تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۴۷۶۹۱۹
حسین عبداللهی‌فر

انتخابات حماسی  مکمل بدرقه حماسی شهیدان

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
انتخابات حماسی  مکمل بدرقه حماسی شهیدان
کبنا ؛حسین عبداللهی‌فر - در روزنامه جوان نوشت: «حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان است». این فرازی از سخنان مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل (ره) است که از امکان حماسه‌سازی ملت ایران در انتخابات آینده خبر می‌دهد. حماسه‌ای که می‌تواند از تلخی حادثه فقدان شهدای خدمت و رئیس‌جمهور خدمتگزار ملت بکاهد و در تبدیل آن به یک فرصت نقش آفرینی کند.  
پرسش اساسی در این رابطه به چیستی انتخابات حماسی و چگونگی تحقق آن باز می‌گردد که در پاسخ آن می‌توان گفت مقصود از انتخابات حماسی صرفاً مشارکت حداکثری نبوده و بیش از آنکه جنبه کمی آن مدنظر باشد ناظر به کیفیت و چگونگی حضور مردم در پای صندوق‌های رأی دارد. چنانکه به هر تجمع متراکم و جمعیت انبوهی صفت حماسی اطلاق نمی‌شود؛ لذا در مراسم بدرقه شهدای خدمت هم ویژگی‌هایی مانند حضور خودجوش و خانوادگی و اقشار مختلف، زنان و مردان کهنسال در کنار جوانان و کودکان، ابراز احساسات قلبی و چشمان اشکبار سبب ممتاز شدن آن از سایر مراسمات مشابه گردید؛ لذا انتظار دمیدن روح حماسی به انتخابات با استفاده از حماسه حضور مردم در تشییع پیکر مطهر شهدای خدمت شدنی است که البته الزاماتی نیز دارد: 
۱. حضور نیرو‌های انقلابی و مردم متدین با احساس مسئولیت مضاعف در پای صندوق‌های رأی در ساعات اولیه.  
۲. صف‌های طولانی از صنوف مختلف، اقوام و مذاهب، حضور خانوادگی فرزندان در کنار والدین، حضور دسته جمعی رأی اولی، احساس مسئولیت نسبت به دیگران.  
۳. حضور خودجوش و دسته جمعی کارگران کارخانجاتی که رونق تولید خود را مدیون رئیس‌جمهور شهید می‌دانند.  
۴. تغییر سیاست آوردن مردم پای صندوق رأی به سیاست رفتن صندوق پای مردم با تکثیر و افزایش صندوق‌های سیار که می‌تواند زمینه امکان حضور برخی از اقشار جامعه مانند بیماران، کادر شاغل پزشکی، کارگران شاغل، ورزشکاران مشغول فعالیت، دانشجویان خوابگاه ها، سالمندان آسایشگاه‌ها، عشایر و کپرنشینان را تسهیل نماید.  
۵. برخورد‌های اخلاقی و سنجیده نامزد‌ها در تبلیغات انتخاباتی به ویژه مناظره‌های رسانه ملی بسیار در انگیزه مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی مؤثر است. اگر دعوا و نزاع بر سر قدرت جایگزین رقابت برای خدمت شود که لازمه آن رعایت فضائل اخلاقی است به گونه‌ای که مردم احساس کنند فردی با منش شهید رئیسی می‌خواهد راه او را ادامه دهد، این رفتار انگیزه ورود مردم پای صندوق‌های رأی را مضاعف می‌کند.  
۶. حضور چهره‌هایی در میان نامزد‌ها که بتوانند شاخصه‌های شخصیتی و مدیریتی شهید بزرگوار آیت الله رئیسی را نمایندگی کنند.  
۷. تبیین نقش مردم در انتخاب شهید رئیسی و تشکیل دولت مردمی، تبیین تأثیر انتخاب اصلح در تأمین منافع ملت، تبیین وجود نامزد پرکار و مخلص و خدوم در میان نامزدها، امکان تکرار دولت خدوم و مردمی سیزدهم در صورت حضور آگاهانه مردم، که همه این عوامل می‌تواند تأثیر زیادی بر حضور مردم در پای صندوق‌های رأی داشته باشد.  
۸. تبیین اهداف و راهبرد‌های دشمن در انتخابات پیش رو که هدف اصلی آن کاهش پشتوانه مردمی نظام اسلامی و به اصطلاح خودشان گرفتن مردم از نظام می‌باشد که با راهبرد تحریم و راهکار‌های بیهوده‌سازی انتخابات، بی‌تأثیری رأی، فسادنمایی از مسئولان، سیاه نمایی از وضعیت و بزرگنمایی از مشکلات دنبال می‌شود. اما در انتخابات پیش رو، مهم‌ترین راهبرد دشمن جلوگیری از تکرار دولت شهید رئیسی با حمایت از غربگرایان، دمیدن در اختلافات قومی و مذهبی، افزایش قیمت‌ها و التهابات اقتصادی می‌باشد.  
۹. تبیین تحولات پی درپی و سریع منطقه و جهان که بیانگر تحولی بزرگ در روابط بین‌الملل می‌باشد. در قاموس انقلابی از این تحول بزرگ به عنوان پیچ تاریخی یاد می‌شود. این تحول بزرگ بسیاری از ساختار‌های کنونی و روابط قدرت را تغییر داده و نظم نوینی را نوید می‌دهد.  
بدون تردید دولت چهاردهم می‌تواند با حل مسائل داخلی کشور، پیشبرد اهداف نظام و افزایش اقتدار و انسجام نظام اسلامی تأثیر زیادی بر کسب موقعیت بهتر و جایگاه برتر در این نظم را فراهم سازد.  
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1