تاریخ انتشار
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۵
کد مطلب : ۴۹۱۱۱۳
کبنا بررسی کرد

وضعیت فاجعه‌بار در شورای شهر دهدشت / استاندار جدید صدای بی‌رمق دهدشت را بشنود / تشریح آنچه شهرنشینان دهدشتی نباید بدانند / چه کسانی شورای شهر را به سمت انحلال برده‌اند؟

۴
۱
وضعیت فاجعه‌بار در شورای شهر دهدشت / استاندار جدید صدای بی‌رمق دهدشت را بشنود /  تشریح آنچه شهرنشینان دهدشتی نباید بدانند / چه کسانی شورای شهر را به سمت انحلال برده‌اند؟
کبنا ؛شورای ششم شهر دهدشت" نامی است که شهروندان دهدشتی سال‌های زیادی آن را بخاطر خواهند سپرد. حواشی این شورا به تنهایی روضه‌ای جانکاه بر قلب تک تک افرادی است که در شهر فراموش شده دهدشت زیست می‌کنند.
به گزارش کبنا، در این گزارش به تشریح شفاف و بی‌پرده آنچه در شورای ششم شهر دهدشت  رخ داده و برخی دوست دارند شهروندان هرگز از آن‌ها مطلع نشوند می‌پردازیم. هدف و عرض از این نوشته صریح نه هتک افرادی است که نامی از آنان برده شده بلکه اعاده حیثیت شهروندانی است که دستشان به هیچ جایی بند نیست.  
شورای ششم و انتخاب شهردار 
ششمین جلسه شورای شهر دهدشت مطابق پنج جلسه قبلی به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا برگزار نشد. با بررسی‌ همه این مسائل شورای شهر فعلی را می‌تواند ضعیف‌ترین شورایی دانست که تاکنون شهر دهدشت به خود دیده است. ترکیب شورای ششم دهدشت را  آقایان جلال داورپناه، مصطفی پارسایی،  طاهر پاداش،  محمد آرانپور، علی فروغی، ‌ایمان داورپناه و خسرو دیدار به عنوان اعضای اصلی و آقایان علی موسوی و محمدعلی آروس به عنوان اعضای علی البدل از تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ تشکیل دادند. با انتخاب خسرو دیدار در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ به عنوان شهردار، علی موسوی جایگزین وی شد.
شورای ششم در سه سال گذشته هفته‌ی بدون حاشیه‌ای را پشت سر نگذاشت. این شورا بیشترین وقت و توجه خود را صرف انتخاب شهردار کرد. پس از گذشت ۱۱ ماه علیرضا نکویی از شهرداری کنار گذاشته شد و در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ سید آیت الله تقوی با چهار رای موافق و سه رای مخالف به سرپرستی شهرداری انتخاب شد که این انتخاب نیز عمری کوتاه داشت.
شورای ششم پس از ۸ ماه بلاتکلیفی در ۲۶ مهر ۱۴۰۱ دوباره به سمت انتخاب سرپرست رفت و علی موسوی را سرپرست شهرداری نمود. البته در همین جلسه خسرو دیدار با شش رأی موافق و یک رای سفید برای تصدی شهرداری معرفی شد تا مقدمات قانونی آن فراهم شود.
تمامی این عزل و نصب‌ها بیانگر عدم انسجام شورا برای انتخاب شهرداری موفق است. حواشی شورا و اوج ناکارآمدی و شکاف درونی آن را می‌توان در جلسه معارفه خسرو دیدار مشاهده کرد؛ آنجا که جلال داور پناه در بگو مگو‌های پیاپی با معاون عمرانی استاندار و فرماندار شهرستان از وجود اختلافات به صورت ضمنی پرده برداشته بود.
شهردار و هزار ماجرا
خسرو دیدار که به اقتضای حضور چندین ساله‌اش در شهرداری دهدشت شناخت کافی از شهر و مجموعه شهرداری داشت با برنامه و توان پا به عرصه مدیریت شهر گذاشت. وی با ورود به شهرداری با مشکلات انباشته سال‌های گذشته به خصوص مدتی که شهر از داشتن شهردار بی‌بهره بود و با سرپرست‌های بی‌انگیزه تنها روز را شب و شب را روز می‌کرد مواجه شد. در کنار این معضلات انباشته از سالیان گذشته، امورات روزانه شهر را نیز پیش رو داشت. با این حال در مدت زمان کوتاه پنج ماهه، کارخانه آسفالت تعطیل شده دهدشت وارد مدار شد، مقدمات عمرانی از جمله گازکشی برای گاز سوز کردن این کارخانه صورت گرفت، ورودی‌های بی‌روح شهر را از اغما خارج کرد و به سمت رنگ و رو بخشیدن به ورودی‌های شهر رفت، ساماندهی کشتارگاه، ایجاد تغییرات و آغاز ساماندهی ترمینال، ساماندهی پارک‌ها، چاله‌های چندین ساله برخی جاده‌های درون شهری را روکش آسفالت، پیاده‌رو خاکی پر تردد به سمت بیمارستان را سنگ فرش و برنامه‌های مهم دیگری نیز در دست اجرا داشت که ناگهان خبر عضویت غیر قانونی وی در شورای شهر دهدشت بخاطر ممنوعیت حضور رؤسای بانک‌ها در شورا‌های شهر به گوش همگان رسید و تیتر اول رسانه‌ها شد.
تعدادی از اعضای شورای شهر دهدشت توانستند از شورای حل اختلاف رای قطعی عدم صلاحیت خسرو دیدار را بگیرند. گویا اعتراض جلال داورپناه به عدم حضور مدیر کل دفتر امور شهری استانداری در روز معارفه شهردار نیز ارتباط آشکاری با استعلام صورت گرفته دارد. لازم به ذکر است حکم مورد بحث تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ به فرمانداری، شهردار و شورای شهر ابلاغ نشد. بنابر خبر‌های رسیده از منابع موثق به کبنا خسرو دیدار به این حکم اعتراض و دیوان عدالت اداری در حال بررسی حکم است.
سوال اینجا است که چرا مدیرکل امور شهری که از حکم شورای حل اختلاف با خبر بود اجازه معارفه و صدور حکم از طرف استاندار را داد؟ و اگر آن زمان چنین حکمی صادر نشده بود و هنوز پاسخ استعلام نیامده بود چرا با تخطی از قانون وضع تلخ فعلی را برای دهدشت رقم زد؟ و در حالت دیگر اگر می‌دانست حکم مذکور خللی در فرآیند انتخاب شهردار ایجاد نمی‌کند چرا با غیبت خود و اقدامات پشت پرده در این آتش زیر خاکستر دمید و فواره بلند آن را به سر و صورت شهروندان دهدشتی انداخت؟ در میان وضعیت فعلی شهر دهدشت در کنار اختلافات آشکار اعضای شورای شهر با شهردار بغرنج به نظر می رسد.
آنچه در گوشه و کنار شنیده می‌شود و کبنا این گفته‌ها را نه تأیید و نه رد می‌کند هماهنگی مدیرکل امور شهری با مخالفان شهردار دهدشت است. البته اگر این مخالفت به خاطر رعایت قانون باشد قابل ستایش است. لکن همان‌گونه که در بالا طرح شد پای مدیرکل امور شهری در وضعیت احتضار فعلی شهر دهدشت گیر است و مدیرکل امور شهری باید هر چه سریعتر به موضوع شورای شهر دهدشت و مسائل پیش آمده ورود و افکار عمومی را روشن کند.
وضعیت نظافت شهری
شهرداری دهدشت تنها درگیر حواشی پیرامون انتخاب شهردار نیست. شهرداری طی یک مناقصه نظافت شهر را به آقای یزدان جو سپرد. ظاهراً یزدان جو با سه شرکت که هر سه تحت مالکیت وی هست در این مناقصه شرکت و برنده مناقصه شد. قراردادی بین شهرداری و شرکت وی منعقد شد که از قضا پر از ابهام است. ابهاماتی که مستمسک کم کاری و عدم اجرای تعهدات پیمانکار شده است. تاکنون هیچ کدام از طرفین، متن قرارداد را منتشر نکرده‌اند تا شهروندان و دلسوزان شهر عادلانه و منصفانه به قضاوت بنشینند.
با این حال همچنان بوی نامطبوع جداولی که شاید ماه‌ها می‌گذرد و دریغ از یک بار نظافت داد همه را درآورده است. اعتراض و گلایه شهروندان دهدشتی از وضعیت نظافت شهری به حدی بالا گرفت که پیمانکار با انتشار مطلبی تمام تقصیرات را گردن شهرداری انداخته بود و تجهیزات مستهلک شهرداری را علت وضعیت شهری اعلام کرد. با این حال شهردار این موارد را بهانه تراشی می‌داند و در جلسه با خبرنگاران با زبانی نرم و دوستانه لب به گلایه گشود و گفته بود اگر تجهیزات مستهلک بودند و به کار نمی‌آیند چرا با سه شرکت در این مناقصه شرکت کردید؟  
پیمانکار که از قضا نسبت نزدیک سببی با یکی از اعضای شورای شهر دارد و این عضو نیز به صورت تصادفی مخالف شهرداری خسرو دیدار است، وضعیت پیگیری قرارداد مذکور را به سمتی برد که مجموعه شهرداری از اقتدار و مطالبه انجام تعهدات پیمانکار کوتاه بیایند تا مبادا مجموعه شهرداری متهم به سیاسی‌کاری شوند.
در جلسه شهرداری دهدشت با خبرنگاران نیز شهردار تلاش می‌کرد با پرهیز از حاشیه و کدخدا منشی و فرصت مجدد، مسأله پیش آمده با پیمانکار را حل کند. اگر ۱۰۰ متر از شهر را پیاده‌روی کنید وضعیت فاجعه بار جداول و نظافت شهری را خواهید دید که نشان دهنده عدم اجرای تعهدات پیمانکار از یک سو و ضعف شهرداری در پیگیری و احیای حقوق شهروندان است.
تلاش خسرو دیدار برای پرهیز از شعله‌ور‌تر شدن اختلافات در قرداد مابین شهرداری با پیمانکار نشان می‌دهد که وی برعکس اینکه شورا را پشتوانه و نیروی محرکی برای مطالبه مفاد قرارداد با پیمانکار بداند و پیمانکار را به اجرای تعهدات وادار کند، بخاطر تزلزل در شورا و مشکلات پیش آمده یا از آن‌ها می‌ترسد و یا انگیزه و جسارت خود را از دست داده است. هرچند این از نقاط ضعف خسرو دیدار به شمار می‌رود، لکن نقش سیاه شورای شهر را در این امر هرگز نمی‌توان نادیده گرفت.
شهروندان گروگان شهرداری و شهردار گروگان شورای شهر شده است. چرخه زجرآوری که ضررش را شهروندان دهدشتی باید متحمل شوند. مجموعه شهرداری در بلاتکلیفی و مشغله ذهنی پرسش "سرنوشت شهردار چه خواهد شد؟" بی‌انگیزه و در انجام امورات شهرداری از حداکثر توان که هیچ، حتی از انجام وظایف قانونی خود نیز عاجزند.
شورای بی‌حد نصاب
شورای شهر دهدشت نزدیک به ۶ جلسه است که برای تعیین هیئت رئیسه به حد نصاب نمی‌رسد. ششمین جلسه شورای شهر به علت عدم حضور آقایان مصطفی پارسایی، طاهر پاداش و جلال داورپناه به حد نصاب نرسید و همچنان این شورا بدون هیئت رئیسه سال آخر خود را سپری می‌کند. این در حالی است که بنابر خبر‌های رسیده تأیید نشده هر سه عضو غائب در اطراف محل برگزاری جلسه حضور داشتند. اعضای غائب شورا بنا به دلایلی که پیشتر در رسانه‌ها نیز از آن رونمایی شد از حضور در شورا و  تشکیل هیئت رئیسه استنکاف می‌کنند. آن‌ها معتقدند خسرو دیدار با تبانی دو عضو از شورا آراء آن‌ها را خریده است. با این حال خسرو دیدار این ادعا را از اساس کذب دانسته و شکایت خود از منتشر‌کنندگان این ادعای کذب را در محاکم قضایی ثبت کرده است. دیدار مدعی است مخالفانش در شورا که ظاهراً سابقه جعل نیز در پرونده دارند نامه‌هایی را علیه وی جعل کرده و در صدد تخریب او هستند.
مشخص نیست شورای ششم شهر دهدشت تا کی می‌خواهند راست راست در شهر بچرخند و به ریش شهروندانی که به اشتباه آن‌ها را منتخب خود کردند بخندند. گویی اعضای شورای شهر متوجه مسولیتی که بر عهده دارند نیستند و بر لجبازی‌های پر ضرر خود مصرند حتی اگر آسیب آن را تک تک شهر نشینان دهدشتی ببینند.
درخواست مردم دهدشت از استاندار جدید
آنچه در گفت‌وگو با شهروندان دهدشتی خودنمایی می‌کند، و در فضای مجازی میان نخبگان و شهروندان به وضوح قابل مشاهده است گلایه‌های تند و تیز از شورای شهر و شهرداری است. عمده شهروندان که مصالح عمومی و نظافت و خدمات شهری را بر مسائل قومی و قبیله‌ای ارجح می‌دانند خواهان انحلال این شورا هستند. این دسته از شهروندان معتقدند شورا از وظایف خود منحرف شده است و به جای تعیین خط مشی برای شهرداری ،نظارت بر فعالیت ‌های آن ،کمک به شهردار برای حل مشکلات و ..... تنها به عقده گشایی‌های شخصی مشغول اند و منافع شخصی خودشان را دنبال می‌کنند.
تعدادی از این افراد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا که مستندات آن نیز موجود است مهم‌ترین خواسته خود را از استاندار جدید انحلال شورا می‌دانند و از یدالله رحمانی خواستند فتنه‌های پیش رو را در نطفه خفه کند تا شاید شهر فراموش شده دهدشت بتواند از کما خارج شود.
گفت‌وگوی فرماندار کهگیلویه  پیرامون شورا و شهرداری
سید حمزه محقق‌زاده فرماندار کهگیلویه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار کبنا پیرامون مسائل شورای شهر و شهرداری به گفتگو پرداخت و گفت:  اگر بخواهم به شورای شهر دهدشت نمره بدهم قطعاً نمره مردودی خواهند گرفت، آن هم به خاطر بی‌سر و سامانی در انتخاب شهردار.
وی ادامه داد: یک مدیر برای برنامه‌ریزی باید زمان‌بندی ابتدا و انتهای  پروژه را در اختیار داشته باشد. وقتی شهردار نمی‌داند که یک ماه دیگر سر کار می‌ماند یا نه قطعاً نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند. من نمی‌دانم دعوا سر چیست. سر منافع شخصی است؟ سر چه چیزی است؟ این را رسانه‌ها تحلیل کنند.
محقق‌زاده راجع به اعضای شورای شهر تشریح کرد: تک به تک افراد شورای شهر را می‌شناسم، همه این افراد به صورت فردی، افراد خوبی هستند اما وقتی کنار هم جمع می‌شوند برآیند خوبی ندارند. شهردار را خودشان با رای قاطع (۶ رای موافق و یک رای سفید) انتخاب کردند. در همین مدت نیز فرمانداری حمایت‌های خود را از شهردار دریغ نکرد. با استان، با وزارت کشور در تماس بودیم که حل مشکلات شهر و شهرداری تسریع شود. حتی اگر جایی نیاز بود از نماینده شهرستان نیز کمک گرفتیم.
فرماندار کهگیلویه مشکل شورای شهر را تنها در جنجال با شهردار ندانست و تصریح کرد: انتخاب شهردار و تعامل یا عدم تعامل شورا با شهردار یک موضوع است و انتخاب هیئت رئیسه شورای شهر نیز موضوع تلخ دیگر. ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ باید هیئت رئیسه جدید انتخاب می‌شد و از چهاردهم مرداد به بعد، هیئت رئیسه جدید باید شروع به امضا، رفع مشکلات مردم و شرکت در کمیسیون‌ها و جلسات مختلف می‌کردند. کمیسیون‌های ماده ۱۰۰، ۷۷ و سایر کمیسیون‌هایی که مستقیماً با مردم سر و کار دارند عملاً از کار افتاده‌اند؛ آن هم به خاطر عدم تعیین هیئت رئیسه شورای شهر.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تشکیل جلسه و انتخاب هیئت رئیسه شورا گفت: ما تا الان به انحاء مختلف ورود کردیم که هیئت رئیسه مشخص شود. ۵ جلسه برگزار کردیم. جلسه ششم نیز قرار بود برگزار شود، به صورت مکتوب نیز به همه اعضا اعلام شد. همین جلسه نیز به خاطر به حد نصاب نرسیدن بی‌نتیجه ماند. قانون در این حالت انحلال شورا یا برخورد با افراد مخل را پیش‌بینی کرده است. آخرین راه انحلال شوراست. من نمی‌دانم اگر آن‌ها با عملکرد شهردار مخالفند خب شهردار را استیضاح کنند. بینی و بین الله من قصد حمایت از شهردار را ندارم. ما وضع شهر را در نظر می‌گیریم.
فرماندار از ورد برخی نهاد‌ها برای حل معضل و گسل پیش آمده نیز خبر داد و افزود: برخی نهاد‌ها ورود کردند و خواستند پیش از  برخورد‌های قانونی یک فرصت سه چهار روزه به اعضای شورا  داده شود تا انتخاب هیئت رئیسه انجام شود. قطعاً اگر این کار صورت نگیرد ما مجبوریم مطابق قانون با افراد مخل برخورد کنیم.
وی ادامه داد:  ۶ جلسه شورای شهر برگزار شد که هر شش جلسه بخاطر به حد نصاب نرسیدن بی‌ثمر ماند. با مشورت وزارت کشور در حال تدارک تصمیم قانونی هستیم. ما باید بدون ترس و واهمه از اشخاص و جریانات بهترین تصمیم را بگیریم که مردم از این سردرگمی در بیایند. مردم به دفتر من مراجعه می‌کنند و می‌گویند باید شورا این نامه را امضا کند؛ خب شورایی نیست که آن را امضا کند، ما جواب مردم را چه بدهیم؟ لکن ناچاریم برخورد‌های قانونی را در دستور کار قرار دهیم.
آنچه در شهر با زبان بی‌زبانی صدایش در تک تک کوچه‌های شهر می‌پیچد دمیده شدن روح تازه‌ای در مدیریت شهری است که در دستان شور و شهردار است؛ با وجود اختلافات موجود، وضعیت شهر نه تنها بهبود نخواهد یافت که مشکل روی مشکل تلمبار خواهد شد. انتظار می‌رود مسولان مربوطه به این موضوع ورود کرده و قاطعانه‌ترین تصمیم را برای حل اختلافات پیش آمده بگیرند.

پایگاه خبری کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ تمامی افرادی که نامی از آن‌ها برده شده است را دارد. گفت و گوی کبنا با مدیرکل امور شهری منتشر می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
بیچاره دهدشت که بین شورا و شهردار گیر کرده . دایی شورای بی خاصیت رو منحل کنید.

همون رای نمی دادیم خیلی بهتر از این ها بود
Iran, Islamic Republic of
دعوا برای منافع شخصی هست
دهدشت مظلوم
Iran, Islamic Republic of
وقتی معیار رای نسبت های قومی قبیله باشد نتیجه بهتر از این نمی‌شود.
خودکرده تدبیر نیست
Iran, Islamic Republic of
دهدشت شهر نخبه پرور اما ناکام در انتخاب نماینده مجلس نماینده شورا ....
حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
1