تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۴۶۶۶۶۹
در گفتوگو با کبنانیوز مطرح شد
سیدضیاء رضاتوفیقی، اصلاحطلب کهگیلویه و بویراحمد: در این دوره نمیدانم چه کسی کاندیدای اصلاح طلبان است / در مجموع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد نمره خوبی ندارند / کل مجلس یازدهم نمره زیر ۱۰ دارد / حذف آقای تاجگردون ضربهای به حوزه گچساران و کل استان کهگیلویه و بویراحمد بود / با آقای تاجگردون زاویهای داشتیم که نخواستیم آن را رسانهای کنیم، اتفاقاً آقای تاجگردون این اختلاف را رسانهای کرد و به ما حملههایی کردند
۰
کبنا ؛
سیدرضا توفیقی از اصلاح طلبان شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد و از رهبران این جریان در استان شناخته میشود. وی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات بود و همچنین ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی در دولت دوازدهم را برعهده داشت. او با اصرار خبرنگار کمی در باره انتخابات با وجود اینکه در سفر بود، حرف زد و میگفت: من از احزاب سیاسی بیرون آمدم و حرفهای من الان نظر شخصی است و احزاب اصلاحطلب باید نظرشان را درباره انتخابات بگویند و نمیدانم گزینه نهایی اصلاحطلبان برای انتخابات مجلس چه کسی یا کسانی هستند. با این وجود پایگاه خبری کبنا نیوز با او در خصوص انتخابات مجلس دوازدهم گفت و گوی مختصری را صورت داده است که در ادامه این گفت و گو را می خوانید:
اصلاح طلبان استان کهگیلویه و بویراحمد چه برنامهای برای انتخابات دارند؟
اصلاح طلبان اصلی در تهران ثبت نام نکردهاند، در کهگیلویه و بویراحمد نیز اصلاح طلب خاصی نداریم، هر چند که شورای هماهنگی اصلاح طلبان در استان داریم، باید بخشی از اصلاح طلبان که عضو شورای اصلاح طلبان استان هستند و صاحب تشکیلات هستند، از آنان سؤال بپرسید. ولی بنده هیچ برنامهای برای انتخابات ندارم، سکوت کرده و نظاره میکنم.
به نظر من انتخابات معیارهای لازم را ندارد که احساس شود حضور در انتخابات معنادار است، بدین معنا که تغییر ترکیب مجلس باعث تغییر در سیاستهای نظام نمی شود، پس وقتی شرکت در انتخابات و انتخاب نماینده تغییری در سیاستهای داخلی و خارجی ایجاد نمیکند و شرایط را تغییر ندهد چه دلیلی وجود دارد که برای انتخابات تلاش شود. بنابر این این توقع و انتظار را همیشه بوده که سلایق مختلف در صحنه انتخابات حضور داشته باشند تا رقابت به معنای واقعی شکل بگیرد.
اصلاح طلبان در استان کهگیلویه و بویراحمد افراد خاصی را برای رقابت های انتخاباتی مدنظر دارند؟
اصلاح طلبان در بویراحمد کاندیدا دارند که باید از آنان بپرسید، من فعال انتخاباتی نیستم. شورای اصلاح طلبان حدود ۳۰ تشکل دارند، که صاحب صلاحیت برای اظهارنظر در انتخابات پیش رو هستند. البته اینها تمام اصلاح طلبان استان را پوشش نمیدهند، ولی در هر حال سازمان یافته هستند، حزب و تشکیلات دارند، با تهران ارتباط دارند، باید از خودشان بپرسید. اگر بنده حرفی بزنم حرف شخصی بنده است و اهمیت تشکیلاتی ندارد. من از سال ۱۴۰۰ و سه روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری از احزاب بیرون آمدم. نظر من نظر هیچ شورا و حزبی نیست. آقای بهرامی در دو دوره قبل کاندیدای اصلاح طلبان بوده و در این دوره نمیدانم چه کسی کاندیدای اصلاح طلبان است.
عملکرد نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد را رصد کردهاید؟ آنها را در چه حدی میبینید؟ در حد اخبار و اطلاعات و پیگیریها همه مردم عملکرد نمایندگان را پیگیری میکنند. مجلس فعلی بطور کلی نه از تخصص کافی برخوردار است و نه جهتگیریهای مجلس در جهت اکثریت مردم است. کافی است میزان رأی کل نمایندگان مجلس را از درصد رأی واجدین شرایط محاسبه کنید و ببینید چند درصد است. همین افرادی که در برخی کمیسیونها درباره بعضی لایحهها تصمیم میگیرند، میبینی که این افراد که رأی بسیار پایینی به مجلس راه یافتهاند برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم میگیرند، و لایحه را به صحن علنی مجلس میآورند، به همین منظور همواره ما بر انتخابات رقابتی تاکید داریم و مجلس به معنای واقعی باید عصاره رأی مردم باشد. مجلس باید در کلیت خود تأثیری در سیاستهای داخلی نظام اعم از سیاستهای فرهنگی، اقتصادی، سیاست خارجی داشته باشد.
اما نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز تلاش خودشان را کردند، هر چند که در گچساران نیز آقای تاجگردون حذف شدند. ولی بطور کلی نمایندگان تلاش خودشان را کردند و اگر کاری نشد، نتوانستند. نمایندگان دو وظیفه اصلی دارند، یکی حضور فعال در مصوبات مجلس، دوم نظارت بر کار دستگاههای اجرایی. اما در استان مردم انتظارات دیگری از نماینده دارند. انتظار دارند انتصابات را نماینده انجام دهد، اشتغال را نماینده ایجاد کند، پروژهها را پیش ببردند، اعتبارات را افزایش دهند، بحرانهای اجتماعی را حل کنند، که اینها فراتر از اختیارات قانونی نماینده است. فکر میکنم بخصوص در بویراحمد و کهگیلویه نمایندگان تلاش خود را کردند که افکار عمومی را جلب خود کنند.
در مجموع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد نمره خوبی ندارند. این سه نماینده اصولگرا هستند، انتظاری نباید داشته باشند که ما (اصلاح طلبان) نمره خوبی به این افراد بدهیم. اصلاح طلبان بحث توسعه کشور، پیشرفت و ترقی، آزادی رسانهها، آزادی احزاب، آزادی انتخابات، سیاست خارجی تعاملی را دارند و دیدگاه ما متفاوت است. پس نباید انتظار داشته باشیم که اصولگرایان از اصلاح طلبان نمره خوبی بگیرند. به نظر من کل مجلس یازدهم نمره زیر ۱۰ دارد، مجلسی که غالب تصمیماتش برخلاف افکار عمومی مردم است، اگر این نمایندگان از مردم رأی گرفتند باید ببینند مردم چه نظری دارند و طبق آن تصمیم بگیرند. کل مجلس موجود نمره زیر ۱۰ دارد.
اعتبارنامه آقای تاجگردون رد شد، هیچ وقت اصلاح طلبان استان موضع خاصی درخصوص رد اعتبارنامه نگرفتند و از ایشان حمایتی نشد، چرا چنین اتفاقی افتاد؟ شما در جریان هستید که ما با آقای تاجگردون زاویههایی داشتیم، ایشان مشی خود را داشت و ما هم مشی خود را داشتیم. اما این بدان معنا نبود که ما رقبای آقای تاجگردون را بهایشان ترجیح بدهیم، وقتی اعتبارنامهایشان تصویب نشد، همه ناراحت شدیم، چون حقی ضایع شد، مردم گچساران رأی دادند، ایشان به مجلس رفت و مدتی هم کار کرد و ظالمانه رد شد و به مردم گچساران بیاحترامی شد، هیچ دلیل موثقی هم برای رد اعتبارنامه نداشتند، بجز اینکه افرادی میخواستند ایشان حضور نداشته باشد، میدان خالی باشد و افراد محرم خودشان حضور داشته باشد. همه ما ناراحت و نگران شدیم. حذف آقای تاجگردون ضربهای به حوزه گچساران و کل استان کهگیلویه و بویراحمد بود. آقای تاجگردون علاوه بر تحصیلات اقتصادیشان، تجربه دراز مدتی در حوزه برنامهریزی و سازمان مدیریت داشت. ایشان در استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس تجربههای مدیریت زیادی داشت، مجلس خود را از وجود آقای تاجگردون محروم کرد.
طبیعی است که در یک مجموعه سیاسی دیدگاههای مختلفی وجود دارد، زاویهای داشتیم که نخواستیم آن را رسانهای کنیم. اتفاقاً آقای تاجگردون این اختلاف را رسانهای کرد و به ما حملههایی کردند، ولی ما اینکار را نکردیم. صلاح ندانستیم که این کار را بکنیم، چون جناح رقیب از آن بهرهبرداری میکرد. اگر ما پاسخ میدادیم، آنها هم ادامه میدادند، لذا ما سکوت کردیم، چرا سرگرم این مسائل شویم، مسأله اصلی ما این موارد نبوده و نیست.
هنگام رد اعتبارنامه تاجگردون، اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد نامهای به رئیس قوه قضاییه نوشتند که با آقای تاجگردون برخورد شود، این رفتار به نظر شما درست بود؟ اینها مجموعهای در کل استان هستند، بویژه در گچساران و در پیوند سازماندهی شده با همفکران خود در تهران، که شروع به فعالیت کردند و تا جایی ادامه دادند که اعتبارنامه آقای تاجگردون رد شد. فرض کنیم آقای تاجگردون هم ایراداتی داشت، ولی خودش حرف جالبی زد، با دستمال کثیف نمیتوان شیشه را تمیز کرد.
شما به عنوان فردی سیاسی و استخوان خورد کرده در این عرصه و به عنوان پدر معنوی اصلاح طلبان در استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته میشوید، چه توصیهای به اصلاح طلبان دارید؟
من کمترین فرد در مجموعه استان کهگیلویه و بویراحمد هستم، الان نسل جوان در کل کشور و استان حضور دارند که ما همواره پای صحبت این افراد مینشینیم، من نه جایگاهی دارم و نه ادعایی. فکر نمیکنم که فضا تغییری کند، آقایان پیشثبتنام را قرار دادهاند و بعید است تجدیدنظری شود. با وجودی که همه بزرگان و دلسوزان این مملکت بر رقابت و مشارکت و بر حضور سلایق مختلف نظر دارند و سخن میگویند، اما به نظر میآید عدهای شرکت کمتر مردم در انتخابات و رقابت کمتر و برنده شدن افرادی خاص مدنظر است. به نظرم هر کس به تشخیص خودش عمل کند و هر طور صلاح میداند عمل کند. اگر افراد شورای اصلاح طلبان را قبول دارند بر اساس نظر شورا تصمیمگیری کنند، اگر هم شورا را قبول ندارند، به تشخیص خودشان عمل کنند.
توصیه شما برای حضور مردم در انتخابات چیست؟
زمانی رقابتهایی میان اصولگرایان و اصلاح طلبان وجود داشت، ولی در این دورههای اخیر رقابتها را معنادار و تأثیرگذار نمیدانم. بهنظرم مردم هرطور که صلاح میدانند، عمل کنند. اگر با دولت موجود و ساختار موجود تصور میکنند رأیشان تأثیری دارد به دنبال تأثیرگذاری بروند، اگر تصور میکنند تأثیری ندارد باز هم به تشخیص خودشان عمل کنند.
با این شیوه و رفتار مجلس در سپهر سیاسی ایران چندان اثرگذار نیست، و جایگاهی که قبلتر مجلس داشت، دیگر ندارد، مجلسی که همه طرحهایش در جهت محدود کردن است، با این حال در انتخابات پیش رو، هر کسی خود صاحب صلاحیت است و بنده هیچ توصیه خاصی به هیچ کسی ندارم.
اصلاح طلبان استان کهگیلویه و بویراحمد چه برنامهای برای انتخابات دارند؟
اصلاح طلبان اصلی در تهران ثبت نام نکردهاند، در کهگیلویه و بویراحمد نیز اصلاح طلب خاصی نداریم، هر چند که شورای هماهنگی اصلاح طلبان در استان داریم، باید بخشی از اصلاح طلبان که عضو شورای اصلاح طلبان استان هستند و صاحب تشکیلات هستند، از آنان سؤال بپرسید. ولی بنده هیچ برنامهای برای انتخابات ندارم، سکوت کرده و نظاره میکنم.
به نظر من انتخابات معیارهای لازم را ندارد که احساس شود حضور در انتخابات معنادار است، بدین معنا که تغییر ترکیب مجلس باعث تغییر در سیاستهای نظام نمی شود، پس وقتی شرکت در انتخابات و انتخاب نماینده تغییری در سیاستهای داخلی و خارجی ایجاد نمیکند و شرایط را تغییر ندهد چه دلیلی وجود دارد که برای انتخابات تلاش شود. بنابر این این توقع و انتظار را همیشه بوده که سلایق مختلف در صحنه انتخابات حضور داشته باشند تا رقابت به معنای واقعی شکل بگیرد.
اصلاح طلبان در استان کهگیلویه و بویراحمد افراد خاصی را برای رقابت های انتخاباتی مدنظر دارند؟
اصلاح طلبان در بویراحمد کاندیدا دارند که باید از آنان بپرسید، من فعال انتخاباتی نیستم. شورای اصلاح طلبان حدود ۳۰ تشکل دارند، که صاحب صلاحیت برای اظهارنظر در انتخابات پیش رو هستند. البته اینها تمام اصلاح طلبان استان را پوشش نمیدهند، ولی در هر حال سازمان یافته هستند، حزب و تشکیلات دارند، با تهران ارتباط دارند، باید از خودشان بپرسید. اگر بنده حرفی بزنم حرف شخصی بنده است و اهمیت تشکیلاتی ندارد. من از سال ۱۴۰۰ و سه روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری از احزاب بیرون آمدم. نظر من نظر هیچ شورا و حزبی نیست. آقای بهرامی در دو دوره قبل کاندیدای اصلاح طلبان بوده و در این دوره نمیدانم چه کسی کاندیدای اصلاح طلبان است.
عملکرد نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد را رصد کردهاید؟ آنها را در چه حدی میبینید؟ در حد اخبار و اطلاعات و پیگیریها همه مردم عملکرد نمایندگان را پیگیری میکنند. مجلس فعلی بطور کلی نه از تخصص کافی برخوردار است و نه جهتگیریهای مجلس در جهت اکثریت مردم است. کافی است میزان رأی کل نمایندگان مجلس را از درصد رأی واجدین شرایط محاسبه کنید و ببینید چند درصد است. همین افرادی که در برخی کمیسیونها درباره بعضی لایحهها تصمیم میگیرند، میبینی که این افراد که رأی بسیار پایینی به مجلس راه یافتهاند برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم میگیرند، و لایحه را به صحن علنی مجلس میآورند، به همین منظور همواره ما بر انتخابات رقابتی تاکید داریم و مجلس به معنای واقعی باید عصاره رأی مردم باشد. مجلس باید در کلیت خود تأثیری در سیاستهای داخلی نظام اعم از سیاستهای فرهنگی، اقتصادی، سیاست خارجی داشته باشد.
اما نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز تلاش خودشان را کردند، هر چند که در گچساران نیز آقای تاجگردون حذف شدند. ولی بطور کلی نمایندگان تلاش خودشان را کردند و اگر کاری نشد، نتوانستند. نمایندگان دو وظیفه اصلی دارند، یکی حضور فعال در مصوبات مجلس، دوم نظارت بر کار دستگاههای اجرایی. اما در استان مردم انتظارات دیگری از نماینده دارند. انتظار دارند انتصابات را نماینده انجام دهد، اشتغال را نماینده ایجاد کند، پروژهها را پیش ببردند، اعتبارات را افزایش دهند، بحرانهای اجتماعی را حل کنند، که اینها فراتر از اختیارات قانونی نماینده است. فکر میکنم بخصوص در بویراحمد و کهگیلویه نمایندگان تلاش خود را کردند که افکار عمومی را جلب خود کنند.
در مجموع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد نمره خوبی ندارند. این سه نماینده اصولگرا هستند، انتظاری نباید داشته باشند که ما (اصلاح طلبان) نمره خوبی به این افراد بدهیم. اصلاح طلبان بحث توسعه کشور، پیشرفت و ترقی، آزادی رسانهها، آزادی احزاب، آزادی انتخابات، سیاست خارجی تعاملی را دارند و دیدگاه ما متفاوت است. پس نباید انتظار داشته باشیم که اصولگرایان از اصلاح طلبان نمره خوبی بگیرند. به نظر من کل مجلس یازدهم نمره زیر ۱۰ دارد، مجلسی که غالب تصمیماتش برخلاف افکار عمومی مردم است، اگر این نمایندگان از مردم رأی گرفتند باید ببینند مردم چه نظری دارند و طبق آن تصمیم بگیرند. کل مجلس موجود نمره زیر ۱۰ دارد.
اعتبارنامه آقای تاجگردون رد شد، هیچ وقت اصلاح طلبان استان موضع خاصی درخصوص رد اعتبارنامه نگرفتند و از ایشان حمایتی نشد، چرا چنین اتفاقی افتاد؟ شما در جریان هستید که ما با آقای تاجگردون زاویههایی داشتیم، ایشان مشی خود را داشت و ما هم مشی خود را داشتیم. اما این بدان معنا نبود که ما رقبای آقای تاجگردون را بهایشان ترجیح بدهیم، وقتی اعتبارنامهایشان تصویب نشد، همه ناراحت شدیم، چون حقی ضایع شد، مردم گچساران رأی دادند، ایشان به مجلس رفت و مدتی هم کار کرد و ظالمانه رد شد و به مردم گچساران بیاحترامی شد، هیچ دلیل موثقی هم برای رد اعتبارنامه نداشتند، بجز اینکه افرادی میخواستند ایشان حضور نداشته باشد، میدان خالی باشد و افراد محرم خودشان حضور داشته باشد. همه ما ناراحت و نگران شدیم. حذف آقای تاجگردون ضربهای به حوزه گچساران و کل استان کهگیلویه و بویراحمد بود. آقای تاجگردون علاوه بر تحصیلات اقتصادیشان، تجربه دراز مدتی در حوزه برنامهریزی و سازمان مدیریت داشت. ایشان در استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس تجربههای مدیریت زیادی داشت، مجلس خود را از وجود آقای تاجگردون محروم کرد.
طبیعی است که در یک مجموعه سیاسی دیدگاههای مختلفی وجود دارد، زاویهای داشتیم که نخواستیم آن را رسانهای کنیم. اتفاقاً آقای تاجگردون این اختلاف را رسانهای کرد و به ما حملههایی کردند، ولی ما اینکار را نکردیم. صلاح ندانستیم که این کار را بکنیم، چون جناح رقیب از آن بهرهبرداری میکرد. اگر ما پاسخ میدادیم، آنها هم ادامه میدادند، لذا ما سکوت کردیم، چرا سرگرم این مسائل شویم، مسأله اصلی ما این موارد نبوده و نیست.
هنگام رد اعتبارنامه تاجگردون، اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد نامهای به رئیس قوه قضاییه نوشتند که با آقای تاجگردون برخورد شود، این رفتار به نظر شما درست بود؟ اینها مجموعهای در کل استان هستند، بویژه در گچساران و در پیوند سازماندهی شده با همفکران خود در تهران، که شروع به فعالیت کردند و تا جایی ادامه دادند که اعتبارنامه آقای تاجگردون رد شد. فرض کنیم آقای تاجگردون هم ایراداتی داشت، ولی خودش حرف جالبی زد، با دستمال کثیف نمیتوان شیشه را تمیز کرد.
شما به عنوان فردی سیاسی و استخوان خورد کرده در این عرصه و به عنوان پدر معنوی اصلاح طلبان در استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته میشوید، چه توصیهای به اصلاح طلبان دارید؟
من کمترین فرد در مجموعه استان کهگیلویه و بویراحمد هستم، الان نسل جوان در کل کشور و استان حضور دارند که ما همواره پای صحبت این افراد مینشینیم، من نه جایگاهی دارم و نه ادعایی. فکر نمیکنم که فضا تغییری کند، آقایان پیشثبتنام را قرار دادهاند و بعید است تجدیدنظری شود. با وجودی که همه بزرگان و دلسوزان این مملکت بر رقابت و مشارکت و بر حضور سلایق مختلف نظر دارند و سخن میگویند، اما به نظر میآید عدهای شرکت کمتر مردم در انتخابات و رقابت کمتر و برنده شدن افرادی خاص مدنظر است. به نظرم هر کس به تشخیص خودش عمل کند و هر طور صلاح میداند عمل کند. اگر افراد شورای اصلاح طلبان را قبول دارند بر اساس نظر شورا تصمیمگیری کنند، اگر هم شورا را قبول ندارند، به تشخیص خودشان عمل کنند.
توصیه شما برای حضور مردم در انتخابات چیست؟
زمانی رقابتهایی میان اصولگرایان و اصلاح طلبان وجود داشت، ولی در این دورههای اخیر رقابتها را معنادار و تأثیرگذار نمیدانم. بهنظرم مردم هرطور که صلاح میدانند، عمل کنند. اگر با دولت موجود و ساختار موجود تصور میکنند رأیشان تأثیری دارد به دنبال تأثیرگذاری بروند، اگر تصور میکنند تأثیری ندارد باز هم به تشخیص خودشان عمل کنند.
با این شیوه و رفتار مجلس در سپهر سیاسی ایران چندان اثرگذار نیست، و جایگاهی که قبلتر مجلس داشت، دیگر ندارد، مجلسی که همه طرحهایش در جهت محدود کردن است، با این حال در انتخابات پیش رو، هر کسی خود صاحب صلاحیت است و بنده هیچ توصیه خاصی به هیچ کسی ندارم.