تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۸
کد مطلب : ۴۷۷۷۹۴
آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

بخش چهارم) پزشکیان: وظیفه حاکمیت این است که نگذارد آوارگان بدون خانه بماند / جلیلی: کسی که پولدارتر است چندین برابر یارانه بنزین می‌گیرد و این ظلم به مردم است

۱
۲
بخش چهارم) پزشکیان: وظیفه حاکمیت این است که نگذارد آوارگان بدون خانه بماند / جلیلی:  کسی که پولدارتر است چندین برابر یارانه بنزین می‌گیرد و این ظلم به مردم است
کبنا ؛
پس از اولین مناظره‌ی دو نفره‌ی نامزدها در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع فرهنگی - سیاسی از صداوسیما پخش شد، امشب دومین مناظره با موضوع اقتصادی از ساعت ۲۱:۳۰ با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روی آنتن شبکه یک سیما رفت.
مجری مناظره‌ها در دور دوم تغییری نکرده است و همچنان مهدی خسروی اجرای مناظرات را بر عهده دارد.
۲۲:۵۴ پزشکیان: وظیفه حاکمیت این است که نگذارد آوارگان بدون خانه بماند
مجری در پرسش از پزشکیان گفت: در دوران مسؤولیت اقای طیب نیا نرخ بهره بالا موجب شد به بورس آسیب وارد شود و ناترازی بانک‌ها شدت بگیرد. رویکرد دولت شما که فارغ از عملکرد دولت روحانی چگونه خواهد بود؟
وی افزود: از خود من بپرسید که چه می‌گویم. حاکمیت در حکومت جمهوری اسلامی هیچ انسانی نباید شب سرش را گرسنه بر روی تخت بگذارد. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم خیلی‌ها در خیابان گدایی می‌کنند و شب در بیقوله‌ها می‌خوابند و ما ادعا می‌کنیم خیلی کارها می‌کنیم. کسی که بخوابد و به فکر مسلمانان نباشد مسلمان نیست.
پزشکیان: پس حاکمیت وظیفه دارد آن‌هایی که گرفتار هستند و نمی‌توان زندگی را تأمین کنند به هر شکل ممکن مشکلش را حل کند. وظیفه حاکمیت این است که نگذارد آوارگان بدون خانه بماند.
وی افزود: من تا الان از یک مریض یک ریال پول نگرفتم. من محرومین را درمان می‌کنم و شما بروید پولداران را درمان کنید. در روند حکومتی که من قدرتش را به دست بگیرم نمی‌گذارم فقرا و محرومین سرشان را گرسنه بر روی بالشت گذارند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولین قدم شناسایی است. در جمهوری اسلامی فعلاً نقشه‌ای برای این‌ها وجود ندارد الان به همه یارانه می‌دهد. اول باید بدانیم به چه کسانی باید یارانه بدهیم و چه کسانی ندهیم. اینکه می‌گویند این‌ها نقشه داریم نقشه‌شان را بدهند ببینیم چگونه است.
۲۲:۴۸ جلیلی: قرار نیست بنزین گران شود
مجری در پرسش از جلیلی گفت: آیا در دولت شما قیمت حامل‌های انرژی مثل بنزین قرار است آزاد شود و یا یارانه آن‌را به حساب سرپرستان خانواده واریز کنید؟ آیا زیر ساخت‌های لازم برای اجرای طرحی که مطرح کردید را دارید؟ نهایتاً با قیمت بنزین چه‌کار خواهید کرد؟
جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با ناترازی انرژی و طرح وان و اینکه آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و آیا کشور زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح دارد و در نهایت با قیمت بنزین چه کار می‌کنید بیان کرد: مردم دارن می‌بینند که رئیس جمهور سابق و اسبق همه در کدام ستاد هستند و همه ظرفیت‌های خود را پای چه ستادی آورده‌اند و چگونه این بحث را دنبال می‌کنند آقای پزشکیان امروز در جایگاه دانشگاه صحبت نمی‌کنید و در منصب رئیس جمهور صحبت می‌کنید و اینکه می‌گوئید راه حل پیدا کنیم یعنی چه وقتی مسئول می‌شوید باید بدانید چه کار می‌کنید؟
جلیلی افزود: بحثی که شما می‌گوئید مثل همان آقایی است که آمد گفت من صبح جمعه متوجه شدم و همین است که مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند و از همین صحبت‌های شما نوسانات شروع شده است. مردم باید بدانید که ما باید امروز تصمیم بگیریم و باید این مطالعات را از قبل انجام داده باشیم و دوره ریاست جمهوری دوره مطالعه نیست و هر روز که می‌گذرد به مردم فشار می‌آید.
وی گفت: تا نقطه اجرایی شدن طرح وان پیش رفته‌ایم و توضیح می‌دهم که همه می‌گویند این دولت سوم روحانی با آقای پزشکان شکل می‌گیرد می‌گوید چرا ما باید به همه یکسان یارانه انرژی را بدهیم و این یعنی بی‌عدالتی و کسی که سه ماشین دارد سه برابر از یارانه استفاده می‌کند و کسی که ماشین ندارد از این یارانه بی‌بهره خواهد بود. یعنی کسی که پولدارتر است چندین برابر یارانه می‌گیرد و این ظلم به مردم است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: موضوع طرح وان برای ناترازی انرژی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم و خود مردم را در این طرح بزرگ ملی سهیم کنیم. اگر مردم را در مدیریت مصرف انرژی مشارکت دهید و بگویید که این میزان از انرژی سهم شما است و خودتان این را مدیریت کنید آن موقع مردم چون در این موضوع احساس نفی می‌کنند وارد می‌شوند.
جلیلی، در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح ابزار کنترل را از از دولت نمی‌گیرد گفت: این‌طور مردم در همه حامل‌های انرژی مثل گاز برق بنزین احساس می‌کنند که هر چقدر این مصرف را مدیریت کنند پولش به جیب خودشان می‌رود و این روند را ما به گونه‌ای پیگیری کرده‌ایم و امروز زیرساخت‌های آن در کشور فراهم است. می‌توان این را از برق شروع کرد و به سمت گاز هدایت کرد و مردم ببینند که این بی‌عدالتی غلط کنار گذاشته شده است و از آن لذت ببرند و بعد بنزین که قرار نیست قیمت آن اضافه شود.
۲۲:۴۴ پزشکیان: دولت نباید به تولید دستور دهد که چه کار کند
مجری در پرسش از پزشکیان گفت: یکی از موضوعات مهم در کشور بحث ناترازی انرژی است و یک دیدگاه برای کاهش این ناترازی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بویژه قیمت بنزین است. مسئله قیمت بنزین همیشه یک‌موضوع مورد توجه مردم بوده چرا که می‌تواند شاخص تأثیرگذاری در زندگی مردم باشد. آقای پزشکیان شما سه سال پیش در جلسه دانشجویی اشاره کردید که در همین بنزین که اینها کران کرده بودند، معتقد بودم که قیمت بازار آزاد بدهم. یعنی همان ۲۵ هزارتومان. رئیس ستاد شما اعلام کرده که هر قیمتی برای حامل‌های انرژی اگر با کارشناسی طرح شود، با آرامش و همکاری مردم این قیمت‌ها جا می‌افتد؛ آیا نظر شما همچنان همان نظری است که سابقا مطرح کردید؟ یا تغییری کرده است؟
پزشکیان در بخش پنجم سخنان خود گفت: اولاً این بحثی که مربوط به انرژی بود آقای دکتر گریز زدن به آقای روحانی. روحانی به من چه ربطی دارد؟ دوماً آنچه که من گفتم نگاه خودم است و قانونا باید اجرا شود.
وی افزود: اگر اینها طرح داشتند چرا زمان شهید رئیسی اجرا نکردند؟ به این سادگی هم نیست یعنی در تئوری بگویند فلان می‌کنم اما در عمل اجرا بشود از نظر علمی با هم فاصله دارد. ما باید کاری کنیم مردم تحت فشار قرار نگیرند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: الان سالی ۵ میلیارد دلار پول سوخت می‌دهیم، آیا این سوبسیدی که می‌دهیم را دوباره می‌خواهیم هزینه کنیم؟ نگاه ما در بورس همان نگاه آقای دکتر عبدو است. موضع ما روشن است.
پزشکیان بیان کرد: اقتصاد مختص یک نفر نیست و اینگونه نیست یک نفر برای کشور نقشه اقتصاد بکشید بلکه مجموعه‌ای از اقتصاددانان بسته به تخصص نسخه می‌دهند و نقشه طراحی می‌کنند. کارشناسان مربوط به این رشته را به کار خواهیم گرفت که چگونه بورس را کنترل کنند.
وی ادامه داد: اصولاً دولت نباید به تولید دستور دهد که چه کار کند. و با چه قیمتی تولید کند. مداخله دولت در اقتصاد همان بلایی است که سر بازار، تولیدکننده و.. می‌آید. کار باید در روند کارشناسی باشد. موضع ما اعلام شده است. دکتر عبدو را همه می‌شناسند.
پزشکیان گفت: آنچه که ما در بورس انجام خواهیم داد ثبات و امنیت بورس را بر می‌گردانیم و کسری دولت را از بورس جبران نخواهیم کرد در حالی که دولت‌ها الان این کار را می‌کنند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: دولت وقتی در قیمت گداری دخالت نکند و هر هفته قانون و تبصره ندهد و مداخلاتی در کار تولید نکند بی ثباتی خود به خود حل می‌شود و بورس راه خود را می‌رود.
پزشکیان بیان کرد: اقتصاد بهداشت و درمان، بورس و پولی و مالی و… باهم زمین تا آسمان فرق می‌کنند و ما از کارشناسان استفاده خواهیم کرد. حل مشکل بورس ساده نیست. خود تحریم‌ها در بورس تأثیرات زیادی دارد بنابراین تا زمانی که مشکل تحریم حل نشود موج ان بر بورس اثرگذار خواهد بود.
وی در ادامه خطاب به جلیلی گفت: آقای جلیلی شما مثل آب خوردن تهمت می‌زنید و می‌گوئید تو فلانی.
نام شما

آدرس ايميل شما

خانمحمد
Iran, Islamic Republic of
جلیلی انتخاب می شود خیالتان راحت
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1