تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۴۴۸۱۰۰
در نشست خبری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اصحاب رسانه مطرح شد؛

جشنواره ملی کوچ عشایر به میزبانی کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود / نوید افتتاح موزه باستان‌شناسی و پارک آبی در یاسوج

۲
۰
جشنواره ملی کوچ عشایر به میزبانی کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود / نوید افتتاح موزه باستان‌شناسی و پارک آبی در یاسوج
کبنا ؛
عصر امروز (27 اردیبهشت 1401) نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در هتل پارسیان یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این نشست سعید طالب‌پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: یکی از اقدامات خوب وزارت‌خانه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام گردشگری در سطح کشور بود.
وی گفت: ما در استان کهگیلویه و بویراحمد حتی طرح‌های 30 درصد به بالا را در قالب پرداخت تسهیلات تکمیلی، به بانک‌های عامل معرفی کرده‌ایم؛ این سیاست دولت است که این پروژه‌ها تکمیل شوند.
وی افزود: سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه فعلاً 75 میلیارد تومان است.
طالب پور عنوان کرد: در موضوع صنایع دستی نیز 120 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: با توجه به اینکه حوزه میراث فرهنگی یکی از مهمترین حوزه‌ها در کشور و استان است است، استان ما از یک ظرفیت بالایی از میراث فرهنگی برخوردار است، اما وضع موجود در شأن استان نبوده است.
وی اضافه کرد: موزه باستان‌شناسی تقریباً با جمیع اعتباراتی که تخصیص داده شده است و همین الأن نیز  حدود 4 تا 5 میلیارد تومان اعتبار دارد، اگر وقفه‌ای ایجاد نشود تا 3 یا 4 ماه آینده افتتاح می‌شود.
وی گفت: این موزه این قابلیت را دارد به عنوان موزه فرهنگی و هنری یاسوج از آن بازدید شود.
مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارک آبی یا موج‌های خروشان که توسط بخش خصوصی انجام شده است، یکی از کارهای شاخص در جنوب کشور است و از محل تبصره 18 حدود 13 میلیارد تومان به آن تخصیص داده شده است.
وی اضافه کرد: انشاالله به بهره‌برداری برسد می‌تواند یکی از طرح‌های بنیادی در استان باشد.
وی در خصوص این طرح گفت: قرارداد بسته شود ظرف دو یا سه ماه افتتاح می‌شود و الأن نیز حدود 92 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح جامع گردشگری استان نیز تصریح کرد: طرح جامع گردشگری استان تقریبا آماده شده و در مدت دو روز آینده ارائه می‌شود.
وی در ادامه به برنامه‌های این اداره کل اشاره کرد و گفت: جشنواره ملی کوچ عشایر را از 30 خرداد تا 3 تیر در شهر یاسوج خواهیم داشت. درکنار آن نیز همایش‌های متعدد و نمایشگاه صنایع دستی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه اعتقاد قلبی من این است که این استان نیاز به معرفی شدن دارد، گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی به عنوان هماهنگ کننده نقش دارد و هر کسی به نوعی باید خود را سهیم بداند و سهم رسانه باید حتی از ما هم باید پررنگ‌تر باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه هر ایرانی حق دارد گذشته خود را ببیند و بداند که گذشته او چه بوده است، گفت: دو روز بازدید از موزه را به صورت رایگان برای مردم خواهیم داشت.
در ادامه این نشست، دادی‌نژاد معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بزرگداشت هفته میراث فرهنگی اظهار داشت: از 28 اردیبهشت، هر سال یک هفته را شروع می‌کنند به نام میراث فرهنگی که به عنوان هفته میراث فرهنگی نامگذاری کرده‌اند و برنامه‌های آن را به اطلاع عموم مردم می‌رسانند.
وی گفت: ابتدای هفته به نام موزه هست. تعریفی که از موزه شده است؛ عبارت است از مکان گردآوری، نگهداری، مطالعه و بررسی نعمت‌های فرهنگی و ارزش دادن به این مجموعه‌ها و لذت بردن از آنها است.
وی افزود: میراث‌های ملموس و ناملموس هر جامعه در موزه نگهداری می شود.
وی اضافه کرد: موزه مکانی خصوصی است و تقریباً از وضعیت دولتی در حال خارج شدن است؛ در سطح استان هم تعدادی مجموعه‌دار خصوصی را مجوز داده‌ایم. هدف از آن این است که مردم از نعمت‌های فرهنگی مواظبت کنند.
دادی‌نژاد گفت: در هفته میراث فرهنگی، تعدادی برنامه در نظر گرفته‌ایم و سعی کرده‌ایم بیشتر از افرادی که در حوزه میراث فرهنگی هستند و فعالینی که کارهای فرهنگی انجام می‌دهند تجلیل شود.
وی گفت: در این هفته مقالاتی ارائه شود که وضعیت باستانی استان به اطلاع عموم رسانده شود.
دادی‌نژاد عنوان کرد: در چهار شهرستان بویراحمد، گچپساران، کهگیلویه و بهمئی، همایش‌هایی برگزار می‌شود و  از تعدادی از فعالین فرهنگی تجلیل می‌شود.
وی گفت: در این هفته همچنین از مجموعه‌داران خصوصی، استادکاران، و پژ<هشگران حوزه میراث فرنگی هم تجلیل می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود
Iran, Islamic Republic of
هر مدیری تازه میاد.
چند تا نوید میده و میره
بعد هم کسی نیست ازش سوال کنه که چه شد.
مثل مدیران قبلی میراث فرهنگی
کلا میراث فرهنگی استان رو تعطیل کنند هیچ اتفاقی برای استان نمیفته
اداره فشل !!!!
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
هشدار «اتحاد ملت» به دولت

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در واكنش به برنامه‌ دولت در خصوص رهاسازي قيمت‌ها، بيانيه‌اي انتقادي ...
قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني، گزارش کميسيون امور داخلي کشور و شورا‌ها در ...
1