تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۴۹۸۰۶۶
جاده پاتاوه-دهدشت؛ راهی میانبر با مشکلاتی بزرگ در ایمنی و بهرهبرداری؛
پاتاوه-دهدشت؛ جادهای با ظرفیت بالا و مشکلات جدی
۱
کبنا ؛جاده پاتاوه-دهدشت که به عنوان یکی از پروژههای مهم ملی شناخته میشود، به دلیل نقاط حادثهخیز و طراحی غیر استاندارد، انتقادات فراوانی را از سوی پلیس راه و رانندگان به همراه داشته است.
به گزارش کبنا نیوز، سید حسن جوادی - روزنامهنگار کهگیلویه و بویراحمدی - جاده ملی «پاتاوه-دهدشت» بهعنوان یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی دروناستانی کهگیلویه و بویراحمد و میانبری برای اتصال استانهای جنوبی، مرکزی و شمالی کشور شناخته میشود. با این حال، این مسیر ۱۳۶ کیلومتری، با وجود نقش کلیدی در توسعه منطقه، با مشکلاتی در زمینه ایمنی، طراحی و بهرهبرداری مواجه است که، به گفته کارشناسان و مسئولان، تصادفات و مشکلات عدیدهای برای رانندگان به همراه داشته است.
این جاده که در سال ۱۳۷۳ به تصویب رسید، بهمرور زمان در چهار بخش ساخته و بهرهبرداری شد. با این حال، بهرهبرداری رسمی آن به تیرماه ۱۴۰۲ موکول شد و طی مراسمی با حضور رئیسجمهور وقت بهطور رسمی افتتاح گردید. علیرغم انتظارات از این پروژه برای کاهش مسافت و زمان سفر، مشکلات اجرایی و طراحی، از جمله نقاط حادثهخیز متعدد و کمبود زیرساختها، انتقاداتی را به همراه داشته است.
از جمله معضلات اصلی، مربوط به بخشهای قدیمی این مسیر است که شامل پیچهای تند و مرکب، تونلهای پرپیچوخم و تاریک و نیز شیبهای شدید در مسیرهای حدفاصل تونل «کوه پات» تا دهدشت و منطقه دمچنار تا پل لوداب میشود. این عوامل، ایمنی عبور و مرور را برای رانندگان دشوار کرده و خطر تصادفات رخبهرخ و واژگونی خودروها را افزایش داده است.
جاده پاتاوه-دهدشت بهدلیل کاهش مسیر ارتباطی و کوتاهتر کردن فاصله میان استانهای خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، بسیار مورد استقبال رانندگان قرار گرفت. این استقبال سبب شد تا ظرفیت ترافیکی مسیر بهسرعت پر شود و برآوردها از میزان استفاده واقعی از جاده، کمتر از میزان تقاضای آن باشد.
به گفته کارشناسان، همین استقبال بالا، همراه با نبود زیرساختهای لازم و استانداردهای ایمنی، آمار تصادفات در این مسیر را افزایش داده و نگرانیها درباره وضعیت عبور و مرور در این جاده میانبر را دوچندان کرده است.
دیدگاه پلیس راه؛ مسیر بدون ایمنی و تأییدیه برای تردد کامیونها و اتوبوسها
سرهنگ حسن دانار، رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تأکید بر مشکلات متعدد ایمنی این جاده، تصریح کرد: «جاده پاتاوه - دهدشت نقصهای فنی و طراحی جدی دارد. عرض تونلها و حاشیههای مسیر کافی نیست و پیچهای شیبدار متعدد (از دمچنار تا پل لوداب) مشکلات جدی برای خودروهای سنگین ایجاد میکند. برای کامیونهای ۴۰ تنی با ترمزهای پیدرپی، این مسیر عملاً تبدیل به معضلی بزرگ شده است.»
وی خاطرنشان کرد: «این جاده از زمان بهرهبرداری تاکنون، برای عبور کامیونها و اتوبوسها بهدلیل نداشتن شرایط ایمنی کافی، تأیید نشده است. مشخص نیست چرا باید ظرف مدت کمتر از یک سال پس از بهرهبرداری رسمی، ظرفیت این مسیر پر شود و به جادهای ناایمن تبدیل گردد.»
پاسخ شرکت ساخت و توسعه: همه استانداردها رعایت شده است
در مقابل، صمصام آقایی، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: «مشخصات جاده پاتاوه-دهدشت بهعنوان یک راه اصلی طراحی شده است و عرض موردنیاز آن در تمامی نقاط تأمین شده است. پیچهای فراوان مسیر نیز بهدلیل کوهستانی بودن منطقه، طبیعی هستند.»
آقایی همچنین ضمن اذعان به برخی نواقص، افزود: «خاموش بودن تونلها از جمله مشکلات فعلی این مسیر است و باید از سوی اداره راهداری بهعنوان متولی رفع شود.»
در این میان، یکی از چالشهای اساسی، مشخص نبودن مسئولیت رفع نقاط حادثهخیز و نقصهای مسیر است. اگرچه اداره کل راهداری استان در سالهای گذشته، بخشهایی از مسیر جاده پاتاوه-دهدشت را تحویل گرفته، اما اقدام ملموسی برای رفع مشکلات انجام نشده است. در این زمینه، برخی مسئولان این اداره مدعی هستند که این جاده را هنوز بهطور رسمی تحویل نگرفتهاند.
این ابهام در مسئولیتپذیری میان شرکت ساخت و اداره راهداری، موجب شده است که مشکلات موجود همچنان بر جای خود باقی مانده و رانندگان با خطرات جدی روبهرو باشند.
جاده پاتاوه-دهدشت علیرغم تمامی کمبودها و نقاط حادثهخیز، پتانسیل بالایی برای توسعه منطقهای و استانی دارد. این مسیر با اتصال جاده باباکلان گچساران، چرام، خوزستان، تشان و لنده، به اتصال هفت شهرستان استان کمک میکند و میتواند نقش قابلتوجهی در رونق گردشگری، تسهیل ترددهای دروناستانی و افزایش تعاملات تجاری داشته باشد.
با وجود این، نواقص موجود در مسیر، از جمله عدم تأمین روشنایی تونلها، رفع نشدن نقاط حادثهخیز و نداشتن ظرفیت تردد ایمن برای وسایل نقلیه سنگین، این ظرفیتها را تحتالشعاع قرار داده است.
برای استفاده بهینه از ظرفیتهای جاده پاتاوه-دهدشت و تبدیل این مسیر به گزینهای ایمن و کارآمد، لازم است در کوتاهمدت، اقدامات فوری از سوی مسئولان برای رفع نقاط حادثهخیز و اصلاح طراحی انجام شود. همچنین باید متولیان امر، بهصورت شفاف مسئولیتهای خود را در قبال ارتقاء ایمنی مسیر برعهده گیرند.
این جاده نقطه اتصال مهمی برای توسعه استان و ارتباطات منطقهای است، در صورت بیتوجهی به مشکلات آن، نهتنها نقش خود را در رشد و توسعه منطقه از دست خواهد داد، بلکه به تهدیدی جدی برای جان و مال مردم تبدیل خواهد شد.
به گزارش کبنا نیوز، سید حسن جوادی - روزنامهنگار کهگیلویه و بویراحمدی - جاده ملی «پاتاوه-دهدشت» بهعنوان یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی دروناستانی کهگیلویه و بویراحمد و میانبری برای اتصال استانهای جنوبی، مرکزی و شمالی کشور شناخته میشود. با این حال، این مسیر ۱۳۶ کیلومتری، با وجود نقش کلیدی در توسعه منطقه، با مشکلاتی در زمینه ایمنی، طراحی و بهرهبرداری مواجه است که، به گفته کارشناسان و مسئولان، تصادفات و مشکلات عدیدهای برای رانندگان به همراه داشته است.
این جاده که در سال ۱۳۷۳ به تصویب رسید، بهمرور زمان در چهار بخش ساخته و بهرهبرداری شد. با این حال، بهرهبرداری رسمی آن به تیرماه ۱۴۰۲ موکول شد و طی مراسمی با حضور رئیسجمهور وقت بهطور رسمی افتتاح گردید. علیرغم انتظارات از این پروژه برای کاهش مسافت و زمان سفر، مشکلات اجرایی و طراحی، از جمله نقاط حادثهخیز متعدد و کمبود زیرساختها، انتقاداتی را به همراه داشته است.
از جمله معضلات اصلی، مربوط به بخشهای قدیمی این مسیر است که شامل پیچهای تند و مرکب، تونلهای پرپیچوخم و تاریک و نیز شیبهای شدید در مسیرهای حدفاصل تونل «کوه پات» تا دهدشت و منطقه دمچنار تا پل لوداب میشود. این عوامل، ایمنی عبور و مرور را برای رانندگان دشوار کرده و خطر تصادفات رخبهرخ و واژگونی خودروها را افزایش داده است.
جاده پاتاوه-دهدشت بهدلیل کاهش مسیر ارتباطی و کوتاهتر کردن فاصله میان استانهای خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، بسیار مورد استقبال رانندگان قرار گرفت. این استقبال سبب شد تا ظرفیت ترافیکی مسیر بهسرعت پر شود و برآوردها از میزان استفاده واقعی از جاده، کمتر از میزان تقاضای آن باشد.
به گفته کارشناسان، همین استقبال بالا، همراه با نبود زیرساختهای لازم و استانداردهای ایمنی، آمار تصادفات در این مسیر را افزایش داده و نگرانیها درباره وضعیت عبور و مرور در این جاده میانبر را دوچندان کرده است.
دیدگاه پلیس راه؛ مسیر بدون ایمنی و تأییدیه برای تردد کامیونها و اتوبوسها
سرهنگ حسن دانار، رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تأکید بر مشکلات متعدد ایمنی این جاده، تصریح کرد: «جاده پاتاوه - دهدشت نقصهای فنی و طراحی جدی دارد. عرض تونلها و حاشیههای مسیر کافی نیست و پیچهای شیبدار متعدد (از دمچنار تا پل لوداب) مشکلات جدی برای خودروهای سنگین ایجاد میکند. برای کامیونهای ۴۰ تنی با ترمزهای پیدرپی، این مسیر عملاً تبدیل به معضلی بزرگ شده است.»
وی خاطرنشان کرد: «این جاده از زمان بهرهبرداری تاکنون، برای عبور کامیونها و اتوبوسها بهدلیل نداشتن شرایط ایمنی کافی، تأیید نشده است. مشخص نیست چرا باید ظرف مدت کمتر از یک سال پس از بهرهبرداری رسمی، ظرفیت این مسیر پر شود و به جادهای ناایمن تبدیل گردد.»
پاسخ شرکت ساخت و توسعه: همه استانداردها رعایت شده است
در مقابل، صمصام آقایی، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: «مشخصات جاده پاتاوه-دهدشت بهعنوان یک راه اصلی طراحی شده است و عرض موردنیاز آن در تمامی نقاط تأمین شده است. پیچهای فراوان مسیر نیز بهدلیل کوهستانی بودن منطقه، طبیعی هستند.»
آقایی همچنین ضمن اذعان به برخی نواقص، افزود: «خاموش بودن تونلها از جمله مشکلات فعلی این مسیر است و باید از سوی اداره راهداری بهعنوان متولی رفع شود.»
در این میان، یکی از چالشهای اساسی، مشخص نبودن مسئولیت رفع نقاط حادثهخیز و نقصهای مسیر است. اگرچه اداره کل راهداری استان در سالهای گذشته، بخشهایی از مسیر جاده پاتاوه-دهدشت را تحویل گرفته، اما اقدام ملموسی برای رفع مشکلات انجام نشده است. در این زمینه، برخی مسئولان این اداره مدعی هستند که این جاده را هنوز بهطور رسمی تحویل نگرفتهاند.
این ابهام در مسئولیتپذیری میان شرکت ساخت و اداره راهداری، موجب شده است که مشکلات موجود همچنان بر جای خود باقی مانده و رانندگان با خطرات جدی روبهرو باشند.
جاده پاتاوه-دهدشت علیرغم تمامی کمبودها و نقاط حادثهخیز، پتانسیل بالایی برای توسعه منطقهای و استانی دارد. این مسیر با اتصال جاده باباکلان گچساران، چرام، خوزستان، تشان و لنده، به اتصال هفت شهرستان استان کمک میکند و میتواند نقش قابلتوجهی در رونق گردشگری، تسهیل ترددهای دروناستانی و افزایش تعاملات تجاری داشته باشد.
با وجود این، نواقص موجود در مسیر، از جمله عدم تأمین روشنایی تونلها، رفع نشدن نقاط حادثهخیز و نداشتن ظرفیت تردد ایمن برای وسایل نقلیه سنگین، این ظرفیتها را تحتالشعاع قرار داده است.
برای استفاده بهینه از ظرفیتهای جاده پاتاوه-دهدشت و تبدیل این مسیر به گزینهای ایمن و کارآمد، لازم است در کوتاهمدت، اقدامات فوری از سوی مسئولان برای رفع نقاط حادثهخیز و اصلاح طراحی انجام شود. همچنین باید متولیان امر، بهصورت شفاف مسئولیتهای خود را در قبال ارتقاء ایمنی مسیر برعهده گیرند.
این جاده نقطه اتصال مهمی برای توسعه استان و ارتباطات منطقهای است، در صورت بیتوجهی به مشکلات آن، نهتنها نقش خود را در رشد و توسعه منطقه از دست خواهد داد، بلکه به تهدیدی جدی برای جان و مال مردم تبدیل خواهد شد.