تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۴۴۹۴۵۸
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد؛
مدیرکل آموزش و پرورش مجبور است دنبال امکانات اولیه و ابتدایی مدارس دوندگی کند / تلاش برای بهبود میانگین نمرات نهایی دانش آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد / اجرای طرح کارنامه معلم / افراد سیاسی چشم طمع به آموزش و پرورش دارند/ در زمان حضوری کلاسها 3 هزار دانشآموز روی زمین نشسته بودند
۲
کبنا ؛معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای اینکه بتوانیم بخشی از عقب ماندگی دانش آموزان از درس را رفع کنیم و میانگین نمرات نهایی دانش آموزان استان بالا برود، امتحانات شبه نهایی در تابستان برگزار می کنیم.
محمد جمالی روز پنجشنبه (2 تیرماه 1401) در گفت و گو با خبرنگار کبنا با اشاره به «برگزاری آزمون ورودی مدارس نیمه دولتی در مناطق محروم استان» گفت: آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی با تعداد 3396 نفر در 12 منطقه و شهرستان برگزار می شود. در حوزه عشایر نیز برای اولین بار آزمون ورودی در تمام مناطق روستایی و محروم آزمون برگزار می شود و دانش آموزان باید تا نیم ساعت قبل از شروع آزمون در جلسه امتحان حضور پیدا کنند.
برای اینکه شبهه ای در آزمون ایجاد نشود، سوالات آزمون خارج از استان طراحی می شود، نهایت دقت برای حفاظت از سوالات آزمون رعایت می شود تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.
برگزاری امتحانات شبهه نهایی / میانگین نمرات نهایی دانش آموزان استان در رده های آخر کشور است
جمالی در خصوص «برنامه آموزش و پرورش برای بهبود نمرات امتحانات نهایی دانش اموزان استان» گفت: شاخص های آموزشی ما در سطح استان مناسب نیست. ما در رده های آخر در میان استان ها قرار داریم. در حوزه های تصحیح امتحانات، سوالات آزمون، همگی بصورت کشوری انجام می شود و دارای استاندارد کشوری است. میانگین نمرات دانش آموزان استان ما جزو نمرات پایین در سطح کشور است، درصد قبولی های ما نیز به همین شکل است.
جمالی بیان کرد: در دو ماه تابستان برای اینکه بتوانیم بخشی از این عقب ماندگی را رفع کنیم، امتحانات شبه نهایی برگزار می کنیم و در سطح استان اجرا می کنیم.
طرح کارنامه معلم و ایجاد چالش آموزشی
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان به «ایجاد سامانه کارنامه معلم» اشاره کرده و اظهار کرد: برای اینکه از این وضعیت بیرون بیاییم، باید نشاط اجتماعی ایجاد کنیم. سامانه ای تحت عنوان کارنامه معلم طراحی می کنیم. این کارنامه به این شکل است که در پایان هر هفته، معلمی که بطور مثال در دورترین نقطه در حال تدریس است، در این سامانه نمرات مستمر معلم را ثبت می کنیم. اطلاعات سامانه به خانواده های فرزندان انتقال داده می شود. خانواده ها می توانند وارد این سامانه شوند و و ضعیت تحصیلی دانش اموز و معلم را مشاهده کنند.
وی اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که یک چالش آموزشی ایجاد کنیم و بتوانیم رقابت میان معلم ها و دانش اموزان در سطح آموزشگاهی، در سطح شهرستانی و ... ایجاد کنیم. نتیجه این مقایسه و رقابت میان افراد این است که موجب رشد آموزشی و انگیزه دانش اموزان می شود.
کلاس های جبرانی رایگان اجرا می شود
جمالی اظهار کرد: کلاس های جبرانی رایگان در سطح استان اجرا خواهیم کرد. دستورالعمل کشوری به دنبال جذب 20 درصد دانش آموزان است، ولی امیدواریم این میزان را به 40 درصد برسانیم. همه دانش اموزان به غیر از پایه های دوازدهم می توانند در این کلاس ها شرکت کنند؛ هم دانش اموزانی که نمره قبولی را کسب کرده اند و هم دانش آموزانی که نمره قبولی را کسب نکرده اند در 4 عنوان درسی در این کلاس ها شرکت می کنند. هفته دوم تیرماه زمان کلاس ها اعلام می شود.
درخواست وجه برای ثبت نام دانش آموز ممنوع است
جمالی درخصوص «دریافت وجه ثبت نام دانش آموزان» بیان کرد: ستاد ثبت نام در زیرمجموعه پروژه مهر قرار دارد. اگر مدرسه ای از دانش آموزان طلب وجه کرد، در سریعترین زمان به آموزش و پرورش اطلاع دهند، ما برخورد خواهیم کرد. هیچ گونه وجهی برای ثبت نام محدودیت دارد، جز محدوده های جغرافیایی که تعریف شده است. چه برای دریافت کارنامه، ثبت نام، برای سرویس مدرسه، لباس و ... مدارس نمی توانند وجهی دریافت کنند. تنها وجهی که بصورت علی الحساب مدارس دریافت می کنند، 10 هزارتومان به خاطر بیمه دانش آموز است. برای مدارس هیئت امنایی و غیرانتقاعی نیز هنوز شهریه مدارس مصوب نشده و کسی نمی تواند پولی اخذ کند.
جمالی گفت: با اداره کل صمت مکاتبه ای کرده ایم، خیاط های منتخب را با هماهنگی امور صنفی معرفی کنند برای اینکه دانش اموزان بتوانند از این تولیدی ها و خیاطی ها لباس تهیه کنند. همچنین دانش آموزان نیز می توانند بر اساس رنگ لباس و مدل لباس، خودشان اقدام به تهیه لباس کنند.
جهاد تبیین در آموزش و پرورش شکل بگیرد
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان در پاسخ به اینکه «برخی از معلم ها کیفیت تدریس خوبی دارند، اما برخی از آنها تفکرات غیر دینی را ترویج می دهند. برخی از آنها نظام شاهنشاهی را تبلیغ می کنند، یا در خصوص حجاب فرهنگ های اشتباهی را ترویج می کنند، در این ابعاد برنامه ای دارید؟» گفت: دشمن آموزش و پرورش را هدف قرار داده است، طیف گسترده ای از نوجوانان و جوانان در اختیار آموزش و پرورش است. قاعدتا دشمنان در جهت همراه ساختن افراد با سیاست های مخالف جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند.
جمالی افزود: یکی از مباحثی که رهبر معظم انقلاب داشتند جهاد تبیین بوده است. چرا دانش آموزان ما بعد از اتمام دوره مدرسه، در اعتراضات خیابانی عموما از نظام پهلوی و رضاشاه نام می برند؟ اشکال این است که ما در آموزش و پرورش جنایت های رضاشاه را خوب تبیین نکردیم. بخش عظیمی از ایران در دوره حکومت رضاشاه و شاه های پهلوی و قاجار جدا شدند. قراردادهای ننگینی که در این دوران بسته شد.
وی گفت: دانش آموز 6 ساعت در اختیار آموزش و پرورش است و 18 ساعت در اختیار رسانه ها، خانواده و جامعه است. آموزش و پرورش در حد و حیطه خود قدرت تبیین دارند، جامعه هم در این حوزه وظیفه دارند.
معاون آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمان حضوری شدن مدارس قریب 3 هزار صندلی کمبود داشتیم که دانش آموزان سر زمین نشسته بودند. مدارس ما از حداقل امکانات اولیه هم برخوردار نیستند. مدیر کل آموزش و پرورش مجبور است دنبال امکانات اولیه و ابتدایی مدارس دوندگی کند. شبانه روز پیگیر و دنبال هستند. شاید ذکر بعضی کمبودها صلاح نباشد که رسانهای شود. باید بپذیریم که آموزش و پرورش استان باید به صورت ویژه دیده شود.
از نقد منصفانه استقبال می کنیم
جمالی در انتهای سخنان خود گفت: آموزش و پرورش تن نهیفی دارد و نیاز به کمک دارد، باید از تیرهای زهرآگین در امان بماند. ما از نقد منصفانه استقبال می کنیم. ذات معلمی نقادی است، اگر معلم منتقد نباشد بخشی از رسالت خود را انجام نداده است. ولی باید هم نقاط مثبت و منفی با هم دیده شود تا خواننده و بیننده بر انصاف نویسنده صحه بگذارد. هجمه هایی که به سمت آموزش و پرورش می رود درست نیست. ما کمتر اجازه دخالت مسائل حاشیه ای را می دهیم. ولی طبیعی است که افراد سیاسی و خیلی از افراد چشم طمع به آموزش و پرورش دارند. ولی ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت اجازه نمی دهیم نظام تعلیم و تربیت تحت تأثیر این افراد واقع شود. تلاش ما این است که بر اساس سند تحول بنیادین و نظر مقام معظم رهبری حرکت کنیم.
سه هزار صندلی کمبود داشتیم
جمالی همچنین در خصوص کمبود امکانات در اموزش و پرورش گفت: در زمان حضوری شدن مدارس قریب سه هزار صندلی کمبود داشتیم که دانش آموزان روی زمین می نشستند. مدارس ما از حداقل امکانات اولیه هم برخوردار نیستند. مدیرکل آموزش و پرورش مجبور است دنبال امکانات اولیه و ابتدایی مدارس دوندگی کند. شبانه روز پیگیر و دنبال هستند. شاید ذکر بعضی کمبودها صلاح نباشد که رسانه ای شود.باید بپذیریم که آموزش و پرورش استان باید به صورت ویژه دیده شود.
محمد جمالی روز پنجشنبه (2 تیرماه 1401) در گفت و گو با خبرنگار کبنا با اشاره به «برگزاری آزمون ورودی مدارس نیمه دولتی در مناطق محروم استان» گفت: آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی با تعداد 3396 نفر در 12 منطقه و شهرستان برگزار می شود. در حوزه عشایر نیز برای اولین بار آزمون ورودی در تمام مناطق روستایی و محروم آزمون برگزار می شود و دانش آموزان باید تا نیم ساعت قبل از شروع آزمون در جلسه امتحان حضور پیدا کنند.
برای اینکه شبهه ای در آزمون ایجاد نشود، سوالات آزمون خارج از استان طراحی می شود، نهایت دقت برای حفاظت از سوالات آزمون رعایت می شود تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.
برگزاری امتحانات شبهه نهایی / میانگین نمرات نهایی دانش آموزان استان در رده های آخر کشور است
جمالی در خصوص «برنامه آموزش و پرورش برای بهبود نمرات امتحانات نهایی دانش اموزان استان» گفت: شاخص های آموزشی ما در سطح استان مناسب نیست. ما در رده های آخر در میان استان ها قرار داریم. در حوزه های تصحیح امتحانات، سوالات آزمون، همگی بصورت کشوری انجام می شود و دارای استاندارد کشوری است. میانگین نمرات دانش آموزان استان ما جزو نمرات پایین در سطح کشور است، درصد قبولی های ما نیز به همین شکل است.
جمالی بیان کرد: در دو ماه تابستان برای اینکه بتوانیم بخشی از این عقب ماندگی را رفع کنیم، امتحانات شبه نهایی برگزار می کنیم و در سطح استان اجرا می کنیم.
طرح کارنامه معلم و ایجاد چالش آموزشی
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان به «ایجاد سامانه کارنامه معلم» اشاره کرده و اظهار کرد: برای اینکه از این وضعیت بیرون بیاییم، باید نشاط اجتماعی ایجاد کنیم. سامانه ای تحت عنوان کارنامه معلم طراحی می کنیم. این کارنامه به این شکل است که در پایان هر هفته، معلمی که بطور مثال در دورترین نقطه در حال تدریس است، در این سامانه نمرات مستمر معلم را ثبت می کنیم. اطلاعات سامانه به خانواده های فرزندان انتقال داده می شود. خانواده ها می توانند وارد این سامانه شوند و و ضعیت تحصیلی دانش اموز و معلم را مشاهده کنند.
وی اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که یک چالش آموزشی ایجاد کنیم و بتوانیم رقابت میان معلم ها و دانش اموزان در سطح آموزشگاهی، در سطح شهرستانی و ... ایجاد کنیم. نتیجه این مقایسه و رقابت میان افراد این است که موجب رشد آموزشی و انگیزه دانش اموزان می شود.
کلاس های جبرانی رایگان اجرا می شود
جمالی اظهار کرد: کلاس های جبرانی رایگان در سطح استان اجرا خواهیم کرد. دستورالعمل کشوری به دنبال جذب 20 درصد دانش آموزان است، ولی امیدواریم این میزان را به 40 درصد برسانیم. همه دانش اموزان به غیر از پایه های دوازدهم می توانند در این کلاس ها شرکت کنند؛ هم دانش اموزانی که نمره قبولی را کسب کرده اند و هم دانش آموزانی که نمره قبولی را کسب نکرده اند در 4 عنوان درسی در این کلاس ها شرکت می کنند. هفته دوم تیرماه زمان کلاس ها اعلام می شود.
درخواست وجه برای ثبت نام دانش آموز ممنوع است
جمالی درخصوص «دریافت وجه ثبت نام دانش آموزان» بیان کرد: ستاد ثبت نام در زیرمجموعه پروژه مهر قرار دارد. اگر مدرسه ای از دانش آموزان طلب وجه کرد، در سریعترین زمان به آموزش و پرورش اطلاع دهند، ما برخورد خواهیم کرد. هیچ گونه وجهی برای ثبت نام محدودیت دارد، جز محدوده های جغرافیایی که تعریف شده است. چه برای دریافت کارنامه، ثبت نام، برای سرویس مدرسه، لباس و ... مدارس نمی توانند وجهی دریافت کنند. تنها وجهی که بصورت علی الحساب مدارس دریافت می کنند، 10 هزارتومان به خاطر بیمه دانش آموز است. برای مدارس هیئت امنایی و غیرانتقاعی نیز هنوز شهریه مدارس مصوب نشده و کسی نمی تواند پولی اخذ کند.
جمالی گفت: با اداره کل صمت مکاتبه ای کرده ایم، خیاط های منتخب را با هماهنگی امور صنفی معرفی کنند برای اینکه دانش اموزان بتوانند از این تولیدی ها و خیاطی ها لباس تهیه کنند. همچنین دانش آموزان نیز می توانند بر اساس رنگ لباس و مدل لباس، خودشان اقدام به تهیه لباس کنند.
جهاد تبیین در آموزش و پرورش شکل بگیرد
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان در پاسخ به اینکه «برخی از معلم ها کیفیت تدریس خوبی دارند، اما برخی از آنها تفکرات غیر دینی را ترویج می دهند. برخی از آنها نظام شاهنشاهی را تبلیغ می کنند، یا در خصوص حجاب فرهنگ های اشتباهی را ترویج می کنند، در این ابعاد برنامه ای دارید؟» گفت: دشمن آموزش و پرورش را هدف قرار داده است، طیف گسترده ای از نوجوانان و جوانان در اختیار آموزش و پرورش است. قاعدتا دشمنان در جهت همراه ساختن افراد با سیاست های مخالف جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند.
جمالی افزود: یکی از مباحثی که رهبر معظم انقلاب داشتند جهاد تبیین بوده است. چرا دانش آموزان ما بعد از اتمام دوره مدرسه، در اعتراضات خیابانی عموما از نظام پهلوی و رضاشاه نام می برند؟ اشکال این است که ما در آموزش و پرورش جنایت های رضاشاه را خوب تبیین نکردیم. بخش عظیمی از ایران در دوره حکومت رضاشاه و شاه های پهلوی و قاجار جدا شدند. قراردادهای ننگینی که در این دوران بسته شد.
وی گفت: دانش آموز 6 ساعت در اختیار آموزش و پرورش است و 18 ساعت در اختیار رسانه ها، خانواده و جامعه است. آموزش و پرورش در حد و حیطه خود قدرت تبیین دارند، جامعه هم در این حوزه وظیفه دارند.
معاون آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمان حضوری شدن مدارس قریب 3 هزار صندلی کمبود داشتیم که دانش آموزان سر زمین نشسته بودند. مدارس ما از حداقل امکانات اولیه هم برخوردار نیستند. مدیر کل آموزش و پرورش مجبور است دنبال امکانات اولیه و ابتدایی مدارس دوندگی کند. شبانه روز پیگیر و دنبال هستند. شاید ذکر بعضی کمبودها صلاح نباشد که رسانهای شود. باید بپذیریم که آموزش و پرورش استان باید به صورت ویژه دیده شود.
از نقد منصفانه استقبال می کنیم
جمالی در انتهای سخنان خود گفت: آموزش و پرورش تن نهیفی دارد و نیاز به کمک دارد، باید از تیرهای زهرآگین در امان بماند. ما از نقد منصفانه استقبال می کنیم. ذات معلمی نقادی است، اگر معلم منتقد نباشد بخشی از رسالت خود را انجام نداده است. ولی باید هم نقاط مثبت و منفی با هم دیده شود تا خواننده و بیننده بر انصاف نویسنده صحه بگذارد. هجمه هایی که به سمت آموزش و پرورش می رود درست نیست. ما کمتر اجازه دخالت مسائل حاشیه ای را می دهیم. ولی طبیعی است که افراد سیاسی و خیلی از افراد چشم طمع به آموزش و پرورش دارند. ولی ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت اجازه نمی دهیم نظام تعلیم و تربیت تحت تأثیر این افراد واقع شود. تلاش ما این است که بر اساس سند تحول بنیادین و نظر مقام معظم رهبری حرکت کنیم.
سه هزار صندلی کمبود داشتیم
جمالی همچنین در خصوص کمبود امکانات در اموزش و پرورش گفت: در زمان حضوری شدن مدارس قریب سه هزار صندلی کمبود داشتیم که دانش آموزان روی زمین می نشستند. مدارس ما از حداقل امکانات اولیه هم برخوردار نیستند. مدیرکل آموزش و پرورش مجبور است دنبال امکانات اولیه و ابتدایی مدارس دوندگی کند. شبانه روز پیگیر و دنبال هستند. شاید ذکر بعضی کمبودها صلاح نباشد که رسانه ای شود.باید بپذیریم که آموزش و پرورش استان باید به صورت ویژه دیده شود.