تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب : ۴۴۴۵۲۸
شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان مجلس؛

کدام نمایندگان مجلس حامی طرح شفافیت آرا هستند؟ (+ اسامی)

۱
۱
کدام نمایندگان مجلس حامی طرح شفافیت آرا هستند؟ (+ اسامی)
کبنا ؛ با توجه به مطالبه جدی جامعه، شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان مجلس به عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های نمایندگان در دوران رقابت‌های انتخاباتی مطرح شد و  طرح شفافیت آرا نمایندگان یکی از اولین طرح‌هایی بود که با شروع مجلس یازدهم به صحن آمد.
به گزارش کبنا، این طرح پس از چند ماه بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس بالاخره ۱۵ بهمن سال گذشته در مجلس به رأی گذاشته شد، اما تصویب نشد. این طرح در همان زمان ۱۵۳ رأی موافق داشت، اما به واسطه آن که تصویب آن نیاز به دو سوم آرای نمایندگان داشت، رأی لازم را نیاورد.
بر اساس ماده ۱۱۷ آیین نامه داخلی که نصاب رأی‌گیری در مجلس، کمیسیون، کمیته و شعبه در موارد مختلف را تعیین کرده، در مورد اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، اکثریت دو سوم نمایندگان حاضر برای به تصویب رسیدن، لازم است و طرح شفافیت آرای نمایندگان تنها 3 رأی مثبت تا تصویب شدن فاصله داشت.
پس از رد این طرح بیش از ۵۰ نماینده به هیأت رئیسه مجلس برای بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان نامه زدند. بدین ترتیب در ۲۸ بهمن سال گذشته، درخواست بررسی مجدد طرح شفافیت در صحن علنی مطرح شد. در همین جلسه محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، تصریح کرد که ضعف‌ هایی در طرح شفافیت آرا وجود دارد، اما با رأی نمایندگان و در مدار بررسی مجدد قرار گرفتن آن، مشکلات آن رفع خواهد شد تا طرح به شکل پخته تری به صحن برگردد.

در مرداد امسال، برخی نمایندگان در عمل به وعده خود، خبر از نهایی شدن طرح شفافیت برای بازگشت به صحن علنی در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس دادند. در نهایت  این طرح در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس بررسی و جزئیات آن تصویب شده و این طرح هم اکنون آماده ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.
محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخصوص سرنوشت طرح شفافیت آراء و دلیل تاخیر مطرح شدن مجدد آن در صحن علنی، گفت: کمیسیون آیین‌نامه داخلی مدت زیادی است که این طرح را تقدیم هیات رئیسه کرده است و گزارش اکنون در دستور هیات رئیسه قرار دارد، هر زمانی که هیات رئیسه این را به صحن بیاورد، قاعدتاً باید رسیدگی شود.
نماینده مشهد بیان کرد اینکه دغدغه‌های نمایندگان در بازبینی طرح مورد توجه قرار گرفت است گفت: این طرح تاکنون دوبار به صحن آمده است، در نسخه اول دامنه شفافیت خیلی بازتر و وسیع‌تر دیده شده بود و شفافیت بیشتری مدنظر بود که خود من کاملا موافق آن طرح هستم، یعنی فکر می‌کنم که ما هرچه شفافیت را بیشتر کنیم، بهتر است اما آن طرح در صحن رأی نیاورد، مخالفین به کمیسیون آمدند و دغدغه‌های خود را مطرح کردند، پس از آن نتیجه این شد که کمیسیون نسبت به طرح قبلی یک مقدار دست پایین‌تر را بگیرد. نسخه ای که اکنون در نوبت طرح در صحن، قرار دارد؛ آن دغدغه‌ها را برطرف کرده است اما به همان میزان از شفافیت هم کاسته شده است.
102 نماینده خواستار شفافیت آرایشان شدند
در روز‌های گذشته جمعی از نمایندگان طی نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تسریع در روند تصویب طرح «شفافیت آرای نمایندگان» شده و نسبت به اجرای داوطلبانه مفاد طرح نسبت به آرای خود اعلام آمادگی کردند. این نامه در ابتدا حدود 60 امضا داشت که هم اکنون تعداد امضا‌های این نامه، به 102  امضا افزایش یافته است. 
 سمنان، ایلام، خوزستان بدترین وضعیت مشارکت در طرح شفافیت
بر اساس آمار تفکیکی استان ها، نمایندگان استان بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد  با مشارکت 100 درصدی نمایندگان  و استان ‌های سمنان و ایلام بدون هیچگونه مشارکت بدترین آمار را در درخواست اجرای داوطلبانه شفافیت آرا دارند.
 
 
تعداد امضاها در حال افزایش است
نکته قابل توجه اینجاست که خوزستان با وجود داشتن 18 کرسی در مجلس، با امضای تنها یکی از نمایندگان این استان؛ آمار معنی داری در این رابطه ثبت کرده است. استان‌های اصفهان با مشارکت 57 درصد و تهران با مشارکت 54 درصدی نمایندگان در میانه این جدول قرار گرفته اند. شنیده ها حاکی از آن است که تعداد امضاها در حال افزایش است.
بدیهی است که مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد مهم نظارتی زمانی می‌تواند انتظار شفافیت از مجموعه‌ها و نهادهای دیگر داشته باشد که در بحث شفافیت در عملکرد و آرای نمایندگان پیشقدم باشد. کارنامه غیرقابل قبول مجلس دهم در خصوص این طرح جلوی چشم مردم است و مردم انتظار دارند این حرکت مهم و بزرگ بدست مجلسی که از ابتدا مجلس انقلابی نام گرفته تحقق یابد.

به گزارش کبنا،  تعداد امضاهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس که خواستار رأی گیری شفاف و علنی درباره طرح شفافیت آراء نمایندگان شده‌اند، به 66 رسید و بنا بر این گزارش، امضاهای این نامه در حال افزایش است.
اسامی امضا کنندگان فعلی نامه به رئیس مجلس درباره رأی‌گیری شفاف و علنی برای طرح شفافیت آراء نمایندگان به شرح ذیل است:
۱. مالک شریعتی نیاسر
۲. محمدحسن آصفری
۳. سید مصطفی آقامیرسلیم
۴. ابوالفضل ابوترابی
۵. محمدرضا احمدی
۶. موسی احمدی
۷. احسان ارکانی
۸. سلمان اسحاقی
۹. حسین امامی راد
۱۰. روح اله ایزدخواه
۱۱. مهدی باقری زنجان
۱۲. فرهاد بشیری
۱۳. خلیل بهروزی فر
۱۴. هادی بیگی نژاد
۱۵. محسن پیرهادی
۱۶. مجتبی توانگر
۱۷. حسین جلالی
۱۸. محمدصالح جوکار
۱۹. حسین حاتمی
۲۰. حسینعلی حاجی دلیگانی
۲۱. علی خضریان
۲۲. احمد راستینه هفشجانی
۲۳. حسین رجایی ریزی
۲۴. حسن رزمیان مقدم
۲۵. محمد رشیدی
۲۶. جلال رشیدی کوچی
۲۷. مجتبی رضاخواه
۲۸. غلامحسین رضوانی
۲۹. مهدی روشنفکر
۳۰. مهدی سعادتی بیشه سری
۳۱. اقبال شاکری
۳۲. محمدرضا صباغیان بافقی
۳۳. سید صادق طباطبایی نژاد
۳۴. مهدی طغیانی
۳۵. علیرضا عباسی
۳۶. ابوالفضل عمویی
۳۷. محمدحسین فرهنگی
۳۸. فاطمه قاسمپور
۳۹. بهروز محبی نجم آبادی
۴۰. فاطمه محمدبیگی
۴۱. صمداله محمدی
۴۲. احمد مرادی
۴۳. کیوان مرادیان کوچکسرایی
۴۴. غلامرضا منتظری
۴۵. سید محمد موحد
۴۶. سیدکاظم موسوی
۴۷. سیدناصر موسوی لارگانی
۴۸. الیاس نادران
۴۹. روح اله نجابت
۵۰. ابراهیم نجفی آستانه اشرفیه
۵۱. سید غنی نظری خانقاه
۵۲. محمدتقی نقدعلی
۵۳. حسن نوروزی
۵۴. جواد نیک بین
۵۵. محمد وحیدی
۵۶. غلامحسین کرمی
۵۷. عبدالکریم جمیری
۵۸. سید ناصر حسینی پور
۵۹. شیوا قاسمی پور
۶۰. زهره سادات لاجوردی
۶۱. عباس مقتدایی
۶۲. سید محمدرضا میرتاج الدینی
۶۳. روح اله متفکرآزاد
۶۴. مهدی شریفیان
۶۵. علی اصغر باقرزاده
۶۶. کمال حسین پور
 این نمایندگان از رییس مجلس خواسته‌اند ضمن تسریع در روند تصویب علنی طرح «شفافیت آرای نمایندگان»، نسبت به اجرای داوطلبانه مفاد طرح از سوی نمایندگان در صحن و هیات رئیسه اقدام کند.
متن نامه نمایندگان مجلس خطاب به رئیس مجلس شرح ذیل است:
«طرح موسوم به "شفافیت آرای نمایندگان" از نخستین طرحهای تقدیمی نمایندگان مجلس یازدهم به هیات رئیسه بود و جنابعالی نیز با اعتقاد به ضرورت آن، تصمیم به امضای طرح به عنوان نفر اول گرفتید و عملا به عنوان طراح اصلی این طرح شناخته شدید. خوشبختانه گزارش نهایی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس، با کارشناسی دقیق، تمامی جوانب موضوع را با پرهیز از غلتیدن به دام افراط و تفریط ملاحظه کرده است.
اما این طرح پیشرو، انقلابی و تحولی که در پاسخ به مطالبه افکارعمومی و نیز در عمل به شعار اغلب نمایندگان در زمان مبارزات انتخاباتی طراحی شد، متاسفانه با چالشهایی در مسیر تصویب مواجه شده است که ازجمله آنها، عدم تصویب کلیات با تنها 3 رای کمتر از حدنصاب دو سوم، افراط و تفریط برخی جریانات خودی در مطالبه هیجانی محتوای طرح، عدم تحقق حمایت کلیت مجلس از نمایندگان محلی در رای های ملی آنها و نیز تمرکز ضدانقلاب برای بالابردن انتظارات غیرمعقول از طرح به منظور وارد ساختن ضربه به مجلس انقلابی با خشکاندن ریشه طرح شفافیت بوده و هست.
از آنجا که چندهفته از تقدیم گزارش نهایی طرح شفافیت به هیات رئیسه محترم می گذرد و به هر دلیل همچنان در دستور صحن علنی قرار نگرفته است، ما امضا کنندگان این نامه صراحتا درخواست می کنیم:
1. کلیات طرح به صورت دوشوری به رای گذاشته شود و رای گیری برای آن طبق درخواست تقدیمی گذشته جمعی از نمایندگان به صورت علنی و شفاف انجام پذیرد.
2. تا قبل از رای گیری طرح، از همین تاریخ بخشهایی از مفاد گزارش نهایی تقدیم شده طرح که به حقوق فردی نمایندگان مربوط است، از جمله اعلام شفاف وضعیت آرای نماینده در هر جلسه علنی، درباره امضا کنندگان این نامه به صورت داوطلبانه اجرا شود.
3. هیات رئیسه مجلس نیز بخش مربوط به خود در متن گزارش نهایی طرح را در اولین جلسه اش به تصویب رسانده و اجرا نماید.»
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
Iran, Islamic Republic of
خدا کنه این طرح تصویب بشه که تاثیر خوب و زیادی داره مخصوصا در زمان آینده انقلاب تاثیرش سال به سال بیشتر میشود
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1