تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۴۴۲۴۶۵
نتایج تحقیق کیو:

یک سوم ایرانی‌ها می‌خواهند از کشور بروند/ تمایل 46 درصد تهرانی‌ها به مهاجرت

۲
۰
یک سوم ایرانی‌ها می‌خواهند از کشور بروند/ تمایل 46 درصد تهرانی‌ها به مهاجرت
کبنا ؛پژوهش‌های معتبر نشان می‌دهند که میل به مهاجرت در سطح جهانی رو به افزایش است. به طوری که در سال 2018، حدود 750 میلیون نفر از مردم جهان تمایل به مهاجرت و تغییر محل زندگی خود داشته‌اند.
 به گزارش کبنا، موضوع مهاجرت همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان و تصمیم سازان کشور بوده است و البته در این میان مهاجرت نخبگان از اهمیت بیشتری برخوردار است. تا جایی که اخیراً رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با دست اندکاران و نخبگان علمی کشور در تاریخ 26 ابان 1400 به طور صریح به موضوع مهاجرت نخبگان به عنوان یک تهدید ورود کردند. لذا بران شدیم تا با انجام یک نظرسنجی در سطح ملی داده‌های دقیق‌تری نسبت به موضوع مهاجرت با رویکرد شناسایی عوامل، دلایل و کم و کیف این آسیب تهیه کنیم که می‌تواند در اتخاذ راهبردها و تصمیمات مراکز مختلف از جمله نهادهای تقنینی و اجرایی و همچنین پژوهشی مؤثر باشد.
 خراسان در گزارشی نوشت: همچنین با توجه به این که 18 دسامبر (27 آذر) روز جهانی مهاجرت است نتایج نظرسنجی کیو در خصوص مهاجرت را در ادامه می‌خوانید.
جامعه آماری نظر سنجی
مرکز افکارسنجی کیو، در آذرماه 1400 خورشیدی، نخستین نظرسنجی ملی «تمایل به مهاجرت» را با هدف بررسی میزان تمایل به مهاجرت و نیز مهم‌ترین انگیزه‌های آن در دستور کار قرار داد و مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی، در ادامه خواهد آمد. این پژوهش با رعایت منطق و روش‌شناسی استاندارد نظرسنجی‌های علمی، تلاش دارد تصویری دقیق و صادقانه از افکارعمومی را پیش روی مخاطبان خود و سیاست گذاران قرار دهد.
 
جامعه آماری این نظرسنجی کلیه افراد بالای 18 سال ساکن در کشور بوده و حجم نمونه برابر با 1300 نفر است. به منظور رعایت حداکثر دقت، توزیع نمونه بین کلیه استان‌های کشور، شهر و روستا و نیز زنان و مردان متناسب با حجم جمعیت آن‌ها لحاظ شده است.
 
بر اساس پیمایش وضعیت اجتماعی فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران، تمایل به مهاجرت در سال ۹۵ برابر با ۲۹.۸ درصد بوده است. به عبارتی ۲۹.۸ درصد از افراد در آن سال بیان کرده‌اند که مایلند مهاجرت کنند. که اکنون بر اساس پیمایش کیو در آذرماه ۱۴۰۰، این نسبت به بیش از ۳۳ درصد رسیده است.
 کشف انگیزه 80 درصد افراد برای مهاجرت/ از هر 3 نفر، یک نفر مایل به مهاجرت است
از هر 3 نفر، یک نفر مایل به مهاجرت
یافته‌های این نظرسنجی نشان داد، یک سوم از پاسخگویان در صورت فراهم بودن شرایط مایل‌اند به صورت موقت یا دائم مهاجرت کنند. به عبارتی از هر 3 ایرانی، یک نفر مایل به مهاجرت بوده است. به عبارتی تمایل به مهاجرت در ایران 33 درصد می‌باشد.
 پژوهش‌های بین المللی نیز نشان می‌دهد میانگین تمایل به مهاجرت در جهان برابر با 15 درصد است و در مناطقی همچون آمریکای لاتین و غرب آسیا 27 و 24 درصد است. اتحادیه اروپا 21 درصد، امریکای شمالی 14 درصد، اقیانوسیه 9 درصد و جنوب شرقی اسیا 7 درصد است. در نتیجه می‌توان گفت تمایل به مهاجرت در کشور تقریباً دو برابر میانگین جهانی و کمی بالاتر از میانگین منطقه است.
 
کشف انگیزه 80 درصد افراد برای مهاجرت/ از هر 3 نفر، یک نفر مایل به مهاجرت است 
کشف انگیزه 80 درصد افراد برای مهاجرت/ از هر 3 نفر، یک نفر مایل به مهاجرت است 
ترکیب افراد متمایل به مهاجرت
در کشور نیز تمایل به مهاجرت در بین ساکنان تهران 46 درصد، مراکز استان 41 درصد، در شهرستان‌ها 28 درصد و جالب اینکه تمایل به مهاجرت در روستاها 29 درصد می‌باشد. براساس نتایج این نظر سنجی افراد با تحصیلات دانشگاهی و بالای دیپلم 47 درصد و دیپلم و کمتر 26 درصد تمایل به مهاجرت دارند. همچنین جوانان (افراد زیر 30 سال) با 43 درصد و افراد بالای 30 سال 29 درصد تمایل به مهاجرت دارند. به طوری که تقریباً از هر 2 نفر جوان زیر 30 سال، یک نفر مایل به مهاجرت است. همچنین مردان با 37 درصد بیشتر از زنان با 30 درصد متمایل به مهاجرت هستند.
 علاوه بر این، مهاجرت همراه با خانواده (67 درصد) و به صورت دائم (83 درصد)، مطلوب‌ترین الگوی مهاجرت در بین کسانی است که مایل به مهاجرت بوده‌اند. در مقابل یک سوم از کسانی که اعلام کرده‌اند مایل به مهاجرت هستند، مهاجرت موقت را ترجیح می‌دهند.
 همچنین نتایج نظرسنجی کیو نشان داد، عوامل اقتصادی مهم‌ترین انگیزه افراد برای مهاجرت به حساب می‌آیند. به طوری که 80 درصد از پاسخگویان دستیابی به موقعیت بهتر اقتصادی یا فرار از وضعیت بد اقتصادی را انگیزه اصلی خود برای مهاجرت بیان می‌کنند. 22 درصد عوامل فرهنگی،7 درصد عوامل سیاسی و 6 درصد تحصیل را دلیل تمایل به مهاجرت عنوان کرده‌اند. پاسخگویان در این گزینه امکان انتخاب چند گزینه را داشته‌اند در نتیجه جمع درصدها برابر یا 100 نیست.
 
کشف انگیزه 80 درصد افراد برای مهاجرت/ از هر 3 نفر، یک نفر مایل به مهاجرت است 
کشف انگیزه 80 درصد افراد برای مهاجرت/ از هر 3 نفر، یک نفر مایل به مهاجرت استبیشتر بخوانید:
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
تو میگی ۴۶ درصد ولی باور کن ۹۰ درصد با این تورم و اختلاس ها و بی کاری دوست دارن بروند
Romania
لطفا آمار دیگر کشورها مثل کره جنوبی که تحریم نیست را هم منتشر کنید
یادآوری کنم ایران بهشت مالیات ندادن پولدارها و افرادی است یکشبه پولدار ش می شوند بدون زحمتی فقط با رانت و کلاه گذاشتن بر روی مردم
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1