تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۶
کد مطلب : ۴۵۰۰۰۴
کبنا بررسی کرد؛

قالیباف آمد، قالیباف بازدید کرد، قالیباف رفت

۱۳
۲
قالیباف آمد، قالیباف بازدید کرد، قالیباف رفت
کبنا ؛
اگر با اظهار نگرانی مشکلات حل می‌شدند، حال هیچ کشوری در دنیا نباید با کوچکترین مشکلی روبرو می‌بود. بهتر بود که به جای اظهار نگرانی، حداقل یک مسأله به طور اساسی طرح می‌شد تا شاید آن مسأله برای همیشه از کهگیلویه و بویراحمد رخت برمی‌بست. تأکید نیمه‌تمام بر چند مسأله آن هم به طور کلی راه به جایی نخواهد برد.
به گزارش کبنا، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. مهمترین هدف این سفر، نظارت بر اجرای مصوبات قانونی برای این استان و بررسی میزان پیشرفت پروژه‌های اصلی کهگیلویه و بویراحمد و اتخاذ تصمیمات لازم برای تسریع در اجرای برخی طرح‌های اصلی استان عنوان شده است.
با وجود اینکه به طور کلی چنین سفرهایی می‌توانند دستاوردهای مهمی برای کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد. اما با توجه به نکاتی که ذکر خواهد شد، این سفر دستاورد چندانی برای استان در پی نخواهد داشت.
اگر کمی نگاه رئالیستی و اندکی بدبینانه داشته‌ باشیم باید گفت سابقه چنین سفرهایی در گذشته نشان داده است که مسئولین استانی توانایی چندانی برای بهره بردن از آن را ندارند. این مسأله یک مسأله تاریخی است و اختصاصی به این دولت و آن دولت نیز ندارد. در واقع اغلب سفرهای استانی در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به عکس یادگاری شده و سر از آرشیو درآورده‌اند و بیش از این نیز اثر ماندگاری نداشته‌اند.
اما فراتر از این، وقتی به جوانب دیگری از این سفر نگاه می‌کنیم بیش از پیش از فوایدی که می‌توانست برای کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد، ناامید می‌شویم. علیرغم اینکه از چندی پیش حضور قالیباف در کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده بود و رسانه‌ها نیز خود را برای پوشش‌دهی این سفر آماده کرده بودند، اما در اقدامی بسیار غیرحرفه‌ای از حضور رسانه‌های آزاد ممانعت به عمل آمد.
استانداری که میزبان رئیس مجلس بود، به جز چند خبرگزاری، از دیگر رسانه‌ها برای پوشش این واقعه جلوگیری کرد. این در حالی است که همیشه انواع پیشرفت‌ها در فضای آزاد رسانه‌ای و با وجود شفافیت رخ داده است. بد نیست که مسئولین استانداری نگاهی به رابطه بین شفافیت و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در بین کشورهای جهان بیندازند تا متوجه شوند که ارتباط مستقیمی بین این دو وجود دارد. در واقع هر جا که با شفافیت و حضور رسانه‌های آزاد برخورد شود، حتماً مسأله‌ای در آنجا وجود دارد. این پدیده را اقتصاددانان و عالمان علم سیاست در پژوهش‌هایشان به وضوح نشان داده‌اند. مسئولینی که طرح جلوگیری از خبرنگاران را کلید زدند به مطالعه کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» اثر عجم اوغلو و رابینسون ارجاع می‌دهیم که اندکی با ادبیات توسعه و ارتباط آن با فضای آزاد رسانه‌ای آشنا شوند.
گفتنی است بعد از چنین اقدام غیرحرفه‌ای که از سوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد رخ داده بود، اسداللهی یکی از دست‌اندرکاران تیم رسانه‌ای رئیس مجلس در اقدامی زیبا و حرفه‌ای از خبرنگاران آزاد کهگیلویه و بویراحمد دعوت و از آنها دلجویی کرد.
از سوی دیگر، سفر رئیس مجلس در زمانی که بودجه امسال تعیین تکلیف شده است و تغییری در آن نمی‌توان داد، جای ابهامات فراوانی دارد. مسئولین استانی باید چند ماه پیش چنین سفری را تدارک می‌دیدند تا بودجه این استان آنقدر تنزل پیدا نمی‌کرد. بنابراین این سفر تغییری در میزان بودجه کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری ایجاد نخواهد کرد. البته نمی‌توان به افزایش بودجه ناشی از این سفر در سال آینده نیز دلخوش بود. چرا که تاریخ نشان داده است اگر از چنین سفرهایی در همان لحظه استفاده نشود، در آینده نیز بهره و عایدی نخواهند داشت.
اما سخنان استاندار و نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای اداری استان خطاب به قالیباف نیز امیدی در دل مردم برای برون‌رفت از این وضعیت به وجود نمی‌آورد.
بر اساس اخباری که از صحبت‌های احمدزاده در سایت‌های خبری منتشر شده است، می‌توان گفت احمدزاده هر چند مطالبات خوبی در مورد وضعیت آب این استان و سدهای آن داشت، اما گویی مشکل کهگیلویه و بویراحمد تنها مسأله آب است. گویا یادش رفته بود که اشاره کند در جاده‌های استان ماهانه چند نفر کشته و زخمی می‌شوند. وضعیت شهرک‌های صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد چگونه‌اند؛ تمدن زاگرس‌نشینان به خاطر آفت در حال تهدید است و بسیاری دیگر از مشکلات که استاندار کهگیلویه و بویراحمد که بر اساس اخبار منتشره در سایت‌های خبری، اشاره‌ای به آن نکرده بود. البته اظهار نگرانی احمدزاده از مناطق محروم استان نیز نتیجه‌ای برای مردم این مناطق در پی نخواهد داشت؛ چرا که اگر قرار بر اثر چنین سخنانی بود، گریه‌اش که مدت‌ها سر خط اخبار بود باید بیش از این تأثیر می‌گذاشت.
اگر با اظهار نگرانی مشکلات حل می‌شدند، حال هیچ کشوری در دنیا نباید با کوچکترین مشکلی روبرو می‌بود. حل مسائل پیش از هر چیز، شناخت مسائل را می‌طلبد و در مرتبه بعدی ارائه راه حل و طرح و برنامه. در حالی که هنوز مسأله مشخص نیست و دلایل چنین شرایطی مشخص نشده، چگونه می‌توان برای آن برنامه ارائه داد. البته ناگفته نماند که شناخت مسأله، همان برنامه برای برون رفت از شرایط است؛ در واقع با شناخت مسائل استان، می‌توان به ارائه راه حل هم رسید. اما مشکل آنجاست که به نظر نمی‌رسد گزارش کاملی از شرایط کهگیلویه و بویراحمد و ریشه‌ها و علل آن در دست باشد. از این رو بهتر بود که به جای اظهار نگرانی، حداقل یک مسأله را به طور اساسی طرح می‌کردید تا شاید آن مسأله برای همیشه از کهگیلویه و بویراحمد رخت برمی‌بست. تأکید نیمه‌تمام بر چند مسأله آن هم به طور کلی راه به جایی نخواهد برد.
تکرار مداوم آسیب‌های اجتماعی از زبان روشنفکر نیز داستانی شده است. با وجود اینکه روشنفکر در جلسات مختلف از شیوع این آسیب‌ها گلایه می‌کند، اما در استقبال از او در یکی از شهرستان‌ها از اسلحه استفاده شد. البته خود نیز در یکی از بازدیدهایش به صورت نمادین از اسلحه استفاده کرده بود. وقتی که یکی از الگوهای مرجع در این استان، دست به چنین کاری می‌زند و تصاویر او در رسانه‌ها منتشر می‌شود نباید انتظار کاهش آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد. چرا که هم بزرگان ما بر تأثیرپذیری مردم از مسئولین تأکید کرده‌اند و هم نتایج پژوهش‌های تجربی نشان داده است که مردم از مسئولین و حکمرانانشان اثر می‌پذیرند.  
دیگر مطالبات روشنفکر از رئیس مجلس اگر رنگ واقعیت به خود بگیرند و محقق شوند، می‌توان به آینده این شهرستان‌ها امیدوار شد. اما همانطور که گفته شد، تاریخ نشان داده است چنین شیوه پیگری و درخواست مطالبات نتیجه چندانی در بر نخواهد داشت. اما در این میان مطالبات موحد برای کهگیلویه اگر اجرایی شوند، نتایج مطلوبی در بر دارد. موحد با وجود اینکه صدای رسا و فریادهای بلندی دارد، با وجود اینکه چندین دوره نماینده مردم در این حوزه بوده است، اما دستاورد چندانی از سوی او دیده نشده است. این در حالی است که چنین سابقه‌ای باید آنچنان روابطی برای موحد به وجود آورده بود که در کمترین زمان ممکن مسأله‌ای همچون پتروشیمی دهدشت و سد آبریز را به سرانجام می‌رساند.
اما حسینی‌پور باز هم نشان داد بیش از آنکه هویتی سیاسی برای خود تعریف کرده باشد، روضه‌خوانی را بیشتر ترجیح می‌دهد. این در حالی است که مناصب سیاسی اساساً منافع، علایق و راهبردهای متفاوتی را می‌طلبد. تحلیل هزینه فایده و پیگیری مطالبات مردم و هویت سیاسی بسیار متفاوت از جایگاهی است که حسینی‌پور در این سال‌ها برای خود تعریف کرده است.
بر اساس مواردی که ذکر آنها در بالا رفت، نمی‌توان امید چندانی به رفع مسائل کهگیلویه و بویراحمد در پی سفر رئیس مجلس به استان داشت. در نهایت باید گفت: قالیباف آمد، قالیباف بازدید کرد و قالیباف رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چه آمدنی و چه رفتنی است چه فایده و چه سودی در برداشت
حقانی
Iran, Islamic Republic of
دقت کنید نماینده بویراحمد فقط گفتار درمانی می کند و بس
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
سلام سیچه زور وت ایایه بهترین نماینده بویراحمددرطول انقلاب عمل مهمه
آوری
Iran, Islamic Republic of
این نیز بگذرد !

سفره یک روز رئيس مجلس به استان انجام شد که با توجه به تجارب سفرها ، نتایج حاصله معلوم نیست خیلی در تحولات و پیشرفت استان نقش ایفا نمایند و این سفرها بیشتر بصورت دوره ای است تا عمرانی و زیر ساختی ، و نظارتی، همانگونه که رئيس مجلس در بدو ورود اعلام نمودند این سفر اولین سفر نظارتی و ساختاری و زیر ساختی است که از این استان شروع میشود که خود نشان میدهد سفرهای گذشته اینگونه نبوده اند ،
چند سال است وعده وعیدها در آبادانی استان در این سفرها موج میزند ،اما گذر زمان معادلات دیگری را به روی استان می‌گشاید

کمیسیون‌های که امروز همراه رئیس مجلس حضور داشتند در گذشته نه چندان دور و در زلزله سی سخت هم ده الی دوازده نفر آنها هم به استان آمده بودند و با موانع استان آشنایی داشتند ،،

سفر ریاست جمهور هم که انجام شد ، و این موانع هم در گزارشات مسئولان به هیئت دولت ارائه گردید بود،
در سفر ریاست قوه قضائیه رئیس جمهور فعلی هم همین گزارشات داده شده ،
از طرف ديگر در طول سال مسئولان استان هم به فراخور موضوع مشکلات را با مرکز مداوم انعکاس می‌دهند،
در معرفی استاندار هم اصولا موانع و مشکلات استان طرح میگردد ،

مدیران کل هم هر کدام به وزارتخانه‌های متبوع خود کتبا مشکلات را انتقال می‌دهند،

سر جمع این موضوع نتیجه می‌شود:

در خانه اگر کس است یک حرف بس است ،،!

در سفر ریاست محترم مجلس هم همان گزارشات قبلی که بارها طرح شده باز مطرح میشود ، سرکشی میشود ، مشاهده میشود ، گفته میشود ،،و چیز جدیدی اضافه بر آن نیست ، که لازم است در سفرهای مسئولان مرکزی تجدید نظر و اگر در همان مرکز اعتبارت و امکانات و اختیارات خوبی دیده شود برای استان دیگر رنج سفر هم تحمل نخواهد شد ،

بعنوان مثال :

در خصوص سد تنگ سرخ که قراره ۱۴۰۱ آبگیری شود بری چه آبگیری بشه ؟ برای کی ؟ با کدام کانال
و جدول زیر ساخت پایین دست ،؟
زیر ساخت آن برای یاسوج کجاست ،؟ نمایندگان و مسئولان باید صادقانه و با شجاعت مسائل را بیان کنند،
تا کی باید استان در درد خود بنالد و علیرغم این همه ظرفیت در خود نبالد ،،
تا کی قرار است این استان همچنان محروم بماند و محروم بمیرد ؟ تا کی باید مماشات شود در مورد حق استان ؟ بقول امام جمعه محترم شهر یاسوج گچساران فقط سهمش دود باشه ،نونش جای دیگر ،و بچه های ما را در بوشهر عسلویه راه نمی‌دهند برای کارگری! مگر انقلاب ما هدفش رفع محرومیت نیست ،؟ مگر استان ما آخرین استان توسعه نیافته نیست ؟

چرا مسئولان در سفرها دنبال رفع مشکلات استان هستند ولی استان هنوز اند خم یک کوچه است ؟! گر سهم استان را از نفت و منایع سرشار موجود بصورت ویژه در نظر میگرفتند در این مدت الان چهره استان قطعا نمای دیگری داشت، شهرداری به علت عدم درآمد و اعتبار نمی‌تواند یک پل چند متری را که چند سال است بر پا شده تکمیل کند ؟ وضعیت شهر حاشیه شهر ، رنگ و روی فضای عمومی و محیطی ،وضعیت پارکهای شهر فضای سبز ،بعلت نبود اعتبار همچنان رخش زرد و بی رمق است ،

مسئولان مرکزی چند سال است در هر سفر خودشان شهر را میبینند،و می‌دانند و گزارشات را می‌خوانند باید بصورت ویژه آستین بزنند و این استان را با اینهمه ثروت و اینهمه محرومیت نجات بدهند ،؟ پتروشیمی دهدشت همزمان با پتروشیمی لردگان در پل قره بوده آنجا تکمیل شده اینجا تعطیل شده ،آیا اگر سالانه چهار غاز اعتبار به این پروژه میدادند الان تکمیل نشده بود ؟ این استان نیاز به نگاه ویژه دارد ،و تا زمانیکه بصورت تقسیم بندی اعتباری قطره ای در مرکز برای آن دیده می‌شود، هیچ پیشرفتی نخواهد داشت ، مگر با نگاه دلسوزانه ، و اعتبارات خاص ،و در نظر گرفتن سهم ویژه از نفت استان، تا بشود شاهد رفع محرومیت بود،

، وگرنه هر کجا روی آسمان همین رنگ است !
ضمن اینکه در اینگونه سفرها همه نمایندگان مسئولان استان و رسانه ها یک دل و یک صدا باید مشکلات استان را به جد طرح نمایند بلاخص تیم رسانه ای استان که موتورش نیمه روشن است باید قبل از سفر با تجزیه و تحلیل و بالانس کردن وعده ها درگذشته و چگونگی عملکرد وعده ها و زیر ساخت ها و قولها نگذارند سفرها بصورت نمایشی به اتمام برسد، فلذا میطلبد با تحلیل میدانی و دسته بندی موانع، و پرسش‌گری و مطالبه گری به نمایندگی از مردم و با ارائه راهکارهای اجرایی ،و با پرهیز از تعارف و تعریف و با ارائه گزارشات شفاف و مستدل و منطقی به مسئولان کشوری در اینگونه سفرها به کمک توسعه استان بیایند که راه توسعه در استان همچنان ناهموار و طولانی است که در پایان:

این نیز بگذرد "
،
خطیردشتروم
Iran, Islamic Republic of
نه خانی اومده خانی رفت
علی
Iran, Islamic Republic of
یک نفر میتونست به داد این استان برسد انهم تاجگردون بود... با صلابت و جنتلمن
احمد
Iran, Islamic Republic of
قالیباف امد.قالیباف با هواپیما امد.قالیباف.بازدید کرد.او با چرخ بال بازدید کرد.استاندار به قالیباف نگاه کرد.نمایندگان با قالیباف عکس گرفتند.موحد از ابریز وپتروشیمی شکایت کرد .روشنفکر مطالبی را که باید می گفت هی می نوشت وتمرین می کرد تا حفظ شود.حسینی علت وچرایی های پرسید .جلسه صلوات فرستادند.قلیباف .رفت او با هواپیما رفت .نمایندگان عکس ها را ذخیره کردند برای سال 1402واستاندار مصاحبه کرد.پروانه های بلوط خوار وگرانی واشتغال ونا امیدی مردم و....فعلا بماند
محمدولایی
Romania
از ماست که بر ماست ((((اول خود مردم استان مقصر اصلی اند :::چون عوض اتحاد وهم خواهی توسط اغیار ازهم فاصله دارند ::::ورسانه هایی که شبانه روز تمام اعمال خوب بد را ::::بنا به وظیفه بیطرانه خویش بیان میکنند را حمایت نمی‌کنند ::::جز درمنافع خاص خود )))))))دوم نمی خواهند پافشاری در مطالبه گری کنند ::::::: مثال بیکاری کمبود دارو و بهداشت وآب و بودجه های حذف شده :::وازهمه بدتر گرانی بی دلیل وبدون انصاف :::وازهمه بدتر معادن ونفت وگاز که انواع مضراتش استان را ::حتی گیاهان و درختان را گرفته :::را طلب نمی کنیم بلکه معدود برخوردار هایی شعار میدهند :::ما هیچ مشکلی نداریم :::آخه عزیز شماچندنفر مشکل ندارید :::چرا قدم دروغ برمیدارید ؟؟؟؟؟برا مطا لبی که خود حضرت آقا ع. وریاست جمهور محبوب اذعان::: ودست روی آنها جهت مرهم نهاد اند ؟؟؟؟؟ مدیران و مسعولان اول خدا وعمل صالح وبفکر قیامتشان باشند وخود الگوباشن :::::«««(مشکل کشور عزیز ما مدیریتی وناتدبیریست :::،»»»)
Iran, Islamic Republic of
آواز دهل از دور خوش است طبل تو خالی
محمدولایی
Romania
آغای قالیباف درشعار اوله ودرعمل :::تاکنون شروع نشده ::: اصل کمک دربودجه استانی بود :::که این برادر درآنجا همه را حذف وجای دیگر انداخت ::::: فرمود ما برخلاف قبلیها سرکشی همه جا میکنیم :::و مشکلات را۰۰۰۰::::::::درصورتی که عمل مهمه نه تفریح و خسارات به بیت المال مردم ::::کلمه جهادی آمد به بیان که به جای پیمانکاران ::::پروژه ها را می برید وبا منافعی که ۰۰۰۰۰۰۰۰۰::::: ((((مهمتر چرا سرکشی هرجا میکنید:::::: غیراز نگهبان وچندتامدیر ند ::اما خبری از مردم نیست؟؟؟ :::::حتی رسانه هایی که جسور وحق طلبند وتحلیل گر وآگاهی از خواست مردم دارند را نایاب می دارید ؟؟؟؟؟))))) ملت ما درعمل پشت رهبری ونظام وخونهای ریخته شده وخود درخت اسلامند :::::: اما افراد دروغگو وشعاری وبی عمل وبی تدبیر وناکار آمد را نمی پذیرند :::::بازور ودروغ مشکل حل نمی شود ::::(((ملت پروانه وار بدور رهبرند )))) دولت ومجلس باید درعمل نشان دهند ::::گوش بفرمان ولایتند ::::بازنشسته ها را سفارشی متناسب سازی نکرده اید :::خلاف برنامه وقانونه ::::کارخلاف نکنید ::::آیا خیال میکنید مردم نمی دانند ؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
باسلام از سال 57 تا کنون مسوولان درجه یک نظام به استان محروم کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان توابع آن سفر کردن رفتند ولی محرومیت کهگیلویه و بویراحمد شهرستان توابع آن همچنان پابرجاست
Iran, Islamic Republic of
باید می نوشتی هیچ هم ت‌و اومدن و رفتنش نیست
شریان
Iran, Islamic Republic of
ما چرا هی میگیم کهگیلویه و بویراحمد فقیر و محرومه یه نگاه به خودمان بندازیم اول که همیشه خودمان را دست کم میگیریم اگر جایی حرف زدیم ممکن است مسخره توسط همنوع خود شویم وبه عبارتی تحقیر شویم علت اصلی همین است همه ما از لحاظ سواد و تفسیر از مرکز نشینان نه تنها دست کمی نداریم بلکه بالاتریم، فقط خودمان را از درون نابود میکنیم هر مشکلی را در دل داریم ولی موقع بیان در شک و تردید هستیم آیا بگیم اگر بگیم آیا به ما نمی‌خندند آیا درست میگیم و تحویلمان می‌گیرند قطعا شق دوم درسته نماینده فلان شهرستان با تمامیت لهجه حرفشو میزنه همه همه گوش میکنن حتی همشهریانش کوچکترین ایراد ازش نمی‌گیرند ولي ما قوم لر به علت نزدیک بودن لهجه مان به فارسی همدیگر را زیر باد انتقاد میگیریم که چی بشه پس به خود بیاییم هوای همدیگر را داشته باشیم در انتخاب نماینده هم حواسمان جمع باشه کسی را بفرستیم که حداقل هفته ای که نه !ماهی یک مرتبه از حق و حقوق این استان به ظاهر فقیر ولي ثروتمند دفاع کنه تمامی منابع زیر زمینی و بکر را ما داریم درحقیقت کشوری کوچک در ایرانی بزرگ هستیم استانی که سرشار از این همه مواهب الهی است چرا باید فقیر باشه عیب از ماست که بر ماست.
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1