تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۴۴۲۹۸۰
جزییات گزارش‌های مهمی که آشنا و دیگر معاونان وزیر اطلاعات دادند

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۹ دی ۱۳۷۷

۰
خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۹ دی ۱۳۷۷
کبنا ؛آقایان [حسام‌الدین]آشنا و [امیر]تهرانى، معاونان وزارت اطلاعات آمدند. گزارش‌هاى ویژه را آوردند و گزارش سفر به قم و ملاقات با جمعى از علما و جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]را دادند. به اطلاع آن‌ها رسانده‌اند که از آیت‌الله منتظرى، به طور محدود رفع حصر خواهد شد و نظر آن‌ها را خواسته‌اند. معمولاً تذکر داده‌اند که شرط کنید و مواظب باشید، مسایل گذشته تکرار نشود و جامعه مدرسین، نخواسته مسأله به آن‌ها مربوط باشد.
خاطرات دستنویس آیت الله هاشمی در ۹ دی ۱۳۷۷ به شرح زیر است:
 اخوى محمد گفت، چند روز پیش خانه‌اش را دزد زده
آقایان [حسام‌الدین]آشنا و [امیر]تهرانى، معاونان وزارت اطلاعات آمدند. گزارش‌هاى ویژه را آوردند و گزارش سفر به قم و ملاقات با جمعى از علما و جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]را دادند. به اطلاع آن‌ها رسانده‌اند که از آیت‌الله منتظرى، به طور محدود رفع حصر خواهد شد و نظر آن‌ها را خواسته‌اند. معمولاً تذکر داده‌اند که شرط کنید و مواظب باشید، مسایل گذشته تکرار نشود و جامعه مدرسین، نخواسته مسأله به آن‌ها مربوط باشد.
گفتند، آسید هادى [هاشمی]، داماد آقاى منتظرى هم آزاد شده و تعهد کرده، مواظبت کند که ضدانقلاب، نتواند از طریق بیت آیت‌الله منتظرى، مزاحمت ایجاد کنند و اعتراف به تخلف‌هاى گذشته کرده است. گزارش کشف گروهی را دادند که علیه دولت و آقاى میرحسین موسوى و خط سه مبارزه دارند.
از فشارى که بعد از قتل‌هاى اخیر، روى وزارت اطلاعات است و نیز از بى‌اعتمادى رییس‌جمهور و دولت نسبت به وزارت و عدم حمایت و سردشدن و ضعف روحیه پرسنل اطلاعات و اظهارات بعضى از اعضاى دولت در خصوص استعفا یا برکنارى آقاى [قربانعلی]دُرّى [نجف‌آبادی]، [وزیر اطلاعات]، اظهارنگرانى شدید کردند و گفتند، حال نیروهاى وزارت، قدر دوره گذشته را مى‌فهمند.
دکتر [علی‌اکبر]ولایتى، [مشاور رهبری در امور بین‌المللی]، تلفنى از خبر ائتلاف [حزب]کارگزاران با چپى‌ها در [انتخابات]شوراها، اظهار نگرانى‌کرد. آقاى [فریدون]وردى‌نژاد، مدیرعامل خبرگزارى جمهورى اسلامى [ایرنا]آمد. از شرایط‌کارى خودش، اظهار ناراحتى‌کرد و گفت، از دفتر رهبرى و دفتر رییس‌جمهور و نیروهاى چپ وزارت [اطلاعات]، فشار زیادى تحمل می‌کند و [آقای یحیی رحیم صفوی]، فرمانده سپاه و آقاى [محمدباقر]ذوالقدر، [جانشین فرمانده‌کل سپاه]هم با انتقال‌اش مخالفت‌کرده‌اند و نُه ماه غیبت براى او زده‌اند، به خاطر اختلاف‌هاى‌گذشته و نیز فاش شدن سخنان آقاى صفوى در قم [در ۷ اردیبهشت ۱۳۷۷ دربارة برخورد جدی با مطبوعات مخالف]گفت، حدود ۸۰۰ میلیون تومانی را که روزنامه ایران مقروض است، دولت نمى‌دهد.
با رهبرى صحبت‌کرده و رهبرى هم نسبت به کار او انتقاد داشته‌اند؛ منجمله به خاطر حمایت از آقاى کرباسچى، شهردار تهران که جواب داده است، حمایت از او به خاطر آقاى هاشمى بوده است که کار او را قبول داشته و فشارهاى جناح راست را مخالفت با آقاى هاشمى مى‌دانم.
آیت‌الله خامنه‌اى این را قبول نکرده‌اند و گفته‌اند، به همه گفته‌ام آقاى هاشمى، خط قرمز نظام است وکسى حق ندارد، ایشان را تضعیف کند و خود نیز تکلیف دفاع از ایشان را دارم. گفت، نظرسنجى‌هاى اخیر، محبوبیت آقاى [سیدمحمد]خاتمى، [رییس‌جمهور]را کمتر نشان مى‌دهد و شنیده است که [خانم پروانه اسکندری]، همسر آقای [داریوش]فروهر، منبع [وزارت]اطلاعات بوده است.
افطار، کارکنان دفتر و خانواده ایشان، میهمانمان بودند. برایشان صحبت کوتاهى نمودم. عراق امروز اعلان کرده، دیگر منطقه ممنوعه پرواز را قبول ندارد و دو فروند هواپیماى آمریکا را ساقط‌کرده و آمریکا منکر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
1