تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۴۴۲۳۵۸
رفتار هیجانی نقاط ضعف در اقتصاد و بازار سرمایه؛

روز قرمز بورس در هیاهوی بودجه 1401 /پیش بینی بورس امروز 23 آذر / بحران اعتماد

۲
۰
روز قرمز بورس در هیاهوی بودجه 1401 /پیش بینی بورس امروز 23 آذر / بحران اعتماد
کبنا ؛گروه اقتصادی- روز گذشته و همزمان با هیاهوی رسانه‌ای مربوط به اخبار لایحه بودجه، شاخص کل بورس تهران 23 هزار واحد ریزش کرد. این دومین سقوط بزرگ شاخص کل بورس تهران در آذر ماه محسوب می‌شود. نکته مورد توجه افت ارزش معاملات خرد سهام بود که نسبت به روز قبلش، 27 درصد کاهش پیدا کرد و به 2.23 هزار میلیارد تومان رسید. روز گذشته و همزمان با ارائه مهم‌ترین سند مالی دولت در سال آینده، سهامداران خرد 523 میلیارد تومان از بازار خارج کردند و صف‌های فروش اختلاف فاحشی با صف‌های خرید داشت. البته که برخی بر این باورند این رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه، فروکش خواهد کرد. اما نباید از این نکته غافل شد که تک نرخی شدن ارز در 23 هزار تومان می‌تواند تاثیرات زیادی بر شاخص کل داشته باشد. از سوی دیگر مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، از تصمیم سازمان بورس برای حذف دامنه نوسان خبر داد. عشقی در نشست خبری که روز گذشته در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس با رییس قوه قضاییه اظهار داشت: در این نشست مباحث تخصصی زیادی مطرح شد که امکان پاسخ دادن به همه این مباحث در این جلسه امکان‌پذیر نبود، اما همه این مباحث در سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. او در مورد دامنه نوسان در بورس توضیح داد: دامنه نوسان ابعاد مختلفی دارد که سازمان در حال بررسی آن است تا متناسب با شرایط بازار در مورد آن تصمیم‌گیری شود. این مطلوب است که مانند بورس‌های بزرگ دنیا دامنه نوسان پویایی داشته باشیم، اما در حال حاضر با عدم تعادل در بازار مواجه هستیم و اگر دامنه نوسان وجود نداشته باشد، این نوسانات شدیدتر می‌شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این موضوع در هیات‌مدیره سازمان در حال بررسی است و اگر شرایط آماده باشد، روش‌های مختلفی برای باز کردن دامنه نوسان وجود دارد که از جمله آن می‌توان به باز کردن دامنه نوسان برای سهام شرکت‌هایی اشاره کرد که تعادل و بازارگردان دارند.
 یکی از محدودیت‌ها در بازار سرمایه موضوع دامنه نوسان است
فرزین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در واکنش به سخنان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در خصوص بررسی در مورد دامنه نوسان و تصمیم‌گیری متناسب با شرایط بازار سرمایه معتقد است؛ یکی از محدودیت‌ها در بازار سرمایه موضوع دامنه نوسان است و چه بسا گردش معاملات و نقدشونگی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و از آنجایی که رسالت اصلی مقام ناظر و رگولاتور و سازمان بورس پرداختن به مسائلی از این دست است، ایجاد و افزایش شفافیت و حرکت به سمت کارایی در بازار سرمایه جزو خواسته‌های اغلب فعالان این بازار است.
این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه این تصمیم بسیار درستی است، گفت: دامنه نوسان را می‌توان به صورت پلکانی اجرا کرد و در ابتدا از شرکت‌های بزرگ‌تر یا شرکت‌هایی که با سهام شناور آزاد هستند، انجام داد و باید گفت در مجموع تأثیر بسیار مناسبی خواهد داشت و نیاز فعلی برای توسعه و تعالی بازار سرمایه همین موضوع است.
آقابزرگی در مورد وضعیت این روزهای بازار سرمایه نیز گفت: چندین عامل باعث نوسانات این روزهای بازار شد که اولین آنها نرخ ارز است که هر چند از ابتدای سال جاری و به‌رغم پیش‌بینی‌ها و سخنان مسوولان که نرخ ارز را کاهشی عنوان می‌کردند، اما با افزایش نرخ ارز مواجه شدیم که از یک جهت موجب افزایش سود عملیات، ارزش جایگزینی و ارزش دارایی شرکت‌ها و از سوی دیگر نیز مشوقی برای فعال‌تر شدن سایر بازارهای موازی اعم از بازارهای (کریپتو، مسکن، ارز و طلا و...) شد.
 تأثیر مستقیم متغیرهای کلان اقتصادی بر بورس
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این بازار دو سال قبل دارای بازدهی بسیار قابل توجهی بود، تصریح کرد: مسلماً تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی به خصوص نرخ بهره که این روزها شاهد افزایش آن به صورت تدریجی و تا آستانه 24 و 25 درصد هستیم و نیز نرخ اوراقی که در بورس به صورت کسر نسبت به ارزش اسمی یا دیسکانتی صورت می‌گیرد به نوعی تأثیر نرخ بهره را در بازار سرمایه و بورس نشان می‌دهد. آقابزرگی ادامه داد: افزایش نرخ بهره بانکی می‌تواند رابطه معکوسی بر بازار سرمایه و بورس داشته باشد. این فعال حوزه بورس خاطرنشان کرد: بنابراین وضعیت عمومی بازار سرمایه طی دو سال گذشته تحت تأثیر نرخ ارز، نرخ بهره بانکی و فعال شدن سایر بازارها و در نهایت فعال شدن مذاکرات برجامی است که در مجموع ریسک بازار را افزایش داده است و به همین دلیل عده‌ای به صورت اشتباه از بازار سرمایه خارج می‌شوند، این در حالی است که این قبیل زمان‌ها مقطعی برای چیدن یک پرتفوی مناسب است. آقابزرگی در مورد موضوع واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه 1401 که نسبت به سال 1400 حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است نیز گفت: در ابتدا باید دید این تصمیم چه تاثیری بر اقتصاد کشور می‌گذارد و پس از آن تأثیر آن به صورت جامع‌تر بر بازار سرمایه چگونه خواهد بود.
 رشد حدود 50 درصدی بودجه شرکت‌های دولتی
او افزود: در لایحه بودجه 1401 شاهد آنیم که بودجه شرکت‌ها و مؤسسات دولتی حدود 220 هزار میلیارد تومان برآورد شده و در کنار آن بودجه عمومی دولت 370 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، این بودجه‌ای که برای شرکت‌ها و مؤسسات دولتی در نظر گرفته شده حدود 40 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
او ادامه داد: این بودجه شرکت‌هایی است که 14 هزار میلیارد تومان سودشان است و دارایی‌های غیرمولدی محسوب می‌شود که جا دارد نمایندگان مجلس حتی در بررسی‌ها و اصلاحات به آنها بپردازند.
آقابزرگی ادامه داد: این بدین معنی است که بازار سرمایه هزینه عدم واگذاری بنگاه‌ها و مؤسسات دولتی را می‌پردازد که آن هزینه مربوطه خلاصه شده در انتشار دارایی‌های مالی یا انتشار اوراق، هر چند نسبت به سال گذشته با کاهش همراه شده اما رشد فزاینده بودجه عمومی دولت از 900 هزار میلیارد تومان به 1400 میلیارد تومان رقم قابل توجهی است که با رشد 50 درصدی همراه شده و افزایش میزان سطح هزینه‌های دولت را نشان می‌دهد.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این موضوع می‌تواند یک کسری بودجه ذاتی را در درون خود به همراه داشته باشد، ضمن آنکه در بند «و» ردیف 2 جزییات انتشار اوراق بدهی قید شده که این اوراق نسبت به کسر ارزش اسمی می‌تواند منتشر شود که همین موضوع مبنای قانونی پیش‌بینی شده برای افزایش نرخ بهره در بازار است که رابطه معکوس در بازار دارد و اثر سوء بر بازار خواهد داشت. آقابزرگی افزود: هر چند روز گذشته رفتار هیجانی فعالان بازار را شاهد بودیم اما این نکات از جمله نقاط ضعف در اقتصاد و بازار سرمایه است که تاثیرات منفی در پی دارد.
پیش بینی بورس امروز 23 آذر / بحران اعتماد
برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 23 آذر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس 25 هزار و 249 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 295 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن 6 هزار و 419 واحد افت کرد و در رقم 349 هزار و 197 واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس 267 واحد پائین آمد و به رقم 18 هزار و 663 واحد رسید.
 در پایان معاملات روز دوشنبه، 45 نماد رشد قیمت و 443 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 9 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 89 درصد بازار افت قیمت داشتند.
 سهم‌های صعودی
روز دوشنبه در بورس نمادهای کسرام (شرکت پارس سرام)، شاملا (شرکت معدنی املاح ایران) و شپاکسا (شرکت پاکسان) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نمادهای اوان (شرکت مبین وان کیش)، بمپنا (شرکت تولید برق عسلویه مپنا) و نطرین (شرکت عطرین نخ قم) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

 سهم‌های نزولی
در بورس نمادهای خکمک (شرکت کمک فنر ایند امین)، آپ (شرکت آسان پرداخت پرشین) و شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آتیه داده پرداز (اپرداز)، شرکت فراوری زغال سنگ پروده طبس (کپرور) و شرکت بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
 عرضه و تقاضای بازار
عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 485 میلیارد تومانی بسته شد. 
در پایان معاملات دوشنبه 214 نماد صف فروش و 9 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 71 درصد افزایش یافت و 495 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 88 درصد افت کرد و در رقم 10 میلیارد تومان ایستاد.
 سهم‌های پُرتقاضا
 در روز دوشنبه نماد بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) با صف خرید 5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بکاب، نمادهای نطرین (شرکت عطرین نخ قم) و بمپنا (شرکت تولید برق عسلویه مپنا) بیشترین صف خرید را داشتند.

 سهم‌های صفِ فروش
 روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به خودرو (شرکت ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 55 میلیارد تومانی داشت. پس از خودرو، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش داشتند.
 پیش بینی بورس امروز
روز گذشته شاخص کل بورس برای سومین روز پیاپی نزول کرد و پس از 5 ماه به کانال 1.2 میلیونی سقوط کرد. شاخص کل در دو روز اخیر 49 هزار واحد ریزش کرده است و پس از 100 روز کاری به کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی سقوط کرد. آخرین بار 5 ماه پیش شاخص در این کانال قرار داشت و 21 تیرماه از محدوده 1.2 میلیونی بالا آمد.
 روز دوشنبه برای سیزدهمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم و ارزش نقدینگی خروجی به 548 میلیارد تومان بالغ شد. در مجموع 13 روز کاری گذشته 4 هزار و 216 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شده است. دیروز بازار با صف‌های فروش سنگین مواجه بود به طوری که در پایان معاملات 214 نماد صف فروش داشتند. ارزش صف‌های فروش 495 میلیارد تومان بود که –نسبت به روز یکشنبه- رشد 71 درصدی را نشان می‌دهد. ارزش مازاد عرضه بازار در پایان معاملات 485 میلیارد تومان بود که بیشترین رقم در یک ماه اخیر است.

 بدین ترتیب روندهای درونی بازار همگی نزولی بودند و شاخص را به کانال 1.2 میلیونی کشاندند. ناظران بازار سقوط سنگین دو روز اخیر را واکنش بورس به لایحه بودجه 1401 می‌دانند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند عامل نزول قیمت‌ها صرفاً داده‌های اقتصادی لایحه بودجه نیست، بلکه انتظارات و اعتماد معامله‌گران تضیعف شده است. فعالان بازار می‌گویند نشانه‌ای از اراده دولت برای بهبود وضعیت بازار سهام ندیده‌اند. اگر این دیدگاه در میان سهامداران و معامله‌گران بورس عمومیت داشته باشد باید در انتظار خروج بیشتر نقدینگی حقیقی از بازار سهام باشیم.
  
خروج سرمایه از بورس شتاب گرفت

همچنین در روز دوشنبه (22 آذر ماه 1400) شاخص‌های بازار سهام سقوط کردند و بیش از نیم تریلیون تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد.
 اکوایران در این زمینه نوشت: در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 25 هزار و 249 واحد افت کرد و برای سیزدهمین روز متوالی نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد. در مجموع 13 روز گذشته 4 هزار و 216 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است.
 روز دوشنبه 548 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 33 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
نزول شاخص به کانال 1.2 میلیونی
امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در یک ساعت ابتدایی نزدیک به 2 هزار واحد افت کرد. روند نزولی شاخص در 90 دقیقه پایانی معاملات تشدید شد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 25 هزار و 249 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 295 هزار و 527 واحد رسید.
 شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 6 هزار و 419 واحد نسبت به روز یکشنبه پائین آمد و در رقم 349 هزار و 197 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 267 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 663 واحد رسید.
 دو سمت سبز و قرمز بازار
در پایان معاملات روز دوشنبه، 45 نماد رشد قیمت داشتند که 30 نماد بورسی و 15 نماد فرابورسی بودند. همچنین 443 نماد کاهش قیمت داشتند که 315 نماد بورسی و 128 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 9 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 89 درصد بازار افت قیمت داشتند.
 لیدرهای بازار
امروز نمادهای «فولاد»، «کگل» و «فملی» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «برکت»، «کالا» و «شاملا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
 در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «هرمز» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «سغدیر»، «بمپنا» و «هجرت» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
 در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فولاد صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای سغدیر، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌ترین نمادها هستند.
 افزایش ارزش مازاد عرضه
در پایان معاملات دوشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 71 درصد افزایش یافت و 495 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 88 درصد افت کرد و در رقم 10 میلیارد تومان ایستاد.

 نماد بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) با صف خرید 5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بکاب، نمادهای نطرین (شرکت عطرین نخ قم) و بمپنا (شرکت تولید برق عسلویه مپنا) بیشترین صف خرید را داشتند.
 بیشترین صف فروش نیز به خودرو (شرکت ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 55 میلیارد تومانی داشت. پس از خودرو، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش داشتند.
 رشد نسبی ارزش معاملات
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 706 درصدی به رقم 38 هزار و 980 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 34 هزار و 666 میلیارد تومان بود که 89 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.
 ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 51 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 375 میلیارد تومان رسید که 9 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.
 در معاملات امروز نماد سغدیر (شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 107 میلیارد تومان بود.
 پس از سغدیر، نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و کالا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شستا و برکت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.
 در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 515 میلیون و 929 هزار و 437 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خپارس تعلق داشت. کرمان و خبهمن نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بورس ما خوب شد پنبه بزارید تو گوشتون.روحانی جان کجایی؟بی اعتمادی از تو شروع شد
Iran, Islamic Republic of
کبنا چرا کامتتهای بورس همیشه میبندی؟یعنی مردم یاسوج تو بورس هیچکس ضرر نکرده؟چرا هیچکس اعتراض نمیکنه همه ساکت.دولت تا کی میخواد مردم زجر بده
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1