ویژه برنامه یلدای دورهمی، امروز روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد که در حال حاضر در کنترل طیفی از اصولگرایان قرار دارد ادعاهایی درباره قرارداد مالی کلان این برنامه مطرح کرد.
فرهیختگان در گزارش خود نوشت: «گفته میشود مصطفی احمدی، تهیهکننده دورهمی ابتدا برای ساخت این سری از برنامه مبلغ یکمیلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای هر قسمت را پیشنهاد داد که با موافقت مرتضی میرباقری، معاون سیما همراه بود. پس از آن مسئولان ردهبالاتر سازمان صداوسیما نسبت به بالا رفتن نرخ برنامهسازی در این مجموعه، متعاقب عقد چنین قراردادی، حساسیت نشان دادند و قرار شد این مبلغ یا حتی مبلغی بالاتر از آن به شکلی دیگر در اختیار سازندگان دورهمی قرار بگیرد.»
این روزنامه افزود شنیدهها حاکی از این است که "قرارداد ساخت سری تازه دورهمی در معاونت سیما به شکلی تنظیم شده است که برای هر قسمت حدودا ۳۵۰ میلیون تومان به تهیهکننده پرداخت شود و علاوهبر آن، ۳۰ درصد از درآمد تبلیغات بازرگانی قبل، حین و بعد برنامه هم به آنها تعلق بگیرد."
فرهیختگان در ادامه این پرسش را مطرح کرد که " عقد چنین قرارداد سنگینی برای «دورهمی» که برنامهای هزینهبر نیست با چه معیاری صورت گرفته است؟ این جابهجایی، سقف قراردادهای تلویزیون برای برنامهای با ایدهها و آدمهای تکراری کار خود تلویزیون را برای ساخت دیگر برنامهها سختتر خواهد کرد."
گزارش جنجالی روزنامه فرهیختگان درباره دورهمی
مهران مدیری از سلبریتیها و مجریان مورد علاقه اصولگرایان است، مطرح کردن این انتقاد از سوی روزنامه اصولگرای فرهیختگان جالب توجه است.
این روزنامه از فضاسازی برای کشاندن مسئولان سازمان به پای چنین قراردادی گفته است. به نوشته فرهیختگان این فضاسازی از خرداد ماه سال جاری آغاز شد. زمانی که مصطفی احمدی تهیه کننده برنامه اعلام کرد تصمیم برای ادامه ساخت این برنامه وجود ندارد. این روزنامه قرار داد دورهمی را "ترکمانچای" خوانده است.
به نظر میرسد نقد روزنامه فرهیختگان بسیار جدی است و اشاره به یک "بازار گرمی" در مجموعه دورهمی دارد، چرا که خیلی پیشتر دکور برنامه از سوی تلویزیون آماده شده بود و این نشان میدهد صداوسیما عزم جدی برای ادامه دورهمی داشته است.
از طرف دیگر از اواخر سال گذشته قرار بود سری جدید دورهمی آغاز شود، اما این اتفاق رخ نداد، با این حال یک تک قسمت ویژه سیزدهم فروردین ماه پخش شد. تک قسمتی که در آن مهران مدیری باز همان سیاست قبلی خود در حمله به دولت را ادامه داد و انتقادات تندی از عملکرد دولت در ماجرای سیلابهای سهمگین فروردین ماه کرد.
حالا در این بین مهران مدیری مشغول ساخت سریال خود در شبکه خانگی بود. سریال "هیولا" که تابستان امسال در شبکه خانگی توزیع شد و بینندگان زیادی هم داشت. نکته جالب توجه این است که تهیه کننده هیولا هم مصطفی احمدی، تهیه کننده دورهمی بود. احمدی مدیریت فروشگاه اینترنتی اولمارکت وابسته به شرکت همراه اول را به عهده دارد. کمپانی که بارها در دورهمی نامش را شنیده ایم.
در کنار این فعالیتها مدیری در عرصه موسیقی هم تابستان پرکاری داشت و کنسرتهایی برگزار کرد؛ که برخی از آنها با اسپانسری اول مارکت بود.
به این ترتیب میتوان گفت که مهران مدیری و مصطفی احمدی حالا تبدیل به یک زوج پولساز شده اند. مصطفی احمدی پول میدهد و مهران مدیری برنامه و سریال و یا حتی کنسرت میسازد.
پس از فعالیتهای تابستانی و پاییزی مهران مدیری حالا با فرارسیدن فصل زمستان او دورهمی خود را کلید زده است. البته از همان ابتدا خط و ربطش را نشان میدهد و با گوشه و کنایه به حسن روحانی باید منتظر باشیم که دورهمی بازهم حاشیه ساز و بحث برانگیز شود.
دروهمی؛ منتقد مردم و دولت روحانی
سابقه دورهمی نشان داده است که با نقدهای خود بدون در نظر گرفتن بسیاری از فاکتورها دولت روحانی را هدف قرار میدهد. برخی منتقدان میگویند شاید این دولت برود دورهمی نیز سیاست خود را تغییر دهد. این دسته میگویند سازندگان دورهمی راه خود را پیدا کرده اند و با ایجاد مصونیتی آهنی در حال درآمدزایی هستند.
البته دورهمی فقط دولت را هدف قرار نمیدهد، مهران مدیری با زبان طنز مردم را نیز نقد میکند. یکی از نقدهای جدی مدیری در دورهمی به فعالیتهای مردم در فضای مجازی است. او از هر فرصتی از حمله به شبکههای اجتماعی استفاده میکند. از قضا این عملکرد نیز مورد استقبال طیفی از فعالان فرهنگی و رسانهای اصولگراست.
او شب گذشته به ماجرای معافیت مالیتی "هنرمندان" اشاره کرد و باز هم با زیرکی به نقد دولت و مردم پرداخت و سعی کرد خود را منتقد این مصوبه نشان دهند. هر چند که سخنان پژمان بازغی که جدیتر از دیگران در این باره صحبت کرد این بود که مالیات هنرمندان پیچیدگیهایی دارد، از جمله اینکه هنرمندان تلویزیون مالیات خود را به صداوسمیا میپردازند. از طرف دیگر باز هم وزارت کار از آنها طلب مالیات میکند. نهایتا مشخص نمیشود دیدگاه مهران مدیری و دیگر هنرمندان در این برنامه درباره معافیت مالیاتی چیست. در این بین واژه "سلبریتی" و نوع نگاه مردم به سلبریتی ها هم به چالش کشیده می شود.
انتقاد امروز روزنامه فرهیختگان از قرارداد برنامه دروهمی بازتاب وسیعی داشته است، البته نمی توان این انتقاد را نشان دهنده تغییر موضع اصولگرایان نسبت به دورهمی و مهران مدیری دانست اما نشان می هد که طیفی از اصولگرایان نیز این برنامه و مجری اش را متهم می کنند که برای کسب درآمد دست به "بازار گرمی" می زند. دسته دیگر منتقدان مدیری را متهم می کنند که نان را به نرخ روز می خورد. چرا که فقط دولت و مردم را نقد می کند و دیگر بخش ها و گروه های موثر در اداره کشور را نادیده می گیرد.
نکته دیگر این است که هدف فرهیختگان از گزارش انتقادی خود دقیقا روشن نیست، آیا این روزنامه فقط مدیری و دورهمی را هدف قرار داده است؟ پاسخ خیر است، فرهیختگان در بخش هایی از گزارش خود سمت نقد را به سوی مرتضی میرباقری معاونت سیما می کشاند و می نویسد: "این اتفاقات در دوران تصدیگری معاونت سیما توسط سیدمرتضی میرباقری رخ داد و شدت گرفت. برنامههای گفتوگو محور تلویزیون عموما با محوریت حضور سلبریتیها تولید میشدند و فرهنگ لوکس و تجملاتی و بیدرد و سرخوش در آنها موج میزد."(فرارو)
کد مطلب: 415828