تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۴
کد مطلب : ۴۴۹۷۲۸
تحلیل سیاسی

مذاکرات حیاتی دوحه برای ایران، آیا احیای برجام وگشایش اقتصادی در راه است

۰
کبنا ؛صفا فضیلت خواه فعال سیاسی و کارشناس ارشد علوم سیاسی در رابطه با برجام و توافق احتمالی ایران با غرب تحلیلی انجام داده است.

به گزارش کبنا نیوز؛ تحلیل این فعال سیاسی در زیر آمده است

در حالی که یک سال از دولت ابراهیم رئیسی می گذرد که نرخ تورم و فشار اقتصادی بر تمام اقشار جامعه ایرانی چنان سنگین شده که فضای جامعه را روز به روز ملتهب کرده است .
فشار اقتصادی که بخش عمده ای از آن به گواه تمام اقتصاد دانان ناشی از فشار شدید تحریم های بی رحمانه غرب و اروپا بوده است که دولت ابراهیم رئیسی را به علت کمبود ارز مجبور به جراحی اقتصادی کرده است.
بعد از زمین‌گیر شدن برجام در  سال ۱۳۹۷ دوباره تحریم ها ی ناجوانمردانه  غرب علیه  ایران به اوج خود رسیده است. اثرات زیان بار لغو برجام چنان در زندگی مردم ایران رخ نموده است که مخالفان دیروز برجام امروز بر اشتباه خود به وضوح پی برده اند که راهی جز تعامل با جامعه جهانی و بازگشت به گفتگو و احیای برجام ندارند.
به همین دلیل دولت ابراهیم رئیسی با شور و شوق وصف ناپذیر خواهان برگشت به مذاکرات و امضای مجدد همان برجام ۲۰۱۶ دولت حسن روحانی شده است.
آنچه غرب را در این برهه به میز مذاکره آورده است نه تمایل به تعامل با دولت محافظه کار ابراهیم رئیسی است بلکه اتفاقات و شرایط موجود در معادلات جهان بعد از وقوع جنگ روسیه و اوکراین هست. در حقیقت جنگ روسیه و اوکراین در یک بزنگاه تاریخی ره‌آوردها و دستاوردهای بی نظیری را جلوی پای تیم مذاکره کننده ایران قرار داده است که می توان از این شرایط گل آلود ایران ماهی های خود را بگیرد، اگر تیم مذاکره کننده ایران و وزیر امور خارجه ایران دستی بر آتش منافع ملی و بازی در زمین خود را بدون توجه به خواست استعماری روسیه اعمال کند. 
 روسیه بعد از جنگ اکراین و قرار گرفتن آمریکا و اروپا در کفه ترازو اکراین علیه روسیه و تحریم آن وارد مرحله جدیدی از سیاست گذاری شده است.
در این برهه که روسیه به تلافی فشارهاو تحریم  غرب و اروپا  از سیاست فشار انرژی بر اروپا بهره می برد و به عنوان بازیگر قوی تامین گاز اروپا با افزایش قیمت انرژی خود و گاهی تحریم انرژی  تمام فشار خود را بر اروپا برای رسیدن به خواست های خود در اکراین و جداکردن اروپا از حمایت اکراین  اعمال کرده است و هر روز سعی بر یارگیری  هر چه  بیشتر در عرصه  بین المللی دارد به هیچ وجه تمایل ندارد که ایران را با احیای برجام از دامن خود جدا و به سمت تعامل با غرب و جامعه جهانی ببیند.
در مقابل غرب و ایالات متحده آمریکا بسیار مصمم هست تا مذاکرات احیای برجام هر چه سریعتر به امضا مجدد برسد تا با جدا کردن ایران از  روسیه بر انزوا روس‌ها بیفزاید و از سوی دیگر با پیوند ایران به جامعه جهانی از توان عظیم  انرژیِ گازی  ایران  برای جایگزینی گاز  روسیه به سمت اروپا بهره بگیرد.
این فرصت طلایی احیای مجدد برجام که ناشی از تحولات دنیای مدرن بعد از وقوع جنگ روسیه و اوکراین پیش روی تیم مذاکره کننده ایران قرار گرفته است می تواند به یک فرصت تاریخی برای اعمال منافع ملی ایران در عرصه بین المللی تبدیل شود تا با پیوند دوباره ایران به جامعه جهانی و تامین بخش مهمی از انرژی اروپا ایران به جایگاه برجسته ای در جهان مدرن دست یابد، اگر تیم مذاکره کنند ایران با بازی در زمین خود دست از آرمان گرایی خیالی و بازی در زمین روسیه دست بردارد و منافع ملی خود را مافوق تمام شرایط موجود جامعه جهانی ترسیم نماید تا از این مسیر با گشایش تعاملات بین المللی راه ورود سرمایه ، تکنولوژی ، نیروی تخصص و تجارت بین المللی را به دروازه های خود بازنماید و مردم ایران را از این فشار اقتصادی بی رحمانه نجات داده و به این تورم کمرشکن پایان دهد . مذاکرات دوحه قطعا می تواند برگ تاریخی ماندگاری در سرنوشت مردم ایران بازی کند اگر تیم مذاکره کننده ایران بخشی از نبوغ فکری محمد جواد ظریف را در این مذاکرات به کار گیرد .
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1