تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۱۷۰۹۶
تحلیلی بر انتخابات گچساران و باشت؛

روز شنبه؛ آیا فصل جدیدی در انتخابات گچساران رقم می‌خورد؟

۳
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
روز شنبه؛ آیا فصل جدیدی در انتخابات گچساران رقم می‌خورد؟
کبنا ؛
فصل جدید انتخابات حوزه انتخابیه گچساران و باشت روز شنبه (12 بهمن ماه 98) همزمان با سالروز ورود تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود. بنیانگذار جمهوری اسلامی در این روز برای مردم آزادی، استقلال و نشاط سیاسی را با خود به ارمغان آورد، صحبت پیرامون آن مرد خدایی در این متن نمی‌گنجد.
شورای نگهبان نتیجه شکایت نامزدهایی که صلاحیتشان احراز نشد را طبق برنامه زمان بندی 11 بهمن ماه اعلام می‌کند، هومان عسکری نامزد انتخابات مجلس حوزه انتخابیه گچساران و باشت است که در مرحله قبلی فرایند انتخابات صلاحیتش تأیید نشد و حال باید ببینیم که نتیجه اعتراض عسکری چه می‌شود و آیا او به میدان رقابت بر می‌گردد یا خیر؟
«بر اساس اطلاعات به دست آمده، تلاش و پیگیری‌های زیادی از کانال‌های قانونی صورت گرفته که عسکری به گردونه انتخابات برگردد. با این همه اگر عسکری به انتخابات برگردد، یقیناً فصل جدیدی در انتخابات اسفند 98 گچساران و باشت رقم خواهد خورد.
قشقایی‌ها در این دوره بیش از سایر دوره‌ها بر روی وحدت و یکپارچگی تاکید کرده‌اند. خورشیدی آزاد که یکی از قشقایی‌های معروف و سیاسی گچساران است هومان عسکری را که فردی جوان و تحصیل کرده بوده را به میدان انتخابات مجلس آورده، خورشیدی می‌گوید؛ می‌خواهیم با همراهی عسکری از تبعیض، رانت خواری، فامیل گرایی و دورانی که شغل‌ها فقط به نور چشمی‌ها می‌رسد، عبور کنیم. اما برخی به دنبال این هستند که عسکری در میدان نباشد. اما قشقایی‌ها یکپارچه و متحد هستند. خورشیدی این را هم گفته که نخبگان و مردمان قشقایی بدون برنامه نیستند و برای اسفند 98 برنامه دارند. زهره فولادی وندا شاید آلترناتیو عسکری در انتخابات مجلس 98 باشد، شاید هم کس دیگری. حرف‌های تند خورشیدی آزاد هنوز بدون پاسخ مانده است.»
 زینل زاده برنامه‌های خود را منسجم چیده است و اگر این گمانه را بزنیم که هومان عسگری وارد گود انتخابات خواهد شد، هومان عسگری و زینل زاده، دو پدیده‌ی انتخاباتی این دور رقابت‌ها هستند. دو پدیده‌ای که تجربیات مطلوبی را رقم می‌زنند.
سخنان زینل زاده درباره مشکلات معیشتی و اقتصادی، مشکلات بین مجلس و دولت و برخی انتقادات، بیشتر تئوری گونه است، ولی زینل زاده آرام و پرتلاش، به شیوه‌ای معتدل وار، به جلو می‌رود. تا حدود زیادی تفکرات آکادمیکی دارد، تفکری که پتانسیل بالایی، برای جذب افراد بدون رأی، رأی‌های خاکستری، افرادی که منتقد شرایط فعلی هستند، دارد.
اگر هومان عسگری دوباره به گود انتخابات وارد نشود، (که البته احتمال ورود او وجود دارد)، زینل زاده جوانترین فرد حال حاضر انتخابات گچساران و باشت است.
هر چند تیم زینل زاده شعارهایی را تلویحاً در میان مردم در حال تلقین و ترویج است، ولی زینل زاده از شعار دادن، سخنان کنایه آمیز و تشبیهات و استعاره‌ها دوری کرده. این یکی از امتیازات اوست.
همانطوری که افراد پشت سر زینل زاده واژه آقای خاص را برای او برگزیده‌اند، زینل زاده بسیار شبیه به همین واژه شده است، شبیه دیگر کاندیداها در حوزه انتخابیه گچساران و باشت نیست.
زینل زاده در نشست خبری، از کلید واژه‌های گفتمانی استفاده می‌کند که به زعم برخی منتقدان، دیگر جواب نمی‌دهد. او در ابتدای سخن از «اعتدال» اینگونه می گویذ: «آن چیزی که مردم انتظار دارند حرکت مدیران بر روی اعتدال و شایسته سالاری است، اعتدال در فرصت‌ها و شایسته سالاری به نوعی در زمان تاجگردون لحاظ نشده است.» آیا اعتدالی که زینل زاده در نظر دارد اعتدال دولت تدبیر و امید است؟
اردلان زینل زاده، گفت: «معتقد به نقد منصفانه هستم که همیشه به نوعی کمک کار بنده بوده است.»
زینل زاده گفت: ۱۶سال کار مدیریتی کرده‌ام و در برهه‌ای هم مدیریت‌های اقتصادی داشته‌ام و تا جایی که تلاش کرده‌ام از مفاسد اقتصادی دوری کرده باشم»
اینکه زینل زاده می‌گوید «تلاش کرده‌ام از مفاسد اقتصادی دوری کرده باشم.»
شهردار سابق دوگنبدان در ادامه گفت: اگر حس می‌کردم که هر کدام از کاندیداها بهتر از آنچیزی که بنده فکر می‌کنم و می‌توان به آن دست پیدا کرد و هرکدام از عزیزان بهتر از بنده می‌توانستند مسائل مردم را حل کنند، پس بدانید اصلاً کاندیدا نمی‌شدم.
وی افزود: هر کسی عملش بر اساس سابقه است و تا الان در سمت‌هایی که داشته‌ام چون تصمیمم راسخ بوده و بر اساس مبانی درستی تصمیم گرفتم و احساسی نیز نبوده و هرگز از مواضعم عدول نکرده‌ام، با کار کارشناسی و آشنایی با مشکلات آتی به صحنه آمده‌ام و می دانید موقعیتی که برای تیم عبور وجود دارد موقعیت خوبی است.
زینل زاده اظهار کرد: متاسفانه موضوعی در جامعه رواج پیدا کرده بحث عمرانی‌ها بوده و مدیریت کلنگ زنی نباید یک حرکت بزرگ تلقی شود و شرح نماینده باید مشی دولت را تبیین کند و نماینده باید در زمینه‌های دیگری هم فعالیت کند و باید حسن انجام کار را از دولت بخواهد، هرچند برخی از نماینده‌ها دنبال این هستند که کارهای دولت را به نام خودشان حفظ کنند اما وظیفه نماینده چیزی فراتر این پروژه‌های عمرانی است، حتی اگر نماینده‌ای نداشته باشیم شاید پروژه‌های عمرانی هم که کار دولت است به نوعی انجام شود.
زینل زاده در ادامه در خصوص ایجاد راه آهن درشهرستان گفت: راه آهن در گچساران خوب است اما ریل گذاری اصلی آن ریلی است که در زمینه‌های مختلف شهرستان کاربرد داشته باشد ما در بسیاری موارد معمولی مانده‌ایم و مشکل این است که همه می‌خواهند لوکوموتیو ران شوند.
وی به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در بحث انتخابات ریاست جمهوری به افرادی رأی دادم که حالت تعدیل داشته‌اند کسانی که حس کردم بتوانند مشکلات را حل کنند، اما در بسیاری موارد اینگونه نبود چرا که مشکل ما از فرد رئیس جمهور نیست و از جریان و از مدل ارتباط مجلس و دولت است، فکر می‌کنم با تعویض افراد چیزی عوض نمی‌شود و باید مسیر درست شود الان ما رو به جلو که نمی‌رویم حالت ایستایی هم نداریم و عقب گرد داریم.
زینل زاده ادامه داد: قدرت رقابتی پول ما و معیشت مردم به اضمحلال رفته است و عبور از خودخواهی و اینکه ما از خواسته‌های نامعقول خود و اطرافیان باید بگذریم که در این صورت می‌توانیم مؤثر باشیم.
وی در ادامه با اشاره به نشست‌های اصولگرایان ادامه داد: بنده رفتم در طیف اصولگرایی شهرستان صحبت‌هایی کردیم و مواردی هم مطرح شد و منظور بنده از چپ و راست کردن چپ و راست، آن نوع نگاهی است که در این جریان‌ها وجود دارد، چپ و راست منفعت طلبی که بودند و هستند که اگر نباشد مشکلات ما هم حل است و در این صورت اصولگرا و هم اصلاح طلب می‌توانند خادم خوبی برای مردم باشند و بدانید قشری که برای منافع می‌آیند ما دنباله رو نخواهیم بود.
زینل زاده در ادامه تصریح کرد: اگر در مملکت واقعاً افراد اثرگذاری بودند باید تاکنون اثرات خودشان را نشان می‌دادند، بنده با توجه به تحصیلات و تجاربی که دارم، در تمامی عرصه‌ها حرف دارم و زینل زاده آدم ساکتی نیست و در تمامی زمینه‌ها حرف دارد، اما شاید در زمینه‌های عمرانی کمی تخصص بیشتری نسبت به دیگر عرصه‌ها نیز داشته باشم.
این کاندیدای انتخابات مجلس گفت: در دور گذشته کاندیدا نبودیم و امروز نیروهایی که به صحنه تشریف آورده‌اند در دور قبل با دیگر کاندیداها بودند. هرچند امروز در تیمی که داریم نیز افرادی حضور دارند و بدانید اگر ملاک کار شخصی باشد هیچ مدیری نمی‌تواند سربلند بیرون بیاید، اگر نماینده از روز اول نگاهش این باشد که منافع شخصی را کنار بگذارد و به دنبال گره گشایی از کار مردم باشد خیلی از مشکلات خود به خود حل خواهند شد و این برنامه باید در ابتدا از مجلس شروع شود.
زینل زاده در ادامه با اشاره به اخذ اعتبارات در مجلس تصریح کرد: در بحث افزایش اعتبارات نیز نمایندگان شرح وظایف ملی دارند و پاسخگویی نباید صرفاً به یک شهرستان باشد، نباید چنین نگاهی باشد که فقط نمایندگان باید حتماً رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شوند که مثلاً اعتبارات یک شهر بیشتر شود که این نگاه خودش یک معضل است و این مدل بسیار غلطی است و این توسعه متوازن نیست و نوعی آشفتگی است.
شهردار سابق دوگنبدان تصریح کرد: امروز اولویت اصلی معیشت مردم است و اگر مشکل معیشت حل شود به تدریج مشکل بیکاری هم حل خواهد شد، بدانیداین انتخابات، انتخابات شگفتی‌ها خواهد بود حضور مردم در همایشات را مشاهده کنید و در همایشات بزرگی که در این شهرستان برگزار شد به نوعی حضور شرکت کنندگان در همایش اخیر بنده نیز بیشتر از سایر دوستان بود.
وی افزود: قشقایی‌ها قانون پذیرتر از سایر مردم هستند و اگر صداقت ببینند باور می‌کنند و اگر به حقوقشان برسند قدرشناس هستند و اگر کاندیدایی داشته باشند یا نه، بدانید که این رأی‌های دلی که قشقایی‌ها به بنده می‌دهند از همه کاندیداها بیشتر است و در قشقایی امیدوار هستیم ، در دوران خدمتم در شهرداری و دیگر منصب‌ها، قشقایی و غیر قشقایی برای بنده فرقی نداشت.
زینل زاده اظهار کرد: این یک برند و برگ سبز برای بنده است که عادلانه کار کرده‌ایم، در این دوره آرای خاکستری بیشتر است، چرا که نگاهای قومیتی و سیاسی کمتر خواهد بود و باید به همه اقوام و طوایف نیز احترام گذاشت.
وی تصریح کرد: نه من کاندیدای بویراحمد هستم و نه آقای عسکری کاندیدای قشقایی و نه آقایان تاجگردون و حسینی تنها کاندیداهای باشت و باوی هستند، بنده این نوع نگاه را قبول ندارم و معتقدم خود مردم باید برنامه‌ها و دیدگاه‌های کاندیدا را دنبال کنند که همینگونه هم است و معتقدم کسی که می‌خواهد نماینده شود کلمه ما به معنای مجموع مردم ایران خواهد بود.
زینل زاده افزود: گچساران با توجه به نفتخیز بودنش، بنابراین اگر وکیلی بخواهد در دوران خدمتش عدالت را در توزیع فرصت‌ها رعایت کند یکی از موارد تأثیر گذار شهرستان همچون فرمانداری و یا نفت باید سهم قشقایی‌ها شود.
این کاندیدای انتخابات مجلس درادامه در خصوص هزینه‌های انتخاباتی‌اش تصریح کرد:خیلی نمی‌توانند بحث هزینه‌های انتخاباتی‌شان را عنوان کنند، در تیم ما اگر هزینه‌ای می‌شود هزینه‌ها مشخص است و این هزینه شاید عزیزی، کارمندی و کارگری هم کمکی داشته باشند اما ۹۹ در صد از هزینه‌هایی که در بحث انتخابات برای بنده اعمال می‌شود هزینه‌های خانوادگی است.
زینل زاده گفت:یک نماینده بایستی درمجلس نظارت کند که مدیری که منصوب می‌شود مشکلات و معضلات مردم را حل کند و نه مشکل خواص را،بایستی مجلس ابزار خود کنترلی باشد برای نمایندگان و این یک جسارت از سوی نمایندگان را می‌طلبد،به تدریج می‌بایستی اشکالات مجلس نیز برطرف شود و ما می‌توانیم در مجلس اثر گذار باشیم که باید همینگونه هم باشد.
وی اظهارکرد: یک مدیر در جامعه اسلامی باید تلاش کند تا موضوع و مشکلی را مرتفع کند، در هر رقابتی مهم این است که چه فرد و یا افرادی چگونه حرکت کنند کسی که با برنامه بیاید و توانش را به مردم عرضه کند این خودش نوعی حس برنده شدن است و شک هم نکنید با این نوع نگاه در این رقابت ما تا الان برنده هستیم.
زینل زاده در ادامه گفت: در انتخابات حرف‌های ضد و نقیض زیاد زده می‌شود، کسی می‌گوید 80 هزار نفر رأی دارم و دوستی هم بیان می‌کند حدود ۵۰ هزار نفر که خودش بالای ۱۳۰ هزار نفر می‌شود که عملاً چنین چیزی در این شهرستان اتفاق نخواهد افتاد.
اما مشخص نیست معنای این حرف زینل زاده که بیش از دیگر سخنانش کنایه گونه است به چه کسی و چه کسانی و چه کاری است که گفته است: بدانید که ما جواب هر جیکی را می‌دهیم و امیدواریم کسی هم بعدها جیک جیک نکند و بدانید در انتخابات نیامده ایم که خودمان را آزمایش کنیم و دوم و یا سوم شویم، بلکه  آمده‌ایم که برای مردم تاثیرگذار و خدمت گذار باشیم.
این کاندیدای انتخابات در ادامه در خصوص عملکرد فرماندار گچساران گفت: فرماندار گچساران ویژگی‌های خاص خودش را دارد، وی را انسان قانونمندی می دانم و انسان پیگیر و جدی در کار است.
زینل زاده، اظهارکرد: در باشت هم نیروهای خاص خودمان را داریم، حدود آرای باشت نسبت به گچساران کمتر از ۲۰ درصد است اگر چه آقایان حسینی و تاجگردون در باشت متولد شده‌اند، اما بنده نیز بیگانه با باشت نیستم و در باشت کارمان را شروع کرده‌ایم و مردمان باشت مردمانی هستند که بدنبال عدالت هستند و در قلعه باشت هم افرادی هستند که اگر صداقت ببینند حتماً همراه خواهند بود.
وی در ادامه در خصوص عملکرد دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی نباید ابزار دست سیاسیون شوند و هر دستگاه اجرایی اگر ابزاری برای سیاسیون شود، شک نکنید که مستأصل می‌شود و مردم هم ناراضی می‌شوند، بنده اجازه ندادم که هیچ دوره‌ای از دوران خدمتم سیاسیون در کارم دخالت کنند و بدانید در تمامی سنوات خدمتم پای هر امضایی که زده‌ام  محکم ایستاده‌ام.
زینل زاده در ادامه در خصوص افشاگری یک خبرنگار افزود: باور کنید که افشاگری یک خبرنگار علیه تاجگردون راحتی مطالعه هم‌نکردم و وقت هم نگذاشتم، چرا که برای بنده تفاوت نکرده و نمی‌کند و آرزو می‌کنم که همه عزیزان در انتخابات باشند و تأیید شوند، آنقدر خودم را توانمند می‌بینم که چنین شرایطی برای بنده مهم نباشد و حتی ممکن است تغییراتی انجام شود اما ما با صلابت راهمان را ادامه خواهیم داد.
وی در ادامه اظهار کرد:بنده هیچ زمانی خسته نشده‌ام و با توان جلسات و برنامه‌هایم را پیش می‌برم، بسیاری از مردم از شرایط فعلی خسته شده‌اند و موج بی اعتمادی مردم به مسئولین همچنان وجود دارد.
زینل زاده در ادامه تصریح کرد: اعتقاد دارم که در بسیاری از مباحث مملکت ریل گذاری مشکل دارد و واقعیت امر این است که ریل خوبی هم نداریم و این قطاری که باید توسعه بدهد همگی مسیرشان به مرداب و منجلاب ختم می‌شود و معتقدم که مشکلات مردم باید ریل گذاری شود، اگر چه این ریل گذاری برای این نسل اولویتی ندارد و باید مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم مرتفع شود.
این کاندیدای انتخابات مجلس در ادامه در خصوص شفافیت با مردم گفت: بنده از ابتدا آدم شفافی بوده و هستم و نیز بدانید که در صورت موفقیت در انتخابات باز هم با مردم شفاف خواهم بود.
زینل زاده در میانه سخنان خود گفت: عمده حل مشکلات خروجی کار مدیرانمان است هم در دولت و هم در مجلس،پس می‌شود با تغییر نگاه ما خودمان را از این چاهی که کنده‌ایم بیرون بیاوریم.
تغییر نگاه بسیار خوب است و ابتدای هر راهی، تغییر نگاه و تغییر رویکرد نسبت به چشم اندازها نیاز است و بعد از آن نوبت به عمل می‌رسد. اما زینل زاده چطور می‌تواند این تغییر نگاه را عملی کند؟
زینل زاده می‌گوید مجلسی‌ها نباید در کار دولتی‌ها دخالت کنند، می‌گوید اعتدال در فرصت‌ها و شایسته سالاری در این دوره لحاظ نشده است. و بعد از آن هم می‌گوید «اگر وکیلی بخواهد در دوران خدمتش عدالت را در توزیع فرصت‌ها رعایت کند یکی از موارد تاثیرگذار شهرستان همچون فرمانداری و یا نفت باید سهم قشقایی‌ها شود».
اما همین سخن به معنای دخالت است. درست است ضعف دولت در سالهای اخیر به دخالت‌ها دامن زده است، ولی همانطوری که زینل زاده نیز ذکر کرده، انتخاب یا تعیین سهم فرصت‌های مدیریتی ارتباطی به نماینده مجلس ندارد. پس چطور می‌گوید فرمانداری یا شرکت نفت باید سهم قشقایی باشد؟ در اینجا ضدونقیضاهایی وجود دارد که برای اهل فن و افراد دغدغه مند تابع قانون اهمیت دارد؛ اینکه آیا قرار است با انتخاب زینل زاده، دخالت در قوه مجریه ادامه یابد؟ آیا قرار است زینل زاده با عدالت خود به چیدمان مدیران دست بزند؟ یا قرار است قانون حکم فرما باشد؟
از جمله نکات مثبتی که زینل زاده بیان کرد این است که؛ «اگر نماینده از روز اول نگاهش این باشد که منافع شخصی را کنار بگذارد و به دنبال گره گشایی از کار مردم باشد خیلی از مشکلات خود به خود حل خواهند شد و این برنامه باید در ابتدا از مجلس شروع شود.» که اگر چنین مواردی را عملی کند، ارزشمند است.
با همه اوصاف، با وجود برخی ضد و نقیض‌ها و کنایه‌ای که «جواب هر جیکی را می‌دهیم»، زینل زاده در عملکرد خود در برگزاری تبلیغات انتخاباتی بیشتر از سایرین تابع قانون بوده است. زینل زاده باید بداند نمایندگی در این دوره سخت‌تر از دوره‌های گذشته است، افکار عمومی روز به روز نسبت به شرایط اجتماعی مطالبه گری بیشتری نشان می‌دهند. 
با این شرایط روز شنبه احتمال اینکه بازار انتخابات حوزه انتخابیه گچساران و باشت گرم شود، زیاد است و همه منتظر هستند که شورای نگهبان نظرش را هر چه سریعتر در باره کاندیداهایی که صلاحیتشان احراز نشده، اعلام کند.
انتخابات با عسکری و بدون عسکری تفاسیر و تحلیل‌های گوناگونی دارد، در هر صورت او راه سختی در پیش دارد و  باید از گردنه‌های دشواری عبور کند. ما هم منتظر روز شنبه هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این که همه اش درموروصحبتهای زینل زاده بود؛چه ربطی به تیترداشت؟
Iran, Islamic Republic of
تفکرات زینل زاده خیلی تفاوت دارد وبه نظر میرسد فردی منطقی واهل پرونده یازی وجریان سازی نیست وهمین روش اگر انسال هن جواب ندهد قطعا دراینده نماینده جدی در این حوزه خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
شما می خواستی خبرتایید یاردعسکری راتحلیل ویا تفسیر کنید یا نطقهای زینل زاده
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1