در گفتوگو با کبنانیوز مطرح شد
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج: ضرورت همخوانی شعارهای کاندیداها با واقعیتها و امکانها / انتخابات به میدان چانهزنی و بده بستان تبدیل شده است
6 دی 1402 ساعت 14:27
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: در شعارهای انتخاباتی برنامهها توسعه محور نیست و اقدامات جنبه نهادی ندارد و شعارهای بزرگ بدون توجه به برنامهریزی نهادی و حوزه اختیارات مطرح میشوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: در شعارهای انتخاباتی برنامهها توسعه محور نیست و اقدامات جنبه نهادی ندارد و شعارهای بزرگ بدون توجه به برنامهریزی نهادی و حوزه اختیارات مطرح میشوند.
به گزارش کبنا، رامین مرادی، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج، در گفتوگو با خبرنگار کبنانیوز در خصوص شعارهای نمایندگان و روال انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد و اینکه بعد از پیروزی نامزد انتخابات، مردم از نمایندگان برای تحقق شعارهای دوره تبلیغات مطالبهگری نمیکنند و تنها خواسته از نماینده مجلس شخصی است و کمتر منافع عمومی درنظر گرفته میشود، اظهار کرد: سیستم انتخاباتی در جوامعی همچون جامعه ما که قائل به تقسیم قوا و نظام مردم سالار هستیم، برداشت درست و دقیقی از آن وجود ندارد تقسیم قوا یعنی مجلس قانونگذاری کند، دولت اجرا کند و قوه قضائیه هم پیگیر مسائل قضائی باشد.
مرادی افزود: معمولاً شعارها با واقعیتهای موجود جامعه همخوانی ندارد و کاندیداهای نمایندگی باید بدانند شعاری که میدهند در حیطه توان و اختیار نماینده است یا خیر؟
وی تصریح کرد: شرایط و واقعیتهای موجود در جامعه را باید ببیند و زیرساختها، منابع و برنامهها دیده شود.
استاد دانشگاه یاسوج در ادامه گفت: برداشت از نمایندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی استانهای دیگر و امثال این استان واقعبینانه نیست. نماینده در استان کهگیلویه و بویراحمد فکر میکند که حلال همه مشکلات است در حالی که اینگونه نیست حوزه نمایندگی تعریف دارد و تقسیم قوا وجود دارد و بحث قانونگذاری و نظارت موجود است.
مرادی تأکید کرد: در شعارهای انتخاباتی برنامهها توسعه محور نیست و اقدامات جنبه نهادی ندارد و شعارهای بزرگ بدون توجه به برنامهریزی نهادی و حوزه اختیارات مطرح میشوند.
وی افزود: موضوع توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت نهادینه دیده نمیشود و انتخابات به میدانی برای چانهزنی و بده و بستان تبدیل شده است.
مرادی ابراز کرد: موضوع توسعه همه جانبه استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت نهادی مورد توجه قرارداده نمیشود و در فصل انتخابات وعدههای کاندیداها به مناطق و نواحی مختلف این تلقی را ایجاد میکند که هدف جلب همراهی و کسب رأی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج عنوان کرد: فعالیت انتخاباتی به عنوان میدان کنش سیاسی به صورت نهادی مورد توجه قرار نمیگیرد و عموماً فعالیتی شخصی و خانوادگی تلقی میشود. همچنین مردم نیز نگاه کلان و توسعهای ضعیفی به ظرفیت نمایندگی دارند و مبتنی بر محاسبات و نفع محدود شخصی عمل میکنند.
وی با اشاره به اینکه چرا مطالبه نگری از نامزدها بعد از پیروزی در رقابت انتخابات مجلس نیست، افزود: فرهنگ مطالبهگری به صورت نهادینه ضعیف است البته رسانهها در این بین نقششان بسیار حائز اهمیت است.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج ابراز کرد: برای رصد و ارزیابی شعارهای کاندیداها پس از انتخابات سازوکار مشخصی وجود ندارد و پاسخگویی کاندیدا در زمان نمایندگی مجرای مشخصی ندارد و مطالبه گریها عمدتاً جنبه شخصی و گاه مغرضانه به خود میگیرد.
وی تصریح کرد: در کشور ما که مبتنی بر مردم سالاری دینی است مطبوعات باید نقش میانجی و مطالبهگر قویتری داشته باشند و مطالبات مردم را بازتاب دهند تا شعارهای کاندیداها به عمل تبدیل شود و جلوی شعارهای بدون پشتوانه گرفته شود.
مرادی در انتها گفت: تعهد نمایندگان در مقابل شعارهای دوره انتخابات باید ارزیابی شده و زمینه پاسخگویی آنها به مطالبات فراهم شود.
کد مطلب: 470817