تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۷
کد مطلب : ۴۷۷۷۹۸
آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

بخش ششم) جلیلی: واردات خودرو یکی از راهکارهای افزایش تیراژ است / باید ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص یابد / پزشکیان: شما اگر رقابت را باز کنید و ماشین وارد مملکت شود خود به خود این بازار خودش را تنظیم می‌کند

۱
۰
بخش ششم) جلیلی: واردات خودرو یکی از راهکارهای افزایش تیراژ است / باید ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص یابد / پزشکیان: شما اگر رقابت را باز کنید و ماشین وارد مملکت شود خود به خود این بازار خودش را تنظیم می‌کند
کبنا ؛
س از اولین مناظره‌ی دو نفره‌ی نامزدها در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع فرهنگی - سیاسی از صداوسیما پخش شد، امشب دومین مناظره با موضوع اقتصادی از ساعت ۲۱:۳۰ با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روی آنتن شبکه یک سیما رفت.
۲۳:۵۶ جلیلی: تکریم بازنشستگان امروز یک وظیفه اصلی دولت و همه بخش‌های کشور است
مجری در پرسش از جلیلی گفت: در برنامه‌های خود چه اقدامی برای ساماندهی وضعیت بازنشستگان انجام خواهید داد؟ از کدام منابع این همسان سازی را تأمین می‌کنید؟
جلیلی در برنامه‌های خود چه برنامه‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام خواهید داد و منابع آن را از کجا تأمین می‌کنید؟ گفت: اول نسبت به صحبت‌های آقای پزشکیان توضیح می‌دهم که گویا ایشان نسبت به جوانان و نخبگان و اطرافیانشان خودشان این مشکل را دارند و برایشان عجیب است که اگر کسانی بنشینند و بدون اینکه پول‌هایی را بگیرند مسائل کشور را بررسی کنند و من ۱۰ سال در بین هزاران نفر در بحث‌های مختلف از کشاورزی و اقتصاد و نظام سلامت نشستم و صحبت کردم هیچ کدام از آنها چشم داشتی به پول نداشتند.
وی، ادامه داد: نگاه این‌ها این است که بدون چشم داشت نمی‌توان کار کرد. شما کارهایی را ۳۲ سال نهادینه کردید و دنبال کردید و در تفکر شما این است که وقتی ما می‌گوئیم هر ایرانی یک نقشه پرشکوه شما می‌گوئید فقط پول است. آقای پزشکیان هزاران نفر بهتر از شما در کشور هستند که بدون پول کار می‌کنند. هزاران نفر هستند که حاضرند برای کشور خدمت کنند و این تجربه من است که این افراد آمدند آقای دکتر شهرام یزدانی می‌شناسید که آمد و کار کرد همچنین دکتر میبدی را می‌شناسید به او یکی از اعضای ما است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: سیاست‌های کلی نظام می‌گوید که باید تعرفه‌ها یکسان باشد و در زمان ایشان تعرفه‌های خصوصی چند برابر تعرفه‌های دولتی است. و شما نظام سلامت را نمی‌دانید. این دلیلش عملکرد شما است که همان مجلس شما را استیضاح کرد.
جلیلی افزود: روز خانواده و تکریم بازنشستگان را که ستون‌های خانواده و پناهگاه‌های خانواده هستند را تبریک می‌گویم. تکریم بازنشستگان امروز یک وظیفه اصلی دولت و همه بخش‌های کشور است. اکثراً این روزها از من می‌پرسند که چرا همسان سازی را انجام نداده‌اید و چگونه می‌خواهید انجام دهید و در این صورت بلافاصله سوال می‌شود که منابع آن از کجا است و من می‌گویم اگر باید جلوی فساد را بگیرید و با آن مبارزه کنید ببینید که در همین سازمان بازنشستگی در ۸ سال چه پرونده‌هایی داشتند و چه کسانی هیئت مدیره بودند و حقوق‌های نجومی می‌گرفتند در حالی که بازنشسته ما مشکل داشت.
وی ادامه داد: موضوع ما در مبارزه با فساد بحث کلی نیست و باید امتداد آن خودش را در این موضوع بازنشستگان نشان دهد. مشکلات هم بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است که باید انجام شود.
۲۳:۴۷ پزشکیان: باید تلاش کنیم از نظر سلامتی برای بازنشستگان مشکل وجود نداشته باشد
مجری در پرسش از پزشکیان: ناترازی صندوق‌های بازنشستگی کشور از دغدغه‌های جدی است. در بیانیه ستاد انتخاباتی شما به ایجاد نهاد تنظیم کر اشاره شده است. منظور از نهاد تنظیم‌گر در صندوق‌های بازنشستگی چیست؟ دولت شما چطور بدهی‌ها به صندوق بازنشستگی را کاهش خواهد داد؟ منابع مالی برای متناسب سازی حقوق را از کجا تأمین می‌کند؟
پزشکیان در بخش نهم سخنان خود اظهار کرد: اول یک تعرضی به آقای دکتر (جلیلی) بکنم؛ کارشناس ایشان فرقی بین لندکروز و ۴۰۵ را نمی‌داند.
جلیلی پاسخ داد: چه کسی بوده؟ بگویید.
پزشکیان گفت: من ابا دارم اسم ببرم مردم خودشان می‌دانند.
جلیلی بیان کرد: من چنین کارشناسی ندارم؛ تهمت می‌زنید.
پزشکیان گفت: خیلی خب، ندارید.
وی در ادامه در مورد بازنشستگان تصریح کرد: بیشترین دغدغه‌های این عزیزان در سنین بازنشستگی بیماری‌ها و ناخوشی‌ها است. باید تلاش کنیم حداقل از نظر سلامتی برای بازنشستگان مشکل وجود نداشته باشد. موضوع دوم افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با تورم است تا قدرت خریدشان افزایش یابد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در همه دنیا در سنین بازنشستگی تسهیلاتی در خصوص حمل و نقل، سفر، گردش و … تخصیص می‌دهند تا از باقی مانده عمرشان لذت ببرند.
پزشکیان تصریح کرد: باید مواردی از جمله سلامت و رفاه برای بازنشستگان فراهم شود. در صندوق‌های بازنشستگی سوءمدیریت داریم. در حال حاضر دولت ۳۵۰ همت به صندوق‌ها پول می‌دهد اگر این روند ادامه یابد امکان ادامه کار وجود ندارد و باید سوءمدیریت در صندوق‌ها رفع شود.
وی اضافه کرد: باید کاری کرد شرکت‌ها و ساختمان‌ها و سرمایه‌های در اختیار اینها مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان این شرکت‌ها را هم فروخت و در بورس گذاشت و هم اینکه تنظیم‌گری کرد تا سرمایه بازنشسته‌ها ضرر ندهد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: باید کارخانه‌ها و شرکت‌ها و ساختمان‌هایی که در اختیار بازنشستگان است، طوری باید مدیریت شوند که به بهره‌وری برسد نه اینکه ضرر بدهد. اگر قرار باشد سرمایه ما ضرر دهد و مدیری که در حزب و جناح است و صرفاً پول می‌گیرد و ضرر هم می‌هد، روند اشتباهی است.
پزشکیان اذعان داشت: نهاد تنظیم‌گر را در دل خود سازمان می‌توان ایجاد کرد زیرا نهاد جدید هزینه‌زا است. دولت‌ها عامل ایجاد تورم هستند. بازنشسته‌ها بدون هزینه باید خدمات درمانی داشته باشند.
وی بیان کرد: در ادارات ما بعضی افراد نیم ساعت هم کار نمی‌کنند و بهره‌وری پایین است؛ چرا سازمان جدیدی درست کنیم؟
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: برنامه را چهار تا هیأت علمی نمی‌تواند بنویسد؛ برنامه‌نویس باید بنویسد. به پیر به پیغمبر نمی‌شود با چند نفر هیأت علمی برنامه نوشت؟
پزشکیان یادآور شد: من دوره‌های مدیریت را در کشورهای مختلف دیده‌ام از جمله آمریکا، انگلیس، سوئیس، تایلند و ژنو. میدانم برنامه چیست.
وی اضافه کرد: برنامه‌های آقای جلیلی مبنای علمی ندارد؛ همان‌طور که می‌گویند «با یک میلیون تومان می‌شود شغل ایجاد کرد». مردم اگر وضع شما خوب است به این افراد رأی بدهید اگر که نه رای ندهید.
۲۳:۴۳ جلیلی: واردات خودرو یک ابزار بسیار خوب است
مجری در پرسش از جلیلی گفت: منظور شما از واردات کنترل شده خودرو چیست؟
جلیلی درباره راهکارهای خود در حوزه خودرو، گفت: یکی از بحث‌های مهم که امروز مردم سوال دارند درباره خودرو است.
وی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که در کشور وجود دارد و رئیس جمهور باید درباره آن تدبیر کند، آن است که ما این همه رشته‌های اقتصاد در کشور داریم و موضوعاتی مانند کشاورزی، صنعت و خودرو ابعاد مختلف دارد و باید به همه این ابعاد توجه شود تا بتوان شرایط را مدیریت کرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رشته‌های اقتصاد ما باید وارد بحث‌های اقتصادی مانند اقتصاد مسکن و خودرو هم شوند و برای این موضوعات هم باید دانشگاه‌ها ورود کنند.
وی افزود: در خودرو بحث قیمت و کیفیت اهمیت زیادی دارد و ما در ۱۰ سال گذشته ده‌ها جلسه مختلف با حضور مدیران مختلف حوزه خودرو و کارشناسان مختلف برگزار کردیم و از همه طیف‌ها و از نگاه‌های مختلف بودند.
جلیلی بیان کرد: بحث تیراژ خودرو بسیار مهم است و باید تیراژ خودرو را به گونه‌ای افزایش دهیم تا مشکلی در بازار به وجود نیاید. تولید خودرو باید اقتصادی شود و ما در این حوزه بررسی‌های فنی کردیم، ما با کارشناسان مشورت کردیم و اگر می‌خواهیم این کار را کنیم، باید تولید ما اقتصادی شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: واردات خودرو یکی از راهکارهای افزایش تیراژ است و یکی از اهرم‌هایی است که می‌توانید متناسب با آن بازار خودرو را کنترل کنید.
وی ادامه داد: واردات یک ابزار بسیار خوب است برای آن‌که بتوانید بازار خود را مدیریت کنید و برخی جاها باید وارد کنیم تا تولید کننده داخلی ایرادات را رفع کنند.
جلیلی تاکید کرد: موضوع تیراژ خودرو اهمیت زیادی دارد. بحث صادرات خودرو به کشورهای همسو باید مورد توجه شود که در ۸ سال دولت روحانی این کار را تعطیل کردند و حتماً ما این موضوع را مورد توجه قرار خواهیم داد.
۲۳:۳۷ پزشکیان: در مسئله خودرو ما آمدیم بازار را بستیم
مجری در پرسش از پزشکیان گفت: چندسال پیش در دیدار با یکی از مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودرو ساز داخلی، با واردات خودروهای خارجی مخالفت کرده بودید و گفتید که با واردات خودروهای خارجی دشمن به دنبال خروج ارز از کشور است. اما در مناظره دیشب گفتید باید بازار را باز کنید و دور خود قفس درست نکنید. بالاخره با واردات خودرو موافقید یا مخالف؟ اگر موافقید، ارز مورد نیاز آن را از کجا تأمین خواهید کرد؟
پزشکیان گفت: در مسئله خودرو ما آمدیم بازار را بستیم، واکسن‌ها را وقتی تولید می‌کردیم دولت قیمت گذاری می‌کرد. همان واکسنی که ما تولید می‌کردیم اگر ما تولید نمی‌کردیم و می‌خواستیم وارد کنیم صد برابر آن را خرید می‌کردیم. دولت اجازه نمی‌داد ما در واکسن رقابت کنیم و مرزها را بسته بود. واکسن مزیت مملکت ما بود. دولت قیمت گذاری می‌کرد و ماشینی که مزیتی ما نیست. مرزها را بستیم و این جنس را به مردم تحویل می‌دهیم.
وی افزود: قانون وجود داشته است که نگذاشتند. ما به کجا رسیدیم و چه‌کار کردیم که الان تازه نمی‌گذارند ماشین دست دوم وارد کشور شود. کسانی وجود دارند که نیازی نیست به آن‌ها دلار بدهیم بلکه خودشان دلار دارند و می‌توانند خودرو وارد کنند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی می‌گوئیم جنس خارجی بخریم خودمان آن را ۱۰ برابر می‌کنیم و مردم می‌فروشیم. مردم را از زندگی ساده که باید کنند محروم کردیم. شما اگر رقابت را باز کنید و ماشین وارد مملکت شوند خود به خود این بازار خودش را تنظیم می‌کند.
وی افزود: اگر ارز کالاهای اساسی و دارو و غذا را تنظیم کنیم بازار خودش را تنظیم خواهد کرد و لازم نیست ما دخالت کنم.
۲۳:۳۰ جلیلی: ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است
مجری در پرسش از جلیلی گفت: شما در میزگرد اقتصادی گفتید برای مهار تورم باید حکمرانی ریال اتفاق افتد. منظورتان از حکمرانی ریال چیست؟ اگر بخاطر ادامه ناترازی بودجه حکمرانی ریال اتفاق نیفتد، تورم و افزایش قیمت‌ها اتفاق می‌افتد؟ اولین اقدام شما برای تثبیت قیمت‌ها چیست؟
جلیلی همچنین در خصوص حکمرانی ریال که در میزگرد اقتصادی به آن اشاره کرده بود و در پاسخ به این پرسش که برای اگر تثبیت قیمت اتفاق نیفتد اولین اقدام شما برای مهار تورم چیست؟ بیان کرد: من ابتدا راجع به تسهیلات مسکن صحبت می‌کنم که باید ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص یابد و این اتفاق نیفتاده و در دوره‌ای که دولت به مردم زمین داد و به آنها کمک کرد و آنها خانه خود را ساختند این اتفاق محقق شد. تورم مشکل اصلی است و تورم در دولت شهید رئیسی حدود ۶۰ درصد بود که از دولت قبل به ارث رسیده بود و او تمام تلاش خود را کرد که این را در برخی از اقلام کاهش دهد.
جلیلی افزود: مردم عزیز باید موضوع تورم ریشه‌یابی شود و آن را حل کنیم و نباید از سرزنش افراد ناراحت شویم و گویا امروز در این کشور مطالعه کردن و طرح داشتن ضد فضیلت است. آقای پزشکیان متأسفانه در بسیاری از موضوعات اطلاعات شما بسیار کم است. هسته مرکزی و جهش‌های تورم دو مسئله اصلی در تورم است و باید برای همه آنها راه حل داشته باشیم که در هسته تورم زمانی مشکل ایجاد می‌شود که در خلق پول و بودجه ناترازی ایجاد می‌شود.
وی گفت: ناترازی یعنی منابع را کم کنید و مصارف را افزایش دهی، باید به صورت دقیق بررسی کنیم و منابع ارزی را افزایش دهیم نه اینکه تحریم باشیم و بگوییم که باید رو به قبله باشیم. انضباط مالی که مطرح کردیم دقیقاً در این راستا است و باید جلوی حیف و میل‌ها و مصارف غیر ضروری را بگیریم. یکی از کارهای خوب دولت شهید رئیسی میترینگ بود که مانع هدر رفت میلیاردها دلار بودجه‌های دولت شد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: باید برای سرمایه‌های بزرگ شفافیت مالی ایجاد کنیم و سامانه‌ها را به هم وصل کنیم که بدانیم پول‌ها کجا می‌رود. از طرف دیگر باید بتوانید که درآمدهای حاکمیت را به سمت تولید هدایت کنیم. برخی از جهش‌هایی که در قیمت ارز صورت می‌گیرد بازار و مردم ما را آزار می‌دهد و اگر ندانیم که ارز از کجا مشکل دارد و این فرایند فاصله بین تخصیص و تأمین است که دچار اشکال شده، وقتی شما ندانید که چه فرایندی در این مسیر وجود دارد و راه حل رفع این مشکلات را پیدا نکنید نمی‌توان با کلیات صحبت کرد.
جلیلی، گفت: ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است. وقتی که بسیاری از معاملات درست در بازار غیر رسمی باشد و باید برای این‌ها برنامه داشته باشیم و ما احکام این‌ها را نیز تهیه کرده‌ایم و به امید خدا اگر این اعتماد صورت بگیرد و این انتخاب انجام شود ما از روز اول این موارد را اجرا می‌کنیم حتی حکم این‌ها رو تهیه کرده‌ایم برای اینکه به آرامش در بازار ارز برسیم.
۲۳:۲۴ پزشکیان: علت تورم، دولت است
مجری در پرسش از پزشکیان گفت: مهار تورم یکی از دغدغه‌های مردم است. شما در میزگرد سیاسی گفتید یا باید تحریم‌ها را حل کنیم یا زندگی مردم به فلاکت کشیده می‌شود. اگر توافقی به هر دلیلی به‌دست نیامد و تحریم‌ها باقی ماند تورم بیشتر از این خواهد شد؟ اولین اقدام شما برای تعدیل قیمت‌ها چیست؟
وی افزود: در دولت شهید رئیسی فقط مجوز مسکن دادند. اگر زمین نیز داده شود با این حقوق‌ها و وضعیت کارمندان، حداقل یک میلیارد پول نیاز وجود دارد که امکانش نیست. چرا به مردم راست نگفتند. وقتی منابع نباشد هیچ دولتی نمی‌تواند این کار را کند. با حقوقی که به کارمندان می‌دهیم ۱۰۰ سال دیگر نمی‌توانند در تهران مسکن بسازند.
پزشکیان گفت: علت تورم، دولت است که از جیب مردم پول برمی‌دارد. دولت یا بزرگ می‌شود و در نتیجه ناترازی به وجود می‌آید و در ناترازی مجبور است پول چاپ کند و یا دولت از بانک‌ها پول اضافه برمی‌دارد.. کاری که می‌توانیم در این قدم انجام دهیم.
وی افزود: اگر بتوانیم ارز وارد مملکت کنیم و صادرات کنیم می‌توانیم جلوی تورم را تا حدود زیادی بگیریم و فشار را از مردم برداریم. در موقعی که تحریم است نهایتاً قیمت‌ها گران می‌شود و نمی‌توانیم خرید کنیم. تورم باعث می‌شود دولت دست در جیب مردم ببرد و قیمت را گران کند.
پزشکیان گفت: ما الان سوبسید یارانه بنزین برق را می‌دهیم. اگر بتوانیم آن را کنترل کنیم می‌توانیم به مسئله معیشت زندگی مردم برسیم. به هر کسی ارز ترجیحی داده شود، رانت است. باید ارز را تک نرخی کنیم به غیر از قسمت دارویی و نهاده‌ها. بازار خودش قیمت را تعیین می‌کند. چرا اقتصاد روز به روز بدتر می‌شود، چون دولت در آن دخالت می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
اغای جلیلی بهترین درامد زایی دولت سیزدهم معاملات خودروهای داخلی بود::: به همین علت قانون واردات مجلس را دولت سیزدهم زیر پا له کرد::: جنگ اوکراین ومذاکرات با امریکای دولت نفت را ارزانتراز بازار به شرکتهای امریکا وغرب می فروشد چرا واقعیت را نمی گویی
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1