تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۴۷۷۷۹۶

بخش پنجم) جلیلی: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم / پزشکیان: بدترین وضعیت تورم در این دولت رخ داده

۰
بخش پنجم) جلیلی: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم / پزشکیان: بدترین وضعیت تورم در این دولت رخ داده
کبنا ؛
23:16) مجری در پرسش از جلیلی گفت: شما وعده خانه دار کردن مردم را با طرح‌هایی چون اعطای زمین دولتی و ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده‌اید. چطور می‌خواهید این وعده را محقق کنید؟
جلیلی درباره راهکارهای خود در حوزه مسکن، بیان کرد: مسئول ستاد آقای پزشکیان که چندین سال وزیر راه و شهرسازی بود، طرح مسکن مهر را مزخرف دانست. همچنین در سال ۸۴ گفت که بالا بودن قیمت مسکن ربطی به ما ندارد و آیا این رویکرد می‌خواهد ادامه یابد یا خیر. آقای پزشکیان می‌تواند بگوید که این نظر خود آن فرد بوده است و به من ارتباطی ندارد و باید در این باره پاسخ دهد.
وی اظهار کرد: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم. اگر شرایط ازدواج خوب باشد، سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و هر خانواری نیاز به خانه دارد، البته میزان ازدواج کاهش یافته و نباید الان بگوییم که ازدواج کاهش یافته، خب خانه کمتر بسازیم، بلکه باید شرایطی فراهم شود که ازدواج افزایش یابد و مشکل مسکن هم حل شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: عده‌ای گفتند که مسکن مهر مزخرف است و باید می‌گفتند که چه طرحی دارند و بعد هم افتخار می‌کردند که یک خانه نساختند. در ۸ سال دولت روحانی متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد. اصلاً می‌دانید که چند درصد مردم اجاره نشین هستند؟
جلیلی تصریح کرد: یکی از مشکلات عدم ساخت مسکن، زمین است و در برنامه هفتم توسعه راهکار رفع این مشکل آمده است. یکی از مشکلات اساسی عدم تحقق حل مسئله مسکن، مشکل زمین است و به همین دلیل قیمت مسکن تا این حد گران می‌شود. باید برای رفع این مشکل راه حل داشته باشیم و در دولت شهید رئیسی برای حل این مشکل بحث و تبادل نظر شد و در برنامه هفتم آمد و و مصوب شد که باید مورد توجه باشد.
جلیلی گفت: رئیس جمهور و دولت باید این مسائل را بداند و نباید بگوید که ما بعداً این مسائل را بررسی می‌کنیم و باید گره‌ها را باز کنیم. یکی از گره‌های اصلی حوزه مسکن در برنامه هفتم باز شد، اما مسکن یک بحث تک بعدی نیست و ابعاد اقتصادی و راهبردی هم دارد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مقام معظم رهبری بحث اقتصاد دریا محور را ابلاغ فرمودند و باید مورد توجه قرار گیرد.
۲۳:۰۷ پزشکیان: بدترین وضعیت تورم در این دولت رخ داده
مجری در پرسش از پزشکیان گفت: قبلاً گفتید اگر یارانه‌ها حذف شود و یارانه فقط به افراد در دهک‌های پایین داده شود، مشکلات اقتصادی حل می‌شود. در جای دیگر مطرح کردید مبلغ ۴۵ هزار تومان یارانه کمر اقتصاد را خرد کرد. یکی از وزرای دولت قبل که اکنون به ستاد شما ملحق شده، اشاره کرده بود که پرداخت یارانه برای ما مصیبت عظما است. آیا قرار است این شیوه پرداخت یارانه در دولت شما متوقف شود؟ کدام دهک‌ها را حذف خواهید کرد؟
پزشکیان در بخش هفتم سخنان خود اظهار داشت: وقتی آقای جلیلی اطلاعات غلط به مردم می‌دهد باید جواب بدهم. یک آدمی که می‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم توهم برش داشته بود یا برنداشته بود؟ به چه گروهی می‌خواهد سبد دهد؟ من هم می‌گویم می‌دهم اما بر چه اساسی و چگونه؟
وی ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی در دولت رئیسی تورم ۵۲ درصد است. بدترین وضعیت تورم در این دولت رخ داده و این هم آمار رشد تورم‌ها است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم عزیز ببینید سفره‌های شما با ۱۰ برابر کردن خوب شده به ایشان رأی دهید اما اگر بد شده بدانید با شما صادق نیستند و وعده‌هایشان را عملیاتی نمی‌کنند. تا دلتان بخواهد وعده می‌دهند. مثل اینکه من بگویم به کل مردم فلان امکانات را خواهم داد.
وی با بیان اینکه ما قانون را اجرا می‌کنیم، گفت: در طرفداران من چپ، راست، مذهبی و بی تفاوت و بی نماز هم هست. بنده قانون را اجرا خواهم کرد آنچه که از نظر قانونی در اختیار باشد.
پزشکیان خاطرنشان کرد: دولت شهید رئیسی گفته بود یک میلیون مسکن می‌سازم اما منابع مشخص نبود. نتیجه این است که _ساخت مسکن_ فرقی با قبل نکرده است. علت هم این است که وعده داده‌اند و نتوانسته‌اند اجرا کنند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: نمی‌شود سالی یک میلیون مسکن ساخت بلکه آن‌چه قانون است و آن‌چه اینها مدعی بودند را در حد توانم اجرا خواهم کرد. خارج از قانون نمی‌توان کاری کنم.
پزشکیان اذعان داشت: برای حل مشکل مسکن مساله فقط این نیست. در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری طرح آمایش سرزمین دیده شده که طبق آن نباید شهرهای بزرگ بزرگ‌تر شوند و اینکه مردم از روستاها به حاشیه نشینی روی آورند؛ وقتی این موضوع رخ دهد قیمت مسکن بالا می‌رود.
وی بیان کرد: بنده راهی که دولت رئیسی رفته ادامه داده و قانون را پیگیری خواهم کرد و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را اجرا کرده و توسعه متوازن را دنبال خواهم کرد. تهران در سال‌های نه چندان دور مشکل آب پیدا می‌کند و هم اکنون درگیر فرونشست شده و منابع زیرزمینی رو به اتمام است. اگر آمایش سرزمین در تهران اجرا نشود با فاجعه رو به رو می‌شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت باید بتواند پولی به کارمندان خود بپردازد که در خانه خود زندگی کنند. چه کسی باعث می‌شود قیمت اجاره بالا رود؟ غیر از تورم است؟ تورم را دولت درست کرده و باید حقوقی که به پرسنل می‌دهی بر اساس تورم بدهی.
وی اضافه کرد: دولت‌ها بر اساس تورم پول نمی‌پردازند مشکل ایجاد می‌شود. دولت وقتی شبانه جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌تواند مشکلات دیگر را حل کند. اگر جلوی تورم را بگیریم که راه حل‌های مشخصی دارد و حقوق را متناسب بالا ببریم می‌توانیم به تعداد از مشکلات را حل کنیم.
۲۳:۰۰ جلیلی: بورس یکی از مهمترین ابزارها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است
مجری در پرسش از جلیلی پرسید: آقای جلیلی منتقدان شما معتقدند در دولت شما بورس ریزش خواهد کرد. می‌گویند شما طرفدار اقتصاد دستوری هستید. آیا معتقد به تأمین مالی از بورس هستید یا خیر؟ وضعیت بورس در دولت شما چگونه خواهد بود؟
جلیلی در ادامه درباره راهکارهای خود برای رفع مشکل بورس، گفت: بحث بورس یک بحثی است که میلیون‌ها نفر با آن درگیر هستند. بنده در همین ایام و در بسیاری از اجتماع‌ها که شرکت کردم، بسیاری از مردم به دلیل سو مدیریت از این بخش ضربه خوردند و سو مدیریت عده‌ای باعث شد که مردم ضرر کنند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در سال ۹۹ که این مسائل در حوزه بورس ایجاد شد، نامه‌ای به حسن روحانی نوشتیم و ۲۲ نکته را به وی گفتیم، اما چرا وضعیت بورس به آن فلاکت کشیده شد و سرمایه مردم از بین رفت. اگر طرحی داشتند چرا همان زمان امثال آقای عبدو ایده‌ای برای رفع مشکلات ندادند؟
وی ادامه داد: بورس یکی از مهمترین ابزارها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است و بازار ثانویه هم که یک نقش مؤثر دارد. باید شورای ثبات وجود داشته باشد و بانک مرکزی نمی‌تواند تصمیمی بگیرد که به بازار بورس لطمه بزند.
جلیلی گفت: بیمه نباید نسبت به بورس بی‌تفاوت باشد و مردم ضرر کنند؛ همان طور که برای خودرو بیمه در نظر گرفته می‌شود، باید برای سهام هم بیمه در نظر گرفته شود و این پیشنهاد ما است که حتماً باید انجام شود تا مردم که این گونه متضرر شدند، تا حدی جبران شود.
جلیلی تاکید کرد: ما نامه نوشتیم و به حسن روحانی گفتیم که از یکسری از اقدامات برای مدیریت بازار بورس استفاده شود. بحث ما آن است که بیمه سهام باید مورد توجه باشد. ما زمانی که از جهش صحبت می‌کنیم، یکی از بسترهای آن بورس است.
وی گفت: عده‌ای از کسانی که به دنبال رانت هستند و به دنبال پول‌های بادآورده هستند، دوست دارند که بورس تلاطم داشته باشد تا آن‌ها بتوانند از رانت‌های خود استفاده کنند که ما به دنبال شفافیت هستیم تا این‌گونه نباشد که عده‌ای در یک روز ۵۰۰ سهم در بورس بخرند و عده‌ای حتی یک سهم را هم نتوانند بخرند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نظر ما تقویت بورس است. اگر ما حرف از تولید و جهش تولید می‌زنیم و امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، باید تسهیل تأمین مالی اتفاق بیفتد.
وی اظهار کرد: بنده به طور مشخص می‌گویم زمانی که بحث پروژه پتروپلایشگاه‌ها را مطرح کردیم، می‌گفتند که سرمایه‌گذاری آن از کجاست که بنده گفتم از همین سرمایه مردم باشد و سود آن را هم به مردم دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1