تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۲۲
کد مطلب : ۴۶۱۹۸۴

بالاخره آقای مشاور کوتاه آمد! / اظهارات جدید مشاور ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي

۰
بالاخره آقای مشاور کوتاه آمد! / اظهارات جدید مشاور ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي
کبنا ؛
مرندي که از او با نام مشاور ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي و طراح نظريه زمستان سخت ياد مي شود در آخرين اظهارات خود در يک چرخش کامل در گفت و گويي گفته است که واشنگتن داراي اراده سياسي براي امضاي توافق برجام نيست زيرا جو بايدن مي‌ترسد که آن را امضا کند و دشمنانش از آن، عليه او در انتخابات آتي استفاده کنند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از آرمان امروز، اين تحليلگر سياسي در گفت و گو با الميادين تاکيد کرد که آمريکا داراي اراده سياسي لازم براي امضاي توافق هسته ‌اي با ايران نيست.
«محمد مرندي» که از او تحت عنوان کارشناس مسائل آمريکا نيز ياد مي شود با اشاره به اين‌که جمهوري اسلامي همچنان آماده توافق هسته ‌اي است، تاکيد کرد که اين آمريکاست که از اراده سياسي لازم براي امضاي چنين توافقي برخوردار نيست.
وي با اشاره به آمادگي جمهوري اسلامي براي توافق هسته‌اي و پذيرش متن مورد توافق سال گذشته، تصريح کرد که اين آمريکاست که داراي اراده سياسي لازم براي امضاي چنين توافق‌ نامه ‌اي نيست.
اين کارشناس با چشم پوشي از اين که بهترين فرصت براي رسيدن به توافق در تابستان گذشته از دست رفته است، در ادامه در خصوص توسعه روابط تهران با مسکو و پکن نيز گفت، روابط ايران با روسيه و چين به ميزان زيادي توسعه يافته است و روابط با کشور‌هاي آمريکاي جنوبي نيز در حال گسترش است.
وي در بخش ديگري از اين مصاحبه به سفر اخير رئيس‌جمهور ايران به دمشق اشاره کرد و گفت: سفر آقاي رئيسي به سوريه تاثير زيادي بر روابط نظامي خواهد داشت و سوريه قادر خواهد بود از مرز‌هاي دريايي، زميني و هوايي خود محافظت کند.
اين اظهارات در حالي مطرح شد که در طرف مقابل نيز مشاور امنيت ملي کاخ سفيد بار ديگر بر ضرورت حل و فصل مسائل پيرامون برنامه هسته‌ اي ايران از طريق راهکارهاي ديپلماتيک تأکيد کرد.
جيک ساليوان، مشاور امنيت ملي کاخ سفيد بامداد جمعه تأکيد کرد واشنگتن به دنبال راه حل ديپلماتيک براي برنامه هسته‌اي ايران است.
جيک ساليوان همچنين تصريح کرد که خروج از برجام بدون داشتن جايگزين براي آن اشتباه بوده است. او گفت در عين حال جو بايدن، رئيس‌جمهور آمريکا تأکيد کرده که ايران نبايد به سلاح هسته‌ اي دست پيدا کند.
با اين وجود ايران تأکيد مي‌کند به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان‌پي‌تي) و عضوي از آژانس بين المللي انرژي اتمي، حق دستيابي به فناوري هسته‌ اي را براي مقاصد صلح آميز دارد.
جيک ساليوان که بامداد جمعه در انديشکده واشنگتن سخنراني مي‌کرد گفت که تعهد ِآمريکا به اسرائيل خلل‌ناپذير است.
او همچنين درباره جنگ يمن نيز اظهارنظر کرد و گفت: «ما در حال حاضر در ادامه‌ دارترين دوران آتش‌ بس از زمان آغاز اين جنگ در يک دهه پيش هستيم.»
با وجود اين که اين اظهارات فعلا دردي را دوا نمي کند و همچنان برجام در کما به سر مي برد اما تحليلگران کوتاه آمدن چهره اي نظير مرندي را از مواضع اشتباهش يک علامت مي دانند به اين معنا که جمهوري اسلامي در اين مقطع زماني قصد دارد تا با غرب به يک توافق دست پيدا کند.
از سوي ديگر نيز به نظر مي رسد که مقامات غربي نيز در اين موضوع از خود نرمش نشان داده اند.
عبدالرضا فرجي راد، سفير پيشين ايران در نروژ در اين خصوص مي گويد: چند هفته اي است که آمريکايي ها از بيان جمله تکراري خود مبني بر اين که در قبل از انتخابات کنگره آمريکا توافق آماده امضا بود ولي ايران اين فرصت را از دست داد خودداري مي کنند.
وي افزود: از سويي در همين مدت بحث مذاکره مستقيم بين ايران و آمريکا در قالب بخش هاي حقوقي دو کشور مطرح شده که از سوي دو طرف رد نشده است.
فرجي راد ادامه داد: حالا هم جيک ساليوان مي گويد که دنبال راه حل ديپلماتيک براي مساله هسته اي ايران هستيم. اين صحبت ها و اتفاقات نشان مي دهد که احتمالا با ميانجيگري عماني ها گفت و گوهايي مستقيم و با پوشش حقوقي ممکن است توافق شده باشد  شکل گيرد و شايد در آينده نه چندان دور اين اتفاق نيز عملياتي شود.
سفير پيشين ايران در نروژ ضمن اينکه دو نکته مهم هم قابل توجه است، گفت: عدم تاکيد بر فروش سلاح به روسيه و اعلام نصب دوربين هاي جديد توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز پالس هايي است که نشان مي دهد مذاکرات براي توافق بسيار نزديک است.
فارغ از نظر تحليلگران، آن چه که در اين مقطع زماني اهميت دارد اين موضوع است که حتي اگر در بهترين حالت در تابستان پيش رو توافقي ميان ايران و آمريکا صورت گيرد، يک سال فرصت از دست رفته است و کشور صرفا بخاطر يک تحليل اشتباه متحمل ضررهاي زيادي شده است.
تحليلي تحت عنوان زمستان سخت که عملا زمستان را براي کشور خودمان سخت کرد و غربي ها را نيز مجبور نکرد تا به پاي ميز مذاکره با جمهوري اسلامي بيايند.
امروز همان کساني که تحليل هاي اشتباه را مطرح کردند با يک تغيير نگرش به دنبال توافق با غرب هستند اما در خصوص تعويق چند ماهه در مذاکرات هيچ اظهارنظري نمي کنند.
محمد مرندي، مشاور تيم مذاکره کننده ايران در مذاکرات وين اواخر تابستان گفته بود زمستان نزديک است و اروپا با بحران انرژي فلج کننده مواجه است.
کليدواژه «زمستان سخت» تبديل شد به اميد دولت رئيسي تا اينکه بتواند از اين طريق اروپا را تحت فشار بگذارد.
حالا زمستان گذشت و اروپا با مديريت و برنامه‌ ريزي خود توانست مشکل گاز را رفع کند.
زمستان تمام شده و ناکامي اش مانده براي کساني که فکر مي‌کردند اروپا با بحران انرژي فلج کننده به زانو در خواهد آمد اما اين تورم 70 درصدي و قيمت عجيب دلار بود که کمر معيشت و اقتصاد مردم را شکست.  با اين وجود بايد منتظر روزها و هفته هاي آينده بود و مشاهده کرد که آيا دولت سيزدهم همچون روزهاي پاياني سال قبل که توانست کدورت ها را با عربستان کنار بگذارد، اين بار نيز مي تواند پا در مسير صحيح گذاشته و اختلافات را با غرب به حداقل برساند.
مساله اي که مشخصا به مولفه هاي زيادي وابسته است و بايد منتظر رخدادهاي مرتبط با آن بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

مجوز استخدام 50 نفر نیروی انسانی در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اخذ شد.
1