تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب : ۴۵۰۱۲۶
گفتوگوی کبنا با کارشناسان درباره سفر قالیباف به کهگیلویه و بویراحمد؛
تاجگردون: بُعد رئیس مجلس، بُعد پروژه نیست، بُعد مردم است / در این سفرها به خواست مردم باید توجه شود نه به خواست مسئولین/ شریعتی: اگر این سفرها تکرار شوند و اثرات آن کمرنگ باشد، سرمایه اجتماعی را کاهش میدهد / زراعتکیش: ارزیابی من از این سفر مثبت است/ وقتی برنامه نداشته باشیم هر چقدر هم بودجه دهند، نتیجه نمیدهد
۲
کبنا ؛
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. در مورد این سفر حرف و حدیثها و ابهاماتی وجود داشت ناظر بر اینکه ممکن است زمان این سفر درست و به موقع نبوده باشد، چرا که بودجه بسته شده و چنین سفرهایی نقشی در بودجه ندارند. با توجه به این موضوع و سایر ابهاماتی که در این بین وجود داشت، با سه نفر از کارشناسان در این زمینه گفتوگو داشتیم.
مجتبی شریعتی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج در این زمینه عنوان کرد: اگر قرار باشد چنین سفرهایی فقط جنبه تشریفاتی داشته باشند نه در شأن دولت انقلابی است و نه در شأن نظام جمهوری اسلامی. در چنین سفرهایی، گزارشهای کارشناسی باید قبل از سفر در رسانهها منتشر میشد؛ اینکه پروژهها چه میزان پیشرفت و چه مشکلاتی داشتهاند. رئیس مجلس هم وقتی جایی میرود بیشتر حالت تشریفاتی دارد. اما قبل از آن کارشناسان نظر میدهند و رئیس مجلس هم بر اساس آن، خود نظر میدهد و سپس بازدید میکند تا سفر فقط جنبه صوری نداشته باشد. وقتی هم این سفرها انجام میشود باید دید چه آوردهای داشته است. چیزی که ما تا حالا ندیدهایم؛ در حالی که قبل و بعد از سفر باید یک تغییری ما میدیدیم.
وی افزود: با توجه به اینکه رئیس مجلس، رئیس خانه ملت و نماینده مردم است، انتظار میرود رئیس مجلس بیشترین ارتباط را با مردم داشته باشد تا با مسئولین.
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: وقتی رئیس جمهور میآید باید بیشترین ارتباطش با مسئولین باشد. ولی ارتباط رئیس مجلس باید با مردم باشد. این در حالی است که ما احساس میکنیم نقشی که قالیباف داشت بیشتر نقش رئیس جمهوری بود تا رئیس مجلس.
شریعتی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات این سفر گفت: یک مشکل دیگر هم این بود که احساس کردم در این سفر بعضی از شهرستانها نادیده گرفته شد؛ باید تعادلی در بین شهرستانها میدید و حرف همه را میشنید.
وی در ادامه گفت: متأسفانه این سفرها هم هزینه اقتصادی دارند و هم هزینه اجتماعی. هزینه اقتصادی همان خرج و مخارج سفر است و هزینه اجتماعی، امیدی است که مردم به این سفرها دارند. چرا که اگر این سفرها تکرار شوند و اثرات آن کمرنگ باشد، سرمایه اجتماعی را کاهش میدهد و مردم احساس میکنند سفرها بیش از آن که راهگشا باشند، تشریفاتی هستند.
یعقوب زراعت کیش اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران نیز در این خصوص به سؤالات خبرنگار کبنا نیوز پاسخ داد.
وی اظهار داشت: به نظرم باید چنین سفرهایی مورد استقبال قرار گیرد؛ چرا که هر وقت سفر یک مسئول به یک استان محروم صورت بگیرد خوب است.
وی گفت: فقط بحث مربوط به بستن بودجه نیست؛ بحث تخصیص بودجه هم هست. موضوعات دیگری هم وجود دارد که اصلاً ربطی به بودجه ندارد. حتی این سفر میتواند در بستن بودجه سال آینده نیز اثر داشته باشد. بنابراین به طور کلی من نظرم نسبت به چنین سفرهایی در کل مثبت است.
این اقتصاددان اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم در استان ما پروژههای نیمهتمامی است که هنوز به مرحله بهرهبرداری نرسیدهاند. همین که مسئولین کلان کشور در جریان این پروژهها قرار گیرند، بازدهی در تسریع انجام این پروژهها به خود مردم برمیگردد.
وی گفت: بودجههایی هم که در نظر گرفته میشوند معمولاً تخصیص داده نمیشوند، از این رو تخصیص بودجه و اعتبار میتواند یکی از پیامدهای مهم چنین سفرهایی باشد و همین که بودجه اختصاص داده شود خود مسأله خیلی مهمی است.
زراعتکیش عنوان کرد: باید به مسئولین کهگیلویه و بویراحمد از قبیل استاندار و نمایندگان آن این توصیه را کرد که بر اساس یک طرح و برنامهریزی استراتژیک، فرایندهای توسعه استان را پیش ببرند. مهم این است که استان ما برنامه داشته باشد و مزیتهای نسبی نقطه به نقطه در استان تعریف شده باشد؛ چیزی که تا حالا دیده نشده است.
وی تأکید کرد: منظور از مزیت نسبی نقطه به نقطه این است که ما برای هر نقطه از استان برنامهریزی داشته باشیم. برای اشتغالآفرینی، مجتمع توریستی و هر چیز دیگری که در یک نقطه در این استان، مزیت نسبی دارد برنامه بریزیم و بودجه سال آینده را بر اساس آن در نظر بگیریم و به آن تخصیص دهیم.
زراعتکیش تصریح کرد: به نظرم تا زمانی که ما این زیرساخت را در استان فراهم نکنیم و یک برنامهریزی استراتژیک و بر اساس یک طرح آمایش سرزمینی نداشته باشیم، نباید انتظار توسعه داشته باشیم.
وی گفت: ما در استانمان 6 مزیت نسبی داریم؛ آب، شیلات، محصولات باغی، نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن، جنگلها و توریسم و گردشگری؛ باید نقطه به نقطه استان را بر اساس این مزیتهای نسبی برنامهریزی کنیم. بنابراین بحث زیرساختی و از پایین به بالا است. وقتی که خودمان برنامه نداشته باشیم هر چقدر هم بودجه اختصاص داده شود، ممکن است نتیجه ندهد. بنابراین ما باید در وهله اول به مسئولین خود توجه کنیم.
غلامرضا تاجگردون نماینده پیشین شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس نیز به سؤالات کبنا در این باره پاسخ داد.
وی در مورد زمان سفر قالیباف به کهگیلویه و بویراحمد گفت: به نظرم زمان سفر رئیس مجلس به استان، اشکالی ندارد.
وی افزود: اگر به بعد نظارتی آن توجه شود، اتفاقاً این سفر خوب هم هست.
تاجگردون اضافه کرد: به نظرم بزرگترین مشکل این است که مردم و مسئولین از این سفرها، مطالبه اعتباری در نظر بگیرند.
وی گفت: به نظرم خود رئیس مجلس هم الأن در سفرهایش به بعد نظارتی توجه میکند و اگر قول اعتبار دهند و اعتبار تأمین نشود، نگرانی پیش میآید.
وی ادامه داد: بُعد رئیس مجلس، بُعد پروژه نیست، بُعد مردم است. به نظرم در این سفرها به خواست مردم باید توجه شود نه به خواست مسئولین.
نماینده پیشین مجلس در پایان گفت: صدای مردمی که شنیده نمیشود، باید دردشان را به نماینده مجلس و رئیس مجلس بگویند. باید ببینند آیا مردم از مسئولین راضی هستند؟ آیا مردم از معیشت و یارانه و... راضی هستند؟ باید صدای مردم را شنید.
مجتبی شریعتی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج در این زمینه عنوان کرد: اگر قرار باشد چنین سفرهایی فقط جنبه تشریفاتی داشته باشند نه در شأن دولت انقلابی است و نه در شأن نظام جمهوری اسلامی. در چنین سفرهایی، گزارشهای کارشناسی باید قبل از سفر در رسانهها منتشر میشد؛ اینکه پروژهها چه میزان پیشرفت و چه مشکلاتی داشتهاند. رئیس مجلس هم وقتی جایی میرود بیشتر حالت تشریفاتی دارد. اما قبل از آن کارشناسان نظر میدهند و رئیس مجلس هم بر اساس آن، خود نظر میدهد و سپس بازدید میکند تا سفر فقط جنبه صوری نداشته باشد. وقتی هم این سفرها انجام میشود باید دید چه آوردهای داشته است. چیزی که ما تا حالا ندیدهایم؛ در حالی که قبل و بعد از سفر باید یک تغییری ما میدیدیم.
وی افزود: با توجه به اینکه رئیس مجلس، رئیس خانه ملت و نماینده مردم است، انتظار میرود رئیس مجلس بیشترین ارتباط را با مردم داشته باشد تا با مسئولین.
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: وقتی رئیس جمهور میآید باید بیشترین ارتباطش با مسئولین باشد. ولی ارتباط رئیس مجلس باید با مردم باشد. این در حالی است که ما احساس میکنیم نقشی که قالیباف داشت بیشتر نقش رئیس جمهوری بود تا رئیس مجلس.
شریعتی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات این سفر گفت: یک مشکل دیگر هم این بود که احساس کردم در این سفر بعضی از شهرستانها نادیده گرفته شد؛ باید تعادلی در بین شهرستانها میدید و حرف همه را میشنید.
وی در ادامه گفت: متأسفانه این سفرها هم هزینه اقتصادی دارند و هم هزینه اجتماعی. هزینه اقتصادی همان خرج و مخارج سفر است و هزینه اجتماعی، امیدی است که مردم به این سفرها دارند. چرا که اگر این سفرها تکرار شوند و اثرات آن کمرنگ باشد، سرمایه اجتماعی را کاهش میدهد و مردم احساس میکنند سفرها بیش از آن که راهگشا باشند، تشریفاتی هستند.
یعقوب زراعت کیش اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران نیز در این خصوص به سؤالات خبرنگار کبنا نیوز پاسخ داد.
وی اظهار داشت: به نظرم باید چنین سفرهایی مورد استقبال قرار گیرد؛ چرا که هر وقت سفر یک مسئول به یک استان محروم صورت بگیرد خوب است.
وی گفت: فقط بحث مربوط به بستن بودجه نیست؛ بحث تخصیص بودجه هم هست. موضوعات دیگری هم وجود دارد که اصلاً ربطی به بودجه ندارد. حتی این سفر میتواند در بستن بودجه سال آینده نیز اثر داشته باشد. بنابراین به طور کلی من نظرم نسبت به چنین سفرهایی در کل مثبت است.
این اقتصاددان اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم در استان ما پروژههای نیمهتمامی است که هنوز به مرحله بهرهبرداری نرسیدهاند. همین که مسئولین کلان کشور در جریان این پروژهها قرار گیرند، بازدهی در تسریع انجام این پروژهها به خود مردم برمیگردد.
وی گفت: بودجههایی هم که در نظر گرفته میشوند معمولاً تخصیص داده نمیشوند، از این رو تخصیص بودجه و اعتبار میتواند یکی از پیامدهای مهم چنین سفرهایی باشد و همین که بودجه اختصاص داده شود خود مسأله خیلی مهمی است.
زراعتکیش عنوان کرد: باید به مسئولین کهگیلویه و بویراحمد از قبیل استاندار و نمایندگان آن این توصیه را کرد که بر اساس یک طرح و برنامهریزی استراتژیک، فرایندهای توسعه استان را پیش ببرند. مهم این است که استان ما برنامه داشته باشد و مزیتهای نسبی نقطه به نقطه در استان تعریف شده باشد؛ چیزی که تا حالا دیده نشده است.
وی تأکید کرد: منظور از مزیت نسبی نقطه به نقطه این است که ما برای هر نقطه از استان برنامهریزی داشته باشیم. برای اشتغالآفرینی، مجتمع توریستی و هر چیز دیگری که در یک نقطه در این استان، مزیت نسبی دارد برنامه بریزیم و بودجه سال آینده را بر اساس آن در نظر بگیریم و به آن تخصیص دهیم.
زراعتکیش تصریح کرد: به نظرم تا زمانی که ما این زیرساخت را در استان فراهم نکنیم و یک برنامهریزی استراتژیک و بر اساس یک طرح آمایش سرزمینی نداشته باشیم، نباید انتظار توسعه داشته باشیم.
وی گفت: ما در استانمان 6 مزیت نسبی داریم؛ آب، شیلات، محصولات باغی، نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن، جنگلها و توریسم و گردشگری؛ باید نقطه به نقطه استان را بر اساس این مزیتهای نسبی برنامهریزی کنیم. بنابراین بحث زیرساختی و از پایین به بالا است. وقتی که خودمان برنامه نداشته باشیم هر چقدر هم بودجه اختصاص داده شود، ممکن است نتیجه ندهد. بنابراین ما باید در وهله اول به مسئولین خود توجه کنیم.
غلامرضا تاجگردون نماینده پیشین شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس نیز به سؤالات کبنا در این باره پاسخ داد.
وی در مورد زمان سفر قالیباف به کهگیلویه و بویراحمد گفت: به نظرم زمان سفر رئیس مجلس به استان، اشکالی ندارد.
وی افزود: اگر به بعد نظارتی آن توجه شود، اتفاقاً این سفر خوب هم هست.
تاجگردون اضافه کرد: به نظرم بزرگترین مشکل این است که مردم و مسئولین از این سفرها، مطالبه اعتباری در نظر بگیرند.
وی گفت: به نظرم خود رئیس مجلس هم الأن در سفرهایش به بعد نظارتی توجه میکند و اگر قول اعتبار دهند و اعتبار تأمین نشود، نگرانی پیش میآید.
وی ادامه داد: بُعد رئیس مجلس، بُعد پروژه نیست، بُعد مردم است. به نظرم در این سفرها به خواست مردم باید توجه شود نه به خواست مسئولین.
نماینده پیشین مجلس در پایان گفت: صدای مردمی که شنیده نمیشود، باید دردشان را به نماینده مجلس و رئیس مجلس بگویند. باید ببینند آیا مردم از مسئولین راضی هستند؟ آیا مردم از معیشت و یارانه و... راضی هستند؟ باید صدای مردم را شنید.