تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۰۵
کد مطلب : ۴۴۲۵۹۱
وجود سویه جدید کرونا در کشور رسما تایید شد

شبح اُمیکرون بر فراز ایران / بازگشت محدودیت‌ها؟

۱
۰
شبح اُمیکرون بر فراز ایران / بازگشت محدودیت‌ها؟
کبنا ؛ سرانجام پس از مدت‌ها تکذیب‌های پی‌در‌پی مقامات سلامت کشــور درخصــوص ورود ‌اُميكرون، سویه جدید ویروس کرونا به کشور و گردش ویروس در سطج جامعه، بالاخره این ورود اولین ابتلا به آن تایید شد. در این بین محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت با تایید مشاهـــده سویه ‌اُميكرون کرونا در ایـران از برگزاری جلسه اضطــراری ستاد ملی کرونا درخصوص موج جدید بیماری در کشور خبر داد.
آرمان ملی در این باره نوشت: در جلسه این ستاد طی روز گذشتـه، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ از اعمال محدودیت‌‌های شدید کرونایی تا چهار هفته آینده خبر داده و ضمن هشدار نسبت به شیوع تند سویه ‌اُميكرون کرونا، خواستار «بازگشت محدودیت‌‌های کرونایی» شد و گفت: «بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک ‌اُميكرون در ایران خواهیم بود.» سخنان این مقام دولتی ستاد ملی کرونا در حالی است که پس از اینکه ‌اُميكرون وارد کشور می‌شود و طی یک هفته گذشته تعداد زیادی از دانش آموزان به همراه معلمان و اعضای خانواده آنان در شهرهای مختلف با علائم سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، نمونه‌های ویروس به یک آزمایشگاه فوق تخصصی ویروس ‌شناسی ارسال می‌شوند و بسیاری بر این باورند که مورد شناسایی ‌اُميكرون است. با اینکه در جلسه اضطراری ستاد ملی کرونا اعلام به حضور ‌اُميكرون در کشور می‌شود و محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده که اولین مورد ابتلا به سویه ‌اُميكرون کرونا در کشور شناسایی شده و او اعتراف می‌کند که یکی از بیماران به تازگی از یکی از کشورهای همسایه (امارات) به کشور بازگشته بوده و تست ابتلای بیمار به سویه ‌اُميكرون کرونا مثبت در تهران اعلام شده است، علیرضا زالی همزمان حضور ‌اُميكرون در کشور را تکذیب و به جامعه و رسانه‌ها القا می‌کند که اطلاعات او درباره ‌اُميكرون از کمیته علمی ستاد ملی کرونا بیشتر است. 
  شرایط عادی، ‌اُميكرون می‌چرخد 
همزمان با این اظهارات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از برگزاری کنسرت‌‌های موسیقی طبق برنامه زمان ‌بندی و از اول دی ماه خبر می‌دهد و می‌گوید طبق تاییدیه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شده است این کنسرت‌ها با ظرفیت ۱۰۰ درصدی در سالن‌ها برگزار شود. در اقدام تعجب برانگیز دیگری که تبلیغ برای دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی مراسم شب یلدا محســـوب می‌شود، رئـــیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پــرورش با وجود هشدار کارشناسان و متخصصین بیماری‌های عفونی درباره مهمانی‌های شب یلدا، خبر از تغییر زمان امتحانات نهایی دانش ‌آموزان کشور می‌دهد. خسرو ساکی گفته امتحانات نهایی دانش‌آموزان از پنج‌ شنبه ۲ دی آغاز خواهد شد تا دانش ‌آموزان بتوانند در شب یلدا زمان بیشتری در کنار خانواده و اقوام خود باشند. همچنین هشدارها درباره ‌اُميكرون و موج ششم شیوع کرونا در حالی توسط ستاد ملی کرونا صادر شده است که وزارت بهداشت و درمان در دستورالعملی مجوز برگزاری عزاداری‌های «ایام فاطمیه» در اماکن مسقف در سراسر ایران را صادر کرده است. این در حالی است که به تازگی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان هشدار داده بود که شرکت در تجمعات می‌‌تواند کشور را به سمت موج ششم ببرد. 
  یادآوری موج‌های سابق 
با مروری بر اظهارات متناقض دولتی و رفتارهای تعجب برانگیز برخی مسئولان کشور در خصوص ‌اُميكرون و روند بیماری به نظر می‌رسد که ماجرای موج‌های قبلی کرونا در حال تکرار است. شرایط پیک ششم بیماری اکنون مانند پیک سوم و چهارم بیماری در گذشته است که تصمیم‌‌گیری‌‌ها برای حل مشکل بیماری کرونا در کشور، تکراری و غلط اتخاذ می‌شد و مدیران مقصر اصلی و مسبب گرفتار شدن کشور در امواج و پیک‌های متعدد بیماری بوده‌اند. پس از شناسایی ‌اُميكرون در کشورهای همسایه ایران شرایط به گونه‌ای در کشور رقم خورد که متاسفانه مقامات سیاسی و اقتصادی و همچنین مسافرین عبوری از کشورهای پرخطر آفریقایی وارد کشور می‌شدند و با وجود دستورالعمل‌‌های تشدید مراقبت‌‌های مرزی، پروتکل‌‌های سخت‌گیرانه‌ای برای عدم ورود اتباع و مسافرین کشورهای پرخطر از نظر شیوع ویروس جهش ‌یافته جدید، به اجرا در نیامد. در چنین شرایطی به‌رغم هشدار کارشناسان بهداشتی درخصوص ‌اُميكرون، مقامات سلامت کشور در مقاطع زمانی مکرر و متناوب حضور ویروس جدید در کشور را تکذیب می‌کردند و غافل از این مساله بودند که اگر سویه ‌اُميكرون هنوز در ایران گزارش نشده، مفهومش این نیست که هنوز وارد ایران نشده است؛ ضمن اینکه همزمان با ورود ویروس به کشورهایی مثل ترکیه، عربستان سعودی، امارت متحده عربی، پاکستان و افغانستان، درخصوص موارد ابتلا به بیماری در کشور، به اسم واکسیناسیون عمومی کرونا و پیدایش ایمنی جمعی در سطح جامعه آدرس غلط داده می‌شد و بیماری کرونا با علائم ‌اُميكرون را به اسم سرماخوردگی و آنفلوآنزا مطرح می‌کردند!
  حال چه کنیم؟‌ 

درباره بیماری کرونا یک بار برای همیشه باید به دخالت سیاست در بیماری پایان داد. می‌توان با کنار گذاشتن سیاست، همه‌گیری کرونا را به سرعت در کشور مرتفع و ریشه کن کرد. اکنون که وزارت بهداشت و درمان اولین مورد ابتلا به سویه ‌اُميكرون در ایران شناسایی کرده است و خبر از ورود ویروس به کشور داده است، باید در نظر داشت که ویروس ‌اُميكرون به تنهایی به‌رغم اینکه انتشار بیشتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد، از بیماری زایی کمتری برخوردار است. در این میان، با تایید اولین مورد از ابتلا به این سویه جدید، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: «یک یا دو مورد هم مشکوک به ‌اُميكرون داریم که در حال بررسی هستند.»
  17 روز فرصت داریم 
پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کووید- 19 گفته است: «پس از ورود سویه ‌اُميكرون به ایران تنهــا پس از 17 روز به سویه غالب در کشور تبدیل خواهــد شد و برای مقابله با آن باید از این زمان طلایی بهــره ببریم.» وی معتقد است که «این سرعت انتقـال در مورد دلتا، 100 روز بود. اگر امروز یک مورد امیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا 17 روز دیگر کشور درگیر امیکرون شود و نقشه آبی کشور ممکن است بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود. با سرعت انتقال ‌اُميكرون، نقشه آبی کرونایی کشور خیلی زود به رنگ قرمز تبدیل خواهد شد. توصیه من این است که نه افرادی که در ایران هستند، به اروپا سفر کنند و افرادی هم که قصد آمدن به ایران را دارند، با این شرایط نیایند. به هر حال این نگرانی جدی است. حداقل برای افراد خانواده خودمان احترام قائل شویم تا بیمار نشوند.» این در حالی است که واکسن‌های موجود در سطح دنیا از تاثیرگذاری کمی در پیشگیری از کرونا از نوع ‌اُميكرون برخوردار هستند و نمی‌توان به مردم امید واهی داد تا دلخوش به انجام واکسیناسیون، عادی انگاری کنند و بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی باشند. نباید فراموش کرد که امروز تنها شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین ابزار دفاعی و سپر موثر در برابر ویروس ‌اُميكرون محسوب می‌شوند، مخصوصا اینکه ویروس ‌اُميكرون در ترکیب با ویروس دلتا می‌تواند جهش جدیدتر و ترکیب مرگ بارتری را پدید آورد. 
دنیای اقتصاد در این خصوص نوشت: یک روز پس ازآنکه نقشه کرونایی کشور پس ازماه‌ها آبی و بی‌خطر شد، وزارت بهداشت ورود سویه جدید کرونا موسوم به «اُمیکرون» به کشور را تایید کرد. روز گذشته دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ خواستار اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی تا حداقل چهار هفته آینده شد. «اُمیکرون» درصورت عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند ظرف ۱۷روز کشور را فرابگیرد. کارشناسان تاکید می‌کنند تنها راه مقابله با اُمیکرون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و تزریق سه دز واکسن کرونا و برقراری محدودیت‌های اجتماعی است.
  ابتلای قطعی یک فرد و دو مورد مشکوک
در همین راستا روز گذشته محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد و از تشکیل جلسه‌ای در این ارتباط در وزارت بهداشت خبر داد. به گفته وی اعضا در این جلسه به ضرورت استفاده از ماسک، تزریق واکسن به ویژه دریافت دز سوم واکسن اعلام شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند.
براساس گزارش‌ها تاکنون به جز یک مورد که نتیجه آزمایش و ابتلای قطعی او مثبت اعلام شده است، ۲ مورد مشکوک دیگر ابتلا به سویه جدید اومیکرون در ایران تایید شده است.
از سوی دیگر آن‌طور که کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرده است، نخستین مبتلا به اومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است که از امارات متحده عربی وارد کشور شده است. به گزارش «ایرنا» حیدری گفت: این مورد مثبت که فردی میانسال و ساکن تهران بوده، بلافاصله پس از ورود به کشور اقدامات لازم برای قرنطینه او و اطرافیان وی که با او در تماس بودند، انجام شد.
  تاکید بر تزریق هر سه دز
درهمین حال محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، با بیان اینکه اشخاص مبتلا تحت مراقبت‌های ویژه و دقیق قرار دارند، در مورد فردی که به‌طور قطعی به اومیکرون مبتلا شده است، گفت: حال عمومی‌ وی نیز خوب است و مراقبت‌های لازم از وی به عمل آمده است.
وی اضافه کرد: کیت‌های تشخیصی کرونا که در اختیار آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار دارند، پیچیده‌ترین انواع اومیکرون و تمامی جزئیات ژنتیکی سویه را تشخیص می‌دهد.  به گزارش «ایرنا» گویا‌ تاکید کرد: همه واکسن‌های استفاده شده در کشور علیه این سویه نیز موثر بوده و کسانی که هر سه دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، ایمنی‌زایی بیشتری در مقابل اومیکرون هم داشته و ۸۰ تا ۹۰ درصد ایمن خواهند شد.
   پیشنهاد محدودیت‌های ۴هفته‌ای
ازسوی دیگر حمید‌رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: با توجه به سرعت بالای انتشار اومیکرون در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار تعطیلی اماکن بالای ۱۰ نفر از جمله مدارس شدیم.  وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، گفت:‌ توصیه کمیته علمی است که از همین امروز به مدت چهار هفته مدارس و دانشگاه‌ها و مجامع، رستوران‌ها، کنسرت‌ها و هتل‌ها و اماکن بالای ۱۰ نفر قرنطینه باشد و محدودیت شدید داشته باشد و بازگشایی نشوند.  وی گفت: به خصوص در چند روز آینده که بحث دورهمی‌های شب یلدا را داریم اگر محدودیت‌ها به‌شدت حداقل تا ۴ هفته آینده انجام شود می‌توانیم فرصتی داشته باشیم که با موج اومیکرون در کشور مواجه نباشیم.  جماعتی ادامه داد: توصیه دوم برای پیشگیری این است که حتما افرادی که دز اول را زده‌اند دز دوم را نیز تزریق کنند و کسانی که دو دز را دریافت کرده‌اند حتما دز یادآور را بزنند، ضمن اینکه کسانی که بیش از ۶۰ سال دارند دز اضافه را بزنند و زیر ۱۸ ساله‌ها نیز حتما واکسیناسیون را انجام دهند، زیرا اومیکرون در افراد جوان و نوجوان شاید بیشتر دیده شود.
  توصیه به تعطیلی سه هفته‌ای مدارس
همچنین مجید مختاری، عضو کمیته علمی کرونا در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه، رفتار اومیکرون قابل پیش‌بینی نیست، گفت: رفتار این ویروس در لندن مشابه آفریقا نیست و در انگلیس تعداد بیشتری بستری شده‌اند. وی همچنین تصریح کرد نمی‌توانیم با امید واهی پیش رویم؛ بلکه باید با علم پیش رویم و مردم باید تمام موارد را رعایت کنند.  وی در ادامه سخنانش بر لزوم پرهیز از دورهمی‌های یلدا و همچنین تعطیلی مدارس تا چند هفته آینده تاکید کرد و گفت: کمیته علمی شدیدا توصیه می‌کند تا سه هفته اگر ممکن باشد مدارس را تعطیل کنیم.
  سرعت دو برابری انتقال
به گزارش «ایسنا» مختاری افزود: سویه اومیکرون شاید ترکیبی از یک ویروس سرماخوردگی و دلتا باشد و هنوز در این زمینه کار می‌شود؛ اما چیزی که می‌دانیم این است که سرعت انتقال و گسترش این ویروس نسبت به جهش دلتا، حداقل دو برابر بیشتر است و در حال حاضر، یک نفر به راحتی می‌تواند ۵/ ۲تا ۳ نفر را درگیر کند.
علائم اومیکرون
به گفته مختاری علائم اومیکرون ساده است. با خستگی و کوفتگی و سردرد و تب ملایم و گلودرد خفیف‌تر از دلتا شروع می‌شود یعنی مثل ویروس سرماخوردگی شاید خود را نشان دهد و با تشدید بیماری و بستری شدن ادامه پیدا می‌کند، اما باز رفتار ویروس ناشناخته است و ممکن است در کشور‌ها تغییر کند.  به گفته سازمان بهداشت جهانی نیز اومیکرون با همان علائم شناخته‌شده کرونا از جمله سرفه مستمری که قبلا نبوده، تب، از دست رفتن بویایی و چشایی، آبریزش بینی، سردرد، خستگی خفیف تا شدید، عطسه و گلودرد همراه است. همچنین به گفته پژوهشگران و پزشکان، اومیکرون برای بیماران «بیشتر شبیه یک سرماخوردگی سخت» است.  اومیکرون نخستین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شد و به دنبال آن سازمان بهداشت جهانی، این‌ گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران‌کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید: موارد ابتلا به آن در مناطقی که این گونه شیوع یافته طی بازه‌ای یک و نیم تا سه روزه در حال دو برابر شدن است. داده‌های اولیه از آفریقای جنوبی حکایت از این داشت که سویه اومیکرون در سطح وسیع باعث موارد حاد «کووید- ۱۹» نمی‌شود.  با این حال سازمان جهانی بهداشت روز شنبه تاکید کرد که هنوز داده‌های کافی برای قضاوت درباره شدت بیماری «کووید-۱۹» در مبتلایان به سویه اومیکرون در دست نیست.  همچنین نتیجه آخرین تحقیقات از تاثیر بسیار ضعیف واکسن‌های سینوفارم، اسپوتنیک و جانسون‌اند‌جانسون ‌روی اومیکرون حکایت می‌کند.
تاخت‌وتاز اومیکرون در جهان
اما سویه اومیکرون در شرایطی وارد ایران شده است که نقشه کرونایی کشور برای نخستین بار در هفته جاری با عبور کامل کشور از پیک پنجم کرونا، به رنگ آبی و زرد درآمده است و رنگ‌های قرمز و نارنجی از نقشه کرونایی کشور محو شده‌اند. به این ترتیب تا ظهر روز شنبه ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار داشتند و هیچ اثری از رنگ‌های قرمز و نارنجی در نقشه کرونایی ایران وجود نداشت. همچنین میزان موارد ابتلا، بستری و مرگ‌های کرونایی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. تا آنجا که تا روز شنبه ۲۷استان کشور مرگ‌ومیر کمتر از ۵نفر داشته‌اند که در ۱۷ استان، هیچ موردی از فوت بیماران کرونایی، ثبت نشده بود. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و ۱۹۶۸ نفر نیز به کووید-۱۹مبتلا شدند که ۳۰۴ نفر از آنها بستری شدند.
با این حال اومیکرون درحال تاخت‌وتاز در جهان است. به گزارش «ایسنا»، انگلیس روز گذشته از افزایش ۱۰ هزار نفری موارد ابتلا به سویه اومیکرون از ۲۴ ساعت قبل و فوت هفت بیمار آلوده به این سویه از ویروس‌ کرونا خبر داده است. هلند نیز در راستای مقابله با گسترش اومیکرون، همزمان با تعطیلات کریسمس و سال نو «قرنطینه سختگیرانه» اعمال کرده است. آلمان هم شماری از کشورها را به لیست کشورهای پرخطر اضافه کرده و سفر از این کشورها را محدود کرده است. ایتالیا نیز از گسترش سریع اومیکرون در این کشور خبر داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ستاد علمی مبارزه با کرونا.درخواست رسمی مبنی بر تعطیلی مدارس به مدت چهار هفته را ارائه دادند و همچنین بازگشت محدودیت ها ولی ساده مبارزه با کرونا هیچ گونه توجهی نکرد.مسئولیت گرفتار شدن کشور در موج سنگین کرونا به عهده کیست
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1