تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب : ۴۵۶۴۵۲
یک کارشناس اقتصادی توضیح داد

دلیل کاهش نرخ دلار و پیش بینی آینده بازار

۲
دلیل کاهش نرخ دلار و پیش بینی آینده بازار
کبنا ؛درپی کاهش قیمت ها در بازار ارز طی دو روز اخیر، یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد که این امر ناشی از عکس‌العمل‌های بازار ارز به تغییر رئیس کل بانک مرکزی و سیاست‌های اعلامی او بوده است که اگر با تئوری‌های علمی همراه باشد، پایدار خواهد بود.
علی قنبری در این خصوص به ایسنا گفت: تصمیمات آنی به ویژه در مواردی مانند ارز اگر با تئوری اقتصادی و علمی همراه باشد به نتیجه مطلوبی می‌رسد و در بلند مدت هم پایدار خواهد بود.
وی افزود: تغییر مدیریت در بانک مرکزی و سیاست‌های اعلامی از سوی رئیس کل جدید این نهاد باعث کاهش نرخ ارز در بازار شد و بازار ارز عکس‌العمل‌هایی را نشان داد که مسلما اگر سیاست‌های مناسبی در ادامه اتخاذ شود، شاهد ایجاد تعادل در بازار خواهیم بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در شرایطی که نرخ ارز نیمایی اعلام شده با نرخ بازار آزاد فاصله زیادی دارد، بهتر است دولت به تدریج نرخ ارز نیمایی را به سمت بازار افزایش دهد و از سوی دیگر با تزریق ارز به بازار نرخ بازار آزاد را کاهش دهد تا به نقطه مطلوبی برسیم و بتوان قیمت منطقی برای ارز و البته به صورت تک‌نرخی اعلام کرد، چرا که همیشه چند نرخی بودن ارز به زیان بازار است و باعث ایجاد رانت خواهد شد.

قنبری با بیان این‌که هدایت و مدیریت نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی از وظایف اصلی بانک مرکزی به شمار می‌رود، اظهار کرد: در شرایط کنونی روی کار آمدن یک اقتصاددان با تجربه بانکی در راس بانک مرکزی بهتر از فردی است که تجربه بانکی نداشته است اما باید توجه داشت که مسائل ارزی تنها متاثر از موضوعات اقتصادی نیست و با آمدن یک اقتصاددان در راس بانک مرکزی حل نمی‌شود.
وی گفت: بسیاری از مسائل سیاسی و بین‌المللی روی بازار ارز اثرگذار است و اگر تغییراتی در برخی ساختارها اتفاق نیفتد، نمی‌توان گفت که کاهش نرخ ارز و تعادل در این بازار ادامه‌دار و پایدار خواهد بود.
توصیه فردوسی به رئیس کل جدید بانک مرکزی
بازار فواره‌ای بالا رفت سرسره‌ای پایین آمد، این توصیف معامله‌گران از ۴۸ ساعت پر افت و خیز بازار است. بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی دلار هرات در پشت خطی جمعه، هزار تومان ریخت. این کاهش در روز شنبه ادامه داشت و دلار هرات در ۳۹ هزار و ۱۵۰ تومان روز را به پایان رساند. اما باز هم این پایان کار نبود و دلار در معاملات پشت خطی حتی وارد کانال ۳۸ هزار تومان هم شد.
حال و هوای بازار شنبه اینگونه بود که فشار فروش زیاد بود. نکته چنین بازاری این است که در ریزش هیجانی و افزایش هیجانی نرخ‌ها خیلی متنوع می‌شوند، خصوصاً نرخ خرید. همچنین در معاملات شنبه شاهد این بودیم که خریداران خیلی پایین می‌خریدند، به قول خود معمله‌گران یکسری‌ها مفت‌بری می‌کنند. البته فاصله خرید و فروش هم در بازار زیاد شده بود. مثلاً در سکه این فاصله حتی به ۸۰۰ هزار تومان هم می‌رسید.
معامله‌گران می‌گویند هر رئیس می‌آید یک بازار برای خودش ایجاد می‌کند. در دوره بهمنی بازار مبادله‌ای راه افتاد، در دوره سیف نیما، در دوره همتی متشکل، در دوره صالح‌آبادی توافقی، حال فرزین هم از مرکز مبادله صحبت می‌کند. البته شنیده می‌شود فرزین قصد دارد نرخ‌های متفاوت را جمع کند و فقط نرخ نیما و نرخ مبادله را به جریان بیندازد و کم‌کم این دو نرخ را به هم نزدیک کند.
معامله‌گران درمورد سیاست‌های ارزی فرزین در یک مورد متفق‌القول بودند، فرزین کف قیمت دلار را روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بست. با اینحال آن‌ها اعتقاد داشتند رئیس کل جدید اگر به جای کاهش قیمت تمرکزش را بر مدیریت نوسان بگذارد بهتر است. چون کاهش قیمت ممکن است با حمله جدید سفته‌بازی همراه شود و با بخشی از واقعیت‌های اقتصادی ایران همخوانی نداشته باشد. اما کاهش دامنه نوسان ثبات را بر بازار حاکم می‌کند و حتی سفته‌باز‌ها را در دامنه نوسانی محدود خسته می‌کند.
با کاهش نرخ در بازار شنبه دوباره معامله‌گران درباره اینکه کف بازار کجاست به بحث نشستند. اغلب معامله‌گران کف قطعی دلار را ۳۷ هزار تومان می‌بینند و می‌گویند که باتوجه به شرایط اقتصادی و چاپ پول و تورم دیگر پایینتر از این نمی‌رود. این دسته معتقد بودند اگر پایینتر هم برود به صورت هیجانی خواهد بود.
ادامه روند نزولی در بازار ارز
بازار ارز امروز هم روند کاهشی داشت؛ به طوریکه نسبت به روز گذشته بیش از هزار تومان ارزان شده و ۳۷ هزار ۸۰۰ تا ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود.
بازار ارز در ادامه روند کاهشی روز گذشته، امروز (یکشنبه) هم شاهد کاهش نرخ‌ها است؛ به طوریکه هر دلار آمریکا در صرافی‌ها ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۳۷ هزار و ۷۵۰ تومان خریده می‌شود و نرخ فروش آن روی تابلو‌های صرافی از ۳۷ هزار و ۸۰۰ تا ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است.
این در حالی است که این نرخ روز گذشته ۳۹ هزار ۱۰۰ تومان بود.
همچنین قیمت خرید یورو روی تابلو‌ها از ۳۹ هزار و ۷۰۰ تومان تا حدود ۴۰ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است. این نوع ارز به قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. درصورتیکه این نوع ارز روز گذشته ۴۲ هزار و ۳۰۷ تومان قیمت داشت.
در این بازار که دلالان حضور همیشگی دارند، امروز هم حضور داشتند و به دنبال بالا نگه‌داشتن قیمت‌ها در بازار بودند اما چندان موفق نبودند، چرا که مردم عمدتاً مشتری صرافی‌ها بودند و واحد‌های صنفی مشتری بیشتری داشتند تا دلالان.
دلار و ارز
برخی دلالان هم که در روز‌های گذشته دلار یا یورو را با قیمت‌های بالاتری خریداری کرده بودند، در انتظار فرصتی بودند تا ارز خریداری شده خود را بتوانند با زیان کمتری به مردم بفروشند. اما گشت و‌گذار در این بازار نشان می‌دهد که مردم خرید‌های خود را از صرافی‌ها انجام می‌دهند.
البته بعضا افرادی هم بودند که برای فروش دلار و یورو‌های خود دست به دامن دلالان می‌شدند اما چندان تمایلی هم در این سوی بازار مشاهده نمی‌شود.
در این میان مشاهدات از بازار دلار سهمیه‌ای نیز نشان می‌دهد درحالیکه پیش از این مسئولان به اجاره کارت ملی برای خرید و فروش دلار سهمیه‌ای اخطار اخذ مالیات و قطع یارانه را داده بودند اما تبادل کارت ملی برای خرید دلار سهمیه‌ای انجام می‌شود.
در مجموع برآیند‌ها ار بازار ارز حاکی از کاهش قیمت‌ها و آرام شدن بازار دارد که برخی کارشناسان بازار ارز معتقدند کاهش نرخ ارز به ویژه دلار در بازار به علت اعلام سیاست‌های جدید ارزی است و اگر رئیس کل جدید رویه‌های سابق را در بانک مرکزی تغییر دهد و از کارشناسان حوزه ارز به ویژه متخصصان این بازار در بخش خصوصی استفاده کند می‌توان نسبت به ساماندهی بازار ارز در کشور‌امیدوار بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قصد داریم مروری بر قیمت اجناس مورد استفاده در وعده صبحانه داشته باشیم. شاید عجیب باشد ...
سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

حمید رضا صدر درباره پله و نسل او نوشته است:پله جوهره فوتبال از رکورد درآمده بعد از جنگ ...
ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد پولی که دولت از روستاییان به منظور ارائه کالا و خدمات ...
1