تاریخ انتشار
شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب : ۴۶۵۳۴۱
رئیس ستاد مرکزی اربعین:

ثبت نام از زایران اربعین حسینی از سوم مرداد ماه آغاز می‌شود؛ شعار امسال«حیاتنا الحسین»

۰
ثبت نام از زایران اربعین حسینی از سوم مرداد ماه آغاز می‌شود؛ شعار امسال«حیاتنا الحسین»
کبنا ؛رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: ثبت نام از زایران برای مراسم اربعین امسال از ساعت ۱۰ صبح سه شنبه سوم مرداد ماه جاری در سامانه سماح آغاز می‌شود.
به گزارش کبنا، صد و چهاردهمین نشست ستاد مرکزی اربعین روز دوشنبه با حضور استانداران استان‌های ذیربط و نمایندگان دستگاه‌های عضو این ستاد، درسالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد.
سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: ثبت نام زایران در سامانه سماح شرط لازم برای شروع عملیات سفر و دریافت خدمات مربوط به این رویداد مهم جهان اسلام است.
وی با اشاره به اینکه بیمه زایران و تهیه گذرنامه زیارتی پس از ثبت نام در سامانه سماح انجام می‌شود، افزود: هزینه بیمه برای هر زایر در سفر اربعین امسال ۳۵ هزار تومان در نظر گرفته شده و این در حالی است که خدمات دهی بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با تأکید براینکه ستاد مرکزی اربعین در تلاش است تا سفری ارزان، آسان و امن را برای زایران اباعبدالله الحسین (ع) تدارک ببیند، اظهار کرد: امسال مذاکرات خوب و مؤثری با طرف عراقی به خصوص نخست وزیر و وزیر کشورعراق انجام شده است.
میراحمدی خاطرنشان کرد: براساس مذاکرات انجام شده با طرف عراقی، گیت‌های خروجی در مرز‌ها افزایش پیدا می‌کند و در اربعین امسال مرز‌های خسروی و تمرچین به صورت ۲۴ ساعته به زایران خدمات دهی خواهند داشت.
وی از زایران اربعین حسینی به خصوص هموطنان خواست برای سفری سهل و امن به تذکرات ستاد مرکزی اربعین توجه کنند و افزود: در سامانه سماح ظرفیت پذیرش مرز‌ها به صورت روزانه مشخص می‌شود. به عنوان مثال مرز مهران روزانه ظرفیت پذیرش ۱۸۰ هزار نفر را دارد و ظرفیت بالاتر را پذیرش نخواهد کرد.
میراحمدی گفت: برای اینکه تراکم جمعیت به خصوص در شرایط گرمای شدید هوا، در مرز‌های خروجی رخ ندهد، زایران با استفاده از امکانات سامانه سماح، مرز‌های خلوت ترو زمان مناسب را انتخاب کنند.
وی با اشاره به اهتمام رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر کشور به ایجاد تسهیلات لازم برای زایران اربعین حسینی اظهارداشت: توجه به تأمین زیر ساخت‌ها در دستور کار ستاد مرکزی اربعین بوده است که برای جاده‌های منتهی به مرز‌ها، مسأله حمل و نقل زایران و تأمین خودرو‌های جمعی از جمله اتوبوس و بهره‌گیری از تاکسی‌های اینترنتی تصمیم مقتضی گرفته شده است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با توجه به جمعیت میلیونی عاشقان زیارت در اربعین حسینی در زمان محدود، از مردم خواست تا برای استفاده از ازخودرو‌های شخصی برنامه‌ریزی کنند.
میر احمدی گفت: برای این منظور در پایانه‌های مرزی امکانات لازم از جمله پارکینک‌های مناسب تدارک دیده شده است.
پیشنهاد نذر سفر
وی در ادامه به فرهنگ اربعین اشاره کرد و از زایران خواست در مسیر سفر به پایانه‌های مرزی با خودرو شخصی، زایرانی را که نیاز دارند با نیت نذراربعین جابجا کنند.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین از هموطنان خواست زمان سفر به کشورعراق به خصوص در شهر کربلا را کوتاه کنند و گفت: اقامت کوتاه در عراق به خصوص کربلا باعث خواهد شد تا مدیریت سفر و خدمات دهی به زایران آسان‌تر و فراگیرتر انجام شود.
اتباع خارجی می‌توانند از خاک ایران عبور کنند
رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه به امکان سفر اتباع خارجی از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در مذاکراتی که با طرف‌های عراقی و پاکستانی انجام شد دولت عراق پذیرفت زایران پاکستانی و افغانی پس از عبور از ایران از مرز " چزابه " وارد خاک عراق شوند.
میراحمدی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ هزار زایر پاکستانی امسال وارد ایران بشوند، اظهار کرد: با طرف عراقی در حال مذاکره هستیم تا مرز شلمچه نیز برای ورود اتباع خارجی از جمله پاکستانی و افغانی تعیین شود.
تأمین ارز زیارتی
میر احمدی همچنین به موضوع تأمین ارز برای زایران اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی پیش‌بینی‌های لازم را داشته و این موضوع در ستاد مرکزی اربعین نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: بانک مرکزی میزان و شیوه ارائه ارز به زایران را اعلام خواهد کرد اما شرط دریافت آن ثبت نام زایران در سامانه سماح خواهد بود.
موکب‌داران برنامه‌ریزی کنند
رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه مذاکراتی با طرف عراقی در مورد افزایش خدمات دهی موکب‌داران انجام و به نتیجه رسیده گفت: موکب‌داران می‌توانند برای اربعین امسال از ۲۰ محرم برای استقرار اقدام کنند.
میراحمدی افزود: تا ۱۵ ماه صفر از تمامی مرز‌ها امکان عبور مواکب وجود دارد اما پس از آن، تنها مرز سومار پذیرای موکب‌داران خواهد بود، افزود: زمان خروج از عراق ۱۵ صفر است و برای اینکه تراکم کمتری در مرز باشد با طرف عراقی در حال گفت وگو برای ایجاد خروجی و ورودی جدید در این رابطه هستیم.
شعار اربعین امسال
بر پایه این گزارش، دریکصدوچهاردهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین از شعار این آیین جهانی با عنوان " حیاتنا الحسین " رونمایی شد.
این شعار براساس روح نهضت ر‌هایی بخش عاشورا تعیین شده است. مکتب حسینی تجلی صحنه مهروزی و مبارزه با ظلم و ستم است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
1