کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست رئیس سازمان سینمایی کشور با هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی مطرح شد؛

کهگیلویه و بویراحمد جغرافیای فرهنگی خاص خود را دارد / آموزش، پاشنه آشیل سینما در کهگیلویه و بویراحمد است / در این سال‌ها چه بر سر سینمای جوان آمده است؟ / شبکه دنا نگاه فرهنگی به سینما ندارد / وقتی مخاطب وجود ندارد، سالن سینما به چکار می‌آید؟ / درخشان، مدیرکل جوانی که همراه و همدل هنرمندان است

5 خرداد 1401 ساعت 0:16

شامگاه امروز (4 خرداد 1401) نشست صمیمی رئیس سازمان سینمایی کشور با هنرمندان و فعالان عرصه سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.


شامگاه امروز (4 خرداد 1401) نشست صمیمی رئیس سازمان سینمایی کشور با هنرمندان و فعالان عرصه سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار داشت: از حسن توجه ریاست محترم سازمان سینمایی کشور تشکر می‌کنم که عدالت فرهنگی را در روش و منش مدیریت خود قرار دادند و این برنامه‌ها مصداق رعایت عدالت فرهنگی است.
وی گفت: بیش از 200 هنرمند در عرصه فیلم و عکس در حال فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه شاید استان ما در حوزه فرهنگ و هنر دارای استعدادهای نابی در همه عرصه‌ها باشد، اما بیشترین استعداد ما در حوزه فیلم و عکس است.
درخشان در ادامه با اشاره به برخی از آثار فیلمسازان کهگیلویه و بویراحمدی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، گفت: این موارد نشان دهنده ظرفیت بالقوه هنرمندان در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با تلاش و زحمت خود، این موفقیت‌ها را کسب کرده‌اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گفت: این استان دارای ظرفیت‌های متعددی برای تولیدات سینمایی است که به صورت مصداقی به دو مورد آنها اشاره می‌کنم.
وی گفت: یکی از مهمترین این حوزه‌ها رشادت‌هایی است که در دوران دفاع مقدس در این استان صورت گرفته است. کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین جمعیتی، از استان‌هایی است که بیشترین حضور را در دفاع مقدس داشته است. وی در ادامه با اشاره به اهمیت رشادت‌های دفاع مقدس در استان گفت: اگر سینما در استان ما تقویت می‌شد، شاید فیلم سینمایی شهید زرین را هنرمندانی از استان خود ما می‌ساختند.

درخشان با اشاره به اینکه سوژه‌های متعددی در این استان وجود دارد گفت: شهید هدایت الله طیب یکی از فرزندان این استان است که زندگی او می‌تواند یک سوژه مطلوب برای سینما باشد و ساخت اثری درباره آن شاید کمتر از فیلم موقعیت المهدی و سایر آثار فاخر نباشد.
درخشان در ادامه اظهار داشت: موضوع دوم جغرافیای فرهنگی این استان است و استان ما ظرفیت‌های هنری و فرهنگی قابل توجهی دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مطالبه‌های موجود در این استان گفت: یکی از مطالبات جدی در حوزه هنر، توجه به مسائل زیرساختی است؛ ما ضعیف هستیم و سینمای مستقل نداریم و شاید بخشی از دلایلی که از سینما در استان استقبال نمی‌شود به همین خاطر باشد.
درخشان در پایان گفت: لزوم توجه جدی به بخش آموزش وجود دارد و لازم است از اساتید مجرب در فیلم و عکس استفاده شود؛ چرا که ما استعدادهای بسیاری در سطح استان داریم که این امر مستلزم توجه است.
محمد خزائی رئیس سازمان سینمایی کشور در ادامه سخنان مدیرکل ارشاد استان با تشکر از امین درخشان و قادر آشنا، گفت: موضوع این سفر شنیدن سخنان هنرمندان است و ترجیح می‌دهم نخست هنرمندان و مسئولین دیگر صحبت کنند.
خسرو حیدری یکی از هنرمندان عرصه سینمای کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: اینجا دغدغه تولید داریم؛ امیدواریم حمایت مالی از فیلمسازان مستقل صورت بگیرد.
وی در ادامه گفت: استطاعت انجمن یا حوزه هنری چندان زیاد نیست و آنهایی که می خواهند کار کنند با مشکلات مالی مواجه هستند.

حیدری اظهار داشت: شبکه دنا حمایت مالی نمی‌کند و هیچ نگاه فرهنگی به مقوله فیلم ندارد و کار در آنجا سخت است.
وی در پایان اظهار داشت: خیلی از فیلمسازان ایده‌های خوبی دارند، ولی از نظر مالی در مضیقه هستند.
قدرت الله سلیمانی‌فر رئیس سابق انجمن سینمای جوان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با بیان اینکه چاله و چوله‌های سینما در استان ما بسیار زیاد است، افزود: این استان شایسته آن است که یک سینمای در شأن داشته باشد. اما این روزها مقداری ممکن است بازدهی مالی سینما کم باشد و مردم هم با سینما قهر کرده‌اند.
ایرج کاظمی‌جو رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه گفت: در حوزه سینمای جوان، بحث آموزش خیلی جدی است. اما آموزش در استان ما پاشنه آشیل در حوزه هنر و اختصاصا حوزه سینما است.
وی گفت: دوره‌های آموزشی در استان ما صرفاً در برخی از ژانرها است؛ یادمان باشد وقتی قرار است یک فیلم حرفه‌ای ساخته شود در همه بخش‌های آن باید کارگاه‌های تخصصی برگزار شود.
کاظمی جو در ادامه اظهار داشـت: در کهگیلویه و بویراحمد، فقط در یاسوج سینمای جوان مرکز دارد و برخی از شهرستان‌های ما اصلا زیرساخت برای نمایش یک فیلم را هم ندارند.
اسحاق آقایی از عکاسان کهگیلویه و بویراحمد که در این نشست حضور داشت، با مقایسه ورزش و هنر گفت: در جامعه برای ورزشکاران اهمیت بسیار زیادی قائل هستند، در حالی که اهمیت کمتری به هنرمندان در جامعه داده می‌شود.
وی با بیان اینکه ما استان ثروتمندی از نظر نیروی انسانی هستیم، افزود:  باید بررسی کنیم که در دهه‌های گذشته چه بر سر سینمای جوان ما آمد که بخشی از آن به مدیریت مرکز برمی گردد.
آقایی عنوان کرد: خیلی از فیلمسازان ما در سینمای جوان رشد کرده‌اند. اما معلوم نیست در این سالها چه بر سر انجمن آمده است که دیگر رشد نکرده است؛ ما انتظار داریم این انجمن به همان دهه 70 برگردد.
این عکاس کهگیلویه و بویراحمدی در پایان با انتقاد از عملکرد سینمای جوان استان گفت: متأسفانه عکس در سینمای جوان به حاشیه رفته است.

مهدی آذرپندار مدیرعامل سینمای جوان ایران نیز با اشاره به شیوع کرونا در سال‌های گذشته گفت:  در دو سه سال اخیر بودجه‌های تولید محدود شده بودند و کرونا خیلی از رویدادها را تعطیل کرد.
وی در ادامه گفت: از آبان ماه آماده هستیم که برنامه را برای جشنواره منطقه‌ای یاسوج آماده کنیم و در سال‌های اخیر حوزه تولید را دوباره جدی بگیریم.
قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی کشور نیز با تشکر از درخشان و استفاده از این فرصت برای هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی گفت: هنرمندان در کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل جوانی دارند که با آنها همدل و همراه است و هنرمندان در حوزه‌های مختلف به ویژه سینما می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.
آشنا عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد از نظر زیرساخت‌ها مشکل دارد و باید هر شهرستان حداقل یک سینمای آبرومند داشته باشد.
وی در پایان با اشاره به نکاتی در باب سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد، بر حوزه تولید در سینما تأکید کرد و گفت: حوزه تولید را جدی بگیرید.
محمد خزائی رئیس سازمان سینمایی کشور نیز عنوان کرد: من شخصاً در سازمان سینمایی از افرادی بودم که دوست داشتم استان ها را بگردم و مسائل آنها را از نزدیک ببینم.
خزائی گفت: معمولاً کمتر چنین جلساتی خارج از جشنواره ها برگزار می‌شود و اینکه صرفاً حضور پیدا کنیم برای اینکه درد دل شما را بشنویم کمتر پیش آمده است.
رئیس سازمان سینمایی کشور تصریح کرد: اما در دولت جدید این وظیفه‌مان است که درد دل‌ها را بشنویم؛ چه کسانی موافق هستند و کسانی که مخالفند.
وی در ادامه با بیان اینکه من دوست دارم با تمام فیلمسازان این استان صحبت کنم، گفت: به نظر من تمام فیلمسازان مستقل هستند، اما در نگاهی دیگر همه فیلمسازان دولتی هستند. البته از نظر من فیلمساز مستقل کسی است که اندیشه و دغدغه مستقل دارند.

خزائی اظهار داشت: تا جایی که در وسع ما باشد دغدغه‌ها را می‌شنویم و حل می‌کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه فیلمساران می‌توانند سفیرهای فرهنگی برای معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های هر استان باشند، گفت: وقتی فیلمساز فقط به مسائل منفی مثل فقر می‌پردازد تصویری که از استان داده می‌شود به عنوان استانی کم‌برخوردار معرفی می‌شود و ظرفیت‌های استان دیده نمی‌شود.
رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: این استان ظرفیت‌های بسیاری برای جذب توریست دارد و فیلمسازان و هنرمندان می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.
وی تصریح کرد: کسی که وارد عرصه فیلمسازی می‌شود مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارد.
در انجمن سینمای جوان کور تنوع ژانرها را برای اولین بار می بینیم. نیاز کشور ما این است که انواع ژانرها و سلیقه ها داشته باشد.
خزائی با بیان اینکه انتظار دارم وظیفه خودمان را در قبال فیلمسازی بدانیم افزود: تا کی قرار است فقط معضلات اجتماعی و سیاهی‌های یک جامعه را به تصویر بکشیم؟ در حالی که اصل هنر این است وقتی که خیلی ناامید هستی به مردم و جامعه فکر کنی.
وی گفت: سینمای یاسوج مستلزم حمایت نهادهای استانی است. اما من به عنوان سازمان سینمایی می‌توانم امکاناتی در اختیار آن قرار دهم و ما در فردا تلاش داریم در جلسه استانداری این موضوع را مطر کنیم.
رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: امسال بودجه شما در کهگیلویه و بویراحمد چند برابر شده است و از بودجه‌ای که آمده است بیشترین استفاده شود.
خزائی در ادامه گریزی به وضعیت سینماهای استان زد و خاطرنشان کرد: وقتی مخاطب وجود ندارد، سالن سینما به چکار می‌آید؟ اول باید آسیب شناسی کنید که چرا در استان مخاطب کم داریم و بفهمیم که چکار باید کرد که تعداد مخاطبان ما افزایش پیدا کند.
وی افزود: یاسوج جز استانهایی است که کمترین مخاطب سینما را دارد و باید بررسی کنیم چرا ضعف جذب مخاطب وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید فضای مناسب برای فیلم اولی‌ها فراهم کنیم عنوان کرد: یک هادی محقق دیگر را به سینما معرفی کنید؛ برای من خیلی خوشایند است که در چنین استانی فیلمساز خوبی بیرون بیاید و ما حتما حمایت خواهیم کرد.
رئیس سازمان سینمایی کشور خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم آموزش بر اساس استعداد باشد نه بر اساس پول و چه معنا دارد کسی که پول ندارد از آموزش محروم شود؟
وی گفت: قول می‌دهم اگر توانستیم فضایی را در مجلس فراهم کنیم و آموزش را رایگان کنیم.
محمد خزائی در پایان اظهار داشت: اگر بتوانید جشنواره‌ای را طراحی کنید من حتماً حمایت خواهم کرد.


کد مطلب: 448409

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448409/کهگیلویه-بویراحمد-جغرافیای-فرهنگی-خاص-خود-آموزش-پاشنه-آشیل-سینما-این-سال-ها-سر-سینمای-جوان-آمده-شبکه-دنا-نگاه-ندارد-وقتی-مخاطب-وجود-سالن-چکار-می-آید-درخشان-مدیرکل-جوانی-همراه-همدل-هنرمندان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1