تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۴۴۱۸۹۳
کبنا گزارش می‌دهد

بارش باران و برف در ۲۸ استان/ هشدار کولاک برف /   آخر هفته کهگیلویه و بویراحمد بارانی است /  پیش بینی برف و کولاک، باران و باد شدید درجاده‌های ۳۰ استان

۰
بارش باران و برف در ۲۸ استان/ هشدار کولاک برف /   آخر هفته کهگیلویه و بویراحمد بارانی است /  پیش بینی برف و کولاک، باران و باد شدید درجاده‌های ۳۰ استان
کبنا ؛سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از بارش باران و برف در ۲۸ استان خبر و نسبت به احتمال وقوع کولاک برف در ۱۷ استان هشدار داد.
به گزارش کبنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق روی می‌دهد. از بعدازظهر امروز سامانه بارشی وارد کشور شده و در برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان باعث بارش می‌شود.
 فردا این سامانه بارشی در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و بخش‌هایی از مرکز کشور باعث بارش باران، وزش باد شدید موقتی، در استان‌های جنوبی رعدوبرق و در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات استان‌های واقع در البرز مرکزی و زاگرس مرکزی باعث بارش برف می‌شود.
 روز جمعه بارش در شمال غرب و غرب قطع شده و در نیمه شرقی کشور، سواحل مرکزی و شرقی دریای خزر، مناطق مرکزی و جنوبی کشور بارش پیش‌بینی شده است.
  بر اساس اعلام سازمان هواشناسی دریای خزر روزهای پنجشنبه و جمعه مواج خواهد بود. شنبه هفته آینده در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی بارش پراکنده روی داده و سپس سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود.
 طی روزهای پنجشنبه و جمعه کاهش 8 تا 12 درجه‌ای دما در نیمه شمالی کشور روی می‌دهد. امروز و فردا تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت پیش‌بینی شده است. در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد تا اواسط روز پنجشنبه هوا آلوده خواهد بود و از اواخر روز پنجشنبه از شدت آلودگی در این شهرها کاسته خواهد شد.

 *توصیف سامانه: ورود سامانه بارشی به کشور
 زمان شروع: بعدازظهر چهارشنبه 1400/09/10
 زمان پایان: اواخر وقت جمعه 1400/09/12
 نوع مخاطره: بارش باران و برف، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط همراه با رعدوبرق، مه آلودگی و کاهش دید و کاهش 7 تا 12 درجه‌ای دما در نیمه شمالی کشور.
 منطقه اثر:
 چهارشنبه 1400/09/10: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و غرب کردستان.
 پنج‌شنبه 1400/09/11: گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، قزوین، البرز، تهران، قم، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، غرب اصفهان، ارتفاعات سمنان و غرب خراسان شمالی.
 جمعه 1400/09/12: مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، شرق تهران، قم، اصفهان، یزد، فارس، هرمزگان، کرمان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق استانهای مرکزی و لرستان و خوزستان.
 اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها، احتمال کولاک برف در گردنه‌های کوهستانی و احتمال تأخیر در پروازها.
 توصیه: پرهیز از هرگونه رفت وآمد غیر ضروری، به‌ویژه در مسیرهای بین شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها
 *توصیف سامانه: بارش برف، کولاک، لغزندگی جاده‌ها
 زمان شروع: بعدازظهر چهارشنبه 1400/09/10
 زمان پایان: جمعه 1400/09/12
 نوع مخاطره: بارش برف، کولاک برف، لغزندگی جاده‌ها، مه آلودگی و کاهش دید.
 منطقه اثر:
 چهارشنبه 1400/09/10: ارتفاعات در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی.
 پنجشنبه 1400/09/11: اردبیل، چهارمحال و بختیاری، قزوین، غرب کردستان، مرکزی، همدان، ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران، تهران، البرز، لرستان و ارتفاعات غرب اصفهان.
 جمعه 1400/09/12: خراسان شمالی، شمال شرق خراسان رضوی، شمال و غرب اصفهان.
 اثر مخاطره: بارش برف، کولاک برف، لغزندگی جاده‌ها، مه آلودگی و کاهش دید، انسداد جاده‌های کوهستان، تأخیر یا لغو پروازها.
 توصیه: جلوگیری از کوهنوری، احتیاط در رانندگی در جاده‌های بین شهری و مجهز بودن به تجهیزات زمستانی، آمادگی نیروهای امدادی و راهداری‌ها برای برف‌روبی در محورهای کوهستانی و آمادگی شهرداری‌ها برای برف‌روبی سطح شهری.
 *توصیف سامانه: تداوم پایداری جو
 زمان شروع: صبح پنجشنبه 1400/09/11
 زمان پایان: پیش از ظهر پنج‌شنبه 1400/09/11
 نوع مخاطره: انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌ها همراه با کاهش کیفیت هوا.
 منطقه اثر: تهران، اصفهان، مشهد.
 اثر مخاطره: افزایش محسوس شاخص کیفیت هوا توام با رشد پتانسیل غلظت آلاینده‌ها تا شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی در صورت عدم رعایت و کنترل منابع آلاینده، احتمال شرایط بسیار ناسالم به‌ویژه در مناطق پر تردد و صنعتی.
 توصیه: مدیریت جهت کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، تاکید بر عدم تردد برای تمام گروه‌های سنی و جلوگیری از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز.

  آخر هفته کهگیلویه و بویراحمد بارانی است
اداره کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد از نفوذ سامانه بارشی و بارش باران در آخر هفته خبر داد.
به گزارش کبنا، اداره کل هواشناسی این استان اعلام کرد: از عصر روز پنج شنبه با نفوذ سامانه بارشی در استان، بارش باران گاهی با رگبار و رعد و برق و تندباد لحظه‌ای، همچنین در ارتفاعات نواحی سردسیری بارش برف، در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش بینی شده است.
علی کرمی با بیان اینکه این سامانه بارشی صبح جمعه از استان خارج می‌شود 0 گفت: اختلال در تردد و لعزندگی جاده‌ها، کاهش دید افقی، آبگرفتگی معابر، رعد و برق و خسارت ناشی از تندباد لحظه‌ای، مه آلودگی دور از انتظار نخواهد بود.
کرمی افزود: توصیه می‌شود مردم از صعود به ارتفاعات پرهیز کنند، از تردد غیرضروری به ویژه در محورهای مواصلاتی و کوهستانی اجتناب کرده، همچنین کشاورزان اقدامات لازم برای حفظ محصولات کشاورزی را انجام دهند.
 پیش بینی برف و کولاک، باران و باد شدید در جاده‌های ۳۰ استان
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش برف و باران و وزش باد در جاده‌های ۳۰ استان کشور خبر داد.
سرهنگ احمد شیرانی به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی از امروز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۰ تا پایان روز جمعه مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۲ مبنی بر وضعیت ناپایدار جوی اشاره و اظهار داشت: این پیش بینی شامل بارش برف و کولاک، باران و مه شدید، وزش شدید باد در جاده‌های استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، قم، چهارمحال و بختیاری، قزوین، اردبیل، غرب کردستان، مرکزی، همدان، ارتفاعات گیلان و مازندران، گلستان، لرستان، شمال و غرب اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمان، خوزستان، سمنان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، کردستان، یزد، فارس، هرمزگان و ایلام می‌شود.
سرهنگ شیرانی با اشاره به اینکه وضعیت پیش بینی شده شرایط متفاوت و خاصی را برای سفرهای بین شهری ایجاد می‌کند حذف سفرهای غیرضروری و رعایت کامل قوانین و مقررات رانندگی را توصیه کرد.
وی به هموطنانی که سفر ضروری دارند توصیه کرد که برای تردد به این استان‌ها آمادگی لازم برای رانندگی در شرایط بارندگی را داشته باشند. همچنین دقت داشته باشند که وزش باد شدید و بروز پدیده مه در جاده‌ها بر میدان دید رانندگان تأثیر منفی گذاشته و باعث کاهش دید می‌شود که در این وضعیت ضمن کاهش سرعت در رانندگی باید از چراغ روشن در حین تردد به منظور دیده شدن و پیشگیری از تصادف استفاده کنند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا تصریح کرد: کاهش شدید دما موجب بروز لغزندگی در جاده‌های کوهستانی شده و رانندگی بدون در نظر گرفتن سرعت مطمئنه احتمال واژگونی و تصادفات جلو به عقب را افزایش می‌دهد.
وی افزود: مطمئناً برای رانندگی در این شرایط همراه داشتن تجهیزات زمستانی از قبیل زنجیر چرخ در خودرو الزامی است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در بارندگی مشابه در هفته‌های گذشته، عدم رعایت احتیاط برخی از رانندگان به ویژه برخی از رانندگان اتوبوس‌های مسافربری حوادثی را رقم زد که می‌توانست با کمی دقت و رعایت مقررات رانندگی در شرایط بارندگی از آن‌ها پیشگیری کرد به رانندگان بخش حمل کالا، بار و مسافر توصیه کرد: در این شرایط لازم است مدت زمان بیشتری برای رسیدن به مقصد در نظر گرفته و با توجه به شرایط بارندگی و لغزندگی جاده‌ها، رعایت احتیاط بیشتر و نیز رعایت فاصله طولی بیشتر با خودرو جلویی را در دستور کار خود قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: اطمینان از آماده بکار بودن خودرو در این شرایط، سالم بودن برف پاک کن خودرو، داشتن زنجیر چرخ و سالم بودن سیستم گرمایش خودرو قبل از سفر در این شرایط بسیار ضروری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1