تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۴۴۹۸۳۴
کبنا گزارش می‌دهد؛

معارفه رئیس جدید پارک علم و فناوری برگزار شد / اکوانی: مجموعه‌ای از ضعف‌ها در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد / فرزین: دغدغه من کل استان است؛ سیاست در علم جایی ندارد / مسیر را بهتر از گذشته پی می‌گیریم

۱
۰
معارفه رئیس جدید پارک علم و فناوری برگزار شد / اکوانی: مجموعه‌ای از ضعف‌ها در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد / فرزین: دغدغه من کل استان است؛ سیاست در علم جایی ندارد / مسیر را بهتر از گذشته پی می‌گیریم
کبنا ؛
پیش از ظهر امروز (12 تیر ماه 1401) آئین معارفه داخلی رئیس جدید پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، حمدالله اکوانی رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد در این آئین عنوان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد، مجموعه‌ای از ضعف‌ها در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد؛ البته پیش از آن هم درمسیر تثبیت زیست‌بوم فناوری و اقتصاد دانش بنیان استان هم مسائلی داریم.
وی در ادامه با اشاره به این ضعف‌ها گفت: کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک جامعه در حال گذار، استانی با سطح فناوری پایین است. استان‌هایی که سطح فناوری در آنها بالاست، در مسیر دسترسی به منابع دست بازتری دارند، اما کار ما خیلی دشوار است.
اکوانی افزود: باید همسویی بیشتری بین مجموعه نهادهای مؤثر در تشسکیل زیست بوم فناوری باشد.
رئیس بنیاد نخبگان استان مشکل دوم را نقص زنجیره اکوسیستم دانش بنیان در استان عنوان کرد و گفت: در این زمینه دو نقص داریم: مثلاً کارخانه نوآوری که پیگیری شد و جزء مصوبات مهم هم بود اما تغییرات دولت باعث شد پیگیری نشود. در مورد خانه‌های خلاق هم نقص داریم. در حالی که ما در حوزه‌ فناورری‌های نرم هم پتانسیل‌های خوبی داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما دو روش برای توسعه داریم؛ یکی حرکت از بالا و دولت محور است؛ مثل کشورهای موسوم به ببرهای آسیا، که موتور محرکه اصلی در آنها سیاست‌های دولت بوده است. اما دولت تا یک مرحله‌ای می‌تواند ورود کند، در مرحله بعد، باید به نهادهای جامعه‌پذیری هم توجه کنیم. اول خانواده و دوم نهادهای آموزشی که ما در هر دو آنها ضعف داریم؛ در واقع ما باید فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان را جزئی از محیط پیرامون‌مان بکنیم.
اکوانی تأکید کرد: ما برای مهد کودک‌ها و مدارس برنامه‌ای نریخته‌ایم و در ارتباط و تعامل حوزه‌های زیست‌بوم فناوری با آموزش و پرورش دچار مشکل جدی هستیم. بنابراین باید سازوکارهای مناسب طراحی کنیم تا بتوانیم با مدارس برقرار کنیم. چرا که آموزش و پرورش یک فرصت بسیار بزرگ دارد و از این زاویه است که می‌توانیم کم‌کم نقش دولت را کم کنیم. در نهایت به نظر ما سطح اجتماعی بسیار مهمتر از سطح سیاست‌های کلان دولتی است.
رئیس بنیاد نخبگان استان در ادامه به بحث حمایت از محصولات پرداخت و گفت: در این زمینه حمایت صورت نمی‌گیرد؛ هم تأمین منابع مالی و هم حمایت برای خرید و صادرات محصولات.
وی گفت: ما باید اطلاعات مناسبی را از نهادهایی که در کشور فعال هستند و حمایت مالی می‌کنند به دست بیاوریم. من پیگیری کردم 9 نهاد هستند که پشتیبانی می‌کنند اما در استان ما به جز چند نهاد رسمی خبری از آنها نیست. ما باید هم اطلاعات کافی را از نوع حمایت‌ها در یافت کنیم و در اختیار مجموعه‌های فناور قرار دهیم.
وی گفت: نکته بسیار مهم، همسویی بین نهادهای مختلف است؛ نهادهای بسیاری در این زمینه وجود دارد که در ادبیات توسعه به آن انتخاب‌های پشتیبان می‌گویند. این نهادهای موازی یک منطق توسعه‌ای دارند و وجود آنها در کنار هم ضعف نیست. کارکرد این نهادها کنترل و موازنه است. نهادهای انتخاب پشتیبان در زیست بوم تعبیه می‌شوند تا هر کدام از این‌ها مقداری را از کار را پیش نبرد، دیگر نهادها آن را پیش ببرند.
در ادامه این آئین، منفرد از فناوران برتر ملی و مدیرعامل شرکت زیست‌گرده‌افشان دنا با بیان اینکه من به آینده پارک بسیار امیدوار هستم،گفت: از دکتر فرزین رئیس جدید پارک می‌خواهیم سه مورد را پیگیری کنند؛ یک رفع نیازهای زیرساختی، دو، حمایت‌های مالی و سه، شفاف‌سازی مالی.
وی در ادامه افزود: تنها راه انجات اقتصاد کشور، تکیه بر اقتصاد دانش بنیان است.
مؤمنی مدیرعامل آریونت نیز با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در تربیت نیروی اجرایی ضعف دارند، گفت: ما نیاز به یک مرکز آموزش داریم که نیروی کار آموزش دهد؛ چرا که نیروهای دانشگاه فقط علم آمادمیک دارند و در کارهای عملی و اجرایی چندان مهارتی ندارند..
سپس جمالی مدیر مرکز رشد دهدشت عنوان کرد: یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، آموزش است.
وی افزود: در ایجاد خانه‌های خلاق باید با وسواس کامل و با احتیاط عمل کنیم.
وی در ادامه با مشکل موازی کاری در استان پرداخت و این موضوع را یکی از مسائل اصلی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

کیانفر از مرکز رشد دهدشت نیز گفت: خیلی از شرکت‌های نوپا متأسفانه حمایت نمی‌شوند. در حالی که طرح‌های علمی نیازمند حمایت هستند.
وی افزود: هدف شرکت‌های دانش‌بنیان پول است، اگر پول باشد پیشرفت هم می‌کنیم.
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه یاسوج نیز عنوان کرد: دانشگاه یاسوج آمادگی همکاری خود را با پارک علم و فناوری اعلام می‌کند. من به نمایندگی از دانشگاه اعلام می‌کنم هر جا لازم شود به صورت میدانی وارد می شویم. مرکز رشد دانشگاه حدود 25 فناور دارد. پیشنهادم این است جلسه‌ای بین فناوران استان بگذاریم و دغدغه‌های آنها را بشنویم.
پس از اتمام سخنان حاضرین در جلسه فرزین رئیس جدید پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف از جلسه امروز معارفه داخلی است. در این جلسه جای دکتر هاشمی خالی است و من به نوبه خودم از او تشکر می‌کنم. چرا که راه‌اندازی یک مجموعه کار بسیار دشواری است.
وی با بیان اینکه من دکتر اکوانی را از مفاخر استان می‌دانم، گفت: از بنیاد نخبگان تشکر می‌کنم؛ از این به بعد پارک علم و فناوری همکاری خوبی با بنیاد نخبگان خواهد داشت.

فرزین گفت: بخش زیادی از حرف‌هایی که در اینحا زده شد، را من در برنامه راهبردی‌ام آورده‌ام.
وی در ادامه با بیان اینکه در کهگیلویه و بویراحمد فرهنگی بسیار غنی داریم، گفت: متأسفانه در استان ما اطلاع‌رسانی و آگاهی به شدت پایین است.
فرزین با اشاره به اینکه ما باید کاری کنیم که استعداها بشکفند نه بشکنند، عنوان کرد: من به وجود نهادهای موازی بسیار خوشبینم و این مجموهه نهادها می‌توانند باعث شکوفا شدن استعدادها شوند.
وی گفت: پارک علم و فناوری یکی از نهادهای دولتی است که هیچ تبعیضی در آن وجود ندارد؛ تمام استعدادها باید شکوفا شوند و ما بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
رئیس پارک علم و فناوری گفت: دیوار پارک علم و فناوری باید شیشه‌ای باشد و به جز حریم خصوصی افراد، بقیه موارد در پارک علم و فناوری باید کاملا شفاف باشند.
وی گفت: بنده در حال حاضر معاون ندارم. در هر تغییر مدیریتی، افراد همسو با برنامه‌های مدیر منصوب می‌شوند. پیگیر هستیم که افراد توانمندی را به کار بگیریم تا بتوانیم بهتر از گذشته مسیر را پی بگیریم.
فرزین خاطرنشان کرد: دغدغه من کل استان است؛ نه قوم و نه نژاد و طایفه هیچ تأثیری بر اهداف ما ندارد؛ اصلاً در یک حوزه علمی معنا ندارد از حزب‌ها و جناح‌های سیاسی صحبتی شود.
 رئیس جدید پارک علم و فناوری در ادامه به برخی از اهداف خود اشاره کرد و گفت: یک دهکده منابع طبیعی و کشاورزی را راه خواهیم انداخت.

وی افزود: با در نظر گرفتن فرصت‌ها و تهدیدها نقشه راهی داریم که کلیات آن کاملا مشخص است و با قدرت و با حمایت بنیاد نخبگان و مراکز پژوهشی ادامه خواهیم داد. طی ماه‌های اول در نظر دارم به خیلی از اهداف برسیم. ما باید بازنگری جدی در چارت سازمانی خود داشته باشیم. چون ما برنامه و هدف داریم و باید چارت به صورت قانونی مصوب شود.
وی عنوان کرد: در به کارگیری نخبگان پیگیری خواهیم کرد. چرا که بخشی از نخبگان ما رابطه استخدامی خاصی ندارند.
فرزین در ادامه به ساختمان پارک اشاره کرد و گفت: ما در ساختمانی که قرارداریم هنوز بحث شهرداری آن وجود دارد. اختصاص زمین مناسب را باید پیگیر شویم. ما باید تمام تلاشمان را بکنیم فضاهایی را که دار اختیار داریم توسعه داهیم.
وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم پارک را از درجه سه به درجه دو برسانیم باید فضاها را گسترش دهیم.
وی افزود: ارتباط مستمری را با مجموعه رسانه‌ها خواهیم داشت تا ضرورت توجه به شرکت‌های دانش بنیان مشخص شود.
فرزین گفت: شورای مشورتی را مد نظر قرار خواهیم داد؛ حمایت ویژه‌ای از برنامه‌های استارت آپی خواهیم داشت؛ حمایت از خانه های خلاق را پیگیر خواهیم بود. کافه‌های ایده پردازی را پیگیری خواهیم کرد؛ ارتباط ویژه‌ای را نیز با دیگر پارک‌های علم و فناوری حتی با خارج از کشور خواهیم داشت.
به گزارش کبنا، محسن فرزین جایگزین سید شمس الدین هاشمی رئیس پیشین پارک علم و فناوری کهگیلویه شده است.




نام شما

آدرس ايميل شما

زیرتل
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر ناچارا نیروی دست سوم‌خود را در پارک گماشت.
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1