تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۴۴۸۱۰۸
در نشست مطالبه گران سد آبریز کهگیلویه با امام جمعه کهگیلویه مطرح شد؛

خودزنی‌ها در کهگیلویه مانع احداث سد آبریز شد

۳
۱
خودزنی‌ها در کهگیلویه مانع احداث سد آبریز شد
کبنا ؛نشست مطالبه گران سد آبریز کهگیلویه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت و با حضور امام جمعه این شهر برگزار شد.
به گزارش کبنا، حجت‌الاسلام علی وحدانی فر با بیان اینکه ۳۰ سال قبل باید صحبت از احداث سد آب بریز کهگیلویه می‌شد افزود: اما اکنون در یک فضای نامناسب سیاسی،امنیتی و اجتماعی راجب آن صحبت می کنیم.
وحدانی فر افزود: سالیانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب حق برداشت آب از رودخانه مارون است، اما امروزه ۹۵۰ میلیون متر مکعب به خوزستان آب برداشت می‌شود.
وی گفت: بنای بر این است یک برکه ای ایجاد بشود که ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب برداشت کنیم، و حقآبه ای که سهم خود مردم شهرستان است از آن استفاده کنند.
وحدانی فر آب را به عنوان یک منبع حیاتی مهم ملی خواند و افزود: این حق مردم است که از آن استفاده کنند، و استان کهگیلویه و بویراحمد استان پر آبی است ،قریب به ۱۱ درصد آب کشور را تامین می کند و ۳ سد در استان داریم که متاسفانه حتی به اندازه دو دهم آب برداشت نمی‌کنیم.
وی افزود: در رابطه با سد آبریز خود زنی ها و (مشکلات،شکایات و پیگیری هایی... )که برای عدم احداث سد آبریز در کهگیلویه انجام شد هیچ وقت در خوزستان انجام نشد.
خسرو شفیعی مطلق عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت در این نشست با اشاره به اینکه فلسفه احداث سد در دنیا ۵ عوامل دارد افزود: سد را احداث میکنند یا برای ذخیره آب، تولید برق آبی،پرورش ماهی،کنترل سیلاب و گردشگری ، و اگر فقط دو عامل قابل توجیه باشد آن سد احداث میشود. و سد آبریز هر ۵ عامل را به نحو احسن دارد.
وی با بیان اینکه قبلا اشتباهاتی در حوزه سد سازی اتفاق افتاده است افزود: احداث سد آبریز نباید قربانی اشتباهات گذشته بشود.
وی با اشاره به برخی از مزیت های احداث سد آبریز گفت: مخزن سد آبریز کوچک است که سطح آن ۴ کیلومتری است، ذخیره و تامین آب برای یکی از مستعد ترین دشت های جنوب غربی ایران، و ارتفاع آن از سطح دریا بالاتر است.
وی با بیان اینکه دشت کلاچو در حال حاضر با افت شدید سطح آبهای زیر زمینی مواجه است افزود: در سال های آینده این افت باعث نشست زمین میشود، و لایه بالایی خاک به راحتی فرسوده بشود. اما اگر سطح آب بالا بیاید ما نشست زمین و فرسایش خاک را نخواهیم داشت.
شفیعی مطلق افزود: سد آبریز ارتفاع بالایی از سطح دریا دارد و سطح تراز به ۱۱۰۰ می رسد،و هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد میشود نیروی برقی زیاد تولید کرد.
شفیعی مطلق با بیان اینکه سد آبریز بهترین کیفیت آب را دارد گفت: این برکه عمیق ،مرتفع، و خنک بهترین مکان برای پرورش ماهی است.
وی در ادامه افزود: با احداث این سد و رونق پرورش ماهی میتواند یک سایت گردشگری بین المللی در استان باشد و منطقه را از محرومیت نجات بدهد.
شفیعی مطلق با بیان اینکه سد آبریز ۵ عامل و فاکتور برای احداث یک سد را دارد افزود: نقش سد آبریز را در توسعه می‌بینم،
اگر این منطقه میخواهد به توسعه برسد یکی از فاکتور های اصلی آن احداث سد آبریز است. اما برخی با کارشناسی های غیر علمی می‌گویند خطر زلزله سد را تهدید میکند،در صورتی که خط گسل بهبهان به مارون۱ نزدیک تر است.
وی در ادامه گفت: وقتی به نقشه زمین شناسی کهگیلویه نگاه کنید سمت شرق کهگیلویه آب و خاک بسیار مناسب دارد و سمت غرب کهگیلویه آب و خاک مناسب برای کشاورزی ندارد و خاک و سازنده های زمین شناسی مناسبی برای صنعت دارد. برای توسعه هر منطقه ای ۲ بال لازم است، صنعت و کشاورزی که کهگیلویه وسط و بال دارد و بخش غربی آن میشود صنعت را فعال کرد در بخش شرقی کشاورزی و دام را فعال کرد.





نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
اگر آب از خوزستان بطرف کهگلیلویه سرازیر بود تا الان صد های آبریز ۱و ۲ و ۳ در خوزستان احداث شده بودن.
همت همه جانبه مسولین در این امر حیاتی و مهم است
شمیم
Iran, Islamic Republic of
درود
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
هشدار «اتحاد ملت» به دولت

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در واكنش به برنامه‌ دولت در خصوص رهاسازي قيمت‌ها، بيانيه‌اي انتقادي ...
قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني، گزارش کميسيون امور داخلي کشور و شورا‌ها در ...
1