تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۴۶۳۷۴۳
بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور که روز گذشته دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، نشان می دهد
حذف زیارت از برنامه هفتم!
۰
کبنا ؛
روز گذشته دولت لایحه قانون پنجساله هفتم توسعه کشور را تقدیم مجلس کرد تا با طی مراحل تصویب قانونی، برنامه کلان کشور برای پنج سال آینده مشخص شود.
طبعاً قوانین بودجه نیز باید متأثر از همین برنامه تدوین شود، بنابراین این برنامه برای برنامهریزی 5 سال آینده کشور ارجحیت قانونی دارد. به همین دلیل تمام مواد مصوب این قانون اهمیت بسزایی دارد. آن چه در این لایحه قابلتوجه و کامل است، حذف مواد مربوط به حوزه زیارت است. به رغم تاکیدهای رهبر معظم انقلاب و رئیسجمهور مبنی بر زیارت آسان و خدمترسانی به زائران امام رضا(ع) و دیگر بقاع متبرکه کشور، گویی دولت در برنامه هفتم توسعه هیچ برنامهای برای خدمترسانی به زائران ندارد. سالهاست که خیل عظیم ورود زائر به مشهد الرضا (بیش از 40 میلیون نفر) باعث شده بخش عمدهای از منابع و زیرساختها و سرانه مردم استان و به خصوص مجاوران حرم مطهر امام هشتم(ع) صرف خدمترسانی به عاشقان و زائران آن حضرت شود و رئیسجمهور دولت سیزدهم بارها به صراحت بر توجه به حوزه زیارت و ایجاد خدمات برای زیارت استان تأکید کرده و احیا و ارتقای شورای ملی زیارت نیز از نشانههای آن بوده است. هرچند در قانون بودجه توجه چندانی به این مسئله نشده بود، اما این که در برنامه بلندمدت و 5 ساله کشور که راهبرد کلان کشور را مشخص میکند، هیچ اشارهای به مسئله زیارت نشود یا مواد آن برخلاف قوانین پنجساله ششم و پنجم حذف شود، قابل تامل است.
زیارت در برنامه ششم
این در حالی است که در برنامه ششم توسعه به صراحت دولت مکلف به توجه به امر زیارت و تقویت این حوزه شده، به طوری که در ماده 97 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور آمده است: دولت مکلف است بهمنظور تعمیق ارزشها، باورها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره و سنت اهلبیت(ع) و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی اماکن زیارتی در شهرهای مقدس مشهد، قم و شیراز و برگزاری و تمهید امکانات لازم مراسم سالانه پیادهروی اربعین، برای انجام امور زیر تا پایان اجرای قانون برنامه اقدام کند:
الف ـ شناسایی دقیق نیازها و مشکلات زائران، برنامهریزی و تدوین سازوکارهای لازم برای سامان دهی امور زائران و تأمین زیرساختهای لازم از طریق حمایت از شهرداریها و بخشهای غیردولتی
ب ـ توسعه امکانات، فعالیتهای فرهنگی و خدمات زیارتی در قطب های زیارتی و گردشگری مذهبی و فراهم کردن زمینه زیارت و اجرای طرحهای (پروژههای) زیربنایی موردنیاز در قالب بودجههای سنواتی
برنامه پنجم و زیارت
علاوه بر این در ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه کشور آمده است؛ دولت بهمنظور تعمیق ارزشها، باورها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره و سنت اهلبیت(ع) و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی اماکن زیارتی بهویژه در شهرهای مقدس مشهد، قم و شیراز برای انجام امور زیر تا پایان برنامه اقدام میکند:
الف ـ شناسایی دقیق نیازها و مشکلات زائران، برنامهریزی و تدوین سازوکارهای لازم برای سامان دهی امور زائران و تأمین زیرساختهای لازم از طریق حمایت از شهرداریها و بخشهای غیردولتی
ب ـ توسعه امکانات، فعالیتهای فرهنگی و خدمات زیارتی در قطبهای زیارتی و گردشگری مذهبی و فراهم کردن زمینه زیارت مطلوب و اجرای پروژههای زیربنایی موردنیاز در قالب بودجههای سنواتی.
بنابراین انتظار میرود حال که برنامه هفتم توسعه با تأخیر یکساله تقدیم مجلس شده است دولت علاوه بر توجه ویژه به امر زیارت که رئیسجمهور بارها به آن اشاره کرده، باید مواد قانونی این حوزه را احیا کند و برنامه مدونی برای احیای زیارت و عملیاتی کردن شعار «زیارت آسان» داشته باشد نه این که کل مواد حوزه زیارت را حذف کند.
طبعاً قوانین بودجه نیز باید متأثر از همین برنامه تدوین شود، بنابراین این برنامه برای برنامهریزی 5 سال آینده کشور ارجحیت قانونی دارد. به همین دلیل تمام مواد مصوب این قانون اهمیت بسزایی دارد. آن چه در این لایحه قابلتوجه و کامل است، حذف مواد مربوط به حوزه زیارت است. به رغم تاکیدهای رهبر معظم انقلاب و رئیسجمهور مبنی بر زیارت آسان و خدمترسانی به زائران امام رضا(ع) و دیگر بقاع متبرکه کشور، گویی دولت در برنامه هفتم توسعه هیچ برنامهای برای خدمترسانی به زائران ندارد. سالهاست که خیل عظیم ورود زائر به مشهد الرضا (بیش از 40 میلیون نفر) باعث شده بخش عمدهای از منابع و زیرساختها و سرانه مردم استان و به خصوص مجاوران حرم مطهر امام هشتم(ع) صرف خدمترسانی به عاشقان و زائران آن حضرت شود و رئیسجمهور دولت سیزدهم بارها به صراحت بر توجه به حوزه زیارت و ایجاد خدمات برای زیارت استان تأکید کرده و احیا و ارتقای شورای ملی زیارت نیز از نشانههای آن بوده است. هرچند در قانون بودجه توجه چندانی به این مسئله نشده بود، اما این که در برنامه بلندمدت و 5 ساله کشور که راهبرد کلان کشور را مشخص میکند، هیچ اشارهای به مسئله زیارت نشود یا مواد آن برخلاف قوانین پنجساله ششم و پنجم حذف شود، قابل تامل است.
زیارت در برنامه ششم
این در حالی است که در برنامه ششم توسعه به صراحت دولت مکلف به توجه به امر زیارت و تقویت این حوزه شده، به طوری که در ماده 97 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور آمده است: دولت مکلف است بهمنظور تعمیق ارزشها، باورها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره و سنت اهلبیت(ع) و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی اماکن زیارتی در شهرهای مقدس مشهد، قم و شیراز و برگزاری و تمهید امکانات لازم مراسم سالانه پیادهروی اربعین، برای انجام امور زیر تا پایان اجرای قانون برنامه اقدام کند:
الف ـ شناسایی دقیق نیازها و مشکلات زائران، برنامهریزی و تدوین سازوکارهای لازم برای سامان دهی امور زائران و تأمین زیرساختهای لازم از طریق حمایت از شهرداریها و بخشهای غیردولتی
ب ـ توسعه امکانات، فعالیتهای فرهنگی و خدمات زیارتی در قطب های زیارتی و گردشگری مذهبی و فراهم کردن زمینه زیارت و اجرای طرحهای (پروژههای) زیربنایی موردنیاز در قالب بودجههای سنواتی
برنامه پنجم و زیارت
علاوه بر این در ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه کشور آمده است؛ دولت بهمنظور تعمیق ارزشها، باورها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره و سنت اهلبیت(ع) و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی اماکن زیارتی بهویژه در شهرهای مقدس مشهد، قم و شیراز برای انجام امور زیر تا پایان برنامه اقدام میکند:
الف ـ شناسایی دقیق نیازها و مشکلات زائران، برنامهریزی و تدوین سازوکارهای لازم برای سامان دهی امور زائران و تأمین زیرساختهای لازم از طریق حمایت از شهرداریها و بخشهای غیردولتی
ب ـ توسعه امکانات، فعالیتهای فرهنگی و خدمات زیارتی در قطبهای زیارتی و گردشگری مذهبی و فراهم کردن زمینه زیارت مطلوب و اجرای پروژههای زیربنایی موردنیاز در قالب بودجههای سنواتی.
بنابراین انتظار میرود حال که برنامه هفتم توسعه با تأخیر یکساله تقدیم مجلس شده است دولت علاوه بر توجه ویژه به امر زیارت که رئیسجمهور بارها به آن اشاره کرده، باید مواد قانونی این حوزه را احیا کند و برنامه مدونی برای احیای زیارت و عملیاتی کردن شعار «زیارت آسان» داشته باشد نه این که کل مواد حوزه زیارت را حذف کند.