تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۴۳۲۳۵۸
یادداشت؛
ضرورت اصلاح رویه های استخدامی آموزش و پرورش
صادق ستاري فر
۴
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛معلم مهمترین رکن تحولی در نظام تعلیم و تربیت است که هم مجری تصمیمات برنامه درسی است و مهمتر اینکه تصمیم ساز در فرآیند برنامه ریزی درسی است.
سیاست های حاکم بر جذب و تربیت معلمان و منابع انسانی باید در جهت شناسایی و انتخاب نیروهای کارآمد، علاقه مند و دارای سطح بالایی از شایستگی های عمومی و حرفه ای باشند. لیکن قوانین مصوب طی ده سال اخیر و اعمال ضوابط و مقررات در جذب و استخدام معلمان کمتر به این مهم توجه داشته است. با وجود اینکه زیرنظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی به عنوان یکی از ۶ زیرنظام سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید، لیکن تا به امروز نمود و بروز عینی و اجرایی نداشته است.
مضافا آنکه " بازنگری در شیوههای جذب، تربیت، نگهداشت و بهکارگیری بهینهی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگیهای لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دورهی مهارتی" در متن سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ صراحتا مورد تاکید واقع شده است، لیکن مصوبات مجلس از سال ۱۳۸۸ بدون انجام بازنگری در نحوه جذب نیروی انسانی مورد نیاز تا ۱۳۹۹ طی ۱۱ سال متوالی استمرار می یابد. نتیجه این شیوه حکمرانی و اعمال سیاست در حوزه کیفیت آموزشی نشان دهنده عدم مطلوبیت وضع موجود است؛ از این حیث که نتایج آزمون تیمز و پرلز (بعنوان یکی از شاخصهای سنجش کیفیت آموزشی) نشان دهنده افت عملکرد و سیر کاهشی کیفیت آموزشی است. نارضایتی و عدم مطلوبیت از وضع موجود و استمرار آن تا جایی پیش می رود که در شهریورماه ۱۳۹۹ رهبری معظم انقلاب می فرمایند باید این جور باشد که حتّی یک معلّم از غیر این مسیر [دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی] وارد آموزش پرورش نشود. ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی را جوری ظرفیّتسازی کنیم و جوری سازماندهی کنیم که همهی معلّمین به قدر کفایت بیایند از اینجا عبور کنند و وارد آموزش و پرورش [بشوند]. حتّی دورههای کوتاهمدّتی که حالا برنامهریزی شده و دورههایی که وجود دارد، مثلاً یکساله و مانند اینها هم در سایه و در ضمن و با مسئولیّت این دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی باشد؛ این کار بسیار لازمی است. خب، پس یک نکته این شد که مسیر عبور معلّم و ورودش به آموزش پرورش صرفاً از اینجا باشد. حالا من اینجا به عزیزان مجلس هم سفارش کنم این طور نباشد که یک جوری تصویب کنند که مثلاً یک جمعی، یک وقت بیحساب به شکل برفانباری، همین جوری وارد آموزش پرورش بشوند؛ این جوری مصلحت نیست. هر کاری انجام میگیرد، ورودی معلّمین [باید] از طریق این دو دانشگاه باشد ... . نیروهای بیکیفیّت وارد آموزش پرورش نشوند؛ چون موجب ضرر خواهد بود."
لذا، اصلاح رویه های موجود و ضابطه گذاری و ریل گذاری صحیح و اعمال سیاست در جهت تامین منافع عمومی و مصالح کشور در حوزه جذب و تامین منابع انسانی آموزش و پرورش به عنوان اساس تحول و مرکز ثقل نظام تحولی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد
بر همین اساس طرحی را تهیه و در اختیار نمایندگان مجلس قرار دادیم تا برای جذب و استخدام معلم با کیفیت و اجتناب از جذب فله ای و برف انباری، ضابطه گذاری و ریل گذاری گردد.
...............................
دكتر صادق ستاري فر
سیاست های حاکم بر جذب و تربیت معلمان و منابع انسانی باید در جهت شناسایی و انتخاب نیروهای کارآمد، علاقه مند و دارای سطح بالایی از شایستگی های عمومی و حرفه ای باشند. لیکن قوانین مصوب طی ده سال اخیر و اعمال ضوابط و مقررات در جذب و استخدام معلمان کمتر به این مهم توجه داشته است. با وجود اینکه زیرنظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی به عنوان یکی از ۶ زیرنظام سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید، لیکن تا به امروز نمود و بروز عینی و اجرایی نداشته است.
مضافا آنکه " بازنگری در شیوههای جذب، تربیت، نگهداشت و بهکارگیری بهینهی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگیهای لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دورهی مهارتی" در متن سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ صراحتا مورد تاکید واقع شده است، لیکن مصوبات مجلس از سال ۱۳۸۸ بدون انجام بازنگری در نحوه جذب نیروی انسانی مورد نیاز تا ۱۳۹۹ طی ۱۱ سال متوالی استمرار می یابد. نتیجه این شیوه حکمرانی و اعمال سیاست در حوزه کیفیت آموزشی نشان دهنده عدم مطلوبیت وضع موجود است؛ از این حیث که نتایج آزمون تیمز و پرلز (بعنوان یکی از شاخصهای سنجش کیفیت آموزشی) نشان دهنده افت عملکرد و سیر کاهشی کیفیت آموزشی است. نارضایتی و عدم مطلوبیت از وضع موجود و استمرار آن تا جایی پیش می رود که در شهریورماه ۱۳۹۹ رهبری معظم انقلاب می فرمایند باید این جور باشد که حتّی یک معلّم از غیر این مسیر [دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی] وارد آموزش پرورش نشود. ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی را جوری ظرفیّتسازی کنیم و جوری سازماندهی کنیم که همهی معلّمین به قدر کفایت بیایند از اینجا عبور کنند و وارد آموزش و پرورش [بشوند]. حتّی دورههای کوتاهمدّتی که حالا برنامهریزی شده و دورههایی که وجود دارد، مثلاً یکساله و مانند اینها هم در سایه و در ضمن و با مسئولیّت این دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی باشد؛ این کار بسیار لازمی است. خب، پس یک نکته این شد که مسیر عبور معلّم و ورودش به آموزش پرورش صرفاً از اینجا باشد. حالا من اینجا به عزیزان مجلس هم سفارش کنم این طور نباشد که یک جوری تصویب کنند که مثلاً یک جمعی، یک وقت بیحساب به شکل برفانباری، همین جوری وارد آموزش پرورش بشوند؛ این جوری مصلحت نیست. هر کاری انجام میگیرد، ورودی معلّمین [باید] از طریق این دو دانشگاه باشد ... . نیروهای بیکیفیّت وارد آموزش پرورش نشوند؛ چون موجب ضرر خواهد بود."
لذا، اصلاح رویه های موجود و ضابطه گذاری و ریل گذاری صحیح و اعمال سیاست در جهت تامین منافع عمومی و مصالح کشور در حوزه جذب و تامین منابع انسانی آموزش و پرورش به عنوان اساس تحول و مرکز ثقل نظام تحولی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد
بر همین اساس طرحی را تهیه و در اختیار نمایندگان مجلس قرار دادیم تا برای جذب و استخدام معلم با کیفیت و اجتناب از جذب فله ای و برف انباری، ضابطه گذاری و ریل گذاری گردد.
...............................
دكتر صادق ستاري فر