تاریخ انتشار
شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۳
کد مطلب : ۴۴۲۷۹۵
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در برنامه تلویزیونی گفت‌وگو مطرح کرد

«سرخوردگی» در کهگیلویه و بویراحمد از عوامل مهم ارتکاب جرائم است / «درگیری‌های فردی» از اولین جرائم استان هستند / انتقاد دادستان از نهادهای فرهنگی اجتماعی و تربیت کودکان / عشق به سلاح در استان عرف است / نهادهایی که در خصوص فرهنگ جامعه وظایفی دارند در صدا و سیما پاسخگو باشند

۰
«سرخوردگی» در کهگیلویه و بویراحمد از عوامل مهم ارتکاب جرائم است / «درگیری‌های فردی» از اولین جرائم استان هستند / انتقاد دادستان از نهادهای فرهنگی اجتماعی و تربیت کودکان /  عشق به سلاح در استان عرف است / نهادهایی که در خصوص فرهنگ جامعه وظایفی دارند در صدا و سیما پاسخگو باشند
کبنا ؛دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در برنامه تلویزیونی «گفت و گو»، که از شبکه دنا پخش می‌شد در خصوص «برخورد قضایی با جرائم خشن» به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداخت. سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در این برنامه به نوع جرائمی که در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق می‌افتد پرداخته و گفت که جرائم استان ما عموماً از نوع خصومت‌های شخصی است، در حالی که در استان‌های دیگر جرائمی از نوع سرقت‌های مسلحانه و دیگر جرائم خطرناک اتفاق می‌افتد. در جرم «نزاع‌های دسته جمعی» استان کهگیلویه و بویراحمد جزو پنج استانی است که کمترین فراوانی این جرم را دارد، اما چیزی که باعث احساس ناامنی در میان مردم شده، انتشار این اتفاقات از طریق فضای مجازی در میان مردم است، که هم وجهه استان ما را ناامن جلوه می‌دهد و هم تصور نامطلوبی ایجاد می‌کند، در حالی که آمارها و واقعیات چیز دیگری را نشان می‌دهند.
به گزارش کبنا نیوز، سید علی ملک حسینی با بیان اینکه «مقوله ناامنی با احساس ناامنی متفاوت است» گفت: در این خصوص آمار و اطلاعاتی را از استان ذکر می‌کنیم که این آمارها نشان می‌دهد استان ما جزو استان‌های امن کشور است.
ملک حسینی به «آمار تعداد زندانیان» در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرده و گفت: جمعیت کیفری استان ما 50 نفر بالاتر از میانگین آمار کشوری است، همکاران ما در دستگاه قضایی سه شیفت کار می‌کنند و گاهاً از دستگاه قضای کشور تذکر گرفته‌ایم که چرا از کیفر زندان به میزان زیادی استفاده می‌شود.
ملک حسینی در ادامه بحث، به دلیل این موضوع پرداخت که چرا میزان زندانیان استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از میانگین کشوری است. وی به مقایسه جرائم استان با کشور اشاره کرده و گفت: باید نوع جرائم را بررسی کرد، در کشور مواد مخدر و سرقت جزو جرم‌های اول است، در استان ما «ضرب و جرح» و «توهین» و «درگیری‌های فردی علیه اشخاص» جرم اول استان است.
وی افزود: در کشور 13 درصد جرائم علیه اشخاص است، در استان ما 23 درصد جرائم علیه اشخاص است.
وی گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد جزو 5 استانی است که فراوانی کمی از نظر جرائم تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، نزاع دسته جمعی مسلحانه دارد.
وی بیان کرد: نتیجتاً جرائم علیه اشخاص بیشتر است، استان کهگیلویه و بویراحمد جرائم تبهکاری نداریم، جرائم استان ما سطح یک نیستند، بنا بر آمار کشوری، امنیت در استان ما برقرار است. اما شاهد این هستیم که در «درگیری‌های شخصی» از سلاح استفاده شده است. این نوع جرائم ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد.



وی با اشاره به اینکه استفاده از سلاح در استان پایین‌تر از دیگر استان‌ها است، گفت: بسیاری از استان‌هایی که همسایه ما هستند، آمار متفاوتی نسبت به استفاده از سلاح دارند.
ملک حسینی به آسیب‌های اجتماعی استان اشاره کرده و گفت: نخبگان جامعه می گویند قبلاً برخوردها با این نوع جرائم بیشتر بود. اما من می گویم که چنین نیست و برخورد بیشتر است. اما جامعه الان جامعه 8 سال پیش نیست، سبک زندگی‌ها با 8 سال پیش متفاوت شده است.
وی همچنین به انتشار جرائم ضرب و جرح‌های خیابانی در فضای مجازی اشاره کرده و گفت: همچنین فضای مجازی باعث شده که اتفاقات در کسری از ثانیه در فضای استان انتشار پیدا کند.
ملک حسینی به جرائم خطرناکی که در استان‌های همجوار اتفاق می افتد اشاره کرده و گفت: در دو استان کشور در دو هفته اخیر جنایاتی رخ داد که زنگ خطری است، نوجوانانی که با دیدن فیلم‌های هالیوودی دست به قتل خانواده خود زده‌اند، اما هیچ سروصدایی در کشور نکرد. اما زمانی که چنین مسئله‌ای در استان ما پیش می‌آید به نام استان «کهگیلویه و بویراحمد» این‌ها در کشور پخش و انتشار می‌یابد.
وی بیان کرد: افرادی که این کلیپ‌ها را انتشار می‌دهند در ترویج خشنونت و در ترویج احساس ناامنی شریک هستند.
آیا قانون دست شما را در برخورد شدید با جرائم بسته است؟
وی در پاسخ به اینکه «آیا قانون دست شما را در برخورد شدید با جرائم بسته است؟»، گفت: قانون برای کشور نوشته می‌شود، درست است که قانون به سمت کیفرزدایی و کاهش مدت حبس می‌رود، که مزایا و معایبی در برخی مناطق دارد، کاهش مدت حبس موانعی را برای قضات ایجاد کرده، اما برخوردها هم شدیدتر شده است.
وی به برخورد دستگاه قضایی استان با جرائم اشاره کرده و گفت: در سالهای اخیر، همکاران ما در سه شیفت کار می‌کنند، میزان بازداشت‌های موقت بسیار بیشتر از قبل شده است، و این به معنای این است که ما بیشتر از قبل کار کرده‌ایم.
وی «به مسائل و آسیب‌های اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرده و افزود: توجه کنید که دومین شهر مهاجرپذیر کشور است، جمعیت حاشیه شهر یاسوج افزایش یافته است، 8 سال پیش چنین جمعیتی را نداشتیم. قبلاً سایت‌هایی مثل دیوار و غیره نبوده‌اند، فضای مجازی و مسائل و مشکلات مربوط به آن را نداشتیم.
در هر ماه 2000 پرونده در دادسرای استان کهگیلویه و بویراحمد باز می‌شود
وی گفت: در هر ماه 2000 پرونده در دادسرای استان باز می‌شود. آمار ششمین استان در میزان زندانی را داریم، بنابراین دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین فعالیت را داشته است.
وی گفت: اما آیا نهادهای حمایتی وجود دارند که خانواده‌های زندانیان و کودکان در این خانواده‌ها را حمایت‌های فرهنگی و اجتماعی کنند؟ باید آسیب شناسی شود. اگر یک نفر در زندان زندانی شده، اما این فرد 3 کودک در خانه دارد که دارند به او پرورش غلط داده می‌شود.
چرا به اینجا رسیدیم؟
نقش مهم خانواده
ملک حسینی اظهار کرد: در گام اول اگر تربیت صحیحی توسط خانواده صورت بگیرد، می‌توانیم بگوییم که در استان ما این مشکل قابل توجهی است. باید آسیب شناسی شود، تربیت فرزندان ما در کهگیلویه و بویراحمد با مشکل مواجه است. وقتی خانواده همه نیازهای کودکان را اجابت می‌کنند، این کودک وقتی بزرگ شد در جامعه نمی‌تواند با مشکلات خود کنار بیاید، سرخوردگی در استان ما، یکی از عوامل مهم ارتکاب جرائم است!
وی افزود: عشق به سلاح در استان ما عرف است، چرا که ما زندگی عشیره‌ای و عشایری داشته‌ایم، نیاز به سلاح وجود داشت، اما امروزه ما شهرنشین هستیم و عشق به سلاح هنوز وجود دارد، تا زمانی که پوست اندازی نکنیم، مشکل حل نمی‌شود.
ملک حسینی بیان کرد: علاوه بر برخی از مردم، برخی از نخبگان و مسئولین ما سلاح دارند، سلاح در دوره عشایری برای حفظ امنیت و جان و ناموس بود.
بیشتر قتل‌های ما با سلاح مجاز اتفاق می افتد.
سیستم آموزشی و پرورشی
ملک حسینی بیان کرد: نهادهای فرهنگی و نهادهایی که وظایفی در خصوص فرهنگ جامعه دارند چه کاری در قبال جامعه کرده‌اند، آن‌ها را برای پاسخگویی بیاورید.
وی گفت: وقتی جوانان ما بیکار است، اشتغال پایدار نداریم، سینما داریم؟ پیست اتومبیل‌رانی داریم؟ زیرساخت‌های شهری با فضای سبز و پارک داریم؟ من الان دارم می گویم، شما ببینید که منظور من چه ارگان‌هایی هستند! دستگاه قضایی که نباید نقش دستگاه‌های دیگر را اجرا کند!
ملک حسینی اظهار کرد: ما یکی از استان‌هایی هستیم که میزان بازگشت مجرمین به زندان پایین داریم، این معنی‌اش این است که جرمی برای بار اول اتفاق افتاده، بنابراین مشخص است که مشکل اقتصادی فرهنگی وجود دارد.
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استان «ما» کدام خَیر وجود دارد که کمپ بزند و معتادان را ببرد و برای آنها اشتغال‌زایی هم کند؟ در استان‌های دیگر وجود دارد. همه دستگاه‌ها باید به نقش خود عمل کنند.
سید علی ملک‌حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در انتها از مردم درخواست کرد که در انتشار کلیپ‌ها در فضای مجازی و انتقال احساس ناامنی شریک نشوید.
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1