تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : ۴۵۹۵۶۱
کبنا گزارش می دهد؛

عیدی که برای خیلی ها عید نیست / وضعیت بازار کهگیلویه و بویراحمد در آستانه عید نوروز

۸
۵
عیدی که برای خیلی ها عید نیست / وضعیت بازار کهگیلویه و بویراحمد در آستانه عید نوروز
کبنا ؛
رفته رفته به عید باستانی نوروز 1402 نزدیک می شویم و خرید لوازم عید و سایر اقلام و کالاهای مورد نیاز بخشی از رسوم مردم ما در آستانه عید است، معمولا هر ساله نزدیک به عید بخشی از مردم اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز خود از جمله پوشاک، مرغ، میوه و ... می کنند.
به گزارش کبنا نیوز، بازدید میدانی خبرنگار کبنا نیوز خبر از رکود بازار و کاهش قدرت خرید مردم می دهد. گفته های بازاریان حاکی از کاهش خرید و خریدهای حداقلی و ضروری است. تنوع خرید بسیار پایین آمده و افراد بالاجبار اقلام ضروری را خرید می کنند. حقوق و دستمزد ماهانه کارمند و کارگر و برخی افرادی که وابسته به هزینه های یارانه هستند کفاف زندگی و خرج و مخارج را نمی دهد. افرادی که کارمند هستند حداقل حقوقی دارند، کارگرها وضع بدتر و بازنشسته ها هم همینطور. اینها در حالی است که قیمت اقلام خوراکی در بازار بسیار بالا است و اقلام غیرخوراکی مثل کفش و لباس سر به فلک کشیده است.
در بازار یاسوج قیمت مرغ گرم کیلویی 67 هزار تومان به فروش می رسد. قیمت گوشت قرمز نیز نسبت به چند ماه گذشته بسیار بالا رفته است، وقتی با مردم گفت و گو می کنیم بسیاری از انها با صرفه جویی، خرید حداقل اقلام خوراکی، سعی در گذران زندگی دارند.
عید باستانی نوروز برای نو شدن نیاز به هزینه هایی دارد، رفت و آمد خانواده ها، مهمانی رفتن، گردش و تفریح، مسافرت رفتن همگی نیاز به هزینه هایی دارند که در وضع کنونی «هنگفت» شده است و بسیاری از خانواده ها توان مهمانی دادن یا مسافرت رفتن را ندارند.
آجیل در خانه ها نایاب شده
قیمت دلار تأثیر خود را بر روی همه کالاهای بازار گذاشته است، و وضعیت را دشوارتر کرده است. قیمت برنج ده کیلویی پاکستانی در بازار یاسوج 350 هزار تومان، برنج دانه بلند 470 هزار تومان، برنج محلی کیلویی 70 هزار تومان، قیمت عدس 60 هزار تومان، لپه 50 هزار تومان، گندم و جو 28 هزار تومان به فروش می رسد، رب گوجه 40 تا 50 هزار تومان است که نسبت به چند ماه گذشته رشد قیمتی دیده می شود. از طرفی برخی اقلام نیز برای بعد از سال جدید مشمول گرانی و افزایش قیمت دوباره ای می شوند.
آجیل شب عید برای بسیاری از خانواده ها تبدیل به چیزی دست نیافتنی شده است. پسته کیلویی 800 تا 1 میلیون، کالای لوکس و لاکچری شده است، بسیاری از خانواده ها حتی توان خریدن شیرینی نیز ندارند که این روزها یک کیلو شیرینی تر بالاتر از 100 هزار تومان شده است.
یک روز بیرون رفتن در تعطیلات عید چقدر هزینه دارد؟
اگر خانواده ای بخواهد یک شب یکی از اقوام خود را مهمان کند، کمترین هزینه با غذای معمولی برای مهمانی 5 نفر چقدر خواهد بود؟ یا اگر همین خانواده ای که ماشین و خودرویی ندارد فقط بخواهد برای گردش و تفریح بیرون شهر برود و به عنوان ناهار کباب بخورند، چه مقدار هزینه نیاز است. با قیمت مرغ کیلویی 67 هزار تومان، برای خرید یک مرغ بیشتر از 200 هزار تومان هزینه می شود، برنج کیلویی 70 هزار تومان، یک نوشابه 20 هزار تومان، ماست یک کیلو و نیمی 50 هزار تومان، بیشتر از 400 هزار تومان برای یک ناهار ساده این خانواده هزینه می شود، و برای هزینه های جانبی کرایه خودرو این خانواده باید بیشتر از 600 هزار تومان هزینه کند.
سلامت خانواده های کهگیلویه و بویراحمدی متأثر از وضعیت اقتصادی
از طرفی بعد از دوره کرونایی رفت و آمد خانواده ها و ارتباطات اجتماعی بسیار کم شده است. قرار دادن این موضوع در کنار مشکلات معیشتی خانوارها سلامت خانواده ها را به خطر می اندازد. اگر معضلات اجتماعی برخی اقشار پردرآمد جامعه را کنار بگذاریم، می بینیم که بسیاری از خانواده های با درامدهای پایین با معضلات افسردگی، ارتباطات اجتماعی پایین و دیگر معضلات روبرو هستند.
واقعیت جامعه این است که بسیاری از خانواده ها نه گردش و تفریحی دارند و نه مهمانی ها و دورهمی دارند، خیلی از دورهمی ها کم شده است. کم بودن درآمدهای زندگی تأثیر زیادی بر کاهش این دورهمی ها نیز گذاشته است.
تورم و گرانی مهارشدنی است ولی در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد علارغم آنچه مسوولان می گویند، تورم بالایی وجود دارد و در سطح کشور جزو استان های اول و دوم در تورم هستیم. اگر مردم استان از سطح درآمد و معیشت پایینی برخوردار هستند و قدرت خرید پایینی دارند، اما مسوولان می توانند با پایش بازار میزان تورم و گرانی را کم کنند. متأسفانه هیچ همتی وجود ندارد و مردم از این گرانی ها ناراضی اند.
بارها و بارها در رسانه ها گفته شده قیمت میوه در کهگیلویه و بویراحمد گران است، قیمت لباس و کفش و ... گران است، ولی گوش شنوا و چشم بینایی دیده نمی شود.
انتقاد شدید نماینده ولی فقیه کهگیلویه و بویراحمد از گرانی و تورم

نماینده ولی فقیه در نماز جمعه امروز یاسوج در انتقاد از عملکرد دولت و مجلس در خصوص گرانی و تورم بیان کرد: گرانی را باید متوقف کنید، دولت و مجلس در کنار هم بنشینید و فکر کنید، این گرانی و تورم کی باید توقف شود، راه و چاره دارد.
وی افزود: اینکه ارز و دلار مثل جنس خرید و فروش می‌شود خطای بزرگی‌ است، این یعنی تورم، گرانی، فشار بر مردم. اینکه مسکن و زمین را در معاملات ببریم خطا و اشتباه است. می‌توانند مصوب کنند.
آیت الله حسینی با اشاره به اهمیت مداخلات به موقع دولت برای حل معضل تورم گفت: خیلی جا‌ها که توانستند بر تورم تسلط پیدا کنند، خانه و زمین و ماشین را از معاملات خارج کردند.
خطیب نماز جمعه یاسوج اظهار کرد: باید معاملات به سمت تولید و اشتغال برود، ما در فروش منزل و زمین چیزی بر اقتصاد نمی‌افزاییم و مشکل ایجاد می‌شود، معاملات باید به سمت و سوی دیگری برود.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما خطا‌های بزرگی در حوزه اقتصادی انجام می‌دهیم، هم دولت و هم مجلس متوجه است ولی چرا فکر نمی‌کنند؟
دولت و مجلس باید عرضه نشان دهند، مردم تا کی باید زیر فشار تورم باشند، راه و چاره هست و می‌شود کنترل کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
همه هم دردیم
لعنت به باعث و بانیاش
شهروند یاسوج
Iran, Islamic Republic of
سلام و عرض ادب
مطالب گزارش شده بسیار عالی بود واقعیت همین است که بیان شده است
Iran, Islamic Republic of
عید چه عیدی ،مردم همه نا امید و افسرده شدن .کوچکترین نیازهای اولیه هم قابل تأمین نیست ،عید فقط عید مسیولین و آقازاده هاشون هست ،مردم بیچاره از فقر و بیچاره کی دارن نابود میشن .همه رو یه دست کردن طبقه متوسط جامعه هم رو فقیر و بیچاره کردن ،این دولت دیگه روی همه دولت ها رو سفید کرد .اصلا مردم کیلویی چند .مهم نیست .هر بلایی سر مردم اومد اومد.فقط جیب خودشون روز به روز پرتر بشه .
بازار
Iran, Islamic Republic of
/نه توان برخورد وو راهکارعلمی دارد فقط خوشش از این میاد بگن مدیر کل هستش بابا در بازار یاسوج هر کی هر قیمتی دلش بخواد میدهد اقای روزبهان کجای کار هستی
Iran, Islamic Republic of
سلام بالاخره یکی پیدا شد قطره‌ای از این همه بدبختی وفقری که مردم این منطقه در سکوت مسولین سیری ناپذیر دارند تحمل میکنند را بیان کند هرچند آب در هاون کوبیدن است آه آه
مجید
Iran, Islamic Republic of
لعنت
Iran, Islamic Republic of
در تمام ‌شهرهای ایران وضع همینطور است .با این وضع پیش برویم اکثریت مردم دچار افسردگی و بیماری روحی روانی خواهند شد .هدف دولت چیست آیا میخواهد مردم را زجر کش و روانی کنند . چرا نمیتوانند کشور را اداره کنند استعفا نمیدهند .
نمکو
Iran, Islamic Republic of
همه این کارها کار دشمن است
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

چینی‌ها در سیاست خارجی خود اصلی را تحت عنوان توسعه مسالمت‌آمیز به عنوان راهبرد اصلی چهل ...
ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد، ایران قرارداد خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه ...
1