تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۴۱۰۸۸۳
کبنا گزارش میدهد
آب و فاضلاب شهری یاسوج؛ شرکت بر شرکت و تحمیل هزینه بر مردم/ چه کسی به فکر مردم است؟!
۳
کبنا ؛بهای حاملهای انرژی، سال به سال به سرعت در حال افزایش است و درآمد مردم نیز در حال کاهش و وضعیت زندگی مردم نیز نابسامانتر میشود. در این بین آب بهای مصرفی مردم نیز به سرعت در حال افزایش است که با توجه به تصمیمات کشوری، از این منظر تقصیری متوجه واحدهای استانی و شهرستانی نیست.
اما آنچه که مهم است نحوه تعامل این نهادها با مردم و عدم تحمیل هزینههای بیشتر بر گرده مردم است. با اینکه با تأسیس این شرکتها در قانون، سعی شد با هزینه کمتر خدمات رسانی شود و شرکتهای آب و برق و.. تأسیس شدند، اما هزینههای مردم بیشتر شده است.
آب و فاضلاب شهری یاسوج با شرکتهای بسیاری قرارداد بسته تا با سرعت هر چه تمامتر آب بهای مصرفی مردم را با شدت و غلظت بگیرند؛ به گونهای که حتی با صدور یک قبض (یک دوره کنتورخوانی) و تأخیر چند روز بعد از آن سعی در قطع انشعاب و تحمیل هزینههای اضافی بر مردم دارند.
این شرکتهای خصوصی که زیر نظر آبفا هستند، در اویل با فرجه بیشتر (تأخیر در پرداخت دو یا سه قبض)، به مردم اخطار میداند که اخطاریه آنها شامل شناسه قبض و شناسه پرداخت و مبلغ و.. بود، اما چندی است که این رویه را رها کردهاند. در یک مرحله صرفاً اخطاریه آنهم بدون قید مبلغ و شناسه و ... صادر میکردند و اخیراً در برخی موارد بدون اخطار و اطلاع به مشترک، شتاب زده و بدون هیچ فرصت دقیقهای (که حتی مشترک میتواند در جلو روی آنها با گوشی تلفن خود قبض را واریز نماید و آنها با روئیت پرداخت از قطع انشعاب صرفنظر کنند)، گویی کسی آنها را دنبال کرده به قطع انشعاب میپردازند.
نکته جالب آنکه هزینه هر قطع و وصل برای مردم و به نفع این شرکتهای پیمان کاری طرف قرارداد آبفا، 30 هزار تومان آب میخورد و گویی از خدا خواسته تا در اولین فرصت بعد از صدور هر قبض و در کمترین فاصله ممکن به قطع هر انشعاب بپردازند و با هر قطعی مبلغی به حساب شرکت واریز شود.
به نظر میرسد نظارتی بر این شرکتها نباشد و در صدور اخطاریهها و ... عملکرد درستی وجود نداشته باشد و در کنار آن، گویی آب و فاضلاب شهری یاسوج نیز توجهی به نحوه تعامل با مردم و پاسخگویی و رعایت حقوق شهروندان ندارد و انگار به هر طریقی سعی دارد فقط در کوتاهترین زمان ممکن هزینه آب بهای مشرکین را وصول کند حتی اگر شده به صورت برخط و آنلاین.
یعنی شاید اگر ممکن باشد این شرکتها به مانند مغازهها، در لحظه صدور قبض، مطالبه وجه آن را بنمایند که این امر عجیب است!
پیش از این نیز در تاریخ 25 فرودین جاری، در مطلبی تحت عنوان «اقدام عجیب آب و فاضلاب شهری استان در روزهای منتهی به تعطیلات»، (لینک مطلب) به کنتور خوانی روزهای 27 و 28 اسفند و مشمول شدن جریمه مصرف اسفند ماه به جهت خانه تکانی و شست و شو و ... و شگرد افزایش درآمد پرداخته شد.
به هر حال نحوه برخورد، گفتگو و تعامل با مردم و عدم تحمیل هزینههای اضافی بر جامعه و رعایت حقوق و پاسخگوئی به آنها و صداقت و شفافیت با شهروندان از همه دستگاهها مورد انتظار است.
از دیگر حاشیههای این شرکت میتوان گفت؛ اخیراً (در اردیبهشت 98)، مدیریت سابق شرکت آب و فاضلاب استان در روزهای پایانی مدیریت خود، استخدامهای بی ضابطهای نیز انجام داد که اخبار آن در رسانهها انعکاس یافت و هم اکنون این شرکت در سطح استان با سرپرستی اداره میشود و سرپرست آن، همزمان رئیس آب و فاضلاب روستایی استان میباشد.
اما آنچه که مهم است نحوه تعامل این نهادها با مردم و عدم تحمیل هزینههای بیشتر بر گرده مردم است. با اینکه با تأسیس این شرکتها در قانون، سعی شد با هزینه کمتر خدمات رسانی شود و شرکتهای آب و برق و.. تأسیس شدند، اما هزینههای مردم بیشتر شده است.
آب و فاضلاب شهری یاسوج با شرکتهای بسیاری قرارداد بسته تا با سرعت هر چه تمامتر آب بهای مصرفی مردم را با شدت و غلظت بگیرند؛ به گونهای که حتی با صدور یک قبض (یک دوره کنتورخوانی) و تأخیر چند روز بعد از آن سعی در قطع انشعاب و تحمیل هزینههای اضافی بر مردم دارند.
این شرکتهای خصوصی که زیر نظر آبفا هستند، در اویل با فرجه بیشتر (تأخیر در پرداخت دو یا سه قبض)، به مردم اخطار میداند که اخطاریه آنها شامل شناسه قبض و شناسه پرداخت و مبلغ و.. بود، اما چندی است که این رویه را رها کردهاند. در یک مرحله صرفاً اخطاریه آنهم بدون قید مبلغ و شناسه و ... صادر میکردند و اخیراً در برخی موارد بدون اخطار و اطلاع به مشترک، شتاب زده و بدون هیچ فرصت دقیقهای (که حتی مشترک میتواند در جلو روی آنها با گوشی تلفن خود قبض را واریز نماید و آنها با روئیت پرداخت از قطع انشعاب صرفنظر کنند)، گویی کسی آنها را دنبال کرده به قطع انشعاب میپردازند.
نکته جالب آنکه هزینه هر قطع و وصل برای مردم و به نفع این شرکتهای پیمان کاری طرف قرارداد آبفا، 30 هزار تومان آب میخورد و گویی از خدا خواسته تا در اولین فرصت بعد از صدور هر قبض و در کمترین فاصله ممکن به قطع هر انشعاب بپردازند و با هر قطعی مبلغی به حساب شرکت واریز شود.
به نظر میرسد نظارتی بر این شرکتها نباشد و در صدور اخطاریهها و ... عملکرد درستی وجود نداشته باشد و در کنار آن، گویی آب و فاضلاب شهری یاسوج نیز توجهی به نحوه تعامل با مردم و پاسخگویی و رعایت حقوق شهروندان ندارد و انگار به هر طریقی سعی دارد فقط در کوتاهترین زمان ممکن هزینه آب بهای مشرکین را وصول کند حتی اگر شده به صورت برخط و آنلاین.
یعنی شاید اگر ممکن باشد این شرکتها به مانند مغازهها، در لحظه صدور قبض، مطالبه وجه آن را بنمایند که این امر عجیب است!
پیش از این نیز در تاریخ 25 فرودین جاری، در مطلبی تحت عنوان «اقدام عجیب آب و فاضلاب شهری استان در روزهای منتهی به تعطیلات»، (لینک مطلب) به کنتور خوانی روزهای 27 و 28 اسفند و مشمول شدن جریمه مصرف اسفند ماه به جهت خانه تکانی و شست و شو و ... و شگرد افزایش درآمد پرداخته شد.
به هر حال نحوه برخورد، گفتگو و تعامل با مردم و عدم تحمیل هزینههای اضافی بر جامعه و رعایت حقوق و پاسخگوئی به آنها و صداقت و شفافیت با شهروندان از همه دستگاهها مورد انتظار است.
از دیگر حاشیههای این شرکت میتوان گفت؛ اخیراً (در اردیبهشت 98)، مدیریت سابق شرکت آب و فاضلاب استان در روزهای پایانی مدیریت خود، استخدامهای بی ضابطهای نیز انجام داد که اخبار آن در رسانهها انعکاس یافت و هم اکنون این شرکت در سطح استان با سرپرستی اداره میشود و سرپرست آن، همزمان رئیس آب و فاضلاب روستایی استان میباشد.
ریسش برخورد خوبی نداره
تو این استان هیشکی به فکر مردم نیست