تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۴ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۵۰۴۰۳۱
در گفت و گوی اختصاصی با کبنانیوز مطرح شد؛
نرخ بازگشت زندانیانِ مهارتآموز به زندان کمتر از پنج درصد است / حرکت نظام آموزشی کشور به سمت «نظام صلاحیت حرفهای» / ارزش مدارک فنیوحرفهای فراتر از دانشگاهی
۰
کبنا ؛مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضرورت پیوند آموزش و صنعت، گفت: اجرای نظام صلاحیت حرفهای در کشور میتواند تحولی بزرگ در بازار کار ایجاد کند؛ چرا که مدارک فنیوحرفهای در بسیاری از کشورها حتی از مدارک دانشگاهی ارزشمندتر هستند.
به گزارش کبنا نیوز، فاطمه اسدی، مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز، با اشاره به طرحهای این سازمان، اظهار داشت: «یکی از برنامههای مهمی که در حال پیگیری است، اختصاص بخشی از بودجه طرحها به آموزش نیروی انسانی شاغل در همان پروژههاست. به این معنا که همزمان با اجرای پروژهها، قراردادهایی با سازمان فنیوحرفهای بسته میشود تا کارگران و نیروهای فعال آموزشهای تخصصی ببینند.»
وی با بیان اینکه الگوی موفقی در آموزشهای مهارتی در آلمان وجود دارد، افزود: «در برخی صنایع، شرکتها نیاز خود را مستقیماً به فنیوحرفهای اعلام میکنند؛ مثلاً اگر به جوشکار نیاز دارند، نیروها از ابتدا آموزش میبینند و پس از پایان دوره، مستقیم جذب بازار کار میشوند.»
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان ادامه داد: «بر اساس آمار، در برخی سالها تعداد متقاضیان آموزشهای مهارتی بیشتر از دانشگاهها بوده و این نشان میدهد که مردم و صنایع آموزشهای فنیوحرفهای را بااهمیت میدانند. حتی بسیاری از مراجعهکنندگان ما که برای کار به کشورهای دیگر رفتهاند، میگویند ارزش مدارک فنیوحرفهای از مدارک دانشگاهی بالاتر هست.»
اسدی با اشاره به اجرای طرح «نظام صلاحیت حرفهای» در کشور خاطرنشان کرد: «در این نظام، مدارک مهارتی در سطوح مختلف از کارگر ساده تا کارشناس و متخصص صادر میشود و این مدارک معادل جهانی دارند و قابل ترجمه هستند. به همین دلیل، افراد میتوانند با مدارک مهارتی خود در سایر کشورها نیز مشغول به کار شوند.»
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «متأسفانه در برخی موارد صنایع استان از نبود نیروهای متخصص گلایه دارند؛ بهعنوان مثال کارخانه سیمان چندین بار اعلام کرده که نیازمند تراشکار، مکانیک ماشینهای سنگین و تعمیرکار است، اما مراجعهکنندگان اندکی برای این مشاغل داریم. این موضوع نشان میدهد که اطلاعرسانی و فرهنگسازی در زمینه اهمیت مهارتآموزی باید تقویت شود.»
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان تأکید کرد: «اگر ارتباط آموزش با صنعت در استان بهخوبی برقرار شود، نه تنها نیاز صنایع تأمین میشود بلکه فرصتهای شغلی پایدار و ارزشمند برای جوانان نیز ایجاد خواهد شد.»
مدارک مهارتی؛ اولویت اشتغال در آینده
آموزش فنیوحرفهای در دورترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد گسترش مییابد
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز بازار کار بیش از مدرک دانشگاهی به تخصص و مهارت اهمیت میدهد و مدارک مهارتی بهزودی جایگاه ویژهای در نظام اشتغال کشور خواهند داشت.
اسدی با اشاره به اهمیت مهارتآموزی در شرایط امروز کشور اظهار داشت: «در بسیاری از صنایع، دیگر مدرک تحصیلی مطرح نیست، بلکه تخصص و توانایی انجام کار ارزشمند است. حتی فردی بدون دیپلم و تحصیلات دانشگاهی، اگر مهارت لازم را داشته باشد، میتواند جذب بازار کار شود. این روند در دنیا جا افتاده و ما نیز در ایران به سمت آن حرکت میکنیم.»
وی افزود: «اکنون بسیاری از صنایع بزرگ کشور بهصورت ائتلافی مراکز آموزشی را تجهیز میکنند و هزینه آموزش نیروهای خود را میپردازند. بهطور مثال چندین پتروشیمی در یک شهرک صنعتی برای آموزش نیروهای متخصص ائتلاف کرده اند و مرکز فنیوحرفهای در کنار این صنایع در حال کار و آموزش دادن است.»
نرخ بازگشت زندانیانِ مهارتآموز به زندان کمتر از پنج درصد است
اسدی با بیان اینکه امروز خدمات سازمان فنیوحرفهای ماهیتی عامالمنفعه دارد و اخیرا به سمت رویکردهای مشارکتی رفته است، گفت: «بخش بزرگی از آموزشها در زندانها، مراکز ترک اعتیاد و مناطق محروم ارائه میشود. یکی از موفقترین نمونهها، آموزش به زندانیان است که پس از یادگیری مهارتهایی مانند جوشکاری یا نانوایی، احتمال بازگشت دوباره آنان به زندان بهشدت کاهش مییابد.»
اسدی با اشاره به نتایج مثبت آموزشهای فنی و حرفهای در زندانها گفت: نرخ بازگشت زندانیانی که مهارتآموزی کردهاند به زندان، کمتر از پنج درصد است.
آموزش مهارتهای کاربردی به سربازان در دوران خدمت
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان ادامه داد: «در حوزههای نوین نیز گامهای مهمی برداشتهایم. تجهیز مراکز آموزشی به امکانات هوش مصنوعی، انرژی خورشیدی و فناوریهای نو از جمله برنامههای ماست. همچنین تفاهمنامهای برای آموزش سربازان امضا شده تا در دوران خدمت مهارتهای کاربردی بیاموزند و پس از آن بتوانند وارد بازار کار شوند.»
وی یکی از دغدغههای جدی را «اعتباربخشی به مدارک فنی و حرفه ای» دانست و گفت: «قرار است با همکاری بانکهای عامل و دستگاههای متولی اشتغال، مدارک فنیوحرفهای بهعنوان یکی از ملاکهای اصلی برای دریافت تسهیلات و حمایتهای شغلی شناخته شود. این اقدام میتواند ارزش مدرک مهارتی را بالاتر از برخی مدارک صوری و غیرکاربردی قرار دهد.»
انتقاد مدیرکل فنی و حرفه ای از نحوه توزیع تسهیلات اشتغال زایی
وی با انتقاد از پرداخت بخشی از تسهیلات به افرادی با مدارک غیرمعتبر یا صوری گفت: انتظار ما این است که اولویت دریافت تسهیلات با دارندگان مدارک مهارتی معتبر، بهویژه مدارک فنی و حرفهای باشد؛ افرادی که آموزش واقعی دیدهاند و توانایی ایجاد کسبوکار با مهارت خود را دارند.
وی گفت: قرار بر این شده که با بانک های عامل و دستگاه هایی که متولی اشتغال هستند، جلسه ای گرفته شود و مصوب شود که افراد با مدرک فنی و حرفه ای در اولویت دریافت تسهیلات باشند.
اسدی عنوان کرد: همچنین این انتظار هست که در استخدام ها مدارک فنی و حرفه ای دیده شود.
اسدی اضافه کرد: «امروز تمام فرآیندهای آموزشی و آزمونی در سازمان فنیوحرفهای مکانیزه است؛ از ثبتنام تا آزمون کتبی و عملی. هیچ امکانی برای جعل یا تقلب وجود ندارد و کارآموز تنها زمانی مدرک دریافت میکند که واقعاً مهارت را فرا گرفته باشد.»
برگزاری دوره های مهارتی در دورترین و محروم ترین مناطق استان
وی با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی خاطرنشان کرد: «یکی از برنامههای ما ارائه آموزش و آزمون در دورترین نقاط استان است. حتی در روستاهای محروم، مربی ها لپتاپ و اینترنت می برند، آزمون آنلاین برگزار میکنیم و نیازی به آزمون کاغذی نیست. این اقدام علاوه بر کاهش هزینهها، اعتبار مدارک مهارتی را افزایش داده است.»
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان در پایان گفت: «برنامه ما در سال جاری این است که آموزشها را به سمت حوزههای اجتماعی، اشتغال پایدار و مشاغل خانگی هدایت کنیم. امروز با یادگیری یک مهارت ساده مانند تعمیر لوازم خانگی یا پرورش قارچ، جوانان میتوانند بدون نیاز به سرمایهگذاری کلان، اشتغالآفرین شوند.»
مدرک دانشگاهی تضمین اشتغال نیست
وی گفت: «بسیاری از خانوادهها با صرف هزینههای بالا به دنبال مدرک دانشگاهی هستند، در حالی که تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد این افراد جذب بازار کار میشوند. امروزه اکثر کسانی که به آموزشهای فنی و حرفهای میآیند، دارای مدرک لیسانس یا فوقلیسانس هستند و متوجه شدهاند که مدرک تحصیلی نتایج ملموسی برایشان نداشته است، در حالی که مدارک فنی و حرفهای افراد را مستقیماً به اشتغال و درآمدزایی میرساند.»
وی افزود: «۳۵ میلیارد تومان اعتبار از محل مسئولیتهای اجتماعی شرکت نفت برای تجهیز و توسعه کارگاههای فنی و حرفهای اختصاص یافته است. در این راستا دو شهرستان جدید، مارگون و لنده، در برنامه قرار دارند؛ نمایندگی مارگون افتتاح شده و برای لنده تجهیزات خریداری شده اما هنوز مکان مناسب برای استقرار و افتتاح نمایندگی فراهم نشده است.»
60 درصد آموزشهای مهارتی در بخش خصوصی ارائه میشود
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخش عمده آموزشهای مهارتی در استان توسط آموزشگاههای آزاد انجام میشود، اما چالشهایی مانند کمبود تجهیزات و بهروزرسانی نشدن مربیان متناسب با سرعت تغییرات بازار، همچنان مانع توسعه آموزشهای مهارتی است.
«۶۰ درصد آموزشهای ما در بخش غیر دولتی و آموزشگاههای آزاد ارائه میشود و تنها ۴۰ درصد در مراکز دولتی و دانشگاههای علمیکاربردی انجام میگیرد. متقاضیان در این آموزشگاهها با مجوز رسمی از سازمان ثبتنام میکنند و همه فرایند آموزشی از طریق سامانه سازمان مدیریت میشود. حتی شهریهها هم بر اساس نرخ مصوب سازمان تعیین شده و سلیقهای نیست.»
موسسات حق دادن مدرک ندارند
وی افزود: «با وجود نظارتهای سختگیرانه و برگزاری آزمونهای کتبی و عملی توسط سازمان، متأسفانه شاهد برخی سوءاستفادهها هستیم. گاهی مؤسسات بدون مجوز، مدارک غیرمعتبر صادر میکنند و مردم به دلیل بیاطلاعی هزینههایی پرداخت میکنند که در نهایت مدرک آنها هیچ اعتباری ندارد.»
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان درباره سهم زنان از آموزشهای مهارتی گفت: «زنان استقبال بسیار خوبی از آموزشهای مهارتی دارند و در بسیاری از رشتهها سهم قابلتوجهی از کارآموزان را تشکیل میدهند. این امر نشان میدهد مهارتآموزی برای زنان نه تنها یک فرصت اشتغال بلکه ابزاری برای توانمندسازی اجتماعی است.»
اسدی کمبود تجهیزات و بهروزرسانی مربیان را از چالشهای جدی این حوزه عنوان کرد و گفت:«تکنولوژی در بازار کار با سرعت بسیار زیادی تغییر میکند؛ برای نمونه، در حوزه تلفن همراه یا خودرو، تجهیزاتی که ما خریداری کردیم، که خیلی زود کارایی خود را از دست دادند. از طرف دیگر، جذب نیروی انسانی جدید در بدنه دولت متوقف شده و بسیاری از مربیان ما بازنشسته شدهاند. دوره های بازآموزی وجود دارد، اما در طول سال چند دوره برگزار می شود، این مسئله باعث شده دورههای بازآموزی کافی برای مربیان برگزار نشود و آموزشها با نیاز واقعی بازار همخوانی نداشته باشد.»
36 درصد کارآموزان استان جذب بازار کار می شوند
وی ادامه داد: «بر اساس بررسیها، تنها حدود ۳۶ درصد از کارآموزان پس از پایان دوره وارد بازار کار میشوند که این رقم در استانهایی مانند کرمان به بیش از ۹۰ درصد میرسد. بنابراین باید آموزشهای ما به سمت مهارتهای موردنیاز بازار هدایت شود.»
مدیرکل فنیوحرفهای با اشاره به لزوم معرفی کارآفرینان موفق گفت: «رسانه کمک زیادی به معرفی آموزش های فنی و حرفه ای می کند، خدمات فنی و حرفه ای خیلی شناخته شده نیستند، و مردم اگر اطلاع داشته باشند چه دوره های خوبی برگزار می شوند، جذب بیشتری صورت می گیرد.»
اسدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «فنیوحرفهای در ایران ظرفیتهای بزرگی دارد و حتی یونسکو و برخی کشورهای صنعتی مانند آلمان از طرحهای ما حمایت کردهاند. اعزام مربیان ایرانی به دورههای بینالمللی و همکاری در حوزه گیاهان دارویی و صنایع نوین نمونهای از این تعاملات است.»
وی در پایان با اشاره به مشکلات اعتباری سازمان گفت: «۹۵ درصد بودجه سازمان صرف هزینههای اجتنابناپذیر حقوق و دستمزد میشود و تنها ۵ درصد برای آموزش باقی میماند. اما در اساسنامه جدید 4 بند منبع درآمدی جدید در نظر گرفته شده که به آموزش تعلق می گیرد. این مسئله کار را برای تجهیز مراکز سخت کرده است. با این حال، در اساسنامه جدید منابع درآمدی تازهای مانند بخشی از عوارض قاچاق کالا، سهمی از بیمه کارگران و نیم در هزار ارزش داراییها پیشبینی شده که میتواند در آینده بخشی از مشکلات مالی را برطرف کند.»
وی گفت: ما در تسهیلات نقشی نداریم، در حالی که باید فنی و حرفه ای نقش آفرین باشد. مشکلاتی هم این بین وجود دارد، مثلا آموزشگاهی که 10 سال پیش به میزان خیلی جزئی وام گرفته بود، نمی توانست وام یک میلیارد تومانی را دریافت کند.
در استان هایی مثل اراک، کرمان، بوشهر که شرکت ها و صنایع وجود دارند، آموزش های فنی و حرفه ای نقش آفرینی بیشتری دارند.
کارکنان زحمت کش فنی و حرفه ای و مربیان این سازمان در دورافتاده ترین مناطق به آموزش مشغول هستند، اما کمترین میزان حقوق و دستمزد را دریافت می کنند.
آخرین استان در جذب کارآموزان به بازار کار را داریم، که به دلیل غیر صنعتی بودن استان و کم جمعیت بودن آن نیز است.
۵۹۴ هزار نفرساعت آموزش مهارتی در یک سال
مدیرکل فنی و حرفهای کهگیلویه و بویراحمد: طی یک سال اخیر ۵۹۴ هزار نفرساعت آموزش مهارتی ارائه شد.
اسدی گفت: بیش از ۵۹۴ هزار نفرساعت آموزش مهارتی در مراکز ثابت و آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای استان ارائه شد.
وی افزود: این آموزشها در قالب برنامههای مهارتآموزی برای ۴۴۶۲ نفر از گروههای مختلف جامعه از جمله آسیبدیدگان اجتماعی، دانشجویان، دانشآموزان، زنان خانهدار، زنان سرپرست خانوار، ساکنان سکونتگاههای غیررسمی، روستاییان، سربازان وظیفه، شاغلان بخشهای اقتصادی، عشایر، کودکان کار و خیابان، متقاضیان مهارتآموزی، مشمولان بیمه بیکاری و معتادان بهبود یافته اجرا شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان با اشاره به اهمیت پوشش حداکثری اقشار مختلف جامعه در حوزه مهارتآموزی بیان کرد: جمع تعهد استان برای امسال ۴۶۲ هزار نفرساعت بوده که با عملکرد ثبتشده، بیش از میزان تعهد محقق شده است.
وی خاطرنشان کرد: ارائه آموزشهای مهارتی متناسب با نیازهای واقعی بازار کار و گروههای هدف، یکی از برنامههای اصلی سازمان فنی و حرفهای است و تلاش میکنیم با تداوم این روند، زمینه اشتغال پایدار و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه فراهم شود.
به گزارش کبنا نیوز، فاطمه اسدی، مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز، با اشاره به طرحهای این سازمان، اظهار داشت: «یکی از برنامههای مهمی که در حال پیگیری است، اختصاص بخشی از بودجه طرحها به آموزش نیروی انسانی شاغل در همان پروژههاست. به این معنا که همزمان با اجرای پروژهها، قراردادهایی با سازمان فنیوحرفهای بسته میشود تا کارگران و نیروهای فعال آموزشهای تخصصی ببینند.»
وی با بیان اینکه الگوی موفقی در آموزشهای مهارتی در آلمان وجود دارد، افزود: «در برخی صنایع، شرکتها نیاز خود را مستقیماً به فنیوحرفهای اعلام میکنند؛ مثلاً اگر به جوشکار نیاز دارند، نیروها از ابتدا آموزش میبینند و پس از پایان دوره، مستقیم جذب بازار کار میشوند.»
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان ادامه داد: «بر اساس آمار، در برخی سالها تعداد متقاضیان آموزشهای مهارتی بیشتر از دانشگاهها بوده و این نشان میدهد که مردم و صنایع آموزشهای فنیوحرفهای را بااهمیت میدانند. حتی بسیاری از مراجعهکنندگان ما که برای کار به کشورهای دیگر رفتهاند، میگویند ارزش مدارک فنیوحرفهای از مدارک دانشگاهی بالاتر هست.»
اسدی با اشاره به اجرای طرح «نظام صلاحیت حرفهای» در کشور خاطرنشان کرد: «در این نظام، مدارک مهارتی در سطوح مختلف از کارگر ساده تا کارشناس و متخصص صادر میشود و این مدارک معادل جهانی دارند و قابل ترجمه هستند. به همین دلیل، افراد میتوانند با مدارک مهارتی خود در سایر کشورها نیز مشغول به کار شوند.»
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «متأسفانه در برخی موارد صنایع استان از نبود نیروهای متخصص گلایه دارند؛ بهعنوان مثال کارخانه سیمان چندین بار اعلام کرده که نیازمند تراشکار، مکانیک ماشینهای سنگین و تعمیرکار است، اما مراجعهکنندگان اندکی برای این مشاغل داریم. این موضوع نشان میدهد که اطلاعرسانی و فرهنگسازی در زمینه اهمیت مهارتآموزی باید تقویت شود.»
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان تأکید کرد: «اگر ارتباط آموزش با صنعت در استان بهخوبی برقرار شود، نه تنها نیاز صنایع تأمین میشود بلکه فرصتهای شغلی پایدار و ارزشمند برای جوانان نیز ایجاد خواهد شد.»
مدارک مهارتی؛ اولویت اشتغال در آینده
آموزش فنیوحرفهای در دورترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد گسترش مییابد
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز بازار کار بیش از مدرک دانشگاهی به تخصص و مهارت اهمیت میدهد و مدارک مهارتی بهزودی جایگاه ویژهای در نظام اشتغال کشور خواهند داشت.
اسدی با اشاره به اهمیت مهارتآموزی در شرایط امروز کشور اظهار داشت: «در بسیاری از صنایع، دیگر مدرک تحصیلی مطرح نیست، بلکه تخصص و توانایی انجام کار ارزشمند است. حتی فردی بدون دیپلم و تحصیلات دانشگاهی، اگر مهارت لازم را داشته باشد، میتواند جذب بازار کار شود. این روند در دنیا جا افتاده و ما نیز در ایران به سمت آن حرکت میکنیم.»
وی افزود: «اکنون بسیاری از صنایع بزرگ کشور بهصورت ائتلافی مراکز آموزشی را تجهیز میکنند و هزینه آموزش نیروهای خود را میپردازند. بهطور مثال چندین پتروشیمی در یک شهرک صنعتی برای آموزش نیروهای متخصص ائتلاف کرده اند و مرکز فنیوحرفهای در کنار این صنایع در حال کار و آموزش دادن است.»
نرخ بازگشت زندانیانِ مهارتآموز به زندان کمتر از پنج درصد است
اسدی با بیان اینکه امروز خدمات سازمان فنیوحرفهای ماهیتی عامالمنفعه دارد و اخیرا به سمت رویکردهای مشارکتی رفته است، گفت: «بخش بزرگی از آموزشها در زندانها، مراکز ترک اعتیاد و مناطق محروم ارائه میشود. یکی از موفقترین نمونهها، آموزش به زندانیان است که پس از یادگیری مهارتهایی مانند جوشکاری یا نانوایی، احتمال بازگشت دوباره آنان به زندان بهشدت کاهش مییابد.»
اسدی با اشاره به نتایج مثبت آموزشهای فنی و حرفهای در زندانها گفت: نرخ بازگشت زندانیانی که مهارتآموزی کردهاند به زندان، کمتر از پنج درصد است.
آموزش مهارتهای کاربردی به سربازان در دوران خدمت
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان ادامه داد: «در حوزههای نوین نیز گامهای مهمی برداشتهایم. تجهیز مراکز آموزشی به امکانات هوش مصنوعی، انرژی خورشیدی و فناوریهای نو از جمله برنامههای ماست. همچنین تفاهمنامهای برای آموزش سربازان امضا شده تا در دوران خدمت مهارتهای کاربردی بیاموزند و پس از آن بتوانند وارد بازار کار شوند.»
وی یکی از دغدغههای جدی را «اعتباربخشی به مدارک فنی و حرفه ای» دانست و گفت: «قرار است با همکاری بانکهای عامل و دستگاههای متولی اشتغال، مدارک فنیوحرفهای بهعنوان یکی از ملاکهای اصلی برای دریافت تسهیلات و حمایتهای شغلی شناخته شود. این اقدام میتواند ارزش مدرک مهارتی را بالاتر از برخی مدارک صوری و غیرکاربردی قرار دهد.»
انتقاد مدیرکل فنی و حرفه ای از نحوه توزیع تسهیلات اشتغال زایی
وی با انتقاد از پرداخت بخشی از تسهیلات به افرادی با مدارک غیرمعتبر یا صوری گفت: انتظار ما این است که اولویت دریافت تسهیلات با دارندگان مدارک مهارتی معتبر، بهویژه مدارک فنی و حرفهای باشد؛ افرادی که آموزش واقعی دیدهاند و توانایی ایجاد کسبوکار با مهارت خود را دارند.
وی گفت: قرار بر این شده که با بانک های عامل و دستگاه هایی که متولی اشتغال هستند، جلسه ای گرفته شود و مصوب شود که افراد با مدرک فنی و حرفه ای در اولویت دریافت تسهیلات باشند.
اسدی عنوان کرد: همچنین این انتظار هست که در استخدام ها مدارک فنی و حرفه ای دیده شود.
اسدی اضافه کرد: «امروز تمام فرآیندهای آموزشی و آزمونی در سازمان فنیوحرفهای مکانیزه است؛ از ثبتنام تا آزمون کتبی و عملی. هیچ امکانی برای جعل یا تقلب وجود ندارد و کارآموز تنها زمانی مدرک دریافت میکند که واقعاً مهارت را فرا گرفته باشد.»
برگزاری دوره های مهارتی در دورترین و محروم ترین مناطق استان
وی با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی خاطرنشان کرد: «یکی از برنامههای ما ارائه آموزش و آزمون در دورترین نقاط استان است. حتی در روستاهای محروم، مربی ها لپتاپ و اینترنت می برند، آزمون آنلاین برگزار میکنیم و نیازی به آزمون کاغذی نیست. این اقدام علاوه بر کاهش هزینهها، اعتبار مدارک مهارتی را افزایش داده است.»
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان در پایان گفت: «برنامه ما در سال جاری این است که آموزشها را به سمت حوزههای اجتماعی، اشتغال پایدار و مشاغل خانگی هدایت کنیم. امروز با یادگیری یک مهارت ساده مانند تعمیر لوازم خانگی یا پرورش قارچ، جوانان میتوانند بدون نیاز به سرمایهگذاری کلان، اشتغالآفرین شوند.»
مدرک دانشگاهی تضمین اشتغال نیست
وی گفت: «بسیاری از خانوادهها با صرف هزینههای بالا به دنبال مدرک دانشگاهی هستند، در حالی که تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد این افراد جذب بازار کار میشوند. امروزه اکثر کسانی که به آموزشهای فنی و حرفهای میآیند، دارای مدرک لیسانس یا فوقلیسانس هستند و متوجه شدهاند که مدرک تحصیلی نتایج ملموسی برایشان نداشته است، در حالی که مدارک فنی و حرفهای افراد را مستقیماً به اشتغال و درآمدزایی میرساند.»
وی افزود: «۳۵ میلیارد تومان اعتبار از محل مسئولیتهای اجتماعی شرکت نفت برای تجهیز و توسعه کارگاههای فنی و حرفهای اختصاص یافته است. در این راستا دو شهرستان جدید، مارگون و لنده، در برنامه قرار دارند؛ نمایندگی مارگون افتتاح شده و برای لنده تجهیزات خریداری شده اما هنوز مکان مناسب برای استقرار و افتتاح نمایندگی فراهم نشده است.»
60 درصد آموزشهای مهارتی در بخش خصوصی ارائه میشود
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخش عمده آموزشهای مهارتی در استان توسط آموزشگاههای آزاد انجام میشود، اما چالشهایی مانند کمبود تجهیزات و بهروزرسانی نشدن مربیان متناسب با سرعت تغییرات بازار، همچنان مانع توسعه آموزشهای مهارتی است.
«۶۰ درصد آموزشهای ما در بخش غیر دولتی و آموزشگاههای آزاد ارائه میشود و تنها ۴۰ درصد در مراکز دولتی و دانشگاههای علمیکاربردی انجام میگیرد. متقاضیان در این آموزشگاهها با مجوز رسمی از سازمان ثبتنام میکنند و همه فرایند آموزشی از طریق سامانه سازمان مدیریت میشود. حتی شهریهها هم بر اساس نرخ مصوب سازمان تعیین شده و سلیقهای نیست.»
موسسات حق دادن مدرک ندارند
وی افزود: «با وجود نظارتهای سختگیرانه و برگزاری آزمونهای کتبی و عملی توسط سازمان، متأسفانه شاهد برخی سوءاستفادهها هستیم. گاهی مؤسسات بدون مجوز، مدارک غیرمعتبر صادر میکنند و مردم به دلیل بیاطلاعی هزینههایی پرداخت میکنند که در نهایت مدرک آنها هیچ اعتباری ندارد.»
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان درباره سهم زنان از آموزشهای مهارتی گفت: «زنان استقبال بسیار خوبی از آموزشهای مهارتی دارند و در بسیاری از رشتهها سهم قابلتوجهی از کارآموزان را تشکیل میدهند. این امر نشان میدهد مهارتآموزی برای زنان نه تنها یک فرصت اشتغال بلکه ابزاری برای توانمندسازی اجتماعی است.»
اسدی کمبود تجهیزات و بهروزرسانی مربیان را از چالشهای جدی این حوزه عنوان کرد و گفت:«تکنولوژی در بازار کار با سرعت بسیار زیادی تغییر میکند؛ برای نمونه، در حوزه تلفن همراه یا خودرو، تجهیزاتی که ما خریداری کردیم، که خیلی زود کارایی خود را از دست دادند. از طرف دیگر، جذب نیروی انسانی جدید در بدنه دولت متوقف شده و بسیاری از مربیان ما بازنشسته شدهاند. دوره های بازآموزی وجود دارد، اما در طول سال چند دوره برگزار می شود، این مسئله باعث شده دورههای بازآموزی کافی برای مربیان برگزار نشود و آموزشها با نیاز واقعی بازار همخوانی نداشته باشد.»
36 درصد کارآموزان استان جذب بازار کار می شوند
وی ادامه داد: «بر اساس بررسیها، تنها حدود ۳۶ درصد از کارآموزان پس از پایان دوره وارد بازار کار میشوند که این رقم در استانهایی مانند کرمان به بیش از ۹۰ درصد میرسد. بنابراین باید آموزشهای ما به سمت مهارتهای موردنیاز بازار هدایت شود.»
مدیرکل فنیوحرفهای با اشاره به لزوم معرفی کارآفرینان موفق گفت: «رسانه کمک زیادی به معرفی آموزش های فنی و حرفه ای می کند، خدمات فنی و حرفه ای خیلی شناخته شده نیستند، و مردم اگر اطلاع داشته باشند چه دوره های خوبی برگزار می شوند، جذب بیشتری صورت می گیرد.»
اسدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «فنیوحرفهای در ایران ظرفیتهای بزرگی دارد و حتی یونسکو و برخی کشورهای صنعتی مانند آلمان از طرحهای ما حمایت کردهاند. اعزام مربیان ایرانی به دورههای بینالمللی و همکاری در حوزه گیاهان دارویی و صنایع نوین نمونهای از این تعاملات است.»
وی در پایان با اشاره به مشکلات اعتباری سازمان گفت: «۹۵ درصد بودجه سازمان صرف هزینههای اجتنابناپذیر حقوق و دستمزد میشود و تنها ۵ درصد برای آموزش باقی میماند. اما در اساسنامه جدید 4 بند منبع درآمدی جدید در نظر گرفته شده که به آموزش تعلق می گیرد. این مسئله کار را برای تجهیز مراکز سخت کرده است. با این حال، در اساسنامه جدید منابع درآمدی تازهای مانند بخشی از عوارض قاچاق کالا، سهمی از بیمه کارگران و نیم در هزار ارزش داراییها پیشبینی شده که میتواند در آینده بخشی از مشکلات مالی را برطرف کند.»
وی گفت: ما در تسهیلات نقشی نداریم، در حالی که باید فنی و حرفه ای نقش آفرین باشد. مشکلاتی هم این بین وجود دارد، مثلا آموزشگاهی که 10 سال پیش به میزان خیلی جزئی وام گرفته بود، نمی توانست وام یک میلیارد تومانی را دریافت کند.
در استان هایی مثل اراک، کرمان، بوشهر که شرکت ها و صنایع وجود دارند، آموزش های فنی و حرفه ای نقش آفرینی بیشتری دارند.
کارکنان زحمت کش فنی و حرفه ای و مربیان این سازمان در دورافتاده ترین مناطق به آموزش مشغول هستند، اما کمترین میزان حقوق و دستمزد را دریافت می کنند.
آخرین استان در جذب کارآموزان به بازار کار را داریم، که به دلیل غیر صنعتی بودن استان و کم جمعیت بودن آن نیز است.
۵۹۴ هزار نفرساعت آموزش مهارتی در یک سال
مدیرکل فنی و حرفهای کهگیلویه و بویراحمد: طی یک سال اخیر ۵۹۴ هزار نفرساعت آموزش مهارتی ارائه شد.
اسدی گفت: بیش از ۵۹۴ هزار نفرساعت آموزش مهارتی در مراکز ثابت و آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای استان ارائه شد.
وی افزود: این آموزشها در قالب برنامههای مهارتآموزی برای ۴۴۶۲ نفر از گروههای مختلف جامعه از جمله آسیبدیدگان اجتماعی، دانشجویان، دانشآموزان، زنان خانهدار، زنان سرپرست خانوار، ساکنان سکونتگاههای غیررسمی، روستاییان، سربازان وظیفه، شاغلان بخشهای اقتصادی، عشایر، کودکان کار و خیابان، متقاضیان مهارتآموزی، مشمولان بیمه بیکاری و معتادان بهبود یافته اجرا شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان با اشاره به اهمیت پوشش حداکثری اقشار مختلف جامعه در حوزه مهارتآموزی بیان کرد: جمع تعهد استان برای امسال ۴۶۲ هزار نفرساعت بوده که با عملکرد ثبتشده، بیش از میزان تعهد محقق شده است.
وی خاطرنشان کرد: ارائه آموزشهای مهارتی متناسب با نیازهای واقعی بازار کار و گروههای هدف، یکی از برنامههای اصلی سازمان فنی و حرفهای است و تلاش میکنیم با تداوم این روند، زمینه اشتغال پایدار و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه فراهم شود.