تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۵۰۰۳۷۸
در گفتوگویی مطرح شد
رضا عسگری فعال سیاسی اصلاحطلب کهگیلویه و بویراحمد: دخالت نمایندگان اقتدار استاندار را سلب کرده است / کنشگران سیاسی، افراد تاثیرگذار و فعالین سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تقریباً از رأی به پزشکیان راضی نیستند
۰
کبنا ؛رضا عسگری، فعال سیاسی اصلاحطلب در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتوگو با هممیهن معتقد است رای مردم کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات ریاستجمهوری برای تغییر بود و میخواستند که نمود آن را در استان خود نیز مشاهده کنند. اما شرایط اداره استان حاکی از تغییرات گستردهای نیست. در ادامه این گفتوگو میآید.
عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد را از زمان روی کار آمدن با توجه به انتقاداتی که نسبت به این انتصاب وجود دارد چطور ارزیابی میکنید؟
استاندار این دولت با اتفاقاتی که رخ داد و ترکیبی که در آن شکل گرفت همین خواهد بود که در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد آن هستیم. از نگاه حامیان آقای پزشکیان و اصلاحطلبان انتصاب ایشان خیلی رضایتبخش نبود. البته تاکنون نیز عملکرد استاندار به صورت کامل رضایتبخش نیست اما در مجموع نمره مشروط نگرفته است و فعلاً نمره قبولی دارد، هرچند که الان برای قضاوت هم زود است.
انتظارات شما چه چیزهایی بوده و چرا برآورده نشده است؟
ببینید رای ما به آقای پزشکیان برای تغییر و نه گفتن به شرایط موجود بود، که دولت، مدیریتها و فضا تغییر کند. در تغییر فضا و مدیریتهای دولت به نظر میرسد اتفاق خوبی رخ نداد و انتظارات مردم برآورده نشد، کمااینکه همه کنشگران سیاسی و حامیان آقای پزشکیان نیز به آن اشاره کردند. از سوی دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد انتظار داشتیم که تغییر جدی و حداکثری رخ دهد، با توجه به اینکه دو نماینده استان از آقای پزشکیان حمایت کردند و در آن شرایط رایی که مردم این استان به آقای پزشکیان دادند، رای معناداری بود.
اما حالا و با شرایطی که رخ داده است نمیتوانیم بگوییم به آن هدف تغییر رسیدهایم. دولت نمیتوانست در توسعه استان ما و برنامههای عمرانی قدمهای مهمی بردارد، اما الان هم شرایط دولت خوب نیست. با توجه به این شرایط انتظار نمیرود که در حوزه عمرانی و توسعه استان اتفاق مهمی رخ دهد اما آنچه که باید به صورت محسوس رخ میداد و تغییرات نمایان میشد، تغییرات مدیریتی استان بود که این اتفاق رخ نداده است. از ۲۸۰ پست موثر و کلیدی در استان، کمتر از ۱۰۰ تغییر رخ داده است که از این میزان ۸۰ درصد یا قابل قبول و یا قابل تحمل است و بقیه انتصابها مخالف نظر مجموعه حامیان ستادی آقای پزشکیان است.
ضمن اینکه برخی از اینها مدیران آقای رئیسی هستند که جابجا شدهاند که حدود ده درصد را شامل میشوند. فرمانداران استان همگی تغییر کردهاند اما دو نفر آنها قابل قبول اصلاحطلبان و ستاد پزشکیان هستند و تقریباً میتوان گفت در هر حوزهای فرمانداران را با نظر نمایندگان انتخاب کردهاند. در مجموع مدیرانی هم که تغییر کردهاند به همین صورت و با نظر نمایندگان انتخاب شدهاند البته که از حامیان آقای پزشکیان بودند اما حداکثری نبود.
باید به این نکته هم اشاره کنم که اکثریت تغییرات مانده و دستگاههای کلیدی از جمله سازمان صمت، جهاد کشاورزی، حوزه انرژی، ارتباطات و… هنوز تغییر نکردهاند. در مجموع میتوان گفت فضای دولت اینگونه است که تغییرات کُند و حداقلی است اما در استان ما با توجه به شرایطی که داشتیم و انتصاب استاندار که جزو اولین استانها بود، انتظار میرفت سرعت بیشتری داشته باشد. باید منتظر ماند و دید که در پایان دوره یکساله ارزیابی از ایشان مثبت است یا منفی. تا اینجای کار فکر میکنیم تقریباً به آنچه که خواستیم نرسیدیم.
دخالت نمایندگان در انتصابها چقدر بوده است؟
فکر میکنم نقش استاندار در انتصابها کمتر از ۵۰ درصد بوده است و بیشتر نمایندگان و نهادهای دیگرِ قدرت تاثیرگذار بودند.
در اجرای پروژههای عمرانی تاکنون چه عملکردی داشتهاند؟
شرایط کشور و دولت به گونهای نیست که بتوانیم انتظار ایدهآلی داشته باشیم اما به نسبت استاندار قبل در حوزه اجرا و توسعه استان میتوان گفت عملکرد قابل قبولتری دارد. ایشان کارشان سازمان مدیریت بوده و نگاه برنامهای و توسعه دارد و اعداد و ارقام را میفهمد. اما در حوزه سیاسی میتوان گفت در لبه تیغ راه میرود و اگر همین روند را ادامه دهد به زودی مشروط میشود.
در مجموع معتقدم ابتدا باید به عملکرد دولت نگاه کرد و بعد از آن استاندار را ارزیابی کرد. باید به اقتصاد کلی کشور نگاه کرد و عملکرد استاندار را در بسیاری از مسائل ارزیابی کرد؛ اینها به همدیگر مرتبط هستند و نمیشود یک نگاه جداگانهای به آنها داشت. در مجموع به آنچه که خواستیم نرسیدیم، کمااینکه در کشور هم به آن نرسیدیم.
در انتصاب زنان عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد را چطور ارزیابی میکنید؟
در این حوزه عملکرد خوبی داشتهاند و نسبت به قبل قدمهای اساسیتری برداشتهاند. ایشان سه مدیرکل در حوزه استانداری منصوب کرده که دو تای آنها جزو مدیران خوب استان هستند. خارج از حوزه استانداری نیز چندتا از معاونین مدیران کل استان و مدیران شهرستانها از بانوان منصوب شدهاند. نسبت به دورههای قبل بهویژه دوره قبل قدمهای خوبی برداشته شده که گامی رو به جلو محسوب میشود.
در استان کهگیلویه و بویراحمد انتقادها نسبت به دخالت نمایندگان در امور استانداری بسیار زیاد است. شما هم در مطالب خود به دخالت آنها اشاره کردید. نظرتان در این مورد چیست؟
نمایندگان در زمان انتخابات ریاستجمهوری به موضوع ورود کردند و برای فضای حاکم هم خوب بود اما انتظار میرود همه چیز با نظر نمایندگان تدوین نشود و شاهد اختیار استاندار هم در امور استانی باشیم. استاندار مقتدر میتوانست توازن برقرار کند و این توازن در حال حاضر در استان وجود ندارد.
در مجموع گفتمان وفاق ملی در استان عملیاتی و اجرایی شده است؟
عملاً اینگونه است. چراکه اگر اینطور نبود الان باید ۹۰ درصد تیم مدیریتی استان تغییر میکرد. درحالیکه الان با تیم آقای رئیسی کار میشود. در مجموع باید بگویم مردم میخواستند که تغییر رخ دهد و الان نهتنها آن اتفاق رخ نداده بلکه ناامید و سرخورده شدهاند. کنشگران سیاسی، افراد تاثیرگذار و فعالین سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تقریباً میتوان گفت از رای خود که به آقای پزشکیان دادند راضی نیستند
عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد را از زمان روی کار آمدن با توجه به انتقاداتی که نسبت به این انتصاب وجود دارد چطور ارزیابی میکنید؟
استاندار این دولت با اتفاقاتی که رخ داد و ترکیبی که در آن شکل گرفت همین خواهد بود که در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد آن هستیم. از نگاه حامیان آقای پزشکیان و اصلاحطلبان انتصاب ایشان خیلی رضایتبخش نبود. البته تاکنون نیز عملکرد استاندار به صورت کامل رضایتبخش نیست اما در مجموع نمره مشروط نگرفته است و فعلاً نمره قبولی دارد، هرچند که الان برای قضاوت هم زود است.
انتظارات شما چه چیزهایی بوده و چرا برآورده نشده است؟
ببینید رای ما به آقای پزشکیان برای تغییر و نه گفتن به شرایط موجود بود، که دولت، مدیریتها و فضا تغییر کند. در تغییر فضا و مدیریتهای دولت به نظر میرسد اتفاق خوبی رخ نداد و انتظارات مردم برآورده نشد، کمااینکه همه کنشگران سیاسی و حامیان آقای پزشکیان نیز به آن اشاره کردند. از سوی دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد انتظار داشتیم که تغییر جدی و حداکثری رخ دهد، با توجه به اینکه دو نماینده استان از آقای پزشکیان حمایت کردند و در آن شرایط رایی که مردم این استان به آقای پزشکیان دادند، رای معناداری بود.
اما حالا و با شرایطی که رخ داده است نمیتوانیم بگوییم به آن هدف تغییر رسیدهایم. دولت نمیتوانست در توسعه استان ما و برنامههای عمرانی قدمهای مهمی بردارد، اما الان هم شرایط دولت خوب نیست. با توجه به این شرایط انتظار نمیرود که در حوزه عمرانی و توسعه استان اتفاق مهمی رخ دهد اما آنچه که باید به صورت محسوس رخ میداد و تغییرات نمایان میشد، تغییرات مدیریتی استان بود که این اتفاق رخ نداده است. از ۲۸۰ پست موثر و کلیدی در استان، کمتر از ۱۰۰ تغییر رخ داده است که از این میزان ۸۰ درصد یا قابل قبول و یا قابل تحمل است و بقیه انتصابها مخالف نظر مجموعه حامیان ستادی آقای پزشکیان است.
ضمن اینکه برخی از اینها مدیران آقای رئیسی هستند که جابجا شدهاند که حدود ده درصد را شامل میشوند. فرمانداران استان همگی تغییر کردهاند اما دو نفر آنها قابل قبول اصلاحطلبان و ستاد پزشکیان هستند و تقریباً میتوان گفت در هر حوزهای فرمانداران را با نظر نمایندگان انتخاب کردهاند. در مجموع مدیرانی هم که تغییر کردهاند به همین صورت و با نظر نمایندگان انتخاب شدهاند البته که از حامیان آقای پزشکیان بودند اما حداکثری نبود.
باید به این نکته هم اشاره کنم که اکثریت تغییرات مانده و دستگاههای کلیدی از جمله سازمان صمت، جهاد کشاورزی، حوزه انرژی، ارتباطات و… هنوز تغییر نکردهاند. در مجموع میتوان گفت فضای دولت اینگونه است که تغییرات کُند و حداقلی است اما در استان ما با توجه به شرایطی که داشتیم و انتصاب استاندار که جزو اولین استانها بود، انتظار میرفت سرعت بیشتری داشته باشد. باید منتظر ماند و دید که در پایان دوره یکساله ارزیابی از ایشان مثبت است یا منفی. تا اینجای کار فکر میکنیم تقریباً به آنچه که خواستیم نرسیدیم.
دخالت نمایندگان در انتصابها چقدر بوده است؟
فکر میکنم نقش استاندار در انتصابها کمتر از ۵۰ درصد بوده است و بیشتر نمایندگان و نهادهای دیگرِ قدرت تاثیرگذار بودند.
در اجرای پروژههای عمرانی تاکنون چه عملکردی داشتهاند؟
شرایط کشور و دولت به گونهای نیست که بتوانیم انتظار ایدهآلی داشته باشیم اما به نسبت استاندار قبل در حوزه اجرا و توسعه استان میتوان گفت عملکرد قابل قبولتری دارد. ایشان کارشان سازمان مدیریت بوده و نگاه برنامهای و توسعه دارد و اعداد و ارقام را میفهمد. اما در حوزه سیاسی میتوان گفت در لبه تیغ راه میرود و اگر همین روند را ادامه دهد به زودی مشروط میشود.
در مجموع معتقدم ابتدا باید به عملکرد دولت نگاه کرد و بعد از آن استاندار را ارزیابی کرد. باید به اقتصاد کلی کشور نگاه کرد و عملکرد استاندار را در بسیاری از مسائل ارزیابی کرد؛ اینها به همدیگر مرتبط هستند و نمیشود یک نگاه جداگانهای به آنها داشت. در مجموع به آنچه که خواستیم نرسیدیم، کمااینکه در کشور هم به آن نرسیدیم.
در انتصاب زنان عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد را چطور ارزیابی میکنید؟
در این حوزه عملکرد خوبی داشتهاند و نسبت به قبل قدمهای اساسیتری برداشتهاند. ایشان سه مدیرکل در حوزه استانداری منصوب کرده که دو تای آنها جزو مدیران خوب استان هستند. خارج از حوزه استانداری نیز چندتا از معاونین مدیران کل استان و مدیران شهرستانها از بانوان منصوب شدهاند. نسبت به دورههای قبل بهویژه دوره قبل قدمهای خوبی برداشته شده که گامی رو به جلو محسوب میشود.
در استان کهگیلویه و بویراحمد انتقادها نسبت به دخالت نمایندگان در امور استانداری بسیار زیاد است. شما هم در مطالب خود به دخالت آنها اشاره کردید. نظرتان در این مورد چیست؟
نمایندگان در زمان انتخابات ریاستجمهوری به موضوع ورود کردند و برای فضای حاکم هم خوب بود اما انتظار میرود همه چیز با نظر نمایندگان تدوین نشود و شاهد اختیار استاندار هم در امور استانی باشیم. استاندار مقتدر میتوانست توازن برقرار کند و این توازن در حال حاضر در استان وجود ندارد.
در مجموع گفتمان وفاق ملی در استان عملیاتی و اجرایی شده است؟
عملاً اینگونه است. چراکه اگر اینطور نبود الان باید ۹۰ درصد تیم مدیریتی استان تغییر میکرد. درحالیکه الان با تیم آقای رئیسی کار میشود. در مجموع باید بگویم مردم میخواستند که تغییر رخ دهد و الان نهتنها آن اتفاق رخ نداده بلکه ناامید و سرخورده شدهاند. کنشگران سیاسی، افراد تاثیرگذار و فعالین سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تقریباً میتوان گفت از رای خود که به آقای پزشکیان دادند راضی نیستند