مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛عاشورا یکی از مهمترین منابع عقیدتی و معرفتی تشیع در تاریخ مبارزاتی خود بوده است. از دل آموزههای این حادثه بزرگ تاریخی، شیعه همواره در طول تاریخ به حرکت و جنبش وا داشته شده است که انقلاب اسلامی ایران یکی از محصولات مهم آن میباشد. اگر چه در دورههای مختلف تلاشهای زیادی برای از بین بردن آثار فرهنگ عاشورا و یا حداقل تحریف در آن شده است اما این فرهنگ و یادگار مهم باقی مانده است تا به تعبیر دکتر علی شریعتی «در تمامی نسلها و در تمامی عصرها لبیک گویانی به فریاد « هل من ناصر ینصرنی » امام حسین (ع) پیدا شوند و شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را زنده نگه دارند.
با این وجود اما همیشه خطر تحریف و انحرافات در این فرهنگ وجود داشته است. در همین دورههای جدید برخیها سعی داشتند عاشورا و محرم را که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره): اسلام را زنده نگه داشته است به سمت «کارناوال گرایی» هل داده دهند که با بیداری و هوشیاری و تذکار دلسوزان جلوی آن گرفته شد.
اضافه شدن برخی سنتهای مدرن و احتمال آسیب از ناحیه برخی پدیدهها خطر بزرگی است که مدام گوشزد میشود و باید نسبت به آن مراقب بود. اما یک پدیده جدید و قابل تامل در عزاداریهای امسال عاشورا در یاسوج که میتواند زنگ خطری برای متولیان امر و دلسوزان فرهنگ عاشورایی باشد خطر تحمیل فضای انتخابات مجلس بر مراسم سینه زنی و هیئتهای عزاداری بود.
پیش از این کمتر حوزه و ساحتی بوده است که از خطر و آسیبهای انتخابات در سطح استان و فرهنگ مردم درامان مانده باشد. بطور نمونه مراسمات فاتحه خوانی در استان کاملاً به خدمت انتخابات در آمدهاند و کل فضای رسانه و مباحث توسعه استان نیز درگیر تقابلات انتخاباتی و زهر چشم گرفتن نامزدها و حامیان آنها از یکدیگر است ولی کمتر پیش آمده بود که فضای کلی و شکل و فرم عزاداری عاشورا اجازه سوءاستفاده و یا شیفت این مراسم مذهبی به سمت انتخابات را داده باشد.
اما در عاشورای امسال شاهد غلظت در پدیدهای که میتوان آنرا تلاش برای به خدمت درآوردن عاشورا در جهت انتخابات نامگذاری کرد بودیم. راهاندازی هیئتها و موکبها با نام نامزدهای انتخابات، بازدید نامزدها از هیئتها آنهم بدون دعوت قبلی، پیام و مقالات نامزدها حول عاشورا از جمله فعالیتهای این افراد در این حوزه بود.
طبیعی است که همزمان با انتخابات فعالیت برخی افراد و گروهها در عرصههای مختلف جامعه بیشتر از قبل میشود که بخشی از آن پذیرفتنی و طبیعی است و هر چند میتوان بر انفعال قبل از این افراد ایراد گرفت اما معمولاً جامعه این سطح از تغییر ناگهانی را نادیده میگیرد. این افراد در سال انتخابات شروع به حضور در تمام مراسمات فاتحه خوانی میکنند، اقدام به مصاحبه و نوشتن و همچنین حضور مداوم در رسانهها میکنند و در مورد اکثر مسائل جامعه اظهار نظر دارند. این گروه احتمالاً این بار عاشورا و مراسمات آن را فرصتی خوب برای ارائه و نمایش خود دیدهاند که البته تداوم این موضوع خطرناک است و حتی اگر نیت این افراد خیر بوده باشد نمیتواند یک حرکت معنوی باشد.
مردم تجربه چند سال پیش و پیاده روی چند گزینه انتخابات در پیاده روی اربعین را از یاد نبردهاند که البته از دل آن پیاده روی هیچ نتیجه انتخاباتی حاصل نشد و حالا نیز با دیده تردید به فعالیتهای زیاد از حد نامزدها در مراسم امسال محرم نامزدها نگاه میکنند و مهمتر از آن بعد از این به رفتار و عملکرد این نامزدها نگاه خواهند کرد که آیا آنها همچنان رفتار و گفتارشان حسینی خواهد بود و یا حضور در این مراسمات و عکسهای یادگاری تنها یک «عزاداری رسانهای و انتخاباتی» بوده است.
با این وجود اما همیشه خطر تحریف و انحرافات در این فرهنگ وجود داشته است. در همین دورههای جدید برخیها سعی داشتند عاشورا و محرم را که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره): اسلام را زنده نگه داشته است به سمت «کارناوال گرایی» هل داده دهند که با بیداری و هوشیاری و تذکار دلسوزان جلوی آن گرفته شد.
اضافه شدن برخی سنتهای مدرن و احتمال آسیب از ناحیه برخی پدیدهها خطر بزرگی است که مدام گوشزد میشود و باید نسبت به آن مراقب بود. اما یک پدیده جدید و قابل تامل در عزاداریهای امسال عاشورا در یاسوج که میتواند زنگ خطری برای متولیان امر و دلسوزان فرهنگ عاشورایی باشد خطر تحمیل فضای انتخابات مجلس بر مراسم سینه زنی و هیئتهای عزاداری بود.
پیش از این کمتر حوزه و ساحتی بوده است که از خطر و آسیبهای انتخابات در سطح استان و فرهنگ مردم درامان مانده باشد. بطور نمونه مراسمات فاتحه خوانی در استان کاملاً به خدمت انتخابات در آمدهاند و کل فضای رسانه و مباحث توسعه استان نیز درگیر تقابلات انتخاباتی و زهر چشم گرفتن نامزدها و حامیان آنها از یکدیگر است ولی کمتر پیش آمده بود که فضای کلی و شکل و فرم عزاداری عاشورا اجازه سوءاستفاده و یا شیفت این مراسم مذهبی به سمت انتخابات را داده باشد.
اما در عاشورای امسال شاهد غلظت در پدیدهای که میتوان آنرا تلاش برای به خدمت درآوردن عاشورا در جهت انتخابات نامگذاری کرد بودیم. راهاندازی هیئتها و موکبها با نام نامزدهای انتخابات، بازدید نامزدها از هیئتها آنهم بدون دعوت قبلی، پیام و مقالات نامزدها حول عاشورا از جمله فعالیتهای این افراد در این حوزه بود.
طبیعی است که همزمان با انتخابات فعالیت برخی افراد و گروهها در عرصههای مختلف جامعه بیشتر از قبل میشود که بخشی از آن پذیرفتنی و طبیعی است و هر چند میتوان بر انفعال قبل از این افراد ایراد گرفت اما معمولاً جامعه این سطح از تغییر ناگهانی را نادیده میگیرد. این افراد در سال انتخابات شروع به حضور در تمام مراسمات فاتحه خوانی میکنند، اقدام به مصاحبه و نوشتن و همچنین حضور مداوم در رسانهها میکنند و در مورد اکثر مسائل جامعه اظهار نظر دارند. این گروه احتمالاً این بار عاشورا و مراسمات آن را فرصتی خوب برای ارائه و نمایش خود دیدهاند که البته تداوم این موضوع خطرناک است و حتی اگر نیت این افراد خیر بوده باشد نمیتواند یک حرکت معنوی باشد.
مردم تجربه چند سال پیش و پیاده روی چند گزینه انتخابات در پیاده روی اربعین را از یاد نبردهاند که البته از دل آن پیاده روی هیچ نتیجه انتخاباتی حاصل نشد و حالا نیز با دیده تردید به فعالیتهای زیاد از حد نامزدها در مراسم امسال محرم نامزدها نگاه میکنند و مهمتر از آن بعد از این به رفتار و عملکرد این نامزدها نگاه خواهند کرد که آیا آنها همچنان رفتار و گفتارشان حسینی خواهد بود و یا حضور در این مراسمات و عکسهای یادگاری تنها یک «عزاداری رسانهای و انتخاباتی» بوده است.