تاریخ انتشار
جمعه ۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۴۶۰۱۶۸
مکان‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد؛

کَریَک مقصد متفاوت روستاگردی در کهگیلویه و بویراحمد

۰
کَریَک مقصد متفاوت روستاگردی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛دهکده توریستی کَریَک در شهرستان دنا از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند مقصدی متفاوت برای علاقه‌مندان به روستاگردی در جنوب غربی کشورمان باشد.
این روستا که در نزدیکی جاده یاسوج به اصفهان، دامنه ارتفاعات دنا و ۱۵کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت قرار دارد به علت طبیعت زیبا، رودخانه خروشان، بافت تاریخی و پلکانی واحد‌های مسکونی، قرار داشتن در مسیر کوه دنا و امکان کوهنوردی می‌تواند مقصدی به یادماندنی برای علاقه‌مندان به روستاگردی در این استان باشد.
کریک که یکی از ۱۴ روستای نمونه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود از معدود روستا‌های این استان چهارفصل است که زیرساخت‌های اسکان شبانه برای گردشگران را دارد.
از آنجا که بیشتر روستا‌های ایران در سال‌های اخیر به علت ساخت و ساز‌های ناهمگون سیمای سنتی خود را از دست داده‌اند روستای کریک با توجه به حفظ ماهیت روستانشینی خود یکی از جا‌هایی است که می‌تواند خاطرات دهکده‌های قدیمی را برای گردشگران کهنسال و زیبایی‌های طبیعت گردی در کتاب‌ها را برای جوانان تداعی کند.
اینجا نه تنها خبری از آلودگی هوا یا آلایندگی‌های صوتی نیست بلکه وجود مناطق بکر و دست نخورده با جاذبه‌های چشم نواز صدای دلکش پرندگان خاطرات به یادماندنی برای مسافران به ارمغان می‌آورد.
عبور رودخانه از میان روستا، وجود تاکستان‌های انگور و باغستان زیبا، دره با صفای کریک، قرار داشتن در مسیر دسترسی به منطقه‌ییلاقی سی‌سخت از دیگر زیبایی‌های وصف ناشدنی روستای کریک است.
آنچه در نگاه نخست نگاه هر گردشگری در این روستای یادگار دوران پیش از تاریخ اسلام را جلب می‌کند افزون بر قرار گرفتن باغستان‌ها در گرداگرد روستا، شکل پلکانی بافت مسکونی آن است، به طوری که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می‌شود.

روستا‌های پلکانی، معماری منحصربه فردی دارند که سادگی و صمیمیت خانواده‌های ساکن در آنان را به نمایش می‌گذارند این سبک و سیاق خانه‌سازی میراثی به جای مانده از ایران باستان است.
خیلی از ما ماسوله در استان گیلان را( معروف‌ترین روستای پلکانی ایران) تنها دهکده این شکل تاریخی می‌دانیم اما فقط ماسوله نیست که چنین معماری باشکوهی را برایمان به یادگار گذاشته است بلکه در گوشه و کنار کشورمان روستا‌های پلکانی زیادی وجود دارد که یکی از این روستا کریک است.
زیباترین جلوه‌های طبیعت بکر روستای کریک در شامگاهان با صدای آب رودخانه و تماشای ستاره‌گان نمایان می‌شود جایی که آرامشی وصف نشدنی برای مسافران خسته از زندگی در کلان شهر‌ها را فراهم کرده است.
آوازخوانی صبحگاهان خروس‌ها در چهارسوی کریک، نوشیدن آبی که به جای یخچال با مشک خنک شده، نوای دل نشین شاهنامه از برخی خانه‌ها از جلوه‌های سفر به روستای کریک است.
هوای پاک، لباس‌های رنگارنگ زنان، دختران و بوی مست‌کننده نان و غذا‌های محلی در کنار گویش شیرین لری از دیگر تجربیات شیرینی است که در انتظار مسافرانی است که روستای کریک را به عنوان مقصد گردشگری نوروزی خود انتخاب کرده‌اند.
در این سرزمین رویایی درختان سیب، انگور، هلو و همچنین سپیدار‌های سربه فلک کشیده، خود زیبایی دو چندانی به روستا بخشیده است و همچنین چشمه‌های متعدد حاشیه رودخانه و استخر پرورش ماهی از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای کریک هستند.
از آنجا که مردمان با صفا و مهمان نواز روستای کریک به کشاورزی و دامپروری روزگار می‌گذارند خوردن پیاله‌ای شیر یا دوغ محلی، صبحانه‌ای با غذا‌های سالم کره محلی، عسل و تخم مرغ همراه با نان محلی از دیگر تجربیاتی است که مسافران می‌تواند در اینجا کسب کنند.
قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های روستای کریک مشاهده زنان و دخترانی که با لباس‌های رنگارنگ محلی و چارقد‌های زیبا در رفت و آمد هستند یا مردانی که گله گوسفندان را به چرا می‌برند فرصتی برای سفری خاطره‌انگیز به زندگی سنتی نیاکان ایرانی است.
به راستی که نشستن در کنار رودخانه و گوش دادن به خروش آبی که به تخت سنگ‌های بزرگ برخورد می‌کند صفای خودش را دارد.
دیگر جاذبه‌های کریک
عرضه خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهمترین سوغاتی‌هایی است که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.
دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌هایی که به صورت تابلو فرش تهیه می‌شود، سبد‌هایی که به صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر سوغاتی‌های است که سفر به روستای کریک را برای گردشگران را ماندگار می‌کند.
صدای دلنشین لالایی زنان روستایی و عشایری، نوای دلکش نی، اشعار شاد با نام یاریار، نوا‌های غمگین موسوم به غمنامه و اشعار جذابی که روستائیان در هنگام کشاورزی یا دامپروران همخوانی می‌کنند از جاذبه‌های مردم‌شناسی است که سفر به این روستا را خاص کرده است.
امکانات و زیرساخت‌های گردشگری روستای کریک
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز پذیرایی و اسکان شبانه گردشگران در روستای توریستی کریک فراهم است.

فرشید کرمی افزود: چندین اقامتگاه بومگردی برای اسکان شبانه، پذیرایی با غذا‌های محلی آماده پذیرایی از گردشگران در روستای کریک است.
وی عنوان کرد: مسافران نوروزی علاقه‌مند به حضور در این اقامتگاه‌ها در خانه‌های قدیمی به دور از فضای شهری، از غذا‌های سنتی و یا آیین‌های بومی، محلی و مذهبی و فضای آرام روستا تجربیاتی تازه‌ای از سفری ماندگار را تجربه می‌کنند.
کرمی بیان کرد: یک اردوگاه گردشگری با امکانات مانند آلاچیق، سکوی نشیمن و سرویس‌های بهداشتی از دیگر زیرساخت‌های موجود در این روستاست.
وی با اشاره به اینکه ۱۴ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد تأکید کرد: ده بزرگ، مارین، کریک، ، کاکان، الگن، کوخدان و ده شیخ از جمله روستا‌های هدف گردشگری در این استان هستند.
سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه‌های این استان دیدن می‌کردند. کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1