تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۴۶۴۵۴۷
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد: کهگیلویه و بویراحمد رکورددار پانسیون‌های مطالعاتی در کشور/ تنگنا‌های مالی مهم‌ترین عامل نبود تنوع در کتابخانه‌های استان/ دانشجویان ارشد و دکتری از کمبود منابع رفرنس گلایه‌مند اند/ کتاب‌های حوزه دفاع مقدس به بخش اصلی یا مرجع کتابخانه انتقال داده شده است

۵
۱
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد: کهگیلویه و بویراحمد رکورددار پانسیون‌های مطالعاتی در کشور/ تنگنا‌های مالی مهم‌ترین عامل نبود تنوع در کتابخانه‌های استان/ دانشجویان ارشد و دکتری از کمبود منابع رفرنس گلایه‌مند اند/ کتاب‌های حوزه دفاع مقدس به بخش اصلی یا مرجع کتابخانه انتقال داده شده است
کبنا ؛مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص برخی از ابهامات پیرامون کتابخانه‌های عمومی استان توضیح داد و گفت: تنگنا‌های مالی مهم‌ترین عامل نبود تنوع در کتابخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است.
به گزارش کبنا، کتابخوانی و مطالعه، یکی از شاخص‌های مهم در توسعه فرهنگی هر کشور محسوب می‌شود. همه ما واقفیم که کتاب‌ها حافظ علوم بشری، وسیله انتقال دانش به دیگران و روشنگر زمان‌ها و نسل‌ها هستند.
تاریخ کتابخانه بخش اساسی از تاریخ پیشرفت معنوی و تمدن است. ردپای کتابخانه‌ها، در گذرگاه‌های پیچاپیچ تمدن از عهد باستان تا عصر حاضر، کمابیش به جا مانده است.
کتابخانه تنها نهاد اجتماعی شناخته شده‌ای است که زمینه کتابخوانی را فراهم و امر مطالعه را ترویج می‌کند و موجودیت آن خود به خود هدف نبوده. بلکه هدف اصلی، خدمت به اجتماع است.
انتظار می‌رود مسئولان مربوطه در سطح ملی این نهاد بزرگ فرهنگی مهم را حمایت کنند تا شاهد پیشرفت در این حوزه و افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی در بین همه اقشار جامعه خصوصاً جوانان و نوجوانان باشیم.
نهاد کتابخانه‌ها در کل کشور در مجموع حدود سه هزار شعبه دارد اما در استان کهگیلیویه و بویراحمد ۷۰ کتابخانه عمومی، ۶۵ کتابخانه نهادی و پنج کتابخانه مشارکتی وجود دارد و افزون بر ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی استان به مردم ارائه می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نگرانی‌های مقاطع ارشد و دکتری در زمینه کمبود رفرنس‌ها در بخش مرجع، افزود: دو سال پیش یک سری کتاب‌هایی از نهاد کتابخانه‌ها خریداری شده است و از سهمیه‌های ویژه هم استفاده می‌کنیم.
محسن جبار نژاد افزود: در بخش بزرگسال به رغم منابعی خوبی که داریم کمبود منابع داریم و بخش عمده‌ای از آن هم به دلیل موضوع مضیقه‌های مالی است.
وی تأکید کرد: بودجه متمرکز چندانی در استان برای خرید منابع نداریم و منابع خود را از سایر جا‌ها تأمین می‌کنیم و بخشی را نهاد کتابخانه‌ها ارسال می‌کند و مابقی هم از طریق خیرین و سایر دستگاه‌ها تأمین می‌شوند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تنگنا‌های مالی مهم‌ترین عامل این هست که نمی‌توانیم تنوعی که در‌شان مردم استان است تأمین کنم.
جبار نژاد ابراز کرد: در طول یک سال مدیریت خود اتفاقات خوبی را در حوزه کتابخانه‌های استان رقم‌زده است.
وی معرفی خدمات کتابخانه‌های عمومی را یکی از مهم‌ترین کار‌های اخیر خود دانست و افزود: سعی شده خدمات جدیدی ارائه شود و از حالت سنتی و کلاسیک کتابخانه‌های استان خارج شوند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در برخی کتابخانه‌های استان افزون بر ۶۰ خدمت در حال ارائه شدن است و اتاق علم، بخش کودک، اتاق مطالعه گروهی و سایر خدمات ارائه می‌شود.
وی می‌گوید: یکی از اولویت‌های خود را ارائه خدمات جدید کتابخانه‌های عمومی قرار داده است و در این خدمات جدید رسالت اصلی ما کتابخانه را به مثابه یک پایگاه اجتماعی تعریف کرده‌ایم.

جبار نژاد تأکید کرد: یک کتابخانه باید پاتوقی برای گفت و گو‌های مردم و محیطی برای شناسایی و کشف استعداد‌های جوانان ما باشد.
وی تصریح کرد: بسیاری از دانش‌آموزان انتخاب رشته انجام می‌دهند و به دانشگاه ‌می‌روند اما بعد از لیسانس متوجه می‌شوند راهی که آمده‌اند اشتباه بوده و خیلی تغییر رشته‌ها صورت گرفته است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: یکی از این خدمات جدید بحث وی آی پی‌هایی است که در کتابخانه‌های عمومی طراحی شده است.
جبار نژاد گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۴ پانسیون مطالعه وجود دارد و نظارت این پانسیون‌ها بر عهده ماست.
وی ابراز کرد: چون این فضا‌ها خصوصی هستند به همین خاطر در بحث قیمت‌ها شاید به نظر برخی مراجعه‌کنندگان و مخاطبان بالا باشد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در بحث بازطراحی کتابخانه مرکزی یاسوج قرار است ۷۰ میز وی آی پی داشته باشیم و این میز‌ها با نرخ کمتر از بازار نیاز مخاطبین و متقاضیان را رفع می‌کند.
وی تأکید کرد: ۴۰ میز وی آی پی مربط به کنکوری‌ها و ۳۰ مورد دیگر در بخش مرجع تبدیل به وی آی پی پژوهشگران شده است.
جبار نژاد تصریح کرد: در فاز نخست بازطراحی کتابخانه مرکزی یاسوج و ارتقای آن یاسوج که کتابخانه مرکزی شهرستان است در نظر داریم به کتابخانه مرکزی استان ارتقا یابد.
وی گفت: این فاز رو به اتمام است و سالن جلسات آن یکی از مدرن‌ترین سالن‌های استان محسوب می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در فاز دوم سراغ بخش کودکان خواهیم رفت که اکنون بخش کودک ما ۴۰ متر مربع است و قرار است تبدیل به ۴۰۰ متر مربع افزایش یابد و توسعه هزار درصدی داشته باشیم.
جبار نژاد ادامه داد: در دور دوم سفر رئیس جمهور عمده نیازمندی‌های این نهاد از جمله ماشین سیار (کتابخانه‌های سیار)، بازطراحی کتابخانه‌های استان، پیشخوان کتاب، اتمام پروژه‌های نیمه کاره در شهرستان‌ها (لیکک و چرام، زیلایی) و غیره پیشنهاد داده شده است.

وی گفت: بیش از یک دهه از عملیات اجرایی پروژه‌های نیمه تمام استان در حوزه کتابخانه‌های استان می‌گذرد.
جبار نژاد یادآور شد: وضعیت ما به لحاظ سرانه کتابخوانی آنگونه که عنوان می‌شود بد نیست و مردم استان مردم کتاب دوستی هستند.
وی عنوان کرد: با رواج فضای مجازی، فرهنگ خواندن به شکل سنتی اندکی تقلیل یافته اما معتقدم چنانچه کتاب‌های جذاب آورده شود استقبال جوانان بیشتر می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: کتابخانه‌های عمومی استان مثل گذشته همچنان شلوغ است و جزء مکان‌هایی است که مردم به شدت به آن مراجعه می‌کنند و در کتابخانه‌های عمومی به روی همه اقشار باز است.
۷۰ کتابخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲ هزار نفر عضو و ۶۵۰ هزار منابع در کتابخانه‌های استان موجود است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Russian Federation
ای روزگار
Russian Federation
ای روزگار
گچساران
Iran, Islamic Republic of
درود بر اندیشمند اخلاق مدار دکتر جبارنژاد
United States
درود و صد درود بر تئوریسین انقلابی
مارگون
Iran, Islamic Republic of
یکی از کارهای خوب همکاران شما در شهرستان مارگون،برپایی نمایشگاه کتاب در مناسبت های مختلف هست که در مصلی نماز جمعه شهر مارگون و هم در جشنواره فرهنگ و هنر شهرستان که چند وقت پیش برگزار شد،کتاب های بسیار خوب و متنوعی به مردم هدیه کردند.
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1