تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۴۴۲۴۶۳
کبنا گزارش می دهد؛

زباله ها محیط زیست باشت را احاطه کرده اند / وظیفه مردم چیست؟ / کم کاری شهرداری، اداره محیط زیست و بهداشت و درمان

۲
۰
زباله ها محیط زیست باشت را احاطه کرده اند / وظیفه مردم چیست؟ / کم کاری شهرداری، اداره محیط زیست و بهداشت و درمان
کبنا ؛در سالهای اخیر، شدت بحران های محیط زیستی به قدری زیاد شده و ضربه انسان ها به محیط زیست آنقدر زیاد است که برای حل معضلات آن، تلاش مضاعفی باید صورت بگیرد. اما چنانکه هر انسانی نسبت به محیط زیست اطراف خود دغدغه و دلسوزی داشته باشد، گویا وظیفه ای انسانی، اخلاقی و شرعی خود را انجام داده است.
در شرایط فعلی که در تمام جهان محیط زیست جنبه ای حیاطی پیدا کرده و همگان به اهمیت آن پی برده اند، لازم است همه ما، نسبت به پیش پاافتاده ترین مسائل محیط زیستی به مثابه پراهمیت ترین موضوع برخورد کنیم. خطر شیرابه های زباله ها، آلوده کردن محیطی که زباله در آنجا ریخته می شود، ایجاد مناظری زشت در محیط اطراف، از بین رفتن جانورانی که از زباله ها تغذیه می کنند، از جمله مشکلاتی است که هم محیط زیست و هم جامعه انسانی را تهدید می کند.
وقتی مدیریت شهری نسبت به انباشت زباله ها بی توجه است و مردم نیز آنچنان دغدغه ای ندارند نتیجه اش مناظر زشتی است که «حد فاصل ۱۰ کیلومتری جاده باشت به ده بزرگ و پیچاب» مشاهده می شود. اگر شهرداری وظیفه ساماندهی زباله ها و فرهنگ سازی را ندارد، پس چه ارگانی به این موضوع باید رسیدگی کند؟ چرا نهادهای نظارتی محیط زیست، بهداشت و درمان، دادگستری به این مسائل ورود نکرده اند؟ چرا سازمان محیط زیست نسبت به وظیفه ذاتی خود کم کاری می کند؟
به گزارش کبنا نیوز به نقل از ایرنا، باشت، شهری زیبا و باستانی در استان کهگیلویه و بویراحمد با پیشینه‌ای تاریخی است و روستاهای این شهرستان تاریخ و فرهنگ بسیار غنی دارد و از دیرباز مورد توجه گردشگران زیادی بوده است که متاسفانه بر اساس آمارهای رسمی روزانه حجم زیادی زباله و نخاله ساختمانی در اطراف این روستا ها انباشته می شود که بخشی از این میزان مربوط به شهرهای همجوار و مابقی مربوط به روستاهای شهرستان باشت است.
کافی است به حد فاصل ۱۰ کیلومتری جاده باشت به ده بزرگ و پیچاب مراجعه کنید تا از حجم زیاد زباله های مربوط به روستاها  شوکه شوید و این جاده اصلی و مسیر منتهی به ۳۰ روستای این شهرستان می باشدکه  طی چهار سال گذشته با حجم انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی مواجه بوده و تاکنون راه‌حل قطعی و قابل اجرا برای پایان دادن به این وضعیت ارایه نشده است.

طی چند سال گذشته مردم این روستاها بارها نارضایتی خود را از وضعیت ورودی جاده روستایی باشت- ده بزرگ و پیچاب و آسیب ها و پیامدهای زیست محیطی که همراه دارد اعلام کردند ولی متاسفانه تاکنون اقدامی از سوی متولیان امر صورت نگرفته است.
نکته جالب این است که کاستی هایی که امروز از سوی متولیان پسماند باشت مطرح می شود  هر کدام طی سال های گذشته نیز در جلسات کارگروه پسماند شهرستان بررسی شده و مصوباتی هم برای برطرف شدنشان وجود دارد، ولی تمامی این مصوبات و چالش ها پیرامون برطرف کردن آن تا به امروز فقط روی کاغذ پا برجاست.
وضعیت بلاتکلیف و سر در گم زباله در جاده ده بزرگ  به پیچاب حالا صدای اعتراض مردم  و دوستداران طبیعت این شهرستان را هم بلند کرده، به طوری که آنها خواهان آن هستند متولیان امر هرچه سریع تر برای رفع نواقص و همچنین در پیش گرفتن راهکاری مناسب برای تعدیل این معضل که تهدیدی برای سلامت مردم و همچنین محیط زیست به شمار می رود، اقدام کنند.
هر چند به نظر می رسد بخشداری و دهیاری ها به عنوان متولیان و ناظران این امر انتخاب و در ساماندهی آن نقش دارند اما به گفته برخی از کارشناسان وظیفه اصلی بر دوش مردم است که به راحتی حاضر نشوند زباله ها را در حاشیه جاده ها روستایی رها سازند.
انباشت زباله در ورودی روستاها ظلمی بزرگ در حق مردم است
زباله، بی‌صدا جان طبیعت بکر باشت را می‌گیرد
یکی از فعالان محیط زیست در این زمینه گفت: از آنجایی که سیما و منظر روستاها معرف آن منطقه می باشد بنابراین انباشت زباله در ورودی و معابر روستایی؛ ظلمی بزرگ در حق مردم این منطقه است که باید با همت مردم و دستگاه‌های متولی پاکسازی شود.

چنگیز صادقی بیان کرد: مسیرهای ورودی و کنار جاده‌های برخی روستاها به محل دفن زباله تبدیل شده و انسان شرم دارد که از آنجا عبور کند.
وی  بیان کرد: بهداشت محیط زیست در مسیر روستاها از مواردی است که باید مورد توجه مسئولان قرارگیرد اما متاسفانه امروزه به این امر زیست محیطی توجه خاصی نمی‌شود.
یکی از ساکنان روستای دره باشت از وضعیت ورودی روستاهای این منطقه و پراکنده شدن مقدار زیادی از زباله‌های در محیط و کنار جاده گلایه کرد و گفت: پراکندگی زباله‌ها علاوه بر ایجاد چهره نامناسب و زشت ورودی روستاهای این منطقه، موجب بروز بیماری و ناراحتی مردم در منطقه شده است.
 وی ادامه داد: از مسئولان متولی انتظار می رود هر چه سریعتر نسبت به رفع این اقدام و از گسترش بیشتر زباله‌ها در محیط اطراف روستا جلوگیری کنند.
یکی از ساکنان روستای ده بزرگ در این زمینه گفت: مشکل پراکندگی زباله‌ها به صورت چند ساله بر مسیر اصلی ورودی ۳۰ روستای این شهرستان از جمله دره باشت، چاه تلخ، ده بزرگ و کوشک ظفری ، چهار راه گشین و ۱۷ روستای حوزه پیچاب را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
 وی در ادامه گفت: پراکنده شدن زباله‌ها در محیط اطراف و جاده این روستاها به نحوی قابل رویت است که چهره‌ای زشت در محیط ایجاد و گلایه مردم از وضعیت حاکم را در بر داشته است.
هجوم زباله و نخاله های ساختمانی شهرها به روستاهای باشت
بخشدار منطقه بوستان باشت گفت: نخاله های ساختمانی ورودی ۳۰ روستای این شهرستان واقع در جاده باشت- ده بزرگ به پیچاب مربوط به شهرهای همجوار می باشد .
وی اظهار داشت: ۴۹ روستا در بخش بوستان باشت وجود دارد که ۱۴ مورد آنها دارای دهیاری و زباله های آنها از سوی خودروی حمل زباله جمع آوری می شود.
محمدی ادامه داد: همچنین زباله ۹۰ درصد از روستاهای این بخش از سوی دهیاری های این بخش جمع آوری و به محل دفن زباله حمل می شود و همکاری و وحدت بین دستگاه های متولی راه حل رفع مشکلات کنونی پسماندهای کنار جاده ای است.
وی گفت: هم اکنون یکی از عمده مشکلات ما در بخش پسماند روستاهای این شهرستان زباله ها و پسماندهای کنار جاده ای  و تفرجگاه‎ها و دره های فصلی است  که وحدت، هماهنگی و همکاری همه دستگاه‎ها، برای پیشرفت اهداف و برنامه های مدیریت پسماند لازم است.
بخشدار بوستان افزود: طی چهار سال گذشته فرد یا افرادی زباله و نخاله‌های خود را شبانه در دره فصلی و ورودی دو راهی ده بزرگ می‌ریزند، که این کار اصولی و اخلاقی نیست و م باید متولیان امر از طریق مراجع قضائی با هر شخصی که این کار را انجام می‌دهد برخورد قانونی کنند.
محمدی گفت: زمین های کشاورزی، منازل و باغ های روستاهای نزدیک به این منطقه از جمله دره باشت، چاه تلخ  و لیراب از عمده مناطقی است که درصورت وقوع بارندگی، زباله‌ها سرازیر و مشکل جدی زیست محیطی ایجاد خواهد شد.
وی گفت: روستائیان از وضعیت ایجاد شده در محل و اطراف جاده و دره فصلی این منطقه ناراضی هستند و از شورا  خواسته‌اند پیگیر جمع آوری زباله‌ها شود.


دهیاری ها توان جمع آوری همه ‌زباله‌ها را ندارند/ چهار خودروی حمل زباله نیاز است
زباله، بی‌صدا جان طبیعت بکر باشت را می‌گیرد
محمدی ابراز کرد: هم اکنون ۲ دستگاه خودروی حمل زباله کار جمع آوری زباله های روستاهای بخش بوستان باشت را انجام می دهد که جوابگو نیست و نیاز به چهار دستگاه خودروی حمل زباله  دیگر است.
وی ادامه داد: به دلیل کمبود خودروی حمل زباله برخی از دهیاری های بخش بوستان برای حمل و دفع زباله ها اقدام به اجاره خودروی شخصی می نمایند.
محمدی افزود: با استناد ماده هشت قانون مدیریت پسماند، دهیاری ها می توانند با هماهنگی و نظارت شورای اسلامی روستا و بخش، هزینه خدمات مدیریت پسماند را در مناطق روستایی، از تولید کنندگان پسماند اخذ نمایند.
وی ابراز کرد: لذا با توجه به خرید سطل زباله و هزینه شارژ ماهیانه برای یکسال هر خانوار، مبلغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار ریال در نظر گرفته شده ولی اکثر اهالی مبلغ مذکور را پرداخت ننموده و همکاری لازم را نداشتند.
مغفول ماندن  مصوبات جلسات کارگروه پسماند باشت
رئیس اداره محیط زیست شهرستان باشت گفت: طی چند سال گذشته مصوبات زیادی در مورد ساماندهی پسماند های روستایی این شهرستان در کارگروه پسماند باشت تصویب شده ولی از سوی متولیان امر اجرایی نشده است.
سید یعقوب سادات افزود: هم اکنون رها سازی زباله‌های خانگی و ساختمانی در ورودی دوراهی باشت به ده بزرگ، مسیر ۳۰ روستای باشت به معضل زیست محیطی تبدیل شده است.
وی بیان کرد: سه جایگاه دفع زباله در این شهرستان وجود دارد که ۲ مورد از این جایگاه ها در روستاهای بهره عنا و چاه تلخ واقع شده است.
سادات ادامه داد: روستاهای بدون جایگاه دفع، زباله های آنها به جایگاه پسماند شهر باشت حمل می شود.
وی گفت: زباله های رها شده در حاشیه سایت پسماند و دره‌های فصلی درصورت جمع آوری و دفن نشدن در زمان بارندگی علاوه بر سرازیر شدن روی سطح وسیعی از زمین های کشاورزی منطقه، پیامدهای ناگوار زیست محیطی و به خطر افتادن سلامت مردم را بدنبال خواهد داشت.

ضرورت تشکیل کارگروه پسماند
زباله، بی‌صدا جان طبیعت بکر باشت را می‌گیرد
بخشدار بوستان گفت: در زمینه تجمیع زباله ورودی ۳۰ روستای این شهرستان باید کارگروه پسماند تشکیل شود و ظایف هر دستگاه مشخص تا تصمیم صحیحی در این زمینه گرفته شود.
 محمدی  ادامه داد: تاکنون جلسات متعددی در این زمینه گرفته شده که ناهماهنگی بین دستگاه های متولی رضایت بخش نبوده است.
وی بیان کرد: تدوین برنامه و اعتبار برای مدیریت زباله را حایز اهمیت خواند و افزود:در زمینه دفع زباله روستایی  کمبود منابع مالی داریم.
ضرب الاجل دادستان باشت برای اقدام در دفع زباله و پسماند روستایی باشت
زباله، بی‌صدا جان طبیعت بکر باشت را می‌گیرد
دادستان عمومی و انقلاب باشت گفت: در راستای حفظ سلامت و بهداشت و همچنین حفاظت از محیط زیست، وضعیت ورودی جاده ده بزرگ به باشت با قید فوریت باید تعیین تکلیف شود.
سید علی رجایی منفرد افزود: هیچ کس حق تخلیه نخاله و زباله  درکنار جاده ها و دره های فصلی را ندارد و با متخلفان زیست محیطی برخورد قاطع خواهد شد.
وی ادامه داد: دستگاه های متولی باید هر چه سریعتر نسبت به تعیین، تکلیف و ساماندهی وضعیت خطرناک این منطقه اقدام کنند.

رجایی منفرد با تأکید بر اصل ۵۰ قانون اساسی مواد ۱ و ۱۶در رابطه با مدیریت پسماندها اظهار داشت: به منظور حفظ محیط زیست تمامی دستگاه های ذی ربط مکلف هستند طبق اصل ۵۰ قانون اساسی ، مدیریت پسماند نسبت به رعایت مقررات و سیاست های مقرر در این قانون اقدام کنند.
وی تصریح کرد: همکاری نکردن دستگاه های مرتبط در این رابطه، از باب حقوق عامه با متخلفان بدون هیچ گونه اغماضی برخورد قانونی و قضایی خواهد شد.
رجایی منفرد گفت: کوتاهی و سهل انگاری در مدیریت پسماند تهدیدی برای سلامت افراد به حساب می آید دستگاه قضایی این امر مهم را در اولویت اصلی خود قرار داده و با جدیت این موضوع را دنبال می کند.
شهرستان ۲۱ هزار نفری باشت در جنوب غربی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و دارای بیش از یکصد روستاست
نام شما

آدرس ايميل شما

همیار
Iran, Islamic Republic of
این اقای مدیر اگه بخواهد برای زباله وپسماند وقت بزاره پس کی به خودش برسه.
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
محدوده مدیریت ایشان فقط حوزه بویراحمد است برای گرمسیر ارزشی فائل نیست
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1