تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۴۶۷۶۷
نگرانی آمریکا از پیروزی یار پوتین در پاریس

انتخابات فرانسه جهان را تغییر می‌دهد؟

۰
انتخابات فرانسه جهان را تغییر می‌دهد؟
کبنا ؛ کاخ سفید نگران است که پیروزی بعدی پوتین در پاریس باشد بدان معنا که «مارین لوپن» نامزدی که گرایش به پوتین دارد در انتخابات فرانسه پیروز شود.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، نگرانی فزاینده‌ای در دولت «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا درباره نزدیک شدن نامزد‌ها در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه وجود دارد که نشان دهنده رقابت تنگاتنگ میان «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فعلی و «مارین لوپن» رقیب راست افراطی او است.
به گفته سه مقام ارشد دولت بایدن که اجازه ندارند جزئیات گفتگو‌های خصوصی اعضای دولت را فاش سازند پیروزی احتمالی لوپن یکی از حامیان پوتین می‌تواند ائتلاف غربی علیه مسکو را بی‌ثبات ساخته و نقش فرانسه را به‌عنوان یک قدرت پیشروی اروپایی تغییر دهد و به احتمال زیاد دیگر رهبران ناتو را برای ماندن در ائتلاف دلسرد سازد.
مقام‌های ارشد ایالات متحده با احتیاط هرگونه نشانه‌ای از دخالت احتمالی روسیه در دور اول انتخابات فرانسه که روز یکشنبه برگزار می‌شود را رصد می‌کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مکرون و لوپن احتمالا در ۲۴ آوریل رویاروی یکدیگر قرار خواهند گرفت. رقابت احتمالی دو نفره نزدیک است.
لوپن در سومین تلاش خود برای ریاست جمهوری طی دو هفته گذشته با افزایش اقبال عمومی رای دهندگان مواجه بوده، زیرا او برخی از لفاظی‌های تند خود را به نفع تمرکز بر مسائل مربوط به هزینه‌های زندگی شهروندان فرانسوی کنار گذاشته است. میلیون‌ها نفر در فرانسه پس از افزایش ۳۵ درصدی قیمت بنزین در سال گذشته در تلاش هستند تا معیشت خود را تامین کنند.
پیشینه لوپن به شدت کاخ سفید را نگران کرده است. اگرچه لوپن خود را یک پوپولیست خوش خیم می‌داند، اما برنامه کارزار انتخاباتی او در مورد مهاجرت و اسلام همچنان رادیکال است و حاوی موضوعاتی، چون طرح‌هایی برای ممنوعیت حجاب در تمام اماکن عمومی و جلوگیری از برخورداری خارجی‌ها از حقوق مشابه شهروندان فرانسوی است.
نام خانوادگی او در محافل خاص مترادف با نژادپرستی و بیگانه هراسی قلمداد می‌شود. او اکنون رهبر حزب راست افراطی و ضد مهاجرتی محسوب می‌شود که پدرش تاسیس کرده بود. او یکی از تحسین کنندگان پوتین بوده است و در سال ۲۰۱۷ میلادی در مسکو با او ملاقات کرد. اگرچه او از زمان حمله روسیه به اوکراین تا حدودی از رئیس جمهور روسیه فاصله گرفته، اما با ابراز همدردی از منطق پوتین درباره جنگ اوکراین صحبت کرده و از تشکیل ائتلاف غربی برای اقدام سخت گیرانه علیه روسیه انتقاد کرده است.

او در یک مناظره تلویزیونی تازه در پاسخ به این پرسش که «آیا فرانسه باید واردات نفت و گاز از روسیه را متوقف کند» پاسخ داده بود: «آیا می‌خواهیم بمیریم؟ از نظر اقتصادی در آن صورت ما می‌میریم! ما باید به فکر مردم خود باشیم».
پیروزی لوپن که زمانی غیرقابل تصور محسوب قلمداد می‌شد در صورت تحقق یافتن اتحادیه اروپا را با بزرگترین بحران خود از زمان برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) مواجه می‌سازد که به طور بالقوه باعث مرگ آهسته آن اتحادیه و واژگونی قاره اروپا می‌شود. در کوتاه مدت، در صورت پیروزی لوپن ائتلاف طرفدار اوکراین که از ورشو تا واشنگتن گسترش یافته عمیقا متزلزل خواهد شد.
به گفته مقام‌های کاخ سفید بدترین سناریو این خواهد بود که لوپن پیروز شود و سپس فرانسه را از ائتلافی که در حال حاضر در کنار کی یف در برابر مسکو ایستاده خارج کند.
دولت مکرون پیش‌تر خط خوبی را با مسکو طی کرده بود. رئیس جمهور فرانسه تلاش کرده بود نقش میانجی را در روز‌های پیش از حمله پوتین به اوکراین ایفا کند. از آن زمان به این سو، فرانسه از اوکراینی‌ها از طریق ارسال تسلیحات و کمک حمایت می‌کند، اما پاریس در این مورد سکوت کرده و از ارائه جزئیات درباره نوع تسلیحات ارسالی و میزان آن خودداری ورزیده است.
واشنگتن نگران است که لوپن در الیزه این توازن قوای ظریف را به هم بزند. سپس پیروزی او می‌تواند رهبران اروپایی دیگر را که برخی از آنان پیش‌تر درباره سختگیری در برابر روسیه نگران بودند از همکاری با ائتلاف ضد روسیه دلسرد سازد.
این ترس زمانی تشدید می‌شود که جنگ بین روسیه و اوکراین به یک درگیری طولانی مدت تبدیل شود و ماه‌ها به طول انجامد و منجر به افزایش قیمت انرژی در سراسر اروپا شود قاره‌ای که برای انرژی به مسکو وابسته است.
«بنجامین حداد» مدیر ارشد مرکز اروپا در شورای آتلانتیک می‌گوید: «انتخاب لوپن برای اروپا و جبهه فرا آتلانتیک برای حمایت از اوکراین فاجعه بار خواهد بود. او با تحریم روسیه و تحویل تسلیحات به اوکراین مخالف است و همیشه با نقطه نظرات کرملین درباره اوکراین یا ناتو هماهنگ بوده است. برنامه او شامل ترک فرماندهی نظامی ناتو و مجموعه‌ای از اقدامات مسدود کننده ضد اتحادیه اروپا است که در عمل به معنای فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) است اگرچه او این بار فرگزیت را از برنامه خود حذف کرده تا رای دهندگان را نترساند».
«آنگلا مرکل» صدراعظم سابق آلمان زمانی به عنوان فرستاده اروپا نزد پوتین تلقی می‌شد ردایی که اکنون پس از کناره گیری او از قدرت بر دوش مکرون قرار گرفته است. در آستانه جنگ اوکراین، مکرون پشت میز بلند معروف پوتین نشست تا از تهاجم روسیه به اوکراین جلوگیری کند. دو رهبر از آن زمان تاکنون چندین بار تلفنی صحبت کرده اند. مکرون به خاطر تعامل با پوتین به ویژه از سوی رئیس جمهور و نخست وزیر لهستان مورد انتقاد قرار گرفته است.
در فرانسه، برخی نارضایتی‌ها از مکرون که لوپن را در سال ۲۰۱۷ میلادی شکست داد بیش‌تر به دلیل نگرانی‌های داخلی و مسائل مربوط به معیشت و اقتصاد کشوری است که پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری کرونا خسته به نظر می‌رسد و بر دیپلماسی بین المللی متمرکز بوده است.
مکرون با معترضان به اصطلاح «جلیقه زردها» درگیر شد اعتراضاتی که در ابتدا به دلیل مالیات بر گاز آغاز شد و سپس در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی به جنبش گسترده‌تری تبدیل شد. هم چنین، او هرگز نتوانست جلوی انگ خوردن به عنوان رهبر «پاریس» و نه کل فرانسه بودن را بگیرد. منتقدانش می‌گویند او در حل مشکلات نواحی غیر از پاریس ناکام بوده و توجه کافی را به این موضوع نداشته است. اکثر تحلیلگران معتقدند که پیروزی لوپن بعید به نظر می‌رسد.
در انتخابات پنج سال پیش او در نظرسنجی‌ها برای مدتی پیشتاز بود تا اینکه رقابت به پیروزی قابل توجه مکرون تبدیل شد. زمانی که میدان رقابت انتخاباتی به دو نفر محدود شود ممکن است برای بسیاری از رای دهندگان پیروزی لوپن ناخوشایند به نظر برسد. با این وجود، اگر مکرون این بار از لوپن متحمل شکست شود این موضوع می‌تواند شکاف بزرگی را در دیوار فرا آتلانتیک که توسط بایدن و همتایان اروپایی‌اش ساخته شده ایجاد کند.
پس از چهار سال پر فراز و نشیب دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا که اتحاد سنتی امریکا و اروپا را به شدت متشنج کرد بایدن ماموریت محوری را در نظر گرفت تا به اروپا اطمینان دهد که می‌تواند دوباره روی ایالات متحده حساب کند.
او در دوران ریاست جمهوری خود سه سفر به اروپا داشته است از جمله ماه گذشته که به بروکسل و لهستان سفر کرد تا بر روابط میان امریکا و اروپا تاکید کرده و مجددا ایالات متحده را به ائتلاف ناتو که به عنوان سنگری در برابر تجاوزات مسکو طراحی شده است متعهد ساخت. به نظر می‌رسد که در حال حاضر سر و صدای پاریس و واشنگتن بر سر قرارداد اوکوس که فرانسه را از قرارداد سودآور زیردریایی با استرالیا کنار گذاشته تا حد زیادی به عنوان سایه‌ای پشت سر بایدن و مکرون قرار دارد.
به گفته مقام‌های امریکایی واشنگتن انتخابات فرانسه را رصد کرده و اطلاعاتی را در مورد مداخله احتمالی روسیه از ربات‌ها گرفته تا حساب‌های جعلی به اشتراک گذاشته است اگرچه بیش‌تر تلاش‌های سایبری مسکو در حال حاضر بر به اشتراک‌گذاری تبلیغات به منظور حمایت از تلاش‌های جنگی آن کشور در اوکراین متمرکز هستند.
متحدان غربی امریکا تا حد زیادی در مورد اعمال تحریم‌های اقتصادی مشابه بر مسکو و تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز اوکراین کار کرده اند. تهاجم روسیه در روز‌های اخیر به شدت با مشکل مواجه شده است و پوتین مجبور شده به طور چشمگیری از اهداف جنگی خود عقب نشینی کند. با این وجود، با پیروزی لوپن موضع پوتین تقویت خواهد شد.
او این بار بی‌وقفه بر روی مسائل اقتصادی تمرکز کرده و وعده کاهش قیمت گاز و برق و اعمال مالیات بر استخدام کارکنان خارجی به جای استخدام اتباع فرانسوی را داده است. با این وجود، در حالی که او لفاظی و شعار دادن‌هایش را در مقایسه با گذشته کاهش یافته برنامه‌اش با تغییر چندانی همراه نبوده است از جمله اقداماتی مانند حذف بسیاری از مزایا برای مهاجران، انکار تقدم قوانین اتحادیه اروپا و حمایت از بستن در‌ها بر روی اکثر پناهجویان.
«لورن اسپرانزا» مدیر برنامه دفاع و امنیت فراآتلانتیک در مرکز تحلیل سیاست اروپا می‌گوید: «لوپن تهدیدی تاریخی برای یکی از مهم‌ترین دموکراسی‌های اروپا است. او از پوتین که یک جنایتکار جنگی است تمجید می‌کند و به پول روسیه وابسته است. اگر او فرانسه را رهبری کند حفظ وحدت نسبی که جامعه فراآتلانتیک تاکنون در جنگ اوکراین از خود نشان داده بسیار دشوار خواهد بود. انتخاب او مستقیما با هدف پوتین برای تشدید شکاف‌ها در اتحاد ناتو همخوانی دارد».
لوپن نمی‌تواند از تمجید‌های پیشین خود از پوتین طفره رود. مکرون بار‌ها بر این نکته تاکید کرده است و این هفته به خبرنگاران گفت که او نامزدی در رقابت نیست که از خود «رضایتی نسبت به ولادیمیر پوتین» نشان داده باشد که کنایه‌ای به تحسین پوتین توسط لوپن بود.
لوپن در سال ۲۰۱۷ میلادی حمایت خود را از حمله پوتین به کریمه و مخالفت خود را با تحریم‌های اتحادیه اروپا در پاسخ به الحاق کریمه به فدراسیون روسیه اعلام کرد. اگر او در آن زمان پیروز شده بود متعهد به لغو تحریم‌های وضع شده علیه روسیه بود. تنها دو هفته پیش بود که او به کانال ۲ تلویزیون فرانسه گفت که «پوتین می‌تواند دوباره پس از پایان جنگ اوکراین متحد فرانسه شود».
او افزوده بود: «روسیه جایی نمی‌رود و پابرجاست. من همیشه گفته‌ام که یک قدرت بزرگ می‌تواند در موقعیت‌های مختلف متحد ما باشد».
نام شما

آدرس ايميل شما

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

آناستازیا و ویاچسلاو در یک پارک در کی‌یف اوکراین با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج از اعضای ...
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
1