تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۴۴۲۲۳۰
خوانپایه نوشت؛

بلادیان؛ پیاده راه مدرن گچساران

۲
۱
«بلادیان» گچساران جزو پنج پروژه پیاده راه سازی موفق در پنج شهر ایران
کبنا ؛
علی خوانپایه مدیرکل راه و شهرسازی سابق در استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پروژه پیاده راه بلادیان و نقش آن در ایجاد تصویری جدید از گچساران در صفحه شخصی خود نوشت:
اخیرا پنج پروژه پیاده راه سازی موفق در پنج شهر ایران (سه کلان شهر، یک مرکز استان و یک شهر کوچک )به شرح ذیل معرفی شده است:
۱- خیابان ۱۵ خرداد تهران
۲- شانزلیزه تبریز
۳- چهار باغ عباسی اصفهان
۴- میدان شهرداری رشت
۵- خیابان بلادیان گچساران (دوگنبدان)
برایم جالب بود که در بین این کلانشهرها، شهرستان کوچک گچساران به مرکزیت شهر دوگنبدان از استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد خود نمایی می کند.
قبل از هر چیز خیابان بلادیان دارای یک نظام مهندسی و تعادلی پایدار و زیباست، به گونه ای که پس از خودنمایی در سطح شهر افراد را به گونه ای حذب می نماید و ذهنشان را درگیر زیبایی خود می نماید به ویژه کسانیکه تصویری از قبل این خیابان را در ذهن خود داشته باشند.
به گونه ای که ذهن با برده شدن نام منطقه ی مزبور ناخودآگاه به دنبال شاخصه ها و ویژگیهای خاص آن منطقه مورد نظر تصویرسازی خواهد کرد.
شهرستان گچساران به عنوان بام نفتی ایران می شناسند اما این شهرستان را علاوه بر نماد نفت و گاز، اکنون با نماد خیابان بلادیان خواهند شناخت.
این خصوصیت به ویژه برای توریست ها و کسانیکه کمتر به این شهرستان رفت و آمد می کنند اهمیت دارد.
اینگونه نمادها، علاوه بر جلوه مبلمان شهری، ایجاد یک فضای زیبا و یک حال و هوای هنری در سطح شهر می باشد که قسمتهای مختلف شهر را از حالت یکنواختی و تکراری خارج می نماید.
در این ارتباط از ابتدای شروع عملیات اجرایی خیابان تا بهره برداری و پس از بهره برداری چند خاطره دارم که لازم دانستم به چهار مورد آن اشاره نمایم:
۱- اوایل شروع عملیات اجرایی پروژه با مشکلات و معارضات اجتماعی از جمله مقاومت هایی که از طرف کسبه خیابان صورت می گرفت. که نماد این مقاومت، بازاری قدیمی و محترمی بنام حاج خدادوست بود علیرغم اینکه در آن بازه زمان در شهرستان حضور نداشتم اما از طریق فضای مجازی پیگیر بودم.
۲- در بدو انتصاب اینجانب بعنوان فرماندار شهرستان، مصادف گردید با افتتاح و بهره برداری ازخیابان بلادیان، که با حضور مسئولین استانی، شهرستانی و حضور پر رنگ مردم با برنامه های متنوع و شاد اجراء گردید.
در هنگام اجرای موسیقی شاد پسر بچه ای در میان جمعیت بلند شد و شروع کرد به رقص پایکوبی که با سوتهای ممتد و هورا مورد تشویق و استقبال مردم قرار گرفت.
۳- پس از بهره برداری عده ای با برگزاری تجمعات و مناسبتهای رسمی علیرغم فضای مناسب خیابان، مخالفت می کردند. دلیل را پخش تلویزیون استانی و تبلیغات برای نماینده وقت می دانستند.این در حالی است که همان عده معتقدند سالن تجمعات آموزش و پرورش و بیمارستان بی بی حکیمه از هدایای وزارت نفت می باشد!
دوستان می توانستند بگویند این پروژه  هم از هدایای شهرداری دوگنبدانه! تا هم برای عوام مورد قبول واقع می گردید و هم تعارضی در گفتار آنها بوجود نمی آمد.
۴- خاطره آخر مربوط به تغییر کاربری خیابان، از پیاده راه به سواره رو (ماشین رو) توسط شهردار وقت و عده ای از اعضای شورای شهر که با مخالفت جدی نماینده وقت و اینجانب مواجه گردید.
که طی نامه ای به شهردار دلایل مخالفت خود را از جمله طی نشدن فرایند قانونی همچنین طراحی هندسی و سازه ای خیابان برای پیاده راه رسما اعلام کردم.
حال جا دارد از کلیه دست اندرکاران تقدیر و تشکر و خسته نباشید گفت جهت اجرای این پروژه ملی، بویژه نماینده وقت جناب دکتر تاجگردون که نقش بی بدیلی در اجرای این پروژه  به عهده داشتند زیرا خیلی ها اعم از  دولتها و نمایندگان مختلف آمدند و رفتند اما هیچگاه مردم شاهد تغییرات در مبلمان شهری و خارج کردن شهر از یکنواختی کسل کننده نبودند.
مسئولین فعلی چه در حوزه دولت و چه مجلس هم اکنون هستند پیش داوری نمی کنیم و قضاوت را به آینده و مردم می سپاریم.
در پایان دو قطعه شعر یکی در وصف کارآمدی مسئولین و دیگری هم در وصف قدرشناسی مردم تقدیم مخاطبان و مردم عزیز می نمایم.
کار هر بز نیست خرمن کوفتن
گاو نر می خواهد و مرد کهن
قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
قدر طب را کی بداند هر دلی
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کاش یک عکس قدیمی هم می‌گذاستند
آزادی
Iran, Islamic Republic of
ضمن عذرخواهی مصراع اول بیت درست نیست . خرمن کفتن را با خر انجام میدن و استفاده از کلمه بز معنی ادبی مصراع از بین می رود . کار هر خر نیست خرمن کفتن یعنی هر کاری باید توسط فرد کاردان آن حوزه انجام پذیرد و لاغیر . ورود افراد بی تجربه موجب تباهی کار و بدست آمدن نتیجه غیر معمول خواهد گردید.
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1