تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۲۲:۲۰
کد مطلب : ۵۰۲۳۴۲
آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد: تمرکز بر توسعه فنیوحرفهای و کاردانش با هدف رشد شاخص هدایت تحصیلی؛
کمبود فضای فیزیکی و هنرستانهای تخصصی در کهگیلویه و بویراحمد: آیا بالاخره استان صاحب هنرستان تخصصی میشود؟
۰
کبنا ؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت توسعه آموزشهای مهارتی تأکید کرد و از هدفگذاری این ادارهکل برای افزایش سهم استان در شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش خبر داد. وی، توسعه هنرستانها و بهرهگیری از ظرفیت برونسپاری و همکاری با صنایع را از راهبردهای اصلی استان برای تحقق این هدف برشمرد.
به گزارش کبنا نیوز، ایوب رضایی در نشست کمیته هدایت تحصیلی که بهصورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید 50 درصد دانشآموزان دوره متوسطه دوم به شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش هدایت شوند و این موضوع یکی از اولویتهای اصلی آموزش و پرورش استان است.
وی با اشاره به عقبماندگی استان در برخی شاخصهای مرتبط با فنیوحرفهای، گفت: کمبود فضای فیزیکی و هنرستانهای تخصصی در برخی مناطق، بهویژه مرکز استان، از چالشهای اصلی در مسیر توسعه این شاخههاست.
رضایی از برنامهریزی برای توسعه هنرستانها از طریق ادغام شیفتهای مخالف، استفاده از ظرفیت مدارس موجود، راهاندازی رشتههای جدید متناسب با ظرفیت مناطق، و همچنین همکاری با نهادها و صنایع مختلف خبر داد و افزود: برخی صنایع بزرگ از جمله کارخانه سیمان و پتروشیمی، برای مشارکت در ساخت یا تجهیز هنرستانها اعلام آمادگی کردهاند.
وی با تأکید بر نقش مهم برونسپاری آموزشهای مهارتی، تصریح کرد: در مناطقی که امکان تأسیس هنرستان وجود ندارد، میتوان با استفاده از ظرفیت مدارس و آموزشگاههای غیردولتی، رشتههای مهارتی پرتقاضا را ارائه داد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: نگاه ما صرفاً افزایش درصد هدایت تحصیلی به شاخه فنی نیست، بلکه مهمتر از آن، رشد واقعی استان در این حوزه و توسعهیافتگی مهارتی دانشآموزان است.
رضایی همچنین از پیگیری جدی برای تأسیس یک هنرستان جدید در شهر یاسوج خبر داد و گفت: زمینی با متراژ مناسب در منطقه سه شناسایی شده و پیشنهاد آن برای ساخت هنرستان با تجهیزات تخصصی به وزارتخانه ارسال شده است.
وی با اشاره به ظرفیت دانشگاههای فنی و نهادهای خیری، افزود: تجهیز فضاهای آموزشی موجود با همکاری این مجموعهها نیز در دستور کار قرار دارد و معاونت آموزش متوسطه موظف شده است با تشکیل جلسات منظم با دستگاههای استانی، مسیر توسعه فنی و کاردانش را پیگیری کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان با تأکید بر لزوم تقویت کیفیت آموزش در این شاخهها، اظهار داشت: ارتقای مهارتافزایی معلمان، آموزش مدیران و افزایش انگیزه دانشآموزان از الزامات موفقیت در این مسیر است.
به گزارش کبنا نیوز، ایوب رضایی در نشست کمیته هدایت تحصیلی که بهصورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید 50 درصد دانشآموزان دوره متوسطه دوم به شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش هدایت شوند و این موضوع یکی از اولویتهای اصلی آموزش و پرورش استان است.
وی با اشاره به عقبماندگی استان در برخی شاخصهای مرتبط با فنیوحرفهای، گفت: کمبود فضای فیزیکی و هنرستانهای تخصصی در برخی مناطق، بهویژه مرکز استان، از چالشهای اصلی در مسیر توسعه این شاخههاست.
رضایی از برنامهریزی برای توسعه هنرستانها از طریق ادغام شیفتهای مخالف، استفاده از ظرفیت مدارس موجود، راهاندازی رشتههای جدید متناسب با ظرفیت مناطق، و همچنین همکاری با نهادها و صنایع مختلف خبر داد و افزود: برخی صنایع بزرگ از جمله کارخانه سیمان و پتروشیمی، برای مشارکت در ساخت یا تجهیز هنرستانها اعلام آمادگی کردهاند.
وی با تأکید بر نقش مهم برونسپاری آموزشهای مهارتی، تصریح کرد: در مناطقی که امکان تأسیس هنرستان وجود ندارد، میتوان با استفاده از ظرفیت مدارس و آموزشگاههای غیردولتی، رشتههای مهارتی پرتقاضا را ارائه داد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: نگاه ما صرفاً افزایش درصد هدایت تحصیلی به شاخه فنی نیست، بلکه مهمتر از آن، رشد واقعی استان در این حوزه و توسعهیافتگی مهارتی دانشآموزان است.

وی با اشاره به ظرفیت دانشگاههای فنی و نهادهای خیری، افزود: تجهیز فضاهای آموزشی موجود با همکاری این مجموعهها نیز در دستور کار قرار دارد و معاونت آموزش متوسطه موظف شده است با تشکیل جلسات منظم با دستگاههای استانی، مسیر توسعه فنی و کاردانش را پیگیری کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان با تأکید بر لزوم تقویت کیفیت آموزش در این شاخهها، اظهار داشت: ارتقای مهارتافزایی معلمان، آموزش مدیران و افزایش انگیزه دانشآموزان از الزامات موفقیت در این مسیر است.