تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۷
کد مطلب : ۴۷۷۰۷۸
جلیلی در برنامه «میزگرد فرهنگی»؛

۱۳۰ دستگاه فرهنگی بودجه دریافت می‌کنند/ فیلترینگ و فضای مجازی پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی

۰
جلیلی: ۱۳۰ دستگاه فرهنگی بودجه دریافت می‌کنند/ فیلترینگ و فضای مجازی پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی
کبنا ؛نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بابیان این که فیلترینگ و فضای مجازی پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی تاکید کرد: پاسخ آسیب‌های فضای مجازی مسئولیت‌پذیری است نه محدودیت.
به گزارش کبنا، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میزگرد فرهنگی، گفت: شعار ما یک جهان فرصت و یک ایران جهش است که صرفاً شعار نیست و در تمام عرصه‌ها به استفاده از فرصت‌ها خواهیم پرداخت و به مزیت‌های فرهنگی کشور توجه داریم که هر ایرانی را به یک نقش پرشکوه می‌رسانیم. فرهنگ هم‌افزایی ایجاد می‌کند.
جلیلی افزود: قدرت فرهنگ و هنر این است که می‌تواند پیوند ایجاد کند، فرهنگ قوی ایرانی-اسلامی ما در عرصه‌های مختلف خود را در مقاطع مختلف نشان داده و این قدرت فرهنگی امروز نقطه قوت ما است.
وی همچنین عنوان کرد: دولت و رئیس جمهور در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فرهنگی باید این مهم را در برنامه خود نمود دهد، رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست و لازم است برای بودجه‌های فرهنگی و اثربخشی برنامه داشته باشد. مدیران فرهنگی دولت باید باتجربه باشند و عمق راهبردی لازم در فرهنگ را داشته باشند در غیر این صورت رئیس جمهور موفق نخواهد بود. اگر تولیدکننده حرفه‌ای در عرصه‌های مختلف فرهنگی نباشد باید مصرف‌کننده حرفه‌ای باشد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ده‌ها دستگاه فرهنگی داریم و ۱۳۰ دستگاه فرهنگی بودجه دریافت می‌کنند و باید اینها مدیریت شوند. وقتی می‌گویم هر ایرانی یک نقش پر شکوه و معتقدم رئیس جمهور باید نقش آفرین باشد و زمینه نقش‌آفرینی آحاد جامعه را فراهم کند.
شهید رئیسی فشارهای حداکثری را دفع کرد
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به مطالب مطرح شده از سوی حسین انتظامی کارشناس فرهنگی که به گزاره‌های متعدد افکار عمومی نسبت به رویکرد خود، گفت: دشمن فشار حداکثری را اعلام و اعمال کرد و نتیجه آن در دولت وقت در سال ۹۷ نگاهی متفاوت بود و فشارها را دفع نکرد و دولت شهید رئیسی فشارهای حداکثری را دفع کرد. ۲ میلیون بشکه نفت صادر کرد در حالی که در دولت قبل با فشار حداکثری صادرات ۲۰۰ هزار بشکه را هم ممکن نمی‌دانستند.
جلیلی همچنین گفت: در برخی دوره‌ها به فرهنگ کم توجهی شد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مثل دبیر شورای عالی امنیت ملی جایگاه داشته باشد و خودباوری داشته باشد. اینکه می‌گوییم هر ایرانی یک نقش پر شکوه این است که از ظرفیت‌های فرهنگی مردم استفاده شود.
وی افزود: وقتی دایره فرهنگ را کوچک نبینیم همه ایران سرای من است و نه چند محله بالای شهر، برخی از مصادیق مهم چون فضای مجازی پاسخ‌های فرهنگی دارد. عرصه فضای مجازی مثل فضای حقیقی با ابعاد مختلف با زندگی مردم عجین است. اگر در این حوزه‌ها- مفهوم مسئولیت پذیری را باور داشتید، آسیب وارد نمی‌شود.
تعارض علم و ارزش القای نادرست غرب است
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد تقدیم مدال دانش‌آموزان به مقام معظم رهبری که توسط الهام یاوری دیگر کارشناس فرهنگی برنامه مورد اشاره قرار گرفت و پرسید چگونه به فرمایش رهبری در نخبه پروری خواهید پرداخت؟ گفت: یکی از فرصت‌های کم نظیر ایران، فرصت‌هایی است که از پیشرفت‌های علمی و فناوری در دست داریم و در مقاطع تاریخی از این فرصت‌ها استفاده نکردیم. امروز نخبگانی داریم که می‌توانند نقش پرشکوه هر ایرانی را ایفا کنند و وقتی می‌گوییم یک ایران جهش به این موضوع توجه داریم.
جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا نخبه پروری را مغایر عدالت اجتماعی نمی‌دانید بیان کرد: این یک موضوع انحرافی است که مطرح می‌شود. یکی از مباحث این است که چگونه نخبگان با نظام حکمرانی ارتباط داشته باشند. تعارض ارزش و علم یک القای غلطی است که غربی‌ها شکل داده‌اند. این دو ارزش با هم تعارض ندارند و می‌توانند با هم جمع شوند و هیچکدام با دیگری تعارض ندارد. عدالت این است که هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد و اگر کسی استعداد بیشتری دارد عدالت این است که در جایگاه خود قرار بگیرد.
وی گفت: عدالت آنجایی مخدوش می‌شود که عده‌ای استعدادهای خود را از روش‌های غیرعادلانه ظهور دهند و دیگران این فرصت‌ها را نداشته باشند. نظام نخبگی فراهم کردن استعدادها و استعدادیابی است.
در لباس فقر کار اهل دولت می‌کنیم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به شهاب اسفندیاری دیگر کارشناس فرهنگی که به فقدان برنامه در حوزه فرهنگ در دولت سایه او طی ۱۱ سال گذشته اشاره کرد و پرسید چه تضمینی هست که فرهنگ همانطور که در دولت در سایه مظلوم بوده در دولت شما هم مظلوم نباشد؟ گفت: در کارگروه‌های ما همه سلیقه‌ها حضور داشتند. به قول حافظ در لباس فقر کار اهل دولت می‌کنند و این‌طور نبود که دولت در سایه تشکیلاتی باشد که بلافاصله همه آنها را خبری کنیم. در کار ما مهم نتیجه بود نه آنکه آن را نمایش دهیم. برنامه هفتم توسعه ۲۲ برنامه را از دولت انتظار دارد که انجام دهد و هر کدام از آنها زمانبندی خاص خود را دارند؛ تکریم خانواده از جمله آنهاست. من در انتخابات ۱۴۰۰ نیز برنامه‌های فرهنگی خود را مفصل ارائه کرده بودم. طرح‌ها و پیشنهادات مفصلی را تقدیم دولت سیزدهم کردیم از جمله آنکه استفاده از ظرفیت مساجد توجه کردیم.
جلیلی در مورد فضای مجازی که مورد توجه کارشناس برنامه بود، بیان کرد: اینکه چگونه باید در زمینه فضای مجازی و استفاده از هوش مصنوعی پیشرفت کنیم با تکیه بر مباحث تخصصی موضوع یکی از سخنرانی‌های اخیر من بود.
پس از حوادث ۱۴۰۱ در دانشگاه‌های زیادی سخنرانی کردم
وی همچنین در رابطه با حوادث سال ۱۴۰۱ گفت: در دانشگاه‌های متعددی حضور پیدا کردم و در رابطه با فضای مجازی سخنرانی کردم. وقتی با نسل جدید گفتگو می‌کنیم می‌توانیم به اقناع مشترک برسیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در دور دوم پرسش‌های کارشناسان در مورد موضوع حجاب و اعمال جریمه برای کسب و کارها و ایجاد خدشه به انسجام اجتماعی، گفت: معتقدم اگر امروز موضوعاتی مثل حجاب و زن در کشور ما مطرح می‌شود و برخی اینگونه نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند، دیدیم که برخی‌ها چگونه برای حوادث ایران اشک تمساح ریختند و برای کشتار زنان و بمباران بیمارستان‌ها توسط رژیم صهیونیستی عکس یادگاری گرفتند و نه تنها در مورد کشتار هزاران زن هیچ کاری نمی‌کنند بلکه به آن کمک هم می‌کنند. معتقدم ایران فرهنگی ما باید عمق راهبردی داشته باشد.
جلیلی افزود: یک خانم نروژی که مسئول میز ایران بود در دوره ۴ ساله خدمتش در ایران در دانشگاه فقه خواند و به من گفت چرا از ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنید. امروز می‌توانیم در جهانی که نسبت به زن به بن‌بست رسیده است نقش پرشکوهی با فرهنگ ایرانی اسلامی برای زنان ترسیم کنیم. می‌توان تمدن ایران را در جهان به رخ کشید و از حجاب به عنوان یک فرصت استفاده کرد. زنان در صدر اسلام با پیامبر بیعت کردند در حالی که در اروپا حتی تا ۱۹۷۰ نیز در برخی از کشورها زنان حق رای نداشتند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر به دلیل بی‌حجابی یک تاکسی اینترنتی به پارکینگ منتقل شود آیا یک رستوران تعطیل شود و ضرر اقتصادی کند شما برایش چه راهبردی دارید بیان کرد: باید برای زنان در موضوعات مختلف برنامه داشت. حجاب و هر چیزی نظیر راهنمایی رانندگی در کشور قانون دارد و قانون نباید تابع سلایق باشد. در دولت سایه این بحث را داشتیم که هرچه که جاری است لزوماً ۱۰۰ درست نیست. معتقدم باید نقاط قوت کارمان را تقویت کنیم و خواهش می‌کنم اگر ما دولت تشکیل دادیم عده‌ای دولت در سایه ما شوند و ضعف‌های ما را به ما بگویند تا خطاهایمان را تصحیح کنیم. مادامی که یک قانون وجود دارد باید اجرا شود. در همه عرصه‌ها نظیر فرهنگ و هنر نیز همینطور است و قانون باید فصل الخطاب باشد و می‌توان کمک کنیم که تصحیح شود. چرا که قانون وحی مُنزل نیست.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی که راهبران سایه‌نشین دستگاه‌ها را شاهد بودیم، گفت: من به این قائل هستم که دولت باید عدالت را برقرار کند و آحاد مردم باید در چهارچوب قانون دولت را سایه به سایه دنبال کنند. اما راهبری سایه نشین کار درستی نیست و باید در این رابطه هر کسی این موقعیت را دارد پاسخگو باشد چرا که خلاف شفافیت است.
جلیلی در پاسخ به پرسشی که الهام یاوری کارشناس برنامه در مورد سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و اجرای آن پرسید، گفت: هم سند تحول و هم برنامه هفتم توسعه در این رابطه ۷ برنامه را به عنوان ماموریت برای دولت پیش‌بینی کرده و باید این کارها را دنبال کنیم چرا که وظیفه ماست و باید برای آن برنامه بنویسیم. دولت باید ظرف ۶ ماه آن را ارائه دهد. اشکال و اخلالی در میان مدارس دولتی و غیرانتفاعی وجود دارد که حتی سرانه تخصیص یافته به هر دانش آموز در دوران تحصیل در مدارس دولتی بیش از بهترین مدارس غیرانتفاعی است.
وی افزود: باید به یک الگویی برسیم در جمع‌بندی ما در ارزهای مختلف آموزشی برنامه اجرایی وجود دارد. معتقدیم عمده بودجه آموزشی باید در سطح صف نظام آموزشی تخصیص یابد. باید به مدرسه الگو فکر کنیم و آن مدرسه ایرانی اسلامی است که استعدادها شناسایی شود و پرورش یابد و به مدل رسیدیم که در ۱۲ سال تحصیل قابل اجراست.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد نظام آموزش عالی و شاخص‌های ارزیابی آن نظیر مقالات معتبر در سطح بین‌المللی که از سوی شهاب اسفندیاری کارشناس فرهنگی برنامه مطرح شد، بیان کرد: یکی از اولویت‌های دولت من این خواهد بود که طبق برنامه هفتم رشد ۸ درصدی را حاصل کنم. یکی از شاخص‌ها افزایش ارزآوری کشور و رشد اشتغال است؛ باور من این است که دانشگاه‌ها در این رشد باید سهیم باشند. روسای دانشگاه‌ها باید ماموریت داشته باشند که در این موضوع رشد سهم خود را ایفا کنند. وقتی دانشجویان ببینند می‌توانند در دانشگاه خود بزرگترین پروژه‌ها را اجرا کنند نشاط اجتماعی افزایش می‌یابد و مهاجرت کاهش پیدا می‌کند.
جلیلی تصریح کرد: توجه به فارغ التحصیلان علوم انسانی بسیار مهم است و باید برای آنها ساز و کاری داشت. اگر من انتخاب شوم از شهریور امسال برنامه‌های خود را در چند دانشگاه به صورت الگو اجرا می‌کنم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مربوط به مدیریت بحران و این شائبه که خودش در سال ۸۸ دبیر شورای امنیت ملی بود و رسانه دیر اقدام کرد و ماجرا به کف خیابان‌ها کشید گفت: رهبری فرمودند در جامعه غباری گرفته است و این نیازمند بصیرت و روشنگری است. برنامه‌ای که من با دوستان صدا و سیما در آن زمان داشتم می‌گفتم این موضوع را روشنگری کنید و جامعه را اقناع کنید.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این ادعا که شائبه تقلب در انتخابات سال ۸۸ باید در تلویزیون شفاف سازی می‌شد گفت: موضوعات دامنه‌داری مطرح شد و در ۹ دی کسانی در خیابان‌ها آمدند که پیام را دریافت کرده بودند و ویژگی نظام اسلامی این است که بحران را با روشنگری و بصیرت حل می‌کند.
شهرام یزدانی مشاور سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه برنامه گفت: عالی مطلوب و خرد فراگیر مد نظر دولت است. ایده‌ای که در رابطه با مدارس اجرا می‌کنیم. من سال‌هاست فلسفه آموزش تدریس می‌کنم؛ می‌گویم که این سند تحول از عمق فلسفی برخوردار نیست و این ایراد اساسی آن است. در دانشگاه‌ها نیز معتقدند نگارش مقاله و علم سنجی باید منتج به نتیجه شود.
محمد هادی همایون دیگر مشاور سعید جلیلی بیان کرد: بازآرایی ساختار فرهنگ مسئله‌ای است که باید ر یک دولت به آن توجه شود و به عناصری احتیاج دارد و این سال‌هاست مورد توجه مقام معظم رهبری است؛ باید ببینیم چه داریم و موارد خوب را تقویت کنیم. ناوگان فرهنگی ما نیازمند باز طراحی است. این کار بسیار مهمی است و شاید رئیس جمهور باید متولی آن باشد و نتیجه آن مستقیم به زندگی همه ارتباط دارد.
مرحوم شاهرودی هم گفتند که مدعیان سال ۸۸ خودشان به تلویزیون نیامدند
جلیلی در پایان در مورد بحث مدیریت بحران در سال ۸۸ گفت: مرحوم شاهرودی این را گفتند که ما پیشنهاد کردیم مدعیان بیایند و حرف‌های خود را -در تلویزیون- بگویند (اشاره به موضوع مطرح شده از جانب کارشناس برنامه که مدعی بود جلیلی مانع پخش هنگام اتفاق‌های ۸۸ بود) و او بیان کرده بود که جلیلی این را گفته اما آنها -سران فتنه- نیامدند.
وی در رابطه با اثربخشی فرهنگی نیز افزود: فیلم بازمانده اثر مرحوم سیف الله داد یکی از کارهای خوب ما بود. ما می‌توانیم از فرصت‌های فرهنگی که داریم برای ارتباط با دنیا استفاده کنیم. انیمیشن‌هایی مثل پسر دلفینی و بچه زرنگ را داریم که در خارج از ایران مشتری دارند و مورد استقبال واقع خواهند شد، برای ما موفقیت‌های بزرگی را رقم خواهند زد در صنعت هسته‌ای و زیست فناوری موفقیت به دست آوردیم در هنر و فرهنگ با عمق راهبردی می‌توانی نهضت ضد سانسوری در ایران را خنثی کنیم. همه دارند اذعان می‌کنند که ایران امروز ارتقا پیدا کرده است.
 * محمد هادی همایون و شهرام یزدانی مشاوران جلیلی و کارشناسان این برنامه حسین انتظامی، شهاب اسفندیاری و الهام یاوری هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1