تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۴۵۶۸۱۱
در گفت‌وگو با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

جبارنژاد: کتابخانه باید در نقطه نیاز مردم بایستد / جامعه قوی، جامعه کتابخوان است / ایده‌های تحولی مدیرکل برای کتابخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد

۷
۰
جبارنژاد: کتابخانه باید در نقطه نیاز مردم بایستد / جامعه قوی، جامعه کتابخوان است / ایده‌های تحولی مدیرکل برای کتابخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهمترین وظیفه کتابخانه در حال حاضر ایستادن در نقطه نیاز مردم است.
به گزارش کبنا، محسن جبارنژاد _مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با کبنا عنوان کرد: از زمانی که در کتابخانه‌های استان مشغول به کار شدم، بحث مهم برایم ناظر به این مسأله بود که چه ایده‌ای می‌تواند به یک تحول اساسی در کتابخانه‌های عمومی استان منجر شود.
وی با بیان اینکه معتقد بودم به‌صرف جابه‌جایی افراد خیلی اتفاق خاصی نمی‌افتد، گفت: با خودم تعیین تکلیف کرده بودم یک ایده ایجابی خلاقانه معطوف به عمل داشته باشم که ریشه در واقعیت داشته باشد تا بتواند تحولی اساسی در مدیریت کتابخانه‌ها رقم بزند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از تحولات برگرفته از یک ایده تحولی است، گفت: ولو ما به آن ایده هم توجه نداشته و نسبت به آن آگاه نباشیم.
جبارنژاد گفت: وقتی ما آمدیم متوجه شدیم وضعیت خاصی حاکم است؛ در سرانه مطالعه و وضعیت امانت کتاب و ... در رده آخرین استان‌ها در کشور بودیم.
وی اضافه کرد: این وضعیت، ریشه‌های فرهنگی، مدیریتی و تاریخی داشت.
جبارنژاد در ادامه به تحولات در کتابخانه‌های دنیا اشاره کرد و گفت: مدیریت کتابخانه قبلاً به صورت سنتی اداره می‌شد، اما در نظر داریم، بر اساس روش‌های مدرن که در دنیا پیاده شده‌اند، پیش برویم.
وی با بیان اینکه کتابخانه باید تبدیل به یک پایگاه اجتماعی شود، اظهار داشت: کتابخانه‌ها باید نسبت به رخدادهای اطرافشان مسئول باشند و در مورد آسیب‌ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی آنجا کارگاه برگزار کنند، راه حل ارائه دهند و نسبت به توانمدسازی آنجا اقدام نمایند.
جبارنژاد در ادامه به این مسائل و مشکلات گریزی زد و گفت: در نظر بگیرید چند خانواده در اطراف کتابخانه در پی یافتن شغل دوم هستند، کتابخانه باید داده در اختیار آنها قرار دهد و در مورد بازار کار و آینده آن، آنها را راهنمایی کند، تا این خانواده‌ها با اطلاعات و دانش بیشتری شغل مورد نظر خود را انتخاب کنند. یا مثلاً اگر افرادی نیازمند مشاوره‌های روانشناسی بودند، کتابخانه باید خدمات مشاوره‌ای و روانشناسانه به آنها بدهد.
مدیرکل کتابخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ایده دوم را تقویت ارتباط با نخبگان اعلام کرد و گفت: ما در راستای این ایده برنامه‌های متعددی داشتیم مثل اینکه کتابخانه را تبدیل به یک پاتوق برای گفت‌وگو کنیم و در همین راستا، حتی ارتباط مؤثری با نخبگان خارج از استان نیز برقرار کرده‌ایم.
جبارنژاد، اردوی جهادی کتابخوانی را ایده سوم خود اعلام کرد و گفت: به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از جمعیت این استان عشایری است، ما کتاب را به مناطق صعب‌العبور و عشایری می‌بریم.
وی در ادامه ایده بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی مطرح کرد و با اشاره به حمایت دوطرفه کتابخانه و این گروه‌ها از یک‌دیگر گفت: مثلاً  با بسیج دانشجویی توافق کردیم که برای رنگ‌آمیزی کتابخانه کمک کند و ما هم در مقابل از ظرفیت کتابخانه برای این گروه‌ها استفاده کنیم.
جبارنژاد سپس به ارتباط مدرسه و کتابخانه اشاره کرد و اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش منعقد کردیم که بر اساس آن یک ارتباط ارگانیگ بین مدارس و کتابخانه‌های عمومی شکل بگیرد. چون مدرسه متولی آموزش رسمی و ما متولی آموزش غیررسمی هستیم؛ بنابراین مدرسه و کتابخانه نه دو نهاد رقیب بلکه دو نهاد مکمل هستند. البته کتابخانه آن خشکی فضای مدارس را ندارد و دانش‌آموزان ارتباط بیشتری با کتابخانه می‌توانند بگیرند.
کتابخانه به مثابه جهاد تبیین یکی دیگر از ایده‌های تحولی مدیرکل کتابخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد است. وی با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در تبیین پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی گفت: گاهی اوقات ممکن است فضای رادیکالیسمی شکل بگیرد که از طریق گفت‌وگو می‌توان این وضعیت را خنثی کرد.
جبارنژاد در ادامه به ایده علوم انسانی مسأله‌محور اشاره کرد و گفت: پشنهاد می‌کنیم کتابخانه به مباحث علوم انسانی در جهت رفع مسأله‌های استان به ویژه آسیب‌های اجتماعی ورود کند.
وی در نهایت به تحول در ارتباط ستاد و شهرستان‌ها اشاره کرد که می‌تواند به ارتقای خدمات کتابخانه‌های عمومی کمک کند.
وی سپس به وضعیت ساختمان کتابخانه مرکزی پرداخت و گفت: ستاد یک و نیم میلیارد تومان برای بازطراحی کتابخانه مرکزی کنار گذاشته است.
جبارنژاد تصریح کرد: به دلیل محدودیت بودجه‌، ساخت‌وسازها امکان‌پذیر نیست، اما دو پروژه در چرام و بهمئی داریم که از سال 1390 تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است و ما پیگیری‌های زیادی برای آن داشته‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی در ادامه به اهمیت برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه عمومی اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های زیادی در کتابخانه برگزار می‌شود که علاقمندان می‌توانند در آن شرکت کنند.
وی با بیان اینکه 9 محفل ادبی در کتابخانه عمومی فعالیت می‌کنند، گفت: شعر، قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، نقد شعر، شب شعر، نقد کتاب، مسابقه کتابخوانی، نمایشگاه کتاب، کارگاه روانشناسی و فن بیان، برنامه‌های مخصوص نابینایان و ناشنوایان، کارگاه روانکاوی، نمایشنامه‌خوانی، تئاتر و انواع جشنواره‌ها در کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار می‌شود از همه فرهیختگان، علاقمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان دعوت می‌کنیم که در این کارگاه‌ها و محافل حضور پیدا کنند.
مدیرکل کتابخانه‌ها در خصوص فلسفه برگزاری این کارگاه‌ها و نشست‌ها تأکید کرد: برای داشتن یک جامعه قوی در کنار دولتی قوی، شرکت در این مجامع ضروری است و مهمترین وظیفه کتابخانه در حال حاضر ایستادن در نقطه نیاز مردم است.
نام شما

آدرس ايميل شما

علمداری
Iran, Islamic Republic of
ای بنازمت کمایی

کر گرون

خت دونی

خمم دونم
Iran, Islamic Republic of
فقط با کلمات بازی میکنه
....
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر مدیرکل جوان ،انقلابی و با سواد کتابخانه های عمومی استان
شهروند
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی کتابخانه چیه که دیگه مدیرکل داشته باشه/:
علی دونگی
Romania
فقط بازی با کلمات
دوست
Iran, Islamic Republic of
یعنی وقتی ما ارتقای آمار عضویت و امانت داریم تو یه دوره نشان دهنده کتابخوان شدن مردم به شکل یهویی هست یا ایجاد آمار کاذب توسط کتابداران با ارسال تذکر برای آنان.
از مدیر کل محترم انتظار نمی رود که مردم را یکباره کتابخوان کنند اما توقع هست نسبت به زیر مجموعه خود به سمت شایسته سالاری و چرخش کتابداران اقدام نمایند و باعث ایجاد انگیزه شوند.
در گذشته مسایل قومی و سیاسی و ایجاد زیربنای نادرست در انتسابات باعث حق خوری و بی عدالتی های شده است که از مدیر کل محترم توقع بر ایجاد تحول (در کنار سایر اقدامات که جای تقدیر دارد) می رفت ولی متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است.
روسای شهرستان ها با وجود تغییر دولت هنوز ثابت مانده اند و دچار روزمرگی شده اند اما قاطعیتی بر ایجاد تغییر و چرخش نیروها دیده نمی شود
تعدادی از کارشناسان گویا کار کتابداری را افت شخصیت می دانند و همچین دیدی نسبت به کتابداران محترم دارند باید خود مدتی به عنوان کتابدار به فعالیت بپردازد تا درد کتابداران را بفهمند
تفاوت فاحش حقوقی بین نیروهای ستادی و کتابداران و لزوم رعایت عدالت اداری ایجاب می نماید چرخش نیرو صورت گیرد. چرا همیشه یک گروهی خاص با استفاده از تملق یا هر ابزاری که دارند در این سمت ها بمانند و حق سایرین تضییع شود؟
اگر ایجاد این چرخش ها و رعایت عدالت اداری توسط مدیر کل صورت نگیرد پس چه کسی باید انجام دهد؟
تا الان اقدام قابل ذکری در این خصوص صورت نگرفته و از جناب دکتر جبارنژاد انتطار می رود اگر خواهان رضایتمتدی بیش از پیش کتابداران هستند نسبت به تحول در مجموعه و ایجاد انگیزه جدید اقدام نمایند.
کمایی
خوشم میاد اول انتقاد میزنی بعد راه پول در آوردن رو نشون مدیر میدید
بایدن به دنبال ارتباط با ایران؛ بدون برجام

بایدن به دنبال ارتباط با ایران؛ بدون برجام

«بایدن به دنبال مذاکره با تهران است اما بدون برجام»؛ این جمله از سوی یکی از رسانه‌های ...
آمریکا به دنبال برجام پلاس

آمریکا به دنبال برجام پلاس

اگر برجامی وجود نداشته باشد از نظر غربی‌ها به منزله دستیابی به سلاح اتمی است و آمریکایی‌ها ...
صفر یا 400 هزار میلیارد

صفر یا 400 هزار میلیارد

  سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بعد از نشست مشترک  این کمیسیون با رئیس سازمان برنامه ...
1