تاریخ انتشار
شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۴۵۲۷۷۶
در هفته گرامی داشت دفاع مقدس؛

شبیه سازی عملیات «بیت المقدس» در یاسوج

۰
شبیه سازی عملیات «بیت المقدس» در یاسوج
کبنا ؛در هفته گرامی داشت دفاع مقدس، عملیات "بیت‌المقدس" در دهکده دفاع مقدس واقع در پارک مهرورزی یاسوج شبیه سازی می‌شود.
به گزارش کبنا، فرمانده تیپ ۴۸ فتح استان گفت: این شبیه سازی با هدف تبیین هر چه بهتر ارزش‌های دوران دفاع مقدس انجام می‌گیرد.
سردار حکمتیان افزود: آیین افتتاح این برنامه ساعت ۱۵ امروز و با حضور فرماندهان دوران دفاع مقدس، پاسداران، بسیجیان و مردم برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: مردم می‌توانند از ساعت ۱۵ تا ۱۷ هر روز به مدت ۵ روز از این عملیات بازدید کنند.
فرمانده تیپ ۴۸ فتح استان با اشاره به اینکه برنامه شب‌های شیدایی با مشارکت صدا و سیمای شبکه دنا و با دعوت از فرماندهان دفاع مقدس در حاشیه این نمایشگاه اجرا می‌شود.

سردار حکمتیان بیان کرد: عملیات الی بیت‌المقدس یا عملیات بیت‌المقدس یکی از بزرگترین عملیات‌های نیرو‌های مسلح و با مشارکت ارتش، سپاه و نیرو‌های بسیجی بود.
وی اضافه کرد: با هدف آزادسازی خرمشهر این عملیات آغاز شد و ۳ هفته به طول انجامید؛ نیرو‌های مسلح ۳ خرداد ۱۳۶۱ به‌طور کامل بر شهر خرمشهر مسلط شدند و این شهر را که از روز‌های نخست جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود، آزاد کردند.
فرمانده تیپ ۴۸ فتح استان با بیان اینکه در هشت سال دوران دفاع مقدس بیش از ۱۵ هزار متر مربع از خاک ایران از دشمن بازپس گیری شد که بیش از ۵ هزار کیلومتر آن در عملیات بیت المقدس بود.
تیپ ۴۸ فتح استان هر ساله همزمان با هفته دفاع مقدس عملیات‌هایی را در ساحل رودخانه بشار بازسازی می‌کند که امسال نیز بازسازی عملیات «بیت‌المقدس» در دستور کار قرار دارد.

در این عملیات نیروهای ایرانی با توان ۱۳۰ هزار سرباز در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان، به فرماندهی علی صیاد شیرازی، با هدف آزادسازی خرمشهر این عملیات را آغاز کردند، که ۳ هفته بطول انجامید.
در ابتدا نیروهای عراقی با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب‌نشینی کردند و در تاریخ ۱ خرداد ۱۳۶۱ ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای مسلح ایران آغاز نمود و سرانجام نیروهای ایرانی توانستند در مقابل پاتک گسترده ارتش عراق، مقاومت نمایند و در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۶۱ نیروهای ایرانی، به‌طور کامل بر شهر خرمشهر مسلط شدند و این شهر را که از روزهای نخست جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود، آزاد نمودند. در هنگام عقب‌نشینی نیروهای ارتش عراق، بیش از ۱۹٬۰۰۰ سرباز عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند، همچنین مقادیر قابل‌توجهی مهمات و ادوات رزمی باقیمانده در خرمشهر نیز در کنترل نیروهای ایرانی قرار گرفت.
انجام عملیات بیت‌المقدس در ۴ مرحله برنامه‌ریزی شده بود، که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن‌الائمه و عملیات طریق‌القدس خود یک عملیات بزرگ به حساب می‌آید. آزادسازی خرمشهر که در پی اجرای مرحلهٔ چهارم انجام گرفت، از مهمترین نتایج این عملیات بود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

همه یک ملتیم به نام ایران!

همه یک ملتیم به نام ایران!

زخم‌هامان را خودمان مرهم می‌گذاریم. درد‌هامان را خودمان درمان می‌کنیم. خطاکاران‌مان را ...
پایان کار ناطق در تشخیص مصلحت نظام

پایان کار ناطق در تشخیص مصلحت نظام

اعضای دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند. در حکمی که عصر امروز رهبر انقلاب برای ...
حجاب به همان ستاد امر به معروف واگذار شود

حجاب به همان ستاد امر به معروف واگذار شود

یک جامعه‌شناس: فراجا به‌صراحت سهم ناجا در گشت ارشاد را به مردم توضیح دهد، و وجه تحمیلی ...
1